De Haan over aflopende contracten: ''Focus op spelers van buitenaf''

19
De Haan over aflopende contracten: ''Focus op spelers van buitenaf''

SC Heerenveen heeft nog geen duidelijkheid gegeven aan spelers van wie komende zomer het contract gaat aflopen. Technisch manager Ferry de Haan liet dinsdag bij It Petear bovendien weten dat dit voor de winterstop ook nog niet gaat gebeuren.

Van het eerste elftal beschikken onder meer Erwin Mulder, Lucas Woudenberg, Siem de Jong, Rodney Kongolo en Ibrahim Dresevic over een aflopende verbintenis. "We zijn wel heel nadrukkelijk aan het kijken richting de toekomst en dus het komende seizoen. Maar op dit moment focussen we ons wel op spelers van buitenaf", laat De Haan weten op de supportersavond van FeanFan.

De Haan sluit niet uit dat er nog contracten opengebroken gaan worden. "Ik denk dat we eerst zelf helder moeten hebben hoe we de selectie na de zomer ingevuld willen hebben. Dat hoeft uiteraard niet tot juni te duren. Dan gaan we kijken of jongens met een aflopend contract in gesprek moeten gaan of niet. Maar dat zal zeker niet voor de winter gaan gebeuren."

Foto: SC Heerenveen

19 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 14 Oct 2021 om 21:15
    • Quote van 14 Oct 2021 om 20:17
      Volgens mij liggen de salarissen van de basisspelers tussen de 3 en 4 ton. Siem loopt echt niet bij ons te ballen voor 2 ton. Alleen Mulder zou ik een aanbod doen rest niet. Haal dan voor die 4, 2 passende spelers terug. De meeste van de vertrekkers zijn geen basisspelers.
    Je kan wel nagaan dat met een spelersbegroting van 4 miljoen je basisspelers geen 3/4 ton verdienen. Wij hebben gewoon een salarisplafond en daar zal Veerman en Mulder boven zitten, maar de rest echt niet.


    Siem de Jong verdiende in Amerika 180k, dus zou niet weten waarom hij hier boven de 200k zou zitten.
  • 14 Oct 2021 om 20:17
    Volgens mij liggen de salarissen van de basisspelers tussen de 3 en 4 ton. Siem loopt echt niet bij ons te ballen voor 2 ton. Alleen Mulder zou ik een aanbod doen rest niet. Haal dan voor die 4, 2 passende spelers terug. De meeste van de vertrekkers zijn geen basisspelers.
  • 14 Oct 2021 om 19:48
    • Quote van 14 Oct 2021 om 18:04
      Mulder is de enige waar je over verlenging moet gaan praten. En ook voor hem geldt dat het vast niet storm gaat lopen. De rest mag vertrekken en als dat nog wat oplevert is dat meegenomen.
    Dresevic zeker verlenging aanbieden. Haal maar is gratis een even goede of betere op.. niet onmogelijk maar niet waarschijnlijk dat dat lukt
  • 14 Oct 2021 om 19:29
    • Quote van 14 Oct 2021 om 17:17
      De nieuwe spelers kosten ook gewoon weer salaris dus dat kan je tegen elkaar wegstrepen.
      Van de verkoop gaat nog een deel belasting af en een deel naar zaakwaarnemers. Net als dat er ook weer een deel naar de nieuwe zaakwaarnemers gaat voor nieuwe spelers die je wilt halen.

      Dus ik wil niet lullig doen maar ik denk dat je nu even te simpel een rekensommetje maakt die niet helemaal klopt.

      Bovendien kampen we nog altijd met een begrotingstekort die deels gedicht moet worden door transferopbrengsten.
    Bedoel meer te zeggen dat het vertrek van deze spelers weer mogelijkheden biedt voor nieuwe spelers. Die beter in de groep passen mbt karakter etc. Verder is die rekensom best logisch. Heerenveen heeft een begroting van 16 miljoen en bij een “gezonde” club wordt ongeveer 50 tot 70 procent gerekend tot het spelersbudget. Aan de lage kant (50% dus) is dat 8 miljoen. Rekening houdende met het feit dat Heerenveen niet een “gezonde” club is, is het misschien 6 miljoen per jaar. Heerenveen telt 28 spelers in de selectie, van wie sommigen jeugdspelers zijn en andere huurspelers. Dit zijn spelers die niet geheel door Heerenveen worden betaald of spelers met een relatief laag salaris. Gemiddeld salaris in deze rekensom zou rond de 215k per jaar liggen. Wat betreft transfersommen geldt ook voor andere clubs die evt spelers aan ons zouden verkopen.
  • 14 Oct 2021 om 19:01
    • Quote van 14 Oct 2021 om 17:19
      Budget is ook beetje ruim begrip en vrij van interpretatie. Want wat voor spitsen zijn er benaderd. Zijn dat spitsen die net iets onder het niveau zitten van Henk en was daar nog wel budget voor. Of waren we met spitsen bezig die ook echt voor concurrentie zouden kunnen zorgen?
      Ook dat er gesteld wordt dat er 2 miljoen was om aan berg te spenderen. Ik vraag mij dan wel af of er ook oprecht die 2 miljoen er is of dat ze toch alvast een beetje gokken op de verkoop van Joey?
    Die 2 miljoen is er wel, maar die komt uit de reserve. Waarschijnlijk geld dat alleen gebruikt wordt voor echte buitenkansjes, het potje 'holy shit, deze gast is zo goed dat we hier echt veel geld mee kunnen verdienen'. Dit lijkt me geen geld waarmee je een nieuwe Kongolo gaat halen....
  • 14 Oct 2021 om 18:04
    Mulder is de enige waar je over verlenging moet gaan praten. En ook voor hem geldt dat het vast niet storm gaat lopen. De rest mag vertrekken en als dat nog wat oplevert is dat meegenomen.
  • 14 Oct 2021 om 17:19
    • Quote van 14 Oct 2021 om 16:36
      Excuus, ik las verkeerd/te snel.
      Ik las initieel dat het alleen om een spits te halen ging. :)

      Er was budget om een spits aan te trekken. Dat de benaderde spitsen er geen zin in hadden omdat Henk z'n grootste fan ook meteen de trainer is, doet daar niets aan af.
      En er was ook nog budget om 2miljoen aan Berg te spenderen.
    Budget is ook beetje ruim begrip en vrij van interpretatie. Want wat voor spitsen zijn er benaderd. Zijn dat spitsen die net iets onder het niveau zitten van Henk en was daar nog wel budget voor. Of waren we met spitsen bezig die ook echt voor concurrentie zouden kunnen zorgen?
    Ook dat er gesteld wordt dat er 2 miljoen was om aan berg te spenderen. Ik vraag mij dan wel af of er ook oprecht die 2 miljoen er is of dat ze toch alvast een beetje gokken op de verkoop van Joey?
  • 14 Oct 2021 om 17:17
    • Quote van 14 Oct 2021 om 16:47
      Als je 4 van deze 5 spelers laat gaan creëer je wel (heel) veel ruimte in het salarishuis. Nu weet ik niet precies hoeveel deze jongens verdienen, maar zijn zeker niet de goedkoopste. Laten we zeggen dat ze gemiddeld 150 tot 200k verdienen per jaar. Dan kom je al op een besparing van tussen de 600 en 800k per jaar. Daarbij komt als je voor Dresevic en Kongolo nog een transfersom kunt vangen, je een aardig potje voor nieuwe (volwaardige) selectiespelers hebt. Bij verkoop van Dresevic en Kongolo denk ik persoonlijk niet dat je meer dan 1 miljoen gaat vangen. Maar dan heb je dus 1 miljoen transferinkomsten en 600 tot 800k salarisreductie. Misschien zijn dat geen 4 nieuwe vervangers, maar toch zeker 2 a 3 imo.
    De nieuwe spelers kosten ook gewoon weer salaris dus dat kan je tegen elkaar wegstrepen.
    Van de verkoop gaat nog een deel belasting af en een deel naar zaakwaarnemers. Net als dat er ook weer een deel naar de nieuwe zaakwaarnemers gaat voor nieuwe spelers die je wilt halen.

    Dus ik wil niet lullig doen maar ik denk dat je nu even te simpel een rekensommetje maakt die niet helemaal klopt.

    Bovendien kampen we nog altijd met een begrotingstekort die deels gedicht moet worden door transferopbrengsten.
  • 14 Oct 2021 om 16:47
    • Quote van 14 Oct 2021 om 16:10
      Oh want er is budget om 4 a 5 volwaardige selectiespelers aan te trekken? Volgens mij is er amper budget om een fatsoenlijk spits te halen, hoe weet je dit zo zeker?

      Of verwacht je deze gaten op te vullen met jeugd/transfervrije spelers?
    Als je 4 van deze 5 spelers laat gaan creëer je wel (heel) veel ruimte in het salarishuis. Nu weet ik niet precies hoeveel deze jongens verdienen, maar zijn zeker niet de goedkoopste. Laten we zeggen dat ze gemiddeld 150 tot 200k verdienen per jaar. Dan kom je al op een besparing van tussen de 600 en 800k per jaar. Daarbij komt als je voor Dresevic en Kongolo nog een transfersom kunt vangen, je een aardig potje voor nieuwe (volwaardige) selectiespelers hebt. Bij verkoop van Dresevic en Kongolo denk ik persoonlijk niet dat je meer dan 1 miljoen gaat vangen. Maar dan heb je dus 1 miljoen transferinkomsten en 600 tot 800k salarisreductie. Misschien zijn dat geen 4 nieuwe vervangers, maar toch zeker 2 a 3 imo.
  • 14 Oct 2021 om 16:36
    • Quote van 14 Oct 2021 om 16:10
      Oh want er is budget om 4 a 5 volwaardige selectiespelers aan te trekken? Volgens mij is er amper budget om een fatsoenlijk spits te halen, hoe weet je dit zo zeker?

      Of verwacht je deze gaten op te vullen met jeugd/transfervrije spelers?
    Excuus, ik las verkeerd/te snel.
    Ik las initieel dat het alleen om een spits te halen ging. :)

    Er was budget om een spits aan te trekken. Dat de benaderde spitsen er geen zin in hadden omdat Henk z'n grootste fan ook meteen de trainer is, doet daar niets aan af.
    En er was ook nog budget om 2miljoen aan Berg te spenderen.
  • 14 Oct 2021 om 16:10
    • Quote van 14 Oct 2021 om 13:40
      Joey hoeft niet eerst verkocht te worden.
    Oh want er is budget om 4 a 5 volwaardige selectiespelers aan te trekken? Volgens mij is er amper budget om een fatsoenlijk spits te halen, hoe weet je dit zo zeker?

    Of verwacht je deze gaten op te vullen met jeugd/transfervrije spelers?
  • 14 Oct 2021 om 15:47
    • Quote van 14 Oct 2021 om 15:25
      Winterstop... betekent tegenwoordig een krappe 3 weken kerst vakantie. Waarvan voor de selectie waarschijnlijk i.v.m. trainingen maar 1,5 week overblijft. Maar goed ik vind gewoon dat je bij Mulder voordat dat half jaar aanbreekt een voorstel moet doen. Of hij daar op in gaat of niet moet hij en zaak waarnemer natuurlijk zelf weten. Maar dan weet je als club wel sneller waar je aan toe bent. Een fatsoenlijke/betaalbare keeper vinden is tegenwoordig nog wel moeilijker dan een spits denk ik. En we weten allemaal wel hoelang dat dus kan duren.
    De winterstop duurt van vrijdag 24 december 2021 tot en met donderdag 13 januari 2022.
    Daarbinnen zijn een aantal vrije dagen maar verder zijn de spelers gewoon aanwezig of op z'n minst bereikbaar.
    Je kunt prima in die, pak 'm beet, 2 weken met een 5 tal spelers en zaakwaarnemers in gesprek gaan om te kijken wat hun intenties zijn..
    En dat signaal kun je prima afgeven; het is aan de speler zelf of ze daar op willen wachten. Een paar weken eerder een voorstel doen zal weinig uitmaken.
    Uitstellen tot ver na de winterstop daarentegen wel, tenzij de speler heel graag wil blijven.
  • 14 Oct 2021 om 15:25
    • Quote van 14 Oct 2021 om 13:40
      Tussen begin van de winterstop en april/mei zitten nog wel wat maandjes heh.

      Daarbij mogen spelers met aflopende contracten een half jaar voor het aflopen met andere partijen in gesprek; dus waarom zouden die spelers nu al een contractverlenging tekenen? Over een paar maand kunnen ze ook met andere clubs in gesprek.
      Het zal, denk ik, weinig uitmaken of die gesprekken nu gaan lopen of in de winterstop.

      Of die spelers krijgen in de winterstop al te horen dat ze per direct verkocht mogen worden.
    Winterstop... betekent tegenwoordig een krappe 3 weken kerst vakantie. Waarvan voor de selectie waarschijnlijk i.v.m. trainingen maar 1,5 week overblijft. Maar goed ik vind gewoon dat je bij Mulder voordat dat half jaar aanbreekt een voorstel moet doen. Of hij daar op in gaat of niet moet hij en zaak waarnemer natuurlijk zelf weten. Maar dan weet je als club wel sneller waar je aan toe bent. Een fatsoenlijke/betaalbare keeper vinden is tegenwoordig nog wel moeilijker dan een spits denk ik. En we weten allemaal wel hoelang dat dus kan duren.
  • 14 Oct 2021 om 13:40
    • Quote van 14 Oct 2021 om 13:29
      5 spelers die toch redelijk wat minuten maken. Maar ik denk dat ze samen nog niet eens 2 miljoen zouden kunnen opleveren. Dan moet je straks terugvallen op de jeugdopleiding, want budget om 4 tot 5 nieuwe selectiespelers te halen is er gewoon weg niet. En dan is de spitspositie nog een dingetje en is het afwachten hoeveel we voor Joey gaan krijgen, daar gaat alles straks vanaf hangen. Hoop dat ze voor die tijd al wat deals kunnen maken, want anders ben ik bang dat we pas weer heel laat in het seizoen zaken kunnen doen, nadat joey dus verkocht is.
    Joey hoeft niet eerst verkocht te worden.
  • 14 Oct 2021 om 13:40
    • Quote van 14 Oct 2021 om 13:23
      Ieder seizoen worden er weer dezelfde soort fouten gemaakt. Als je Mulder pas in April/Mei een contract verlenging aan bied. Dan grote kans dat hij ergens anders al een betere aanbieding heeft gehad.
    Tussen begin van de winterstop en april/mei zitten nog wel wat maandjes heh.

    Daarbij mogen spelers met aflopende contracten een half jaar voor het aflopen met andere partijen in gesprek; dus waarom zouden die spelers nu al een contractverlenging tekenen? Over een paar maand kunnen ze ook met andere clubs in gesprek.
    Het zal, denk ik, weinig uitmaken of die gesprekken nu gaan lopen of in de winterstop.

    Of die spelers krijgen in de winterstop al te horen dat ze per direct verkocht mogen worden.
  • 14 Oct 2021 om 13:29
    5 spelers die toch redelijk wat minuten maken. Maar ik denk dat ze samen nog niet eens 2 miljoen zouden kunnen opleveren. Dan moet je straks terugvallen op de jeugdopleiding, want budget om 4 tot 5 nieuwe selectiespelers te halen is er gewoon weg niet. En dan is de spitspositie nog een dingetje en is het afwachten hoeveel we voor Joey gaan krijgen, daar gaat alles straks vanaf hangen. Hoop dat ze voor die tijd al wat deals kunnen maken, want anders ben ik bang dat we pas weer heel laat in het seizoen zaken kunnen doen, nadat joey dus verkocht is.
  • 14 Oct 2021 om 13:23
    Ieder seizoen worden er weer dezelfde soort fouten gemaakt. Als je Mulder pas in April/Mei een contract verlenging aan bied. Dan grote kans dat hij ergens anders al een betere aanbieding heeft gehad.
  • 14 Oct 2021 om 12:24
    Mulder verlengen de rest verkopen in de winter of uit contract laten lopen. Genoeg jeugd spelers er achter die niet slechter zijn en een kans verdienen : Nunumete, Zaal, Van Ottele, ElHajj, vd Heide. En door!
  • 14 Oct 2021 om 12:05
    Doorselecteren. Mulder is degelijk en is belangrijk voor de groep en mag wat mij betreft verlengd worden. Dresevic en Kongolo proberen te verkopen in de winter. Verder Woudenberg en Siem laten gaan, oude spelers zonder restwaarde en drukt op de salarislasten. Dan ben je gewicht kwijt en kan je inderdaad kijken naar nieuwe spelers, zodat er volgend jaar een betere kern staat met spelers die meer op elkaar afgestemd zijn.
Saturday 23 October 2021
18:45
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›