Juichen in stadion kan fans drie maanden stadionverbod opleveren

18
Juichen in stadion kan fans drie maanden stadionverbod opleveren

Nederlandse supporters zijn gewaarschuwd: fans die juichen na een doelpunt van hun club riskeren een stadionverbod van drie maanden. Dat blijkt uit de richtlijnen van de KNVB voor het komende seizoen in de Eredivisie en Keuken Kampioen Divisie, meldt de NOS.

Wie de veiligheidsvoorschriften met betrekking tot het coronavirus overtreedt, kan flink aangepakt worden door de bond. Eerder waarschuwde premier Mark Rutte al dat zingen en juichen uit den boze is in de stadions. Ook moet er onderling voldoende afstand gehouden worden.

Toeschouwers die zich daar niet aan houden, riskeren een stadionverbod, zo blijkt uit de richtlijnen, of eventueel een alternatieve straf waarbij een aantal uren onbetaald werk moet worden verricht voor een club. De maximale straf is een stadionverbod van drie maanden, zo valt te lezen in de 'Richtlijn Termijn Stadionverbod Seizoen 2020/2021'.

In de mail staat dat het uitdelen van straffen wel een laatste redmiddel is. De clubs wordt dan ook geadviseerd niet meteen over te gaan tot sancties, maar bij een overtreding eerst met de supporters in gesprek te gaan over het gedrag.

18 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 3 Jul 2020 om 19:02
    • Quote van 3 Jul 2020 om 18:27
      https://tpook.nl/2020/05/21/wetenschap-bewijst-kans-op-coronabesmetting-in-buitenlucht-is-nihil-vooral-besmetting-in-huis-en-in-ov/

      https://www.volkskrant.nl/wetenschap/onderzoek-nauwelijks-kans-op-besmetting-in-buitenlucht~b28c006b/

      https://www.ad.nl/binnenland/virologen-handhaaf-buiten-minder-streng-besmettingen-vooral-binnen~acb5472f/

      Misschien beter het nieuws volgen.

      Die wedstrijd in italie heeft hele andere redenen. Namelijk dat alle supporters samen in bussen naar de wedstrijd toe moesten/gingen. Dat ze allemaal in kleine restaurants samen hebben gegeten. Die mensen hebben elkaar vermoedelijk meer buiten de wedstrijd elkaar besmet.

      Maar goed jij weet het vast beter. Dat zit speelt namelijk in jouw hoofd omdat je dat goed uitkomt ;)
    Misschien moet je even een laagje dieper gaan ipv alleen de koppen te lezen ;)

    Dat onderzoek waar naar verwezen word:
    "This article is a preprint and has not been peer-reviewed It reports new medical research that has yet to be evaluated and so should not be used to guide clinical practice."
    https://www.medrxiv.org/content/10.1101/2020.04.04.20053058v1

    Dat onderzoek toont vooral aan dat de meesten mensen binnen besmet zijn, dat daar de grootste risico's liggen.

    De kans op een besmetting buiten is niet nihil, de kans is kleiner.
    Waarom? Vooral omdat je buiten meer afstand kan bewaren en er aspecten als wind en UV straling meespelen.

    Als je 5 man op 1 vierkante meter zet, maakt het geen ene reet meer uit of je binnen of buiten bent. Als de besmette 1x goed niest (zonder mondkapje), zijn de overige de sjaak.

    Kijk naar het stadion: ook daar loop je noodgedwongen door een overdekte ingang; ben je eigenlijk al niet meer buiten. In het stadion, zit je onder een dak. En wat dacht je van de WCs? De boxen? FeanPlaza en dergelijke? Allemaal binnen.
    En het vervoer naar het stadion? Ook grotendeels 'binnen'. En voor en na de wedstrijd blijft iedereen ook netjes bij elkaar uit de buurt?

    Het risico is domweg groter in een drukbezette ruimte met slechte ventilatie dan buiten.

    Buiten is niet veilig; het is veiliger, en dat is iets compleet anders.
    Het gaat om het reduceren van het risico.
  • 3 Jul 2020 om 18:30
    • Quote van 3 Jul 2020 om 16:21
      Wat valt er onder juichen? Dat we jiet mogen schreeuwen wist ik al. Maar je mag ook niet klappen of je armen omhoog doen? Dat vind ik ook juichen namelijk. Zoals hieronder ook al iemand zei, dan mogen we er alleen zitten als we voor standbeeld spelen?
    Volgens Rutte mogen we hoera fluisteren. Ze zijn knettergek. De WHO waait net als het RIVM zoals de wind waait. Ze beweren nu dat iemand die géén klachten heeft niet besmettelijk is. Pas als je redelijk voor de hand liggende Corona verschijnselen hebt ben je voor anderen een gevaar. En dan vooral voor ouderen met onderliggende klachten. Dat is de groep waar de slachtoffers vallen. Iedereen die verder van vrijheden ontnomen wordt is kolder. Het wordt echt tijd dat we weer normaal gaan doen. Zoals Feanwatcher ook al zegt, bij de BLM demonstratie stonder er duizenden mensen hutjemutje op elkaar. En daarna is binnen 2 weken welgeteld 1 besmetting gemeld van een persoon die daarbij aanwezig was, maar géén symptomen had. Áls je er vatbaar voor bent is het een ernstige ziekte, maar als je 'gewoon' gezond bent is de kans dat je het krijgt en er serieus ziek van wordt zeer klein.
  • 3 Jul 2020 om 18:27
    • Quote van 3 Jul 2020 om 17:45
      Dat er geen/nauwelijks besmettingen waren, zou dat wellicht ook kunnen komen omdat er, ik zeg maar wat:
      - weinig of geen besmette mensen aanwezig waren?
      - onbewust besmette mensen en niet besmette mensen een mondkapje droegen?
      - lang niet iedereen zich na afloop heeft laten testen?
      Dat zou het ook een toevallige samenloop van omstandigheden kunnen zijn geweest dat er geen nieuwe (bekende) besmettingen zijn geweest.

      De besmetting is buiten nihil is, is ook gewoon iets wat in jouw hoofd speelt omdat het je goed uitkomt. Heb je daar feitelijke argumentatie voor?
      Die Champions League wedstrijd wordt niet voor niets als het epicenter van de uitbraak in Italië gezien.
      Twee weken nadat Montenegro Corona vrij was, waren er nieuwe gevallen te betreuren. Een aantal waren bij een voetbal wedstrijd in Servië geweest, een bekerwedstrijd waar 25000 man waren. Sinds het versoepelen in Servië schieten de besmettingen weer omhoog, ze zitten bijna weer op de aantallen van tijdens de piek.
      En die gigantische stijging in Amerika; al die protesten daar zouden daar niet ook maar een beetje aan bijgedragen hebben?

      Besmetting ligt domweg altijd op de loer, binnen en buiten. Je kunt het zoveel mogelijk proberen te vermijden om de impact laag te houden of je gaat het opzoeken met alle gevolgen van dien.
      Ik zit liever bij die eerste groep.
    https://tpook.nl/2020/05/21/wetenschap-bewijst-kans-op-coronabesmetting-in-buitenlucht-is-nihil-vooral-besmetting-in-huis-en-in-ov/

    https://www.volkskrant.nl/wetenschap/onderzoek-nauwelijks-kans-op-besmetting-in-buitenlucht~b28c006b/

    https://www.ad.nl/binnenland/virologen-handhaaf-buiten-minder-streng-besmettingen-vooral-binnen~acb5472f/

    Misschien beter het nieuws volgen.

    Die wedstrijd in italie heeft hele andere redenen. Namelijk dat alle supporters samen in bussen naar de wedstrijd toe moesten/gingen. Dat ze allemaal in kleine restaurants samen hebben gegeten. Die mensen hebben elkaar vermoedelijk meer buiten de wedstrijd elkaar besmet.

    Maar goed jij weet het vast beter. Dat zit speelt namelijk in jouw hoofd omdat je dat goed uitkomt ;)
  • 3 Jul 2020 om 17:45
    • Quote van 3 Jul 2020 om 12:28
      ik snap je punt, maar voetbal is emotie. Daar draait voetbal toch om? Dat supporters de sfeer maken zodat de ploeg boven zichzelf kan uitstijgen?
      De besmetting is buiten nihil. Kijk naar de BLM protesten, daar stonden ze allemaal te schreeuwen. En er is zover bij mij bekend daar geen besmettingen geweest. Terwijl daar de afstanden korter waren.
    Dat er geen/nauwelijks besmettingen waren, zou dat wellicht ook kunnen komen omdat er, ik zeg maar wat:
    - weinig of geen besmette mensen aanwezig waren?
    - onbewust besmette mensen en niet besmette mensen een mondkapje droegen?
    - lang niet iedereen zich na afloop heeft laten testen?
    Dat zou het ook een toevallige samenloop van omstandigheden kunnen zijn geweest dat er geen nieuwe (bekende) besmettingen zijn geweest.

    De besmetting is buiten nihil is, is ook gewoon iets wat in jouw hoofd speelt omdat het je goed uitkomt. Heb je daar feitelijke argumentatie voor?
    Die Champions League wedstrijd wordt niet voor niets als het epicenter van de uitbraak in Italië gezien.
    Twee weken nadat Montenegro Corona vrij was, waren er nieuwe gevallen te betreuren. Een aantal waren bij een voetbal wedstrijd in Servië geweest, een bekerwedstrijd waar 25000 man waren. Sinds het versoepelen in Servië schieten de besmettingen weer omhoog, ze zitten bijna weer op de aantallen van tijdens de piek.
    En die gigantische stijging in Amerika; al die protesten daar zouden daar niet ook maar een beetje aan bijgedragen hebben?

    Besmetting ligt domweg altijd op de loer, binnen en buiten. Je kunt het zoveel mogelijk proberen te vermijden om de impact laag te houden of je gaat het opzoeken met alle gevolgen van dien.
    Ik zit liever bij die eerste groep.
  • 3 Jul 2020 om 16:53
    Dit is natuurlijk absoluut niet haalbaar. Wat een onzinnig plan, bedacht door een ambtenaar achter zijn bureautje.
  • 3 Jul 2020 om 16:21
    Wat valt er onder juichen? Dat we jiet mogen schreeuwen wist ik al. Maar je mag ook niet klappen of je armen omhoog doen? Dat vind ik ook juichen namelijk. Zoals hieronder ook al iemand zei, dan mogen we er alleen zitten als we voor standbeeld spelen?
  • 3 Jul 2020 om 12:28
    • Quote van 3 Jul 2020 om 12:23
      Hm, je kan er ook anders naar kijken. Het is weer mogelijk om met een groot aantal fans (net zo blij als jij) weer naar een match in het stadion te gaan. Probeer je dan bij voor of tegenspoed even in te houden; dat is toch een relatief kleine opoffering in deze bizarre tijden?
    ik snap je punt, maar voetbal is emotie. Daar draait voetbal toch om? Dat supporters de sfeer maken zodat de ploeg boven zichzelf kan uitstijgen?
    De besmetting is buiten nihil. Kijk naar de BLM protesten, daar stonden ze allemaal te schreeuwen. En er is zover bij mij bekend daar geen besmettingen geweest. Terwijl daar de afstanden korter waren.
  • 3 Jul 2020 om 12:23
    Hm, je kan er ook anders naar kijken. Het is weer mogelijk om met een groot aantal fans (net zo blij als jij) weer naar een match in het stadion te gaan. Probeer je dan bij voor of tegenspoed even in te houden; dat is toch een relatief kleine opoffering in deze bizarre tijden?
  • 3 Jul 2020 om 11:01
    Haha als er dus 1 gaat juichen moet hele stadion juichen, ben je er meteen vanaf. Laat je testen en lekker juichen denk ik maar
  • 3 Jul 2020 om 07:11
    • Quote van 3 Jul 2020 om 00:15
      Eens in de drie maanden naar een wedstrijd. Het is niet anders.
    Hangt er vanaf hoe goed we spelen haha.
  • 3 Jul 2020 om 00:15
    Eens in de drie maanden naar een wedstrijd. Het is niet anders.
  • 3 Jul 2020 om 00:15
    Eens in de drie maanden naar een wedstrijd. Het is niet anders.
  • 3 Jul 2020 om 00:04
    Dit is toch te bizar voor woorden. Verplicht dan het dragen van een mondkapje. Maar het verbieden van juichen is echt belachelijk..
  • 2 Jul 2020 om 23:53
    Met andere woorden we moeten als standbeelden zitten
  • 2 Jul 2020 om 23:13
    KNVB maffia
  • 2 Jul 2020 om 22:54
    Alsof we robots zijn die emoties uit kunnen schakelen. Wat leven we in een bizarre wereld momenteel!
  • 2 Jul 2020 om 22:28
    Dit is wel een heel vroege 1 april grap.
  • 2 Jul 2020 om 22:11
    Maffia praktijken.
zaterdag 12 september 2020
18:45
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›