Natafelen met Redmer | Een beetje eentonig wordt het wel

10
Natafelen met Redmer | Een beetje eentonig wordt het wel

Het startschot van de wedstrijd was het startschot van de avondklok. Daarmee waren we de allereerste club ooit die dat zo deed. Tenminste, het zou kunnen dat ze in overspannen Latijns-Amerikaanse landen ook nog wel eens zoiets doen, maar ik vind het bijzonder. En daarmee is al het bijzonders van deze voetbalavond ook alweer genoemd.

De wedstrijd van vorig jaar in Almelo stond me een stuk helderder op het netvlies dan de laatste partij tegen Heracles. Die zal dus ook wel minder goed zijn afgelopen. Ik heb in elke geval niet de moeite genomen om het op te zoeken. Ik vind dat ik mezelf al buitensporig heb ingezet door deze hele wedstrijd uit te kijken. Want dat was schier onmenselijk.

Maar het is me gelukt en daar ben ik wel en niet trots op. Knap dat ik het volhield, maar dat sloeg eigenlijk nergens op. Ik had beter kunnen slapen. Of gamen. Of een studieboek lezen. Of met een botte kaasschaaf een moedervlek van mijn rug proberen te verwijderen. Er was zo veel leuker dan het kijken van deze wedstrijd. En toch blijf je kijken, want daar ben je supporter voor. En supporter zijn is lang niet altijd leuk.

Over de wedstrijd dan: het was prut. Net zo slecht als de vorige keer? Geen idee. Beter? Nee, ook dat niet. Het is al maanden niet om aan te gluren en ik zie zolangzamerhand het verschil niet meer tussen totale bagger en ultieme drek. Maar ok, ook zulke wedstrijden verdienen hun opsomming, maar een beetje eentonig wordt het, net als alles, wel.

Afijn, tien keer raak en mis.

Tien keer mis:

1. Wat niet werkt, werkt niet. En toch zag je vooraf al aan alles dat we ook deze wedstrijd weer precies gingen doen wat we hiervoor ook (op uiterst matige wijze) deden. Dat is niet logisch.

2. Als we aanvallen, vallen we vaak zo traag aan dat het zelfs voor mij voorspelbaar en stroperig oogt. Kun je nagaan.

3. En dan valt ie ook nog geblesseerd uit. Daar hadden we even geen zin in. Aan de manier waarop hij ging zitten kon je al zien dat het bad news was. Niet heel ernstig, wel te ernstig.

4. Als je niet meer mag buitenspelen, kun je ook net zo goed wat minder vaak buitenspel gaan staan.

5. Henk Veerman stond te klooien. Negentig minuten lang. Waarom ik er juist hem uitpik? Nou, gewoon. Er waren er toch veel meer slecht? Klopt. Dus? Dus niks. Henk Veerman speelde gewoon slecht. En anderen ook.

6. Op papier spelen we met vleugels en bijbehorende vleugelspelers. In de praktijk, die ik ook net wat belangrijker vind, spelen we met... Weet ik veel waarmee. In elke geval niet met buitenspelers.

7. Kaib is ook al niet meer de Kaib die we kenden. (Niet boos worden, dat was een geintje)

8. Laten we nou wel even afspreken dat we het niet over ontslag van trainers en zo gaan hebben. In ieder geval niet voordat het hele seizoen klaar is. Geef tips, bied steun, ratel harder. Maar ga niet roepen om ontslag.

9. Nou, meneer Van der Heide... Dit was wel een heel domme pass op een heel dom moment. Weet je zelf ook wel, maar jemig...

10. Wat me misschien nog wel het meeste zorgen baart, is dat er niemand is die het ook echt slecht vond. Houd toch op met die aanknopingspunten, ongelukkige pech en tactiek van tegenstanders. Dit was gewoon slecht. Echt slecht. Zeg dat dan.

Tien keer raak:

1. Er heerste vooraf toch weer eens een kleine zweem van hoop. We hadden de vorige wedstrijd gewonnen, dus dan mag dat ook. Voelde wel lekker, eigenlijk.

2. Wat we best goed deden is dat we druk zetten met vijf man tegelijk. Een soort verdedigingsswerk dat vlak voor de middellijn werd opgetrokken. Slim en het werkte ook redelijk goed. In het begin. Voor even.

3. Het is altijd goed en verheugend te zien dat we niet de enige ploeg zijn die moeite hebben met goed voetballen. Soms denk je dat, omdat je je altijd en alleen maar focust op je eigen club. Maar het is ook heel veel plekken in Nederland echt niet beter, hoor.

4. De werklust van Van Bergen is voortreffelijk. Een tien op schaal van Dirk Kuijt. Verder viel er niets positiefs over zijn aanvallende bijdrage te zeggen, maar ik wilde toch graag een beetje goed nieuws brengen.

5. Dresevic speelde wederom prima. Ik vind het jammer dat ik dat bijna jammer vindt. Ik zie van Hecke graag spelen, maar op dit moment lijkt het terecht dat Dresevic speelt.

6. Ook Halilovic was gewoon weer een van de beteren. Of misschien wel gewoon de beste. Tot hij ineens heel slecht werd. Toen mocht hij prompt douchen.

7. Nou, Mulder dan ook maar. Keepte attent en foutloos. Schitterende woede-uitbarsting ook na de goal. Dat willen we zien!

8. Sowieso staat het verdedigend lang niet altijd gek. Er geven echt maar weinig kansen weg. Het is alleen wel lullig dat er wel altijd eentje invliegt. Dan win je nooit wat.

9. Er is altijd hoop. Zeggen ze.

10. Ik krijg al weken berichtjes op Twitter en zo van mensen die betwijfelen of ik wel tien rake dingen kan bedenken. Heel lief en wordt enorm gewaardeerd, maar het lukt eigenlijk altijd. Maar meedenken mag altijd!

Redmer Wijnsma

10 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 24 Jan 2021 om 14:38
    • Quote van 24 Jan 2021 om 14:28
      Vind dit persoonlijk veel kwalijker. Slechte ballen passen ze constant met Floranus zelf voorop. Iedereen kan een foute pass geven, maar zo omschakelen... dat is gewoon geen goede mentaliteit. Een van Hecke zou gelijk als een staatsmoghool achter die bal aan gaan en dan voorkom je gewoon het doelpunt. Bij een 0-0 stand in de 89eminuut dit doen... gelijk banken vind ik
    Hoewel ik het met je eens ben, kan je vergelijking beter wat mij betreft. Vind het geen prettige woordkeuze. Misschien even veranderen.
  • 24 Jan 2021 om 14:28
    • Quote van 24 Jan 2021 om 13:59
      Floranus had bij de missers moeten staan. Als je zo laat reageert op een cruciale fout van Van der Heide ben je geen treamspeler. Hij had de goal nog makkelijk kunnen voorkomen door meteen terug te lopen richting de goal.
    Vind dit persoonlijk veel kwalijker. Slechte ballen passen ze constant met Floranus zelf voorop. Iedereen kan een foute pass geven, maar zo omschakelen... dat is gewoon geen goede mentaliteit. Een van Hecke zou gelijk als een staatsmoghool achter die bal aan gaan en dan voorkom je gewoon het doelpunt. Bij een 0-0 stand in de 89eminuut dit doen... gelijk banken vind ik
  • 24 Jan 2021 om 13:59
    Floranus had bij de missers moeten staan. Als je zo laat reageert op een cruciale fout van Van der Heide ben je geen treamspeler. Hij had de goal nog makkelijk kunnen voorkomen door meteen terug te lopen richting de goal.
  • 24 Jan 2021 om 13:06
    • Quote van 24 Jan 2021 om 13:03
      Op zich geen slecht idee. Misschien dat de "backs" dan meer naar voren durven te gaan, wetende dat er nog een extra iemand achterin staat. Floranus brengt dan misschien ook wel meer, want aanvallend vind ik hem niet zo slecht. En dan links Kaib. Op het middenveld Halilovic en Joey als controleurs, Nygren op 10. En dan misschien Henk en de Jong voorin. Het lijkt me in elk geval een goed idee om eens wat anders te proberen want wat we nu doen werkt overduidelijk niet.
    Ik zou het het overigens wel fijn vinden om nog een wat meer voetballende spits te hebben. Of sowieso een spits voor op de bank te hebben. Smit zetten ze niet eens op de bank dus daar hebben ze blijkbaar geen vertrouwen in. Nu kan je helemaal geen extra aanvaller erin gooien als je het nodig hebt. En helemaak niet één die nog iets zou kunnen brengen
  • 24 Jan 2021 om 13:06
    • Quote van 24 Jan 2021 om 12:24
      Even een idee, als het niks is hoor ik het graag (wel onderbouwd alsjeblieft). Waarom niet met 3 verdedigers spelen (of 5, hoe je het wilt bekijken) waarbij je de backs enorm hoog zet. Dan heb je niet per se een rechtsback nodig maar kan een RM ook. Kaib op links is top. Speel je met twee aanvallers, Nygren en Veerman of eventueel Arjen. Ze trekken immers allemaal naar binnen. Kunnen de backs/middenvelders er overheen en bouw je achterin defensieve zekerheid in met 3 slopers en opbouwers.
    Je moet een systeem bedenken waarbij je de kwaliteitsarme spelers niet hoeft op te stellen. Een systeem waarbij spelers die het spel vertragen niet wekelijks in de basis staan. Spelers die elke wedstrijd falen dienen op de bank of tribune plaats te nemen om verbetering te bewerkstelligen. Hierin faalt Jansen als hoofdtrainer volledig en daarom is hij bij mij ook zijn geloofwaardigheid als trainer verloren. Daarom heb ik ook geen vertrouwen meer in Jansen als hoofdtrainer bij onze club.


    Om spelers als Woudenberg en Floranus niet meer op te hoeven stellen zou je inderdaad kunnen kiezen voor een 5 - 3 - 2 opstelling. Met centraal achterin van Hecke, Dresevic en Bochniewicz. Twee opkomende back met rechts van Bergen en links Kaib. Op het middenveld dan Halilovic, Joey Veerman en Siem de Jong/Rami Hajal. En dan voorin Nygren en Henk Veerman/Siem de Jong. Met veel lopende mensen en dynamiek in de ploeg in plaats van het statische voetbal van nu.


    Ik had graag gezien dat onze hoofdtrainer ook iets 'nieuws' zou gaan proberen, maar helaas blijft Jansen vasthouden aan falende spelers en een falende opstelling. En dat maakt dat hij zijn geloofwaardigheid bij velen is verloren en dat velen het vertrouwen in hem kwijt zijn geraakt.
  • 24 Jan 2021 om 13:03
    • Quote van 24 Jan 2021 om 12:24
      Even een idee, als het niks is hoor ik het graag (wel onderbouwd alsjeblieft). Waarom niet met 3 verdedigers spelen (of 5, hoe je het wilt bekijken) waarbij je de backs enorm hoog zet. Dan heb je niet per se een rechtsback nodig maar kan een RM ook. Kaib op links is top. Speel je met twee aanvallers, Nygren en Veerman of eventueel Arjen. Ze trekken immers allemaal naar binnen. Kunnen de backs/middenvelders er overheen en bouw je achterin defensieve zekerheid in met 3 slopers en opbouwers.
    Op zich geen slecht idee. Misschien dat de "backs" dan meer naar voren durven te gaan, wetende dat er nog een extra iemand achterin staat. Floranus brengt dan misschien ook wel meer, want aanvallend vind ik hem niet zo slecht. En dan links Kaib. Op het middenveld Halilovic en Joey als controleurs, Nygren op 10. En dan misschien Henk en de Jong voorin. Het lijkt me in elk geval een goed idee om eens wat anders te proberen want wat we nu doen werkt overduidelijk niet.
  • 24 Jan 2021 om 12:51
    • Quote van 24 Jan 2021 om 12:24
      Even een idee, als het niks is hoor ik het graag (wel onderbouwd alsjeblieft). Waarom niet met 3 verdedigers spelen (of 5, hoe je het wilt bekijken) waarbij je de backs enorm hoog zet. Dan heb je niet per se een rechtsback nodig maar kan een RM ook. Kaib op links is top. Speel je met twee aanvallers, Nygren en Veerman of eventueel Arjen. Ze trekken immers allemaal naar binnen. Kunnen de backs/middenvelders er overheen en bouw je achterin defensieve zekerheid in met 3 slopers en opbouwers.
    Met van Hecke en Pavel als echte verdedigers en Dresevic daar iets voor lijkt me dat best een interessant idee!
  • 24 Jan 2021 om 12:43
    • Quote van 24 Jan 2021 om 12:24
      Even een idee, als het niks is hoor ik het graag (wel onderbouwd alsjeblieft). Waarom niet met 3 verdedigers spelen (of 5, hoe je het wilt bekijken) waarbij je de backs enorm hoog zet. Dan heb je niet per se een rechtsback nodig maar kan een RM ook. Kaib op links is top. Speel je met twee aanvallers, Nygren en Veerman of eventueel Arjen. Ze trekken immers allemaal naar binnen. Kunnen de backs/middenvelders er overheen en bouw je achterin defensieve zekerheid in met 3 slopers en opbouwers.
    Wat mij betreft zet je Van Bergen dan op rechts. Hij is immers onze Dirk Kuyt qua werklust(Jat 'm even van Redmer) en hoeft dan minder aan te vallen. Ik denk dat hij dit best zou kunnen.

    Dan heb op het middenveld Veerman, Halilovic en Hajal en voorin Nygren in een tweespitsensysteem met Henk Veerman, of je moet nog een spits halen.
  • 24 Jan 2021 om 12:24
    Even een idee, als het niks is hoor ik het graag (wel onderbouwd alsjeblieft). Waarom niet met 3 verdedigers spelen (of 5, hoe je het wilt bekijken) waarbij je de backs enorm hoog zet. Dan heb je niet per se een rechtsback nodig maar kan een RM ook. Kaib op links is top. Speel je met twee aanvallers, Nygren en Veerman of eventueel Arjen. Ze trekken immers allemaal naar binnen. Kunnen de backs/middenvelders er overheen en bouw je achterin defensieve zekerheid in met 3 slopers en opbouwers.
  • 24 Jan 2021 om 11:17
    Ik denk dat er best wel een aantal spelers zijn die dit echt wel slecht vinden en dit best willen zeggen, maar op één of andere manier zie je die spelers nooit voor de camera.
Saturday 13 March 2021
16:30
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›