Offical sponsor manager' brengt SC Heerenveen in verlegenheid
SC Heerenveen heeft een externe adviseur opdracht gegeven om op zoek te gaan naar een nieuwe hoofdsponsor. Het gaat om Harm Oljans, die net als algemeen directeur Cees Roozemond werkzaam is voor de Koninklijke Nederlandse Hippische Sportfederatie.
Net als Roozemond is Oljans woonachtig in het Noord-Hollandse Bergen, waar hij sinds 1994 het bedrijf GRP TV runt. Sinds 26 maart voert het bedrijf op Facebook een nieuwe logo met een Friese vlag en is het 'Offical Sponsor Manager van SC Heereveen Eredivisie', waarbij pijnlijk genoeg de 'i' ontbreekt in official en de 'n' ontbreekt in de Friese plaatsnaam.
Oljans heeft donderdag via email een groep van circa tweehonderd bedrijven benaderd, zo meldt Chris Woerts via Twitter. In de lijst met ontvangers stonden onder meer TVM Verzekeringen en Philips, maar ook veel kleinere bedrijven. Daaruit blijkt dat de mailing niet alleen aan huidige sponsoren is verstuurd.
Volgens Woerts, die bekendstaat om zijn extreem commerciële gedachtengang en zelf in het verleden marketing manager was bij bij Feyenoord, lijkt de mailing op 'blinde paniek' bij SC Heerenveen. "Zonder maatwerk, zonder persoonlijke touch en en zonder inhoud. Dat gaat echt lukken!", tweet Woerts cynisch.
Voor de huidige hoofdsponsor GroenLeven - waarmee de club nog steeds in gesprek is - is het een nieuwe klap in het gezicht. Amper twee weken geleden verklaarde Roozemond op televisie dat de hoofdsponsor misschien wat 'te weinig' betaalde voor hun prominente plek op het shirt van de Friezen.
Het is overigens niet voor het eerst dat SC Heerenveen een externe partij inschakelt om een nieuwe hoofdsponsor te zoeken. In het verleden deed de eerder genoemde Chris Woerts ook pogingen, maar werd met GroenLeven uiteindelijk 'intern' een oplossing gevonden.
Blinde paniek bij @scHeerenveen : marketingbureau GRPTV stuurt shirt sponsor propositie in the blind naar 200 bedrijven in Nederland. Zonder maatwerk, zonder persoonlijke touch en zonder inhoud. Dat gaat echt lukken! Of niet @JaapStalenburg en @HoekstraSports? #sponsoring
— chris woerts (@cwoconsultancy) 4 april 2019