''In Duitsland zijn ze al heel ver, dat willen we in Heerenveen ook''

21
''In Duitsland zijn ze al heel ver, dat willen we in Heerenveen ook''

Aan het begin van dit seizoen is SC Heerenveen begonnen met een aantal nieuwe initiatieven om het voor fans interessanter te maken om naar het Abe Lenstra Stadion. Zo werd er onder meer een familievak, een 'comfortvak' voor zestigplussers en kregen jongeren onder 21 jaar (voorheen tot 17 jaar) korting op hun seizoenkaart.

Hoewel door corona deze vakken nog niet tot volledige wasdom zijn gekomen, is de club ook nu nog bezig om het stadion te verfraaien. "We hebben de afgelopen tijd de omloop aan de zuidkant van het stadion aangepakt. Die is heel fraai geworden", vertelt supporterscoördinator Michiel de Boer trots in It Pompebledsje.

Uit onderzoek is gebleken dat met name jonge fans (12-17 jaar) afgelopen zomer hun seizoenkaart niet hebben verlengd. Uiteraard heeft dit budgettaire redenen, maar De Boer beseft dat deze groep van levensbelang is voor de toekomst van SC Heerenveen. "Voor deze groep zou een speciaal vak als tussenportaal een goede optie kunnen zijn", filosofeert De Boer.

Daarnaast is de club bezig om ook rondom wedstrijden meer vertier te bieden. "We willen van een voetbalwedstrijd van onze club een mooi avondje uit maken. Als je naar Duitsland kijkt, zijn ze daar al heel ver. Dat willen wij in Heerenveen ook. Het kidsplein, wat in samenwerking met de Kidsclub wordt georganiseerd, voorafgaand aan de wedstrijd is daar al een mooi voorbeeld van", besluit De Boer.

21 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 23 Jan 2021 om 13:43
    • Quote van
      Deze quote is verwijderd.
    Dit is best een goed idee. Heb hier zelf ook wel eens over nagedacht. Vitesse heeft dat ook gedaan een jaar geleden ongeveer. Daardoor zit iedereen wat meer bij elkaar en heb je meer sfeer denk ik. Wat betreft die afzetting, daarvoor kan Heerenveen die sponsordoeken wel gebruiken die je nu ziet op de tribunes.
  • 22 Jan 2021 om 20:15
    • Quote van 22 Jan 2021 om 18:48
      Misschien kunnen ze een keer het Fries volkslied afspelen voorafgaand aan een wedstrijd
    Of de stoeltjes kleuren in de vorm van een pompeblêd!
  • 22 Jan 2021 om 19:01
    • Quote van 22 Jan 2021 om 16:08
      Ik woon zelf ook in Groningen, en zou best met het OV willen maar de aansluiting weer terug naar Groningen is bij een late wedstrijd erg moeilijk. Ook is het trouwens veel duurder dan met de auto.
    Zelfde geld voor mij en ik weet dat er nog veel meer jongeren/jong volwassenen in Groningen wonen en Heerenveen supporten.
  • 22 Jan 2021 om 18:48
    • Quote van 22 Jan 2021 om 18:13
      Sorry hoor, maar als je hier begint over herkenbare liedjes na een doelpunt, dan vraag ik me af of je ooit een wedstrijd hebt bezocht in ons stadion.
    Misschien kunnen ze een keer het Fries volkslied afspelen voorafgaand aan een wedstrijd
  • 22 Jan 2021 om 18:13
    Sorry hoor, maar als je hier begint over herkenbare liedjes na een doelpunt, dan vraag ik me af of je ooit een wedstrijd hebt bezocht in ons stadion.
  • 22 Jan 2021 om 16:08
    • Quote van 22 Jan 2021 om 11:32
      Dat is zeker een probleem, was/is het voor mij ook tot ik een rijbewijs had. Helaas kan ik nu niet een lekker biertje drinken tijdens de wedstrijd maar ca va. Ook denk ik dat er een hoop Friese studenten in Groningen zijn (zoals ik) die dan met bussen heen zouden kunnen gaan, een zelfde soort concept als ook met andere steden is!
    Ik woon zelf ook in Groningen, en zou best met het OV willen maar de aansluiting weer terug naar Groningen is bij een late wedstrijd erg moeilijk. Ook is het trouwens veel duurder dan met de auto.
  • 22 Jan 2021 om 15:59
    • Quote van 22 Jan 2021 om 10:49
      Ik moet zeggen dat de club ook wel dingen probeert om voor de wedstrijd mensen naar het stadion te krijgen. Zo was ik een keer bij een 18:45-wedstrijd en heb ik vrienden gevraagd om ook eerder te komen zodat we vooraf nog wat konden eten bij van die street food-stands. Dat was op zich wel geslaagd, maar je zag wel dat de animo niet heel groot was (qua stands én publiek). Duitsland is wat dat betreft wel een mooi voorbeeld, maar ik denk dat dit cultureel gezien ook niet zo hier past op één of andere manier.
    Ik denk dat zoiets er ook een beetje ingeslepen moet worden, daarbij ....ik heb er 1 keer hooguit 5 minuten gestaan en toen weer doorgelopen omdat de muziek toen zo hard stond dat ik niet eens fatsoenlijk met de mensen om mij heen kon praten maar goed, dat kan een moment opname geweest zijn.
  • 22 Jan 2021 om 13:46
    • Quote van 22 Jan 2021 om 11:26
      Daarom is het ook jammer dat je geen treinverbinding met Drachten of directe treinverbinding met Sneek hebt. Drachten en Sneek leveren nou eenmaal veel supporters aan Heerenveen.
    ik meende dat de club gestart was om vanuit bepaalde plekken speciale bussen op te zetten die rechtstreeks van/naar stadion rijden? Of niet vanuit die lokaties?
  • 22 Jan 2021 om 13:45
    • Quote van 22 Jan 2021 om 11:25
      Het probleem waar je dan tegen aan loopt, is dat het financieel niet uit kan. Er is al eerder over gesproken en dat kostte naar schatting een aardig bedrag. De capaciteit gaat dan 29000 is eerder uitgerekend. Een getal waar wij bij lange na niet aan komen.
    Het financiële vraagstuk lijkt mij het grootste struikelblok. Mocht het haalbaar zijn zou je uiteraard kunnen kijken hoe je de expantie v/h stadion gaat gebruiken, je kunt alles tribune maken maar je kunt de business ruimte bv ook rondom doortrekken, werken met flexibele tribunewanden dus bovenste delen leeg laten en daar een flexibele wand voor waardoor het niet zichtbaar is en bij grote vraag naar kaarten bv verwijderen of deels verplaatsen, bovenin horeca punten en/of extra sanitair maken, etc, etc....
  • 22 Jan 2021 om 13:00
    Verwarming op de tribune is ook prettig. Volgens mij hebben sommige clubs dit al. Maar dit maakt voor mij natuurlijk niet het verschil tussen wel of niet naar de wedstrijd gaan. Jammer dat er in het noorden van Friesland (Dokkum bijvoorbeeld) geen trein rijdt. Zou het vervoer een stuk makkelijker maken en sneller. Helemaal als je geen rijbewijs hebt. Ik zou zo'n lichtshow zoals bij o.a. PSV wel vet vinden. Bij de opkomst op het veld, en bij doelpunten enzo. Maar dat zal ook wel aardig wat kosten.
  • 22 Jan 2021 om 12:42
    • Quote van 22 Jan 2021 om 12:03
      Ik ben zelf een HBO evenementen student en zou daar in deze barre tijden graag onderzoek naar doen vanuit clubliefde, maar er is moeilijk een ingang te vinden binnen Heerenveen. Ook natuurlijk vanwege de zorgen die de club heeft.
    Ik denk dat als je het graag wilt, het mogelijk is. Wellicht hebben de mannen van Radio Camataru een ingang mits jij een goed onderzoeksvoorstel hebt.
  • 22 Jan 2021 om 12:42
    • Quote van 22 Jan 2021 om 12:03
      Ik ben zelf een HBO evenementen student en zou daar in deze barre tijden graag onderzoek naar doen vanuit clubliefde, maar er is moeilijk een ingang te vinden binnen Heerenveen. Ook natuurlijk vanwege de zorgen die de club heeft.
    Ik denk dat als je het graag wilt, het mogelijk is. Wellicht hebben de mannen van Radio Camataru een ingang mits jij een goed onderzoeksvoorstel hebt.
  • 22 Jan 2021 om 12:03
    • Quote van 22 Jan 2021 om 10:49
      Ik moet zeggen dat de club ook wel dingen probeert om voor de wedstrijd mensen naar het stadion te krijgen. Zo was ik een keer bij een 18:45-wedstrijd en heb ik vrienden gevraagd om ook eerder te komen zodat we vooraf nog wat konden eten bij van die street food-stands. Dat was op zich wel geslaagd, maar je zag wel dat de animo niet heel groot was (qua stands én publiek). Duitsland is wat dat betreft wel een mooi voorbeeld, maar ik denk dat dit cultureel gezien ook niet zo hier past op één of andere manier.
    Ik ben zelf een HBO evenementen student en zou daar in deze barre tijden graag onderzoek naar doen vanuit clubliefde, maar er is moeilijk een ingang te vinden binnen Heerenveen. Ook natuurlijk vanwege de zorgen die de club heeft.
  • 22 Jan 2021 om 11:32
    • Quote van 22 Jan 2021 om 11:11
      De Duitse wedstrijddagbeleving is geweldig en past ons ook wel, want uit en thuissupporters lopen gewoon tussen elkaar. Uren voor de wedstrijd is er van alles te beleven rondom het stadion, en dan heb ik het niet over een kidsplein of een partytent met een hele matige DJ. Ga eens bij Union Berlin kijken zou ik zeggen. In ieder geval goed dat ze er mee bezig zijn!

      Vergeleken met andere clubs hebben we hier ook het 'probleem' dat veel supporters van relatief ver moeten komen (en dus met de auto), dat maakt het voor jongeren lastiger om naar Heerenveen te gaan dan de jongeren in bijvoorbeeld Groningen.
    Dat is zeker een probleem, was/is het voor mij ook tot ik een rijbewijs had. Helaas kan ik nu niet een lekker biertje drinken tijdens de wedstrijd maar ca va. Ook denk ik dat er een hoop Friese studenten in Groningen zijn (zoals ik) die dan met bussen heen zouden kunnen gaan, een zelfde soort concept als ook met andere steden is!
  • 22 Jan 2021 om 11:30
    • Quote van 22 Jan 2021 om 11:25
      Het probleem waar je dan tegen aan loopt, is dat het financieel niet uit kan. Er is al eerder over gesproken en dat kostte naar schatting een aardig bedrag. De capaciteit gaat dan 29000 is eerder uitgerekend. Een getal waar wij bij lange na niet aan komen.
    Daar zit ook wel weer wat in idd. Het is jammer dat het sportief zo slecht gaat. Anders was het het overwegen waard denk ik.
  • 22 Jan 2021 om 11:26
    • Quote van 22 Jan 2021 om 11:11
      De Duitse wedstrijddagbeleving is geweldig en past ons ook wel, want uit en thuissupporters lopen gewoon tussen elkaar. Uren voor de wedstrijd is er van alles te beleven rondom het stadion, en dan heb ik het niet over een kidsplein of een partytent met een hele matige DJ. Ga eens bij Union Berlin kijken zou ik zeggen. In ieder geval goed dat ze er mee bezig zijn!

      Vergeleken met andere clubs hebben we hier ook het 'probleem' dat veel supporters van relatief ver moeten komen (en dus met de auto), dat maakt het voor jongeren lastiger om naar Heerenveen te gaan dan de jongeren in bijvoorbeeld Groningen.
    Daarom is het ook jammer dat je geen treinverbinding met Drachten of directe treinverbinding met Sneek hebt. Drachten en Sneek leveren nou eenmaal veel supporters aan Heerenveen.
  • 22 Jan 2021 om 11:25
    • Quote van 22 Jan 2021 om 11:05
      Ik ben het totaal met je eens. In Groningen zit je ook vooraan aan het veld en dat werkt prima daar. Misschien wat informatie aanvragen hoe zij er voor zorgen dat er geen supporters het veld op rennen. Misschien is het een idee om de gracht gewoon intact te houden, maar er een tribune overheen te leggen.
    Het probleem waar je dan tegen aan loopt, is dat het financieel niet uit kan. Er is al eerder over gesproken en dat kostte naar schatting een aardig bedrag. De capaciteit gaat dan 29000 is eerder uitgerekend. Een getal waar wij bij lange na niet aan komen.
  • 22 Jan 2021 om 11:11
    De Duitse wedstrijddagbeleving is geweldig en past ons ook wel, want uit en thuissupporters lopen gewoon tussen elkaar. Uren voor de wedstrijd is er van alles te beleven rondom het stadion, en dan heb ik het niet over een kidsplein of een partytent met een hele matige DJ. Ga eens bij Union Berlin kijken zou ik zeggen. In ieder geval goed dat ze er mee bezig zijn!

    Vergeleken met andere clubs hebben we hier ook het 'probleem' dat veel supporters van relatief ver moeten komen (en dus met de auto), dat maakt het voor jongeren lastiger om naar Heerenveen te gaan dan de jongeren in bijvoorbeeld Groningen.
  • 22 Jan 2021 om 11:05
    • Quote van 22 Jan 2021 om 10:37
      Voorheen was de wedstrijd an sich al reden om heen te gaan, Feanplaza was al een mooie aanvulling maar in deze tijd wordt er inderdaad meer gevraagd om mensen naar je toe te trekken. Alles moet luxer, comfortabeler en een ruim/divers aanbod bieden om mensen te entrhousiasmeren dus vanuit dat oogpunt een goede zaak dat de club druk is met dergelijke innitiatieven. Benieuwd waar ze nog allemaal mee komen.

      Persoonlijk denk ik dat het ook zal helpen wanneer je de tribunes doortrekt naar het veld toe, een gracht is inmiddels toch wat gedateerd en maakt het ook net iets onpersoonlijker alleen is dat een vrij kostbare aanpassing.
    Ik ben het totaal met je eens. In Groningen zit je ook vooraan aan het veld en dat werkt prima daar. Misschien wat informatie aanvragen hoe zij er voor zorgen dat er geen supporters het veld op rennen. Misschien is het een idee om de gracht gewoon intact te houden, maar er een tribune overheen te leggen.
  • 22 Jan 2021 om 10:49
    Ik moet zeggen dat de club ook wel dingen probeert om voor de wedstrijd mensen naar het stadion te krijgen. Zo was ik een keer bij een 18:45-wedstrijd en heb ik vrienden gevraagd om ook eerder te komen zodat we vooraf nog wat konden eten bij van die street food-stands. Dat was op zich wel geslaagd, maar je zag wel dat de animo niet heel groot was (qua stands én publiek). Duitsland is wat dat betreft wel een mooi voorbeeld, maar ik denk dat dit cultureel gezien ook niet zo hier past op één of andere manier.
  • 22 Jan 2021 om 10:37
    Voorheen was de wedstrijd an sich al reden om heen te gaan, Feanplaza was al een mooie aanvulling maar in deze tijd wordt er inderdaad meer gevraagd om mensen naar je toe te trekken. Alles moet luxer, comfortabeler en een ruim/divers aanbod bieden om mensen te entrhousiasmeren dus vanuit dat oogpunt een goede zaak dat de club druk is met dergelijke innitiatieven. Benieuwd waar ze nog allemaal mee komen.

    Persoonlijk denk ik dat het ook zal helpen wanneer je de tribunes doortrekt naar het veld toe, een gracht is inmiddels toch wat gedateerd en maakt het ook net iets onpersoonlijker alleen is dat een vrij kostbare aanpassing.
Friday 26 February 2021
20:00
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›