Schorsing Van den Berg blijft staan: routinier mist Willem II-thuis

Joey van den Berg heeft donderdagavond in het bijzijn van onder meer Hans Vonk gepleit voor het seponeren van de rode kaart (en de bijbehorende schorsing) die hij kreeg wegens 'natrappen' in het duel tegen PEC Zwolle. "Ik werd uit balans gebracht door twee spelers," citeert de Leeuwarder Courant Van den Berg.

"Daardoor moest ik compenseren," vervolgde Van den Berg zijn betoog. "Het was totaal geen schoppende beweging." Het pleit voor Van den Berg dat alleen arbiter Van den Kerkhof het incident zag en zijn drie assistenten het voorval niet meekregen. Ook Zwolle-speler Ehizibue heeft volgens Van den Berg's raadsman Frans de Weger een verklaring afgelegd: "Ehizibue heeft gezegd dat Joey onbewust met hem in aanraking kwam."

Aanklager betaald voetbal Dronkers blijft evenwel bij de geeiste schorsing van twee duels (waarvan één voorwaardelijk). Dronkers: "Ik zag ook op de tv-beelden een licht trappende beweging, die niet noodzakelijk was en daardoor onnodig. Je neemt het risico iemand te blesseren. Ik denk dat de heer Van den Berg gefrustreerd was. Ehizibue werd wel degelijk geraakt. De - bescheiden - strafmaat is daarom gepast."

De verwachting is dat de tuchtcommissie vrijdagochtend tussen 9.00 en 10.00 uur uitspraak doet over de zaak.

Update 22 januari, 9.37 uur: Joey van den Berg blijft voor één wedstrijd geschorst, zo laat KNVB-persvoorlichter Hans van Kastel weten via Twitter. "Hij raakte zijn tegenstander, terwijl de bal buiten bereik was." 

Straf Joey vd Berg blijft 2 wedstrijden, waarv 1 voorw. Tuchtcommissie: hij raakte zijn tegenstander, terwijl de bal buiten bereik was.

— Hans van Kastel (@HvKastel) January 22, 2016
Lees meer: