''Dat bleken geen St. Pauli-fans te zijn, maar van Standard en Werder''

8
''Dat bleken geen St. Pauli-fans te zijn, maar van Standard en Werder''

De ongeregeldheden rondom de oefenwedstrijd met St. Pauli kunnen vooral op het conto worden geschreven van 'fans' van Standard Luik en Werder Bremen. Zij melden zich op het laatste moment in het Friesche Haagje om te rellen, laat burgemeester Tjeerd van der Zwan weten bij Radio Camataru.

"Die supporters (van St. Pauli, red.) zijn over het algemeen heel fatsoenlijk als je daar verder geen trammelant mee hebt. Dan maken zij ook geen trammelant", begint Van der Zwan. "We hadden goede afspraken gemaakt met de Duitse politie en ook op bestuurlijk niveau met St. Pauli. Er zouden vier bussen komen en wij zouden zorgen voor een gezellige en gastvrije ontvangst."

"Gewoon een gezellig voetbalfeest, dat wil je toch?", vervolgt de burgemeester. "Maar wat gebeurde er? Ze kwamen met bussen aan en toen bleek al snel dat er een vijfde bus bij was. We kregen van de Belgische politie te horen dat het supporters van de harde kern van Standard Luik waren, die hebben blijkbaar ook een relatie met St. Pauli. Die gingen naar Lemmer zouden daarna naar het stadion toe."

"Maar op een gegeven moment kwam er een zésde bus bij, die was ook niet gespot. Daar bleek de harde kern van Werder Bremen in te zitten. Die namen de leiding en de buschauffeur deed daarin wat de supporters hem zeiden. Die stopten bij het centrum en uiteindelijk hebben er schermutselingen plaatsgevonden bij Café De Skoffel", aldus Van der Zwan.

"De politie heeft geprobeerd dat te verhinderen en dat is ook allemaal opgenomen. Dat bleken dus niet supporters van St. Pauli te zijn, maar die van Bremen en Luik. De politie uit Luik heeft de supporters die daarbij betrokken waren aangepakt en vanuit Duitsland moeten we nog horen wat ze precies hebben gedaan. Zo is het dus gegaan. Op dat punt heeft het ons overvallen."

Van der Zwan weerspreekt dat zulke excessen niet te voorkomen zijn. "Dat proberen we uiteraard wel. Kijk, wij proberen van het voetbal een feestje te maken en dat het gezellig blijft. Er is een kleine groep die het verpest en die proberen we gezamenlijk hard aan te pakken."

8 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 15 Oct 2019 om 15:49
    • Quote van 15 Oct 2019 om 14:54
      De burgemeester was zich zeer bewust dat over de bus van Bremen een publicitair staatje zou krijgen. Omdat dit nieuws is. Iemand die graag nog eens zes jaar hier burgemeester gaat hier niet over liegen lijkt mij. Dat zou namelijk snel genoeg uitkomen. Dat de burgemeester en NN leden een andere kijk op zaken hebben is uiteraard ook niet verrassend. Zonder daar een waardeoordeel over te hebben.
    Dat lijkt mij ook zeer onwaarschijnlijk idd maar uhm, wat heeft NN hier mee te maken?
  • 15 Oct 2019 om 14:54
    • Quote van 15 Oct 2019 om 14:30
      Ik heb ook grote twijfels bij die 'bus met fans van Werder'. Dit is ook de eerste keer dat ik dit hoorde. Andere bronnen verzekerden mij eerder dat er een paar van Luik waren, maar dat de fans uit Hamburg zelf grotendeels verantwoordelijk waren voor de rotzooi.
    De burgemeester was zich zeer bewust dat over de bus van Bremen een publicitair staatje zou krijgen. Omdat dit nieuws is. Iemand die graag nog eens zes jaar hier burgemeester gaat hier niet over liegen lijkt mij. Dat zou namelijk snel genoeg uitkomen. Dat de burgemeester en NN leden een andere kijk op zaken hebben is uiteraard ook niet verrassend. Zonder daar een waardeoordeel over te hebben.
  • 15 Oct 2019 om 14:30
    Ik heb ook grote twijfels bij die 'bus met fans van Werder'. Dit is ook de eerste keer dat ik dit hoorde. Andere bronnen verzekerden mij eerder dat er een paar van Luik waren, maar dat de fans uit Hamburg zelf grotendeels verantwoordelijk waren voor de rotzooi.
  • 15 Oct 2019 om 14:25
    • Quote van 15 Oct 2019 om 14:20
      Houdt toch op. Natuurlijk is dit niet waar. Meneer vd Zwam probeert altijd zijn fouten goed te praten, er waren echt geen supporter van Werder bij. Ik was diezelfde middag aanwezig. Hij heeft gewoon een grote inschattingsfout gemaakt. Er zijn gelukkig meer supporters die mijn mening ook delen op FO FB..Hij heeft dit seizoen ook weer kansloze omgevingsverboden uitgedeeld, terwijl de politie in Heerenveen altijd provoceert, maar dat is allemaal in opdracht van deze leugenaar.
    Zou wel een bijzonder groot zwaktebod zijn wanneer hij hier over liegt......als dat zo is, in en intriest want dat is dan je burgervader. Maar goed, ik weet er ook te weinig van, sta er te ver vanaf
  • 15 Oct 2019 om 14:20
    • Quote van 15 Oct 2019 om 14:02
      hoe waanzinnig triest wil je het hebben, wat een verhaal man. Hoe komen die gasten van Luik en Werder er sowieso bij om hier te rellen? Kan me voorstellen dat je je daar bijna niet op voor kunt bereiden?
    Houdt toch op. Natuurlijk is dit niet waar. Meneer vd Zwam probeert altijd zijn fouten goed te praten, er waren echt geen supporter van Werder bij. Ik was diezelfde middag aanwezig. Hij heeft gewoon een grote inschattingsfout gemaakt. Er zijn gelukkig meer supporters die mijn mening ook delen op FO FB..Hij heeft dit seizoen ook weer kansloze omgevingsverboden uitgedeeld, terwijl de politie in Heerenveen altijd provoceert, maar dat is allemaal in opdracht van deze leugenaar.
  • 15 Oct 2019 om 14:14
    • Quote van 15 Oct 2019 om 14:07
      De supporters van Skt Pauli zijn heel fatsoenlijk als je er geen trammelant mee hebt. Hahaha. Heerlijk naïef.
      Juist dat is het probleem met de fans uit Hamburg. Als iets ze niet aanstaat, dan worden ze gewelddadig. Zo hebben ze de top in Hamburg ook verstierd en zo staan ze ook bekend in Duitsland.
    Linkse extremisten zijn het inderdaad. Tijden de G-top de hulpdiensten lastig gevallen. Zijn absoluut geen lieverdjes.
  • 15 Oct 2019 om 14:07
    De supporters van Skt Pauli zijn heel fatsoenlijk als je er geen trammelant mee hebt. Hahaha. Heerlijk naïef.
    Juist dat is het probleem met de fans uit Hamburg. Als iets ze niet aanstaat, dan worden ze gewelddadig. Zo hebben ze de top in Hamburg ook verstierd en zo staan ze ook bekend in Duitsland.
  • 15 Oct 2019 om 14:02
    hoe waanzinnig triest wil je het hebben, wat een verhaal man. Hoe komen die gasten van Luik en Werder er sowieso bij om hier te rellen? Kan me voorstellen dat je je daar bijna niet op voor kunt bereiden?
Sunday 26 September 2021
14:30
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›