SC Heerenveen boekt zwaarbevochten zege bij RKC Waalwijk MATCHDAY | Ejuke en Kongolo tegen RKC Waalwijk terug in de basis 'Salesmanger Koopman vroeg Jansen om Van Hau op te stellen' Van Rhijn: ''Ik moet beide opties volledig open houden'' COLUMN | Voetbal is emotie

''Een vertrek van drie basisspelers zou bijna een sportief failliet betekenen''

( 20 reacties)
''Een vertrek van drie basisspelers zou bijna een sportief failliet betekenen''

Door de toename in operationele kosten zal SC Heerenveen dit seizoen nog eerder spelers moeten verkopen om aan het einde van de rit zwarte cijfers te kunnen draaien. Toch zet dit het sportieve aspect van de club steeds verder onder druk.

Verslaggever Robin Jongmans constateert in De Telegraaf dat de meest voor de hand liggende 'korte termijn-oplossing' binnen de selectie ligt. "De contracten van Morten Thorsby en de dure Japanner Yuki Kobayashi (met eenjarige optie, red.) lopen af. Willen ze nog wat aan het tweetal verdienen en de salariskosten verminderen, dan moeten ze deze winter verkocht worden."

"Hetzelfde geldt min of meer voor Arber Zeneli, die nog een eenjarige optie in zijn aflopende contract heeft. Maar een vertrek van de drie basisspelers (goed voor acht goals en vijftien assists de eerste seizoenshelft) zou bijna een sportief failliet betekenen", aldus Jongmans. 

"En dat binnen een selectie waarin verder vooral de eigen jeugdproducten Kik Pierie en Michel Vlap nog enige waarde vertegenwoordigen."

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 5 Jan 2019 om 10:24
    Let op !!!!!!Fc Emmen eindigt boven sc Heerenveen als die onrust die er bij Fean heerst slaat over op de spelers.
  • 5 Jan 2019 om 09:37
    • Quote van 4 Jan 2019 om 19:53
      Onbegrijpelijk dat Hamstra nog steeds een functie heeft.
    Onbegrijpelijk dat jij nog seizoenkaart hebt. Is niet goed voor je hart hoor. Ga lekker voor fox zitten, kun je zappen als het te spannend wordt.
  • 5 Jan 2019 om 05:48
    • Quote van 4 Jan 2019 om 19:53
      Onbegrijpelijk dat Hamstra nog steeds een functie heeft.
    YAWN
  • 5 Jan 2019 om 05:47
    • Quote van 4 Jan 2019 om 18:07
      Wat ik erg mis is het feit dat er altijd buitenlanders moeten komen.Kijk AZ de laatsts jaren, halen heel weinig buitenlanders en doen het veelal op spelers uit KKD en jonge talenten kopen van topclubs zonder oog op speeltijd.
      Zo johnson van Ado had ik bijvoorbeeld graag gezien, tenminste als we met echt buitenspelers gaan spelen die de bal voor de goal leggen. Beetje speelstijl als toen met Bas Dost, sibon, te vrede. Het waren niet allemaal toppers, maar die speelstijl was helder voor de spelers. Als ik de filosofie hoor en speelstijl, en dan kijk wat er gebeurd bij een wedstrijd dan is er echt iets goed scheef...
      Maar ja, dat is maar een persoonlijke mening.
    Die Johnson raakt anders bij AZ ook geen pepernoot dus kom nou niet met die naam aan zetten, daarbij is het weer een buitenlander zoals je zelf al stelt.
  • 5 Jan 2019 om 03:58
    • Quote van 4 Jan 2019 om 18:07
      Wat ik erg mis is het feit dat er altijd buitenlanders moeten komen.Kijk AZ de laatsts jaren, halen heel weinig buitenlanders en doen het veelal op spelers uit KKD en jonge talenten kopen van topclubs zonder oog op speeltijd.
      Zo johnson van Ado had ik bijvoorbeeld graag gezien, tenminste als we met echt buitenspelers gaan spelen die de bal voor de goal leggen. Beetje speelstijl als toen met Bas Dost, sibon, te vrede. Het waren niet allemaal toppers, maar die speelstijl was helder voor de spelers. Als ik de filosofie hoor en speelstijl, en dan kijk wat er gebeurd bij een wedstrijd dan is er echt iets goed scheef...
      Maar ja, dat is maar een persoonlijke mening.
    De laatste versterkingen: Van Bergen NL, Rienstra NL, Kongolo NL, Floranus NL, Lammers NL, Woudenberg NL, Hahn NL. Gaat volgens mij prima qua nationaliteit dacht ik?? Je wilt minder buitenlandse transfer maar begint dan over dat je de Noor Johnsen graag had zien komen. Beetje vreemd.
  • 4 Jan 2019 om 22:03
    • Quote van 4 Jan 2019 om 19:53
      Onbegrijpelijk dat Hamstra nog steeds een functie heeft.
    Deze mening is nieuw van je. Had ik nog niet eerder gelezen.
  • 4 Jan 2019 om 22:02
    • Quote van 4 Jan 2019 om 18:07
      Wat ik erg mis is het feit dat er altijd buitenlanders moeten komen.Kijk AZ de laatsts jaren, halen heel weinig buitenlanders en doen het veelal op spelers uit KKD en jonge talenten kopen van topclubs zonder oog op speeltijd.
      Zo johnson van Ado had ik bijvoorbeeld graag gezien, tenminste als we met echt buitenspelers gaan spelen die de bal voor de goal leggen. Beetje speelstijl als toen met Bas Dost, sibon, te vrede. Het waren niet allemaal toppers, maar die speelstijl was helder voor de spelers. Als ik de filosofie hoor en speelstijl, en dan kijk wat er gebeurd bij een wedstrijd dan is er echt iets goed scheef...
      Maar ja, dat is maar een persoonlijke mening.
    Bij AZ zitten er meer verschillende paspoorten (16) in de selectie tov Heerenveen.
  • 4 Jan 2019 om 19:53
    Onbegrijpelijk dat Hamstra nog steeds een functie heeft.
  • 4 Jan 2019 om 19:38
    Hopen dat Zeneli, Thorsby en Kobayashi deze transferperiode vertrekken. Bruin, Mihaljovic/van Bergen en evt Schaars kunnen dit prima opvangen.
  • 4 Jan 2019 om 18:10
    Wat Luuc en Gerry niet goed doen dat is spelers vasthouden /of een goede hogere prijs vragen en er aan houden... niet te lief zijn come on!!!!
  • 4 Jan 2019 om 18:07
    Wat ik erg mis is het feit dat er altijd buitenlanders moeten komen.Kijk AZ de laatsts jaren, halen heel weinig buitenlanders en doen het veelal op spelers uit KKD en jonge talenten kopen van topclubs zonder oog op speeltijd.
    Zo johnson van Ado had ik bijvoorbeeld graag gezien, tenminste als we met echt buitenspelers gaan spelen die de bal voor de goal leggen. Beetje speelstijl als toen met Bas Dost, sibon, te vrede. Het waren niet allemaal toppers, maar die speelstijl was helder voor de spelers. Als ik de filosofie hoor en speelstijl, en dan kijk wat er gebeurd bij een wedstrijd dan is er echt iets goed scheef...
    Maar ja, dat is maar een persoonlijke mening.
  • 4 Jan 2019 om 17:03
    • Quote van 4 Jan 2019 om 16:47
      Hier raak je precies het punt v/d Podcast met Riemer.......zoals hij daarin ook aangaf ga je voor een bepaalde speler en zoek je daar spelers bij die in zijn systeem passen.....was ook mooi te horen dat het team waarmee wij CL behaalden niet het duurste team was maar dus wel een volledige uitgebalanceerd gezelschap! Maar goed, alles valt en staat daarbij wel met een gedegen scouting.
    Inderdaad. Linkspoten voor de linkerkant en rechtspoten voor de rechterkant. Nog iets wat ik graag zou zien voor de nabije toekomst. Voorzetten zonder het eeuwige mannetje of 2 mannetjes uitspelen. Een goede (lange) kopsterke doelgerichte spits erbij en je bent aanvallend koopman. We moeten echt van dat gebrei in de trechter af, anders ga je het verschil echt nooit meer maken. Iedere tegenstander kent dat trucje inmiddels. Je tegenstander moet uit elkaar gespeeld worden door de ruimte optimaal te benutten. Nu lopen ze elkaar alleen maar voor de voeten.
  • 4 Jan 2019 om 16:47
    • Quote van 4 Jan 2019 om 16:20
      Waar ik mij over blijf verbazen is het gebrek aan visie. Hoe moeilijk kan het zijn om een selectie samen te stellen op basis van je filosofie? Haal buitenspelers die een voorzet kunnen geven, een spits die kan scoren, verdedigers die als back kunnen opkomen. Een middenvelder die controleert, 1 die creatief is etc etc etc. Dit klinkt makkelijker als gedacht en het hoeven in mijn ogen niet top spelers te zijn. Maar als je met 1 visie speelt en deze implementeert door de gehele jeugdopleiding dan komen de talenten vanzelf weer boven water drijven. Ik mis het meer jaren plan, want nu roeien we met de riemen de we hebben en wordt er geschreeuwd om spelers die wellicht niet ineens in het systeem passen.
    Hier raak je precies het punt v/d Podcast met Riemer.......zoals hij daarin ook aangaf ga je voor een bepaalde speler en zoek je daar spelers bij die in zijn systeem passen.....was ook mooi te horen dat het team waarmee wij CL behaalden niet het duurste team was maar dus wel een volledige uitgebalanceerd gezelschap! Maar goed, alles valt en staat daarbij wel met een gedegen scouting.
  • 4 Jan 2019 om 16:20
    Waar ik mij over blijf verbazen is het gebrek aan visie. Hoe moeilijk kan het zijn om een selectie samen te stellen op basis van je filosofie? Haal buitenspelers die een voorzet kunnen geven, een spits die kan scoren, verdedigers die als back kunnen opkomen. Een middenvelder die controleert, 1 die creatief is etc etc etc. Dit klinkt makkelijker als gedacht en het hoeven in mijn ogen niet top spelers te zijn. Maar als je met 1 visie speelt en deze implementeert door de gehele jeugdopleiding dan komen de talenten vanzelf weer boven water drijven. Ik mis het meer jaren plan, want nu roeien we met de riemen de we hebben en wordt er geschreeuwd om spelers die wellicht niet ineens in het systeem passen.
  • 4 Jan 2019 om 16:02
    €500000 : 17000 = €29,41 x 12 = €351,94. Even een snelle rekensom die zeer waarschijnlijk niet helemaal zal kloppen, maar het gemiddelde aantal toeschouwers kunnen de salarissen niet ophoesten. Ik ga er tenminste niet vanuit dat de gemiddelde prijs van de seizoenkaart 350 euro kost.
  • 4 Jan 2019 om 14:50
    De selectie is al jaren veel te breed waardoor er ieder jaar teveel spelers zijn zonder zicht op speeltijd maar met genoeg potentie om beter te worden als ze wel veel zouden spelen. Is Bruin zoveel minder dan Thorsby? Geloof er niks van. De keren dat hij speelde bracht hij niet alleen energie maar ook voetballend voldoende. Kobayashi kunnen we heel goed missen. Alternatieven genoeg. Zeneli idem.
  • 4 Jan 2019 om 14:31
    Hoezeer het ook hout snijdt is het weeeeer een zeer negatieve insteek.....want ik mis oa ook een van Bergen waar wij bv ook echt wel aan gaan verdienen en hij is niet de enige buiten de genoemde spelers. Man, ik wordt het doemdenken en die vreselijk negatieve insteek van al die media berichten onderhand echt wel zat....het is maar net vanuit welke invalshoek je een artikel wilt belichten, schrijven, laten klinken....sneu!
  • 4 Jan 2019 om 14:24
    Onzin, we hebben zonder Thorsby en Zeneli een hele goede wedstrijd gespeeld bij Willem2. Zijn zeker geen onmisbare schakels.
  • 4 Jan 2019 om 14:15
    Wat een onzin. Mihajlovic/van Bergen kunnen Zeneli's rol prima invullen. En ons middenveld zit zo vol dat Yuki en Morten echt niet ontzettend gemist zullen worden. Ze zouden niet eens basisspeler moeten zijn. Schaars/Bruijn, Vlap en Rienstra. Klaar!
  • 4 Jan 2019 om 14:10
    Dat klopt, aan de andere kant zal het mes er toch echt eens in moeten en dan lijkt dit wel het moment. De rest van het seizoen valt er voor ons weinig eer meer te behalen en het resterende elftal moet goed genoeg zijn om ergens rond plek 9-12 te eindigen. Ter overbrugging zou je nog een speler kunnen huren of misschien een gratis Zweed ergens opduikelen, maar met name komende zomer zal er toch echt vanuit een andere visie gehandeld moeten gaan worden.Uiteindelijk zal het ten koste gaan van directe kwaliteit, daar doe je weinig aan. Zonder al teveel versterkingen kijken we volgend jaar naar: Hahn, Woudenberg, Hoegh (?), Pierie, Floranus, Schaars, Rienstra, Vlap, Mihajlovic (?), Hornkamp, van Bergen. Een elftal dat wederom in de middenmoot zal eindigen, maar heel dramatisch oogt het niet. Waarbij aangetekend dat de kans groot is dat ook Mihajlovic en Hoegh er niet lang meer bij zijn. Maar goed, een paar gerichte versterkingen en wat jong talent erbij en we kunnen toch weer voort?
vrijdag 13 december 2019
20:00
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›