Vijftal supporters SC Heerenveen krijgt taakstraf: 'Ongehoord'

9
Vijftal supporters SC Heerenveen krijgt taakstraf: 'Ongehoord'

De rechtbank van Leeuwarden heeft vijf supporters van SC Heerenveen veroordeeld tot werkstraffen van 50 tot 120 uur, naar aanleiding van een mishandeling eind augustus 2019. De groep viel een fan van Fortuna Sittard aan. Dat meldt de Leeuwarder Courant

Het vijftal had het voorzien op de tas van de fan, omdat men dacht dat daar vlaggen van Fortuna Sittard in zouden zitten. Vlaggen van de tegenstander worden door harde kernen gezien als trofeeën. Vlaggen werden niet gevonden in de tas, maar het slachtoffer werd geslagen en geschopt terwijl hij op de grond lag. 

De rechter noemde het op zitting 'ongehoord' dat de groep de Fortuna-supporter aanvielen "om zoiets onbenulligs als een spandoek van de tegenpartij". Ook werd gesteld dat supporters zoals de vijf verdachten "de sfeer rond de voetbalvelden kapotmaken".

"De schade die zij aan de voetbalsport toebrengen, is groot. De liefde voor de eigen club kan nooit een reden zijn om aanhangers van een andere club aan te vallen", aldus de rechter. De Fortuna-supporter kreeg een schadevergoeding van 2500 euro toegewezen. 

9 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 25 Sep 2020 om 22:26
    • Quote van 25 Sep 2020 om 07:31
      Dit soort gedrag moet veel harder aangepakt worden! Ik hoop ook dat de club deze stumpers een stadionverbod voor het leven geeft!
    Helemaal mee eens en een keer één op één de boksring in.........wat een kansloze figuren !
  • 25 Sep 2020 om 19:21
    Is er iemand die weet wat de club hier mee gedaan heeft of gaat doen?
  • 25 Sep 2020 om 10:54
    Ik lees dan taakstraf......iemand enige idee wat ik mij hierbij moet voorstellen? 50u schoffelen? in dat geval zal men er niets van leren. Heb dat in mijn tijd in Amersfoort ook wel gezien, moesten die jochies kauwgom van bankjes en straat krabben etc., aan de gehele houding etc zag je wel dat ze er daardoor geen beter mens van werden om het zo maar te zeggen kortom, als het een dergelijke "straf" is zal de geen enkel veranderingen brengen in hun gedrag, misschien geeft het ze in hun kringen zelfs wel meer status ook.
    Zoals de rechter terecht benadrukt, dit achterlijke gedrag ontneemt een deel voetbal/supporters plezier. Heb in mijn jaren als supporter al vaak genoeg situaties meegemaakt waar je als "normale" supporter niet heel blij van wordt, elke keer was het wel een deukje in het plezier/de beleving.
  • 25 Sep 2020 om 09:49
    Trieste sukkels, nooit meer naar het stadion!
  • 25 Sep 2020 om 09:24
    Daar komen ze echt heel erg goed mee weg, bah. Waardeloze figuren die denken dat je er als club pas bij hoort als je ook dit soort dingen doet. Stadionverbod voor het leven is nog te kort.
  • 25 Sep 2020 om 09:18
    Het slachtoffer was misdaadjournalist Yelle Tieleman van het Algemeen Dagblad. Man, man, man het zal je overkomen.
  • 25 Sep 2020 om 08:27
    Taakstraf?! Voor zware mishandeling? Daar komen ze schandalig goed mee weg. En als ze alleen vlaggen hadden gejat was het wel goed lees ik tussen de regels door?
  • 25 Sep 2020 om 08:11
    • Quote van 25 Sep 2020 om 07:31
      Dit soort gedrag moet veel harder aangepakt worden! Ik hoop ook dat de club deze stumpers een stadionverbod voor het leven geeft!
    Eens. Kom op hé. Stumpers.
  • 25 Sep 2020 om 07:31
    Dit soort gedrag moet veel harder aangepakt worden! Ik hoop ook dat de club deze stumpers een stadionverbod voor het leven geeft!