Tactische omzetting De Haan redt wedstrijd: ''Het klopte gewoon niet''

Foppe de Haan hoefde zaterdagavond niet tekeer te gaan tegen zijn ploeg om de wedstrijd te doen kantelen. De 72-jarige trainer zette de opstelling weer om naar 4-3-3 en zodoende kregen de Friezen weer grip op de gasten uit Tilburg.

"Na vorige week tegen Zwolle ga je denken: wat is verstandig? Ik moet zeggen dat ik ook echt een liefhebber ben van 4-3-3, dat past ook veel beter," reageert De Haan tegenover FOX Sports. Hij was het er overigens mee eens dat de eerste helft afschuwelijk was.?Ja, daar ben ik het wel mee eens. Het zit hem ook aan de buitenkanten, als die iets meer naar binnen spelen maken ze de ruimte een stuk kleiner.?Maar daar hadden we heel veel moeite mee."

"Dat had ook te maken met het middenveld van Willem II," vervolgt De Haan. "Omdat we er maar twee (spitsen, red.) hadden, moesten die twee voortdurend kiezen: links of rechts. En zij speelden met ??n diepe spits en een man erachter. Dan moest Joost of Marzo door naar het middenveld en werd het stijf ??n-op-??n. Daar hadden we ook veel moeite mee. Het klopte gewoon niet."

De Haan hoefde in de rust dus niet te vloeken en te tieren. "Nee, helemaal niet. Ik vond wel dat ze heel hard werkten. Als je niet spijkerhard werkt, is het soms nodig. Nu zet je de boel op de kop, en dan klopt het," aldus De Haan, die halverwege Thorsby in het veld bracht om op '10' te gaan spelen en Zeneli en Larsson op de flanken zette.

Lees meer: