Van der Velde jammert: ''Een icoon vertrekt''

Net als de spelers en directie van SC Heerenveen, had ook technisch adviseur Riemer van der Velde het vertrek van trainer Marco van Basten niet aan zien komen. "Marco heeft gezegd dat hij het naar zijn zin heeft bij de club", vertelt de erevoorzitter in de Leeuwarder Courant.

"Ik had niet het gevoel dat er spanningen waren. Foppe en ik hebben in november met Van Basten over zijn toekomst gesproken. Er waren positieve dingen en een paar 'bespreekpunten', maar ons advies was helder: proberen om hem voor langere tijd te behouden voor de club. Iedereen heeft verbeterpunten, ikzelf ook", erkent hij.

"Marco heeft in Portugal met Vonk gesproken en de zaak zou eind januari afgesloten worden. Ik had de stille hoop dat hij zou gaan verlengen, maar het stopt indien het goede gevoel er niet is. Ik geloof niet dat zijn salaris een struikelblok vormde of dat hij niet de gewenste spelers kon krijgen. Van Basten zal overal bij worden betrokken wanneer het om spelers gaat. Alles verloopt volgens goed overleg", aldus Van der Velde.

Van der Velde blijft vol lof over de oefenmeester. "In de publiciteit en de communicatie is Van Basten een bijzonder prettig mens. Een icoon vertrekt, maar het is goed dat hij bij Heerenveen is geweest. Het is goed om naar elkaar toe respectvol af te sluiten. Een nieuwe trainer? Dat is aan de nieuwe leiding, maar ze zullen Foppe, Verbeek en mij neem ik aan wel om advies vragen", denkt hij.

Lees meer: