Homepage » Transfers & geruchten » ''Mensen zijn gewoon SC Heerenveen-moe, ze hebben geen zin meer''

''Mensen zijn gewoon SC Heerenveen-moe, ze hebben geen zin meer''

( 20 reacties)
Groenste stroom van Nederland
''Mensen zijn gewoon SC Heerenveen-moe, ze hebben geen zin meer''

Dat het niet alleen in het Abe Lenstra Stadion steeds rustiger wordt qua toeschouwers, viel zondag ook in de ArenA te zien bij Ajax - SC Heerenveen. Het is een landelijke trend maar het zal de clubleiding van de Friezen de nodige kopzorgen bezorgen.

Voetbal International-journalist Sander de Vries is verbaasd dat het ook bij Heerenveen gebeurd. "Je ziet dat er gewoon geen wisselwerking meer is tussen de spelers en het publiek", vertelt hij bij Omrop Fryslân. "Het is wat uitgeblust. Het gekke is dat ze nog steeds spelen om de play-offs, dus je zou nog steeds Europees voetbal kunnen halen."

"Het is een soort van gelatenheid", vervolgt de verslaggever. "Niet alleen bij de club, maar het hele achterland. Mensen zijn gewoon Heerenveen-moe, ze hebben geen zin meer om te komen. Hoe het dan weer vol komt? Volgens Luuc Eisenga door goed te voetballen maar dat is denk ik een wat te simpele redenatie", beseft De Vries. 

Ook freelancer Gerard Bos (onder meer Voetbal International) mengt zich in de discussie. "Is het ook gewoon niet een optelsom van de afgelopen jaren? Altijd was er de verwachting om leuk voetbal te zien en altijd valt het weer tegen. Over het algemeen kun je niet zeggen dat Heerenveen de afgelopen tien jaar bol stond van het spektakel."

De Vries vervolgt: "Wat ik ook met gelatenheid bedoelde, is wanneer ik de interviews na afloop zie. Dat ik spelers, Streppel of ook Eisenga hoor zeggen: 'Het is zuur, ongelofelijk zuur. Het is jammer, het moet beter. We werken er keihard aan. Volgende week weer een kans.' Dat zijn ambities die je eerder ziet bij een Heracles of Willem II."

Bij dergelijke clubs zou een plek in de middenmoot prima zijn, maar de supporters van SC Heerenveen willen meer. "Misschien is het publiek ook wel aan de hoge verwachtingen gewend geraakt", stelt Bos. "En dat ze nu zoiets hebben van: 'We willen leuk voetbal zien in de subtop van de Eredivisie en dit is mij te min om naartoe te gaan.'"

Boeringa is het daar duidelijk mee eens: "Een extra probleem bij Heerenveen is de historie. Want als je ziet hoe de supporters die al tien à twintig jaar op de tribune zitten verwend werden, zien de club nu steeds iets verder afglijden."

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 13 Mar 2018 om 08:36
    Waar praten we over,we hebben een voorzitter(fietspoetser),waar niks van uit gaat,een technich directeur,die van voorn niet weet dat hij van achtern leeft,en een papegaai als trainer ,dit gedrag sluipt in de ploeg,naar het publiek,om dat ze weten het blijft toch het zelfde,er verandert niets,daar worden ze moe van.We hebben mensen nodig die van boven af strijd en passie willen voeren,mensen die dicht bij het publiek staan die zeggen waar het op staat,maar niet deze slappe hap.
  • 13 Mar 2018 om 07:43
    Komende zaterdag weer 20:45, sneeuw, 4 graden vorst en harde oostenwind.... dat wordt een laagterecord qua bezoekers. Of iedereen gratis aan de Sonnema? Krijg je wel sfeer
  • 12 Mar 2018 om 22:36
    Ik denk niet dat het aan Luuc Eisenga ligt. Het ligt hem m.i. aan het ontbreken van een echte spits en aan kwaliteit.Voorin gebeurt helemaal niets. Ik heb Ajax - Hv gezien. Tjonge jonge, wat een eitjes onze spelers. Ze wlllen het wel, maar kunnen het gewoon niet. En natuurlijk de invloed van de trainer. Hij zal het goed bedoelen, maar wat zijn visie is weet ik niet. En dan natuurlijk Fox. Dodelijk voor het voetbal. En dan nog het tijdstip. Wij hebben 6 wedstrijden om 20.45 uur. Er zijn 18 clubs, dus 34 speelrondes. Elke club 2 keer om 20.45uur. Dan is het eerlijk verdeeld. Waarom wij 6 keer. Eisenga, dat moet volgend seizoen anders. Laat je niet weer afschepen door de KNVB.
  • 12 Mar 2018 om 22:06
    • Quote van 12 Mar 2018 om 20:23
      Ik mis de van der bergjes en de types petter hansson die tot het randje gingen of soms daarover. Waar zijn de kerels gebleven die het vuur brengen. Ik zie nu makke schapen lopen. Kleun er gvd eens in man.en streppel tsja streppel speelt elke week het zelfde bandje af.
    Helemaal mee eens!!
  • 12 Mar 2018 om 21:56
    • Quote van 12 Mar 2018 om 17:48
      Vraag mij steeds meer af of Luuc Eisenga wel de juiste man is. Speelt de laatste weken alleen maar verstoppertje en toen hij bij Omrop Fryslan zat zei hij eigenlijk ook niks. Behalve dat hij in elk interview roept dat de club van de supporters is en dat de vrijwilligers zo fantastisch zijn. Het schijnt ook dat verschillende supporters helemaal klaar met hem zijn. Eisenga leek een sympathieke verbinder maar blijkt nu eigenlijk een gladde harde hond te zijn die er vooral zit voor zijn eigen belang. Hopelijk kan een nieuwe bestuurscrisis voorkomen worden en grijpt de RvC tijdig in.
    Vond m in t begin sympathieke vent, nu echter indd iemand die verstoppertje speelt. Ook bij it Petear alleen maar dingen goed praten..
  • 12 Mar 2018 om 20:23
    Ik mis de van der bergjes en de types petter hansson die tot het randje gingen of soms daarover. Waar zijn de kerels gebleven die het vuur brengen. Ik zie nu makke schapen lopen. Kleun er gvd eens in man.en streppel tsja streppel speelt elke week het zelfde bandje af.
  • 12 Mar 2018 om 19:56
    • Quote van 12 Mar 2018 om 17:48
      Vraag mij steeds meer af of Luuc Eisenga wel de juiste man is. Speelt de laatste weken alleen maar verstoppertje en toen hij bij Omrop Fryslan zat zei hij eigenlijk ook niks. Behalve dat hij in elk interview roept dat de club van de supporters is en dat de vrijwilligers zo fantastisch zijn. Het schijnt ook dat verschillende supporters helemaal klaar met hem zijn. Eisenga leek een sympathieke verbinder maar blijkt nu eigenlijk een gladde harde hond te zijn die er vooral zit voor zijn eigen belang. Hopelijk kan een nieuwe bestuurscrisis voorkomen worden en grijpt de RvC tijdig in.
    Hij moet natuurlijk wel een tijd de kans krijgen zich te laten zien. Vanuit een commerciële/PR rol bij een wielerploeg naar een algemene leidersrol bij een BVO. Iets heel anders.

    Maar na een goed begin waarin de rust weer terug keerde komt hij nu niet sterk over zoals je zegt. Bij winst is het allemaal mooi en prachtig en lees je veel op twitter. Gaat het min(der) dan zie je niets. Dat komt niet sterk over.

    Tel daarbij de onrust die hij gecreëerd heeft met het niet doorgaan met Bloemers en je hebt een optelsom waardoor de nodige kritiek ontstaat.
    En dan nu weer niet willen reageren op kritische vragen van de media. Waarom? Je hebt toch niets te verbergen? Verstoppertje spelen zorgt zeker niet voor meer begrip.
  • 12 Mar 2018 om 19:34
    • Quote van 12 Mar 2018 om 17:48
      Vraag mij steeds meer af of Luuc Eisenga wel de juiste man is. Speelt de laatste weken alleen maar verstoppertje en toen hij bij Omrop Fryslan zat zei hij eigenlijk ook niks. Behalve dat hij in elk interview roept dat de club van de supporters is en dat de vrijwilligers zo fantastisch zijn. Het schijnt ook dat verschillende supporters helemaal klaar met hem zijn. Eisenga leek een sympathieke verbinder maar blijkt nu eigenlijk een gladde harde hond te zijn die er vooral zit voor zijn eigen belang. Hopelijk kan een nieuwe bestuurscrisis voorkomen worden en grijpt de RvC tijdig in.
    “Het schijnt ook dat verschillende supporters het zat zijn”. Ik heb gehoord dat er ook wel supporters zijn die af en toe bier drinken enzo. Naar het schijnt. Dacht je dat bijvoorbeeld Smit, Van der Velde, Nijland ook niet keihard waren of zijn?
  • 12 Mar 2018 om 19:20
    • Quote van 12 Mar 2018 om 18:05
      Feiten graag, dit is iets waar niemand wat mee kan! Zo lust ik er nog wel een paar..
    En ik vraag me ook nog steeds af of Luuc Eisenga wel de juiste persoon hier is. Het stadion nog nooit zo leeg geweest, Bloemers zomaar weg gestuurd mss wel om z'n eigen straatje schoon te vegen. Sponsors staan nu echt niet op de deur te kloppen bij Eisenga lijkt mij (hij komt van wielrennen das geheel wat anders van voetbal )
  • 12 Mar 2018 om 18:56
    • Quote van 12 Mar 2018 om 17:41
      Je kunt ook zeggen een ECHTE Feanfan komt altijd, er zijn er dus te weinig ECHTE Feanfans. (Tuurlijk moet en kan voetbal thuis veel beter )maar als je ziet in dsl en eng altijd vol hoe je ook staat, daar kan het wel.
    Dat is zijn hele andere landen met een andere (voetbal)cultuur. Er wonen ook nog eens veel meer mensen, dus de poel om uit te vissen is ook vele malen groter. Niet te vergelijken.
  • 12 Mar 2018 om 18:23
    Dit elftal mist gewoon een smaakmaker, spelers waarvoor je naar het stadion kwam. De sfeer die in het stadion hing als Alves aan de bal kwam, prachtig. Spelers als Pranjic, Hansson, Bradley, Sulejmani, Djuricic, Huntelaar, Samaras en zo kan je nog een tijdje doorgaan. Wij zitten naar een elftal ideale schoonzonen te kijken, het lijken mij schatten van jongens, daar niet van. Maar een echte smaakmaker, gezicht van het elftal zit er niet bij.
  • 12 Mar 2018 om 18:20
    Ons stadion hoort qua grootte ook bij de subtop. Dus dan vind ik dat je als ploeg ook moet streven om in de subtop te spelen. We hebben misschien niet de financiële middelen om subtop te zijn. Dus wat dat betreft staan we wel ongeveer waar we horen. Maar ik mis spektakel in de thuiswedstrijden. Elke keer 70% balbezit is leuk. Maar als je niet scherp bent heb je er geen zak aan. Dan is het eindeloos breien voor het doel, en in de omschakeling ben je zo kwetsbaar als wat. Daar wordt het publiek absoluut niet vrolijk van. En de instelling van sommige spelers kan ook wel beter. De wil om te winnen mist soms. Wat meer lef tonen, vooral in thuiswedstrijden, de wil om te winnen laten zien. Dat is wat ik persoonlijk het meeste mis. Er is geen zak meer aan om naar het stadion te komen. Helemaal niet in die kou
  • 12 Mar 2018 om 18:05
    • Quote van 12 Mar 2018 om 17:48
      Vraag mij steeds meer af of Luuc Eisenga wel de juiste man is. Speelt de laatste weken alleen maar verstoppertje en toen hij bij Omrop Fryslan zat zei hij eigenlijk ook niks. Behalve dat hij in elk interview roept dat de club van de supporters is en dat de vrijwilligers zo fantastisch zijn. Het schijnt ook dat verschillende supporters helemaal klaar met hem zijn. Eisenga leek een sympathieke verbinder maar blijkt nu eigenlijk een gladde harde hond te zijn die er vooral zit voor zijn eigen belang. Hopelijk kan een nieuwe bestuurscrisis voorkomen worden en grijpt de RvC tijdig in.
    Feiten graag, dit is iets waar niemand wat mee kan! Zo lust ik er nog wel een paar..
  • 12 Mar 2018 om 18:02
    Jullie vergeten toch wel een zekere oorzaak voor de lege tribunes nl: FOX We worden overstelpt met wedstrijden. We worden voetbalmoe. Allemaal van hetzelfde. Het is toch te gek dat thuiswedstrijden gewoon rechtstreeks worden uitgezonden. Natuurlijk mooi voor diegene die niet naar het Stadion kunnen komen. Ga de wedstrijden maar op een later tijdstip uitzenden Bv de volgende dag
  • 12 Mar 2018 om 17:48
    Vraag mij steeds meer af of Luuc Eisenga wel de juiste man is. Speelt de laatste weken alleen maar verstoppertje en toen hij bij Omrop Fryslan zat zei hij eigenlijk ook niks. Behalve dat hij in elk interview roept dat de club van de supporters is en dat de vrijwilligers zo fantastisch zijn. Het schijnt ook dat verschillende supporters helemaal klaar met hem zijn. Eisenga leek een sympathieke verbinder maar blijkt nu eigenlijk een gladde harde hond te zijn die er vooral zit voor zijn eigen belang. Hopelijk kan een nieuwe bestuurscrisis voorkomen worden en grijpt de RvC tijdig in.
  • 12 Mar 2018 om 17:41
    Je kunt ook zeggen een ECHTE Feanfan komt altijd, er zijn er dus te weinig ECHTE Feanfans. (Tuurlijk moet en kan voetbal thuis veel beter )maar als je ziet in dsl en eng altijd vol hoe je ook staat, daar kan het wel.
  • 12 Mar 2018 om 17:29
    Het nummer van Herman Brood en Henny Vrienten vat het huidige probleem wel een beetje samen: "Als je wint, heb je vrienden. Rijen dik, echte vrienden." Toen we een opkomende subtopper waren vanuit de eerste divisie, wilde iedereen erbij horen. Nu we een grijze middenmoter zijn geworden, is de charme er wel een beetje vanaf.
  • 12 Mar 2018 om 17:23
    Iedereen spreekt er altijd over dat we verwend zijn, terwijl we relatief helemaal niet zo'n kleine club persé zijn.. dus dat is onzin. Maar ja dit is een herhalend onderwerp telkens. Denk dat iedereen ondertussen wel 10 redenen en oplossingen kan opnoemen.
  • 12 Mar 2018 om 17:16
    Ik mis ook gewoon spelers waarvoor je naar het stadion komt. Alleen Dumpfries heeft nog uitstraling. Ik hoopte op Odegaard maar deze is net als de rest een type ideale schoonzoon. Het komt op mij allemaal zo braaf over. Geen ettertjes en klootzakjes die een team wat kleur geven.
  • 12 Mar 2018 om 17:14
    Sluit misschien niet helemaal aan bij het onderwerp maar wat ik erg zorgelijk vind is dat het tegen de concurrenten niet meer lukt.(als concurrenten bedoel ik az, utrecht, pec en vitesse) Vorig seizoen alleen 1x van Pec weten te winnen.(tegen de overige 3 allemaal 1x gelijk en 1x verloren) En dit seizoen is het nog erger namelijk: 1x gelijk tegen vitesse en de rest verloren. Dus ja met die resultaten kun je zeggen van europees voetbal is nog mogelijk maar tajah dan zul je het tegen deze ploegen op moeten nemen in de play offs.
zondag 16 december 2018
12:15
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›