SC Heerenveen boekt zwaarbevochten zege bij RKC Waalwijk MATCHDAY | Ejuke en Kongolo tegen RKC Waalwijk terug in de basis 'Salesmanger Koopman vroeg Jansen om Van Hau op te stellen' Van Rhijn: ''Ik moet beide opties volledig open houden'' COLUMN | Voetbal is emotie

'Hamstra en Jansen in Noorwegen voor spits (23) Tromsø IL'

( 38 reacties)
'Hamstra en Jansen in Noorwegen voor spits (23) Tromsø IL'

Met het vertrek van Sam Lammers (terug naar PSV) en Pelle van Amersfoort heeft SC Heerenveen voor komend seizoen zeker twee nieuwe spitsen nodig. Een delegatie van de Friese club was afgelopen zondag in Noorwegen om een mogelijke versterking in actie te zien.

Volgens het Noorse Aftenposten was de kans groot dat Runar Espejord het doelwit was tijdens de wedstrijd tussen Tromsø IL en Molde FK. Helaas voor technisch manager Gerry Hamstra, beoogd hoofdtrainer Johnny Jansen en hoofdscout Karel Brandsma speelde de 23-jarige spits slechts 22 minuten mee.

De 1.89 meter lange Espejord scoorde dit seizoen twee keer in zeven duels voor Tromsø IL. Vorig seizoen scoorde de voormalig Noorse jeugdinternational acht keer in 21 officiële duels. Espejord heeft bij Tromsø IL nog een contract tot medio 2020. Transfermarkt schat zijn waarde op 400.000 euro.

Bij Molde stond overigens ook een andere 'oude bekende' in de spits: Ohi Omoijuanfo. De 25-jarige spits was vorig seizoen één van de uitblinkers bij Stabaek IF - dat ook werd opgemerkt door Heerenveen - maar maakte in maart de overstap naar Molde.

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 29 May 2019 om 14:14
    Haal gewoon iemand uit een van Nederlandse competities.. we krijgen de laatste altijd maar “Dokes” uit het buitenland...
  • 29 May 2019 om 11:18
    • Quote van 29 May 2019 om 10:43
      Macedonië ligt buiten de EU, dat gaan ze voorlopig niet meer doen.
    Heerenveen moet gewoon investeren! Over twee jaar kunnen we op Vlap 20 miljoen pakken! We moeten lef hebben en durfen! Luka Zahovic terughalen zou geweldig zijn!
  • 29 May 2019 om 11:02
    • Quote van 29 May 2019 om 10:59
      Ik geloof niet dat die post geheel serieus bedoeld was ;)
    oké dan heb ik niks gezegd ;)
  • 29 May 2019 om 10:59
    • Quote van 29 May 2019 om 10:43
      Macedonië ligt buiten de EU, dat gaan ze voorlopig niet meer doen.
    Ik geloof niet dat die post geheel serieus bedoeld was ;)
  • 29 May 2019 om 10:58
    • Quote van 29 May 2019 om 10:10
      Je laatste woorden kloppen en klopt ook weer niet. Als je maar weet wáár te scouten!! Echt niet (meer ) in Scandinavië . Dat is het bekende vijver verhaal betreft Scandinavië !
    Bij een ander bericht zei je iets over dat we/ik niet moest denken dat je gek was of iets dergelijks..
    Nou, nu zijn we het stadium van het alleen maar denken voorbij ;) :p
  • 29 May 2019 om 10:43
    • Quote van 29 May 2019 om 10:29
      Ze moeten veel meer in Slovenië, Macedonië etc scouten. Daar lopen echt pareltjes!!
    Macedonië ligt buiten de EU, dat gaan ze voorlopig niet meer doen.
  • 29 May 2019 om 10:29
    • Quote van 29 May 2019 om 10:10
      Je laatste woorden kloppen en klopt ook weer niet. Als je maar weet wáár te scouten!! Echt niet (meer ) in Scandinavië . Dat is het bekende vijver verhaal betreft Scandinavië !
    Ze moeten veel meer in Slovenië, Macedonië etc scouten. Daar lopen echt pareltjes!!
  • 29 May 2019 om 10:10
    • Quote van 28 May 2019 om 12:34
      Finbogason was een voorbeeld, wellicht niet het beste maar toch :p

      Prima dat Dalmau meer een targetman is dan dat ie anderen laat scoren, maar is die Espejord dat dan ook niet met maar 1 assiste per 11 goals? :p
      Die Peterson is idd aardig opgeleefd, maar Utrecht heeft 'm destijds natuurlijk niet voor niets verhuurd aan Roda en later verkocht aan Heracles.. En op dat moment (januari 2017) hadden wij Zeneli nog rondlopen.

      Je bedoeld Sol :)
      Je gaf zelf geen namen en dus heb ik zelf alleen maar naar het afgelopen seizoen gekeken.
      Dat was idd een toppertje.

      Maar zo hebben veel clubs wel eens een uitschieter (in de zin van een goedkoop pareltje); Heerenveen heeft er ook zat gehad!
      Het is gewoon niet reëel om te denken of te verwachten dat het elk jaar maar weer lukt.
      De tijd dat Heerenveen het 'alleenrecht' op Scandinavië had is voorbij en niet elk gokje pakt succesvol uit, nergens niet.

    Je laatste woorden kloppen en klopt ook weer niet. Als je maar weet wáár te scouten!! Echt niet (meer ) in Scandinavië . Dat is het bekende vijver verhaal betreft Scandinavië !
  • 28 May 2019 om 22:30
    Kunnen beter ache halen van Sparta
  • 28 May 2019 om 21:18
    Wel heel goedkoop om dit alleen op het conto van Hamstra te schrijven, natuurlijk is hij eind verantwoordelijk, maar neem van mij aan dat er meer mensen naar geschikte spelers kijken. Hoe deze zich ontwikkelen blijft altijd een glazen bol verhaal . Er spelen heel veel factoren een rol waarom een speler of trainer niet rendeerde , dat is op voorhand nooit in te schatten.
  • 28 May 2019 om 21:06
    • Quote van 27 May 2019 om 22:35
      Beste Lassie je ziet toch zelf op de foto dat Hamstra samen met anderen gaat kijken? Hij doet het niet alleen of zo.
    Het moet niet gekker worden. Hamstra is eindverantwoordelijke, dus dat betekent dat hij verantwoordelijk is. Dat er geen geld is, dat is inmiddels wel bekend. Maar het geld wat er wel is, wordt ook verkeerd gebruikt. Neem een voorbeeld aan Heracles, Sittard, VVV, Willem 2 etc. Zij kunnen ook met een beperkt budget een leuk elftal samenstellen. Hamstra komt aanzetten met spelers, zoals Bulthuis, Rojas, Nemandja, Kongolo etc. Dit zijn spelers die amper een wedstrijd hebben gespeeld. Ook heeft Hamstra zich verkeken in het aanstellen van de trainer. De zoveelste fout, dus trek toch eens je conclusies.
  • 28 May 2019 om 12:34
    • Quote van 28 May 2019 om 12:10
      Dalmau die meer zelf targetman is dan anderen laat scoren. Peterson die zelf scorend vermogen heeft en daarnaast ook een man van assists is.
      Die van WillemII, je bent hem kennelijk snel vergeten. Was er destijds niet sprake van een ruildeal met Veerman? Ben z'n naam even kwijt..... Het gaat niet om cijfers alleen zeg je. Dat klopt. In een ander topic gaat het niet alleen om talent. Dat klopt ook. Het gaat er om dat de scouting weer eens een absoluut pareltje moet vinden. En nogmaals, dan wordt ik blij van de spelers die goede statistieken hebben op alle niveaus. En ja, daar kan ook best eens een minder seizoen bij zitten. In dat geval Finnbogason noemen vind ik geen sterk argument van je aangezien hij zoals wel vaker aangegeven vaker niet dan wel als CS speelde.
    Finbogason was een voorbeeld, wellicht niet het beste maar toch :p

    Prima dat Dalmau meer een targetman is dan dat ie anderen laat scoren, maar is die Espejord dat dan ook niet met maar 1 assiste per 11 goals? :p
    Die Peterson is idd aardig opgeleefd, maar Utrecht heeft 'm destijds natuurlijk niet voor niets verhuurd aan Roda en later verkocht aan Heracles.. En op dat moment (januari 2017) hadden wij Zeneli nog rondlopen.

    Je bedoeld Sol :)
    Je gaf zelf geen namen en dus heb ik zelf alleen maar naar het afgelopen seizoen gekeken.
    Dat was idd een toppertje.

    Maar zo hebben veel clubs wel eens een uitschieter (in de zin van een goedkoop pareltje); Heerenveen heeft er ook zat gehad!
    Het is gewoon niet reëel om te denken of te verwachten dat het elk jaar maar weer lukt.
    De tijd dat Heerenveen het 'alleenrecht' op Scandinavië had is voorbij en niet elk gokje pakt succesvol uit, nergens niet.

  • 28 May 2019 om 12:10
    • Quote van 28 May 2019 om 11:17
      Als je doelt op Heracles / Dalmau:
      Die zat in 17/18 op 40 wedstrijden 11 goals, 0 assists in de 3e niveau van Spanje en het seizoen daarvoor zat ie nauwelijks bij de selectie. Betekent eens in de 4 wedstrijden een goal en geen eens in de 40 wedstrijden een assist.
      Dan zijn de cijfers van Espejord ietstjes beter, op een (wellicht?) hoger niveau :p

      En voor Willem II, doel je dan op Isak?
      Dat is ook een huurling.

    Dalmau die meer zelf targetman is dan anderen laat scoren. Peterson die zelf scorend vermogen heeft en daarnaast ook een man van assists is.
    Die van WillemII, je bent hem kennelijk snel vergeten. Was er destijds niet sprake van een ruildeal met Veerman? Ben z'n naam even kwijt..... Het gaat niet om cijfers alleen zeg je. Dat klopt. In een ander topic gaat het niet alleen om talent. Dat klopt ook. Het gaat er om dat de scouting weer eens een absoluut pareltje moet vinden. En nogmaals, dan wordt ik blij van de spelers die goede statistieken hebben op alle niveaus. En ja, daar kan ook best eens een minder seizoen bij zitten. In dat geval Finnbogason noemen vind ik geen sterk argument van je aangezien hij zoals wel vaker aangegeven vaker niet dan wel als CS speelde.
  • 28 May 2019 om 11:17
    • Quote van 28 May 2019 om 09:42
      Moet je even kijken hoe makkelijk Alfred scoorde vóór België.... Je hebt spelers die uit algemene statistieken makkelijk betrokken zijn bij goals (assists ook meetellend) en spitsen die af en toe eens een uitschieter hebben (zoals Reza het 1e seizoen) Ik zie liever een spits die overal en op ieder niveau aan kan tonen een neus voor de goal te hebben. Een unicum zou zijn eentje met ook nog eens aardig wat assists. En of dat wel of niet haalbaar is? Heracles en WillemII konden het ook. Dat het bij ons niet zou kunnen slaat nergens op.
    Als je doelt op Heracles / Dalmau:
    Die zat in 17/18 op 40 wedstrijden 11 goals, 0 assists in de 3e niveau van Spanje en het seizoen daarvoor zat ie nauwelijks bij de selectie. Betekent eens in de 4 wedstrijden een goal en geen eens in de 40 wedstrijden een assist.
    Dan zijn de cijfers van Espejord ietstjes beter, op een (wellicht?) hoger niveau :p

    En voor Willem II, doel je dan op Isak?
    Dat is ook een huurling.

  • 28 May 2019 om 10:24
    • Quote van 28 May 2019 om 09:30
      Cijfers zeggen ook niet altijd alles.
      Een Finnbogason had in België geen geweldige statistieken, maar bij ons...!.
      Een Djuricic en Sulejmani hadden bij ons geweldige cijfers maar daarna..

      Er zijn ook genoeg keukendivisie topscorers geweest die er in de eredivisie niets van bakken.
      Zekerheidjes heb je, op "ons niveau" gewoonweg niet (meer).
    De coach van Lokeren stelde Finnbogason op als linkermiddenvelder, daarom dat hij daar niet scoorde.

    Over deze jongen zijn statistieken, wat ik weet over de noorse competitie is dat dat een vrij verdedigende competitie is dus zijn die cijfers ook weer niet 1 op 1 te gebruiken voor de nederlandse.
  • 28 May 2019 om 09:48
    • Quote van 28 May 2019 om 05:20
      Voor Tromso: 96 Wedstrijden, 22 goals en 8 assists. Op het hoogste Noorse niveau 66 wedstrijden, 16 goals en 6 assists. Betekent eens in de 4 wedstrijden een goal en eens in de 11 wedstrijden een assist. Voorlopig lijkt mij zijn lengte en leeftijd alleen prima. Ik ben van zijn cijfers niet echt onder de indruk. Krijgen we, mocht hij niet komen ook weer opmerkinge over 'achter het net vissen'?
    Ja als een andere club hem wegkaapt voor onze neus zal ik weer roepen dat we achter het net vissen, ben ik heel goed in :)
  • 28 May 2019 om 09:47
    • Quote van 28 May 2019 om 09:30
      Cijfers zeggen ook niet altijd alles.
      Een Finnbogason had in België geen geweldige statistieken, maar bij ons...!.
      Een Djuricic en Sulejmani hadden bij ons geweldige cijfers maar daarna..

      Er zijn ook genoeg keukendivisie topscorers geweest die er in de eredivisie niets van bakken.
      Zekerheidjes heb je, op "ons niveau" gewoonweg niet (meer).
    Helemaal mee eens, de kunst van scouten is om juist spelers te halen waarin je potentieel ziet om door te groeien, spelers halen die al 20 goals gemaakt hebt zijn al niet meer te betalen, dan ben je te laat met scouten.
  • 28 May 2019 om 09:45
    • Quote van 28 May 2019 om 08:25
      Tja, sommige mensen hier zijn standaard negatief. Er moeten twee basiswaardige spitsen komen, dan is dit toch op zich prima nieuws? Een lange sterke speler die hopelijk als kapstok kan fungeren en zelf ook nog wat goals kan maken. Zet er een goede veelzijdige concurrent naast en laat het maar zien. Ik snap dat je het liefst een speler hebt die er in Noorwegen 20 per seizoen inramt maar die spelers zijn per definitie nu onhaalbaar voor ons. We moeten slim scouten en de spelers vinden die bij ons echt kunnen doorbreken.
    Precies een spits uit Scandinavië. Al tijden ons favoriete handelsmerk toch?
  • 28 May 2019 om 09:42
    • Quote van 28 May 2019 om 09:30
      Cijfers zeggen ook niet altijd alles.
      Een Finnbogason had in België geen geweldige statistieken, maar bij ons...!.
      Een Djuricic en Sulejmani hadden bij ons geweldige cijfers maar daarna..

      Er zijn ook genoeg keukendivisie topscorers geweest die er in de eredivisie niets van bakken.
      Zekerheidjes heb je, op "ons niveau" gewoonweg niet (meer).
    Moet je even kijken hoe makkelijk Alfred scoorde vóór België.... Je hebt spelers die uit algemene statistieken makkelijk betrokken zijn bij goals (assists ook meetellend) en spitsen die af en toe eens een uitschieter hebben (zoals Reza het 1e seizoen) Ik zie liever een spits die overal en op ieder niveau aan kan tonen een neus voor de goal te hebben. Een unicum zou zijn eentje met ook nog eens aardig wat assists. En of dat wel of niet haalbaar is? Heracles en WillemII konden het ook. Dat het bij ons niet zou kunnen slaat nergens op.
  • 28 May 2019 om 09:30
    • Quote van 28 May 2019 om 05:20
      Voor Tromso: 96 Wedstrijden, 22 goals en 8 assists. Op het hoogste Noorse niveau 66 wedstrijden, 16 goals en 6 assists. Betekent eens in de 4 wedstrijden een goal en eens in de 11 wedstrijden een assist. Voorlopig lijkt mij zijn lengte en leeftijd alleen prima. Ik ben van zijn cijfers niet echt onder de indruk. Krijgen we, mocht hij niet komen ook weer opmerkinge over 'achter het net vissen'?
    Cijfers zeggen ook niet altijd alles.
    Een Finnbogason had in België geen geweldige statistieken, maar bij ons...!.
    Een Djuricic en Sulejmani hadden bij ons geweldige cijfers maar daarna..

    Er zijn ook genoeg keukendivisie topscorers geweest die er in de eredivisie niets van bakken.
    Zekerheidjes heb je, op "ons niveau" gewoonweg niet (meer).
  • 28 May 2019 om 09:13
    Voordat je Hamstra wegstuurt moet je ook bedenken dat zelfs Feyenoord geen nieuwe TD kon vinden. Die hebben intern een noodoplossing gevonden, waarbij ze ook nog aangeven dat hij niet is wat ze zochten. Ze konden gewoon geen geschikte personen vinden. En Feyenoord is een veel grotere club dan Heerenveen.
    Dan kun je wel kritiek leveren op Hamstra, en daar is ook niks mis mee, maar bedenk wel dat het niet zo simpel is als: "Hamstra moet weg en er moet een andere TD komen, een GOEDE TD." Die zijn er dus niet te krijgen.
  • 28 May 2019 om 08:25
    Tja, sommige mensen hier zijn standaard negatief. Er moeten twee basiswaardige spitsen komen, dan is dit toch op zich prima nieuws? Een lange sterke speler die hopelijk als kapstok kan fungeren en zelf ook nog wat goals kan maken. Zet er een goede veelzijdige concurrent naast en laat het maar zien. Ik snap dat je het liefst een speler hebt die er in Noorwegen 20 per seizoen inramt maar die spelers zijn per definitie nu onhaalbaar voor ons. We moeten slim scouten en de spelers vinden die bij ons echt kunnen doorbreken.
  • 28 May 2019 om 07:41
    • Quote van 28 May 2019 om 07:17
      Ben bang van wel, erg jammer dit. Als je nu nog moet scouten wat heb je de afgelopen maanden dan gedaan.
    Och je grutte sloege, se scoute oerol en altyd. Bytsje by de tyd bliuwe.
  • 28 May 2019 om 07:17
    • Quote van 27 May 2019 om 22:16
      Als Jansen erbij was, acht ik de kans groot dat hij het gewoon wordt,
    Ben bang van wel, erg jammer dit. Als je nu nog moet scouten wat heb je de afgelopen maanden dan gedaan.
  • 28 May 2019 om 05:20
    Voor Tromso: 96 Wedstrijden, 22 goals en 8 assists. Op het hoogste Noorse niveau 66 wedstrijden, 16 goals en 6 assists. Betekent eens in de 4 wedstrijden een goal en eens in de 11 wedstrijden een assist. Voorlopig lijkt mij zijn lengte en leeftijd alleen prima. Ik ben van zijn cijfers niet echt onder de indruk. Krijgen we, mocht hij niet komen ook weer opmerkinge over 'achter het net vissen'?
  • 28 May 2019 om 01:46
    • Quote van 27 May 2019 om 23:29
      Denk dat het aan het geld ligt en minder aan hem
    Lijkt me niet. Er zijn een hoop td's in de Eredivisie die vele malen minder te besteden hebben en dus geen dure gasten als Schaars, Rojas en Mihajlovic kunnen aantrekken, om maar eens wat te noemen. Er is dit seizoen zelfs meer geïnvesteerd om een hogere rangschikking te halen. Tot overmaat van ramp wordt het tegengestelde waar en worden we bijgehaald door clubs als Fortuna en VVV.
  • 28 May 2019 om 00:19
    • Quote van 27 May 2019 om 22:24
      Ik heb het vetrouwen in Hamstra enige tijd geleden al opgezegd. Helaas zijn er genoeg mensen met oogkleppen op, die hem wederom het voordeel van de twijfel geven. Met Hamstra aan het roer wordt het wederom een beroerd seizoen. Dat hij na het vertrek van de trainer en bestuur niet opstapt, zegt al genoeg over hem als persoon. Dit trouwens ook het laatste wat ik er over ga zeggen, jullie moeten het zelf maar ondervinden en zullen nog vaak aan mij denken!
    Ik ben het helemaal met jou eens vwb Hamstra. Komt niet goed zo.
  • 27 May 2019 om 23:29
    • Quote van 27 May 2019 om 22:24
      Ik heb het vetrouwen in Hamstra enige tijd geleden al opgezegd. Helaas zijn er genoeg mensen met oogkleppen op, die hem wederom het voordeel van de twijfel geven. Met Hamstra aan het roer wordt het wederom een beroerd seizoen. Dat hij na het vertrek van de trainer en bestuur niet opstapt, zegt al genoeg over hem als persoon. Dit trouwens ook het laatste wat ik er over ga zeggen, jullie moeten het zelf maar ondervinden en zullen nog vaak aan mij denken!
    Denk dat het aan het geld ligt en minder aan hem
  • 27 May 2019 om 23:07
    Becker halen van ADO.
  • 27 May 2019 om 22:48
    Ondanks de ellende van afgelopen seizoen krijg ik van zulke eerste transferberichten altijd gelijk weer zin in het nieuwe seizoen! Kaarten gister weer verlengd! Hopen op nieuwe legendes die ons shirt mogen en gaan dragen.
  • 27 May 2019 om 22:35
    Beste Lassie je ziet toch zelf op de foto dat Hamstra samen met anderen gaat kijken? Hij doet het niet alleen of zo.
  • 27 May 2019 om 22:32
    • Quote van 27 May 2019 om 22:24
      Ik heb het vetrouwen in Hamstra enige tijd geleden al opgezegd. Helaas zijn er genoeg mensen met oogkleppen op, die hem wederom het voordeel van de twijfel geven. Met Hamstra aan het roer wordt het wederom een beroerd seizoen. Dat hij na het vertrek van de trainer en bestuur niet opstapt, zegt al genoeg over hem als persoon. Dit trouwens ook het laatste wat ik er over ga zeggen, jullie moeten het zelf maar ondervinden en zullen nog vaak aan mij denken!
    Ik droom zelfs al van je ;-)
  • 27 May 2019 om 22:24
    • Quote van 27 May 2019 om 21:56
      Klinkt nou niet heel erg fantastisch. Maar ik zie wel wat er gebeurt. Hopelijk duurt het niet al te lang tot de eerste nieuwe speler(s) komen. Dan kunnen ze straks gewoon direct meedoen in de voorbereiding. Er was trouwens nog niet bekend wie er hoofdcoach wordt komend seizoen? Wordt toch ook wel eens tijd zou je zeggen
    Ik heb het vetrouwen in Hamstra enige tijd geleden al opgezegd. Helaas zijn er genoeg mensen met oogkleppen op, die hem wederom het voordeel van de twijfel geven. Met Hamstra aan het roer wordt het wederom een beroerd seizoen. Dat hij na het vertrek van de trainer en bestuur niet opstapt, zegt al genoeg over hem als persoon. Dit trouwens ook het laatste wat ik er over ga zeggen, jullie moeten het zelf maar ondervinden en zullen nog vaak aan mij denken!
  • 27 May 2019 om 22:20
    Denk dat ze deze jongen als supersub willen halen, we zijn tenslotte onze eerste spits al kwijt en de gelegenheid spits Van Amersfoort ook.
  • 27 May 2019 om 22:20
    • Quote van 27 May 2019 om 22:19
      Die Maloku (o.i.d., even zn naam kwijt) is toch ook wel wat?
    Die is toch ook weg?
  • 27 May 2019 om 22:19
    Die Maloku (o.i.d., even zn naam kwijt) is toch ook wel wat?
  • 27 May 2019 om 22:16
    Als Jansen erbij was, acht ik de kans groot dat hij het gewoon wordt,