Radio Camataru S01E32 | VVV-frustratie en laatste fluitsignaal voor Vrouwen?

( 9 reacties)
Radio Camataru S01E32 | VVV-frustratie en laatste fluitsignaal voor Vrouwen?

Een week na het late gelijkspel in eigen huis tegen VVV-Venlo zit de frustratie nog altijd redelijk hoog. Maar dit valt in het niet bij het nieuws dat de SC Heerenveen Vrouwen afgelopen vrijdag kregen te horen: de stekker gaat mogelijk uit het vrouwenvoetbal.

Ook deze week bespreken we de laatste ontwikkelingen rondom SC Heerenveen met host Marcel Koppers, vaste sidekicks Frank Beenen en Redmer Wijnsma, en schuiven Froukje Hofma (voorzitter Stichting vrouwenvoetbal Heerenveen) en Erik Kofman (voormalig persvoorlichter SC Heerenveen) aan om het een en ander te duiden.

Uiteraard staat de situatie van het vrouwenteam centraal in de uitzending, maar kijken we ook met een schuin oog vooruit naar het oefenduel met FC Emmen en het komende seizoen. Luister de uitzending hieronder terug of via iTunes, Spotify of Podbean!

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 1 May 2019 om 12:27
    • Quote van 1 May 2019 om 11:49
      De vrouwen zouden door samenwerking met alleen al gezamenlijke inkoop en faciliteiten heel veel kunnen besparen zoals Froukje ook aangeeft. Het gaat niet om alleen financiële steun van de club.
    Ja.....heb deze Podcast ook met enige verbazing gevolgd. Ik wist niet dat alles zo strikt gescheiden werd gehouden en dat de dames eigenlijk volledig op een eilandje aan het pionieren waren. Heb derhalve ook alleen maar meer respect gekregen voor het feit dat ze zich dan al zolang staande hebben weten te houden en idd, zoals je schetst valt er op die manier veel te besparen. Er benieuwd hoe dit gaat aflopen.
  • 1 May 2019 om 11:49
    • Quote van 1 May 2019 om 09:59
      Klopt, helemaal mee eens! Hierin ligt inderdaad een hele grote rol weggelegd voor de KNVB zelf....zoals ik in ander bericht ook al aangaf, de KNVB loopt idd aardig te koketteren met de prestaties en volle stadions van het NL dames Team maar onderneemt verder weinig hierin, enkel dan dat ze clubs steeds verder pushen te professionaliseren zonder hierin zelf het voortouw te nemen en dat is, zeker in deze tijd, niet erg realistisch. Clubs hebben steeds meer moeite om de financiën op orde te houden dus om dan te veronderstellen dat de dames team minimale budgetten van 4 ton moeten hebben met een batterij aan vaste mensen in dienst is verre van reëel. Wel denk ik dan de club alles moet bekijken of het toch niet mogelijk is om door te gaan met het dames voetbal, in nauwe samenwerking met gemeente en de KNVB.
    De vrouwen zouden door samenwerking met alleen al gezamenlijke inkoop en faciliteiten heel veel kunnen besparen zoals Froukje ook aangeeft. Het gaat niet om alleen financiële steun van de club.
  • 1 May 2019 om 09:59
    • Quote van 1 May 2019 om 09:02
      Vergeet niet dat de ontwikkeling van Damesvoetbal, behoorlijk "geforceerd" wordt. Voetbal voor mannen bestaat al meer dan 100 jaar en Betaald voetbal meer dan 50. Hoe lang bestaat het Betaald Damesvoetbal in Nederland? 5 tot 10 jaar? Dit aanbod is geforceerd gecreeerd zonder dat er vraag naar is, daarom zit er ook niemand (of in ieder geval vrij weinig) op de tribune. De KNVB plukt er de vruchten van (zie Oranje Leeuwinnen) en zal zich ook moeten afvragen willen wij op dit niveau blijven spelen, zo ja dan zullen wij hier in moeten investeren. Gemeentes moeten denken aan maatschappelijk belang. (Het bieden van de mogelijkheden, gelijke kansen etc) En een BVO heeft ook maatschappelijke verantwoordelijkgeid in deze maar ik denk in mindere mate dan de KNVB en de overheid.
    Klopt, helemaal mee eens! Hierin ligt inderdaad een hele grote rol weggelegd voor de KNVB zelf....zoals ik in ander bericht ook al aangaf, de KNVB loopt idd aardig te koketteren met de prestaties en volle stadions van het NL dames Team maar onderneemt verder weinig hierin, enkel dan dat ze clubs steeds verder pushen te professionaliseren zonder hierin zelf het voortouw te nemen en dat is, zeker in deze tijd, niet erg realistisch. Clubs hebben steeds meer moeite om de financiën op orde te houden dus om dan te veronderstellen dat de dames team minimale budgetten van 4 ton moeten hebben met een batterij aan vaste mensen in dienst is verre van reëel. Wel denk ik dan de club alles moet bekijken of het toch niet mogelijk is om door te gaan met het dames voetbal, in nauwe samenwerking met gemeente en de KNVB.
  • 1 May 2019 om 09:02
    • Quote van 1 May 2019 om 05:54
      Ik denk dat je de "kritiek" iets minder "hard" moet opnemen, het is wat scherp weggezet maar bv had er een gesprek gestart kunnen worden omtrent de publieke belangstelling, dat dit tegenvalt juist terwijl de sport onder de dames zo aan het groeien is en er steeds meer belangstelling voor is....hoe het dan kan dat dit zich dan nog niet laat vertalen naar de publieke belangstelling op eredivisie niveau en of er ideeën zijn om dit in de lift te krijgen.......ik denk dat onderstaande kritiek eerder zo bekeken moet worden. Ik ben daar persoonlijk zelf ook wel benieuwd naar. Damesvoetbal neemt namelijk een behoorlijke vlucht, mede gedragen door de prestaties v/h NL dames team maar dit vertaalt zich nog niet naar de publieke belangstelling op het hoogste NL niveau......is dat dan een kwestie van onbekend maakt onbemind of is die behoefte er simpelweg niet of liggen er andere redenen aan ten grondslag en is de club daar ook bewust mee bezig marketing technisch? Dit laatste werd denk ik in de Podcast wel duidelijk, minimaal dus denk ik....kortom, er is op velerlei vlak nog veel winst te behalen.Ik stond er eerder ook iets zwart-witter in maar na er nog eens over nagedacht te hebben is het inderdaad vreemd en, ik denk, een gemiste kans, om het te laten lopen. Ja, het is veel geld echter, is het wel relatief gezien. Het moet mogelijk zijn om het dames voetbal te integreren maar dit kan niet zonder een gezonde medewerking vanuit de KNVB.
    Vergeet niet dat de ontwikkeling van Damesvoetbal, behoorlijk "geforceerd" wordt. Voetbal voor mannen bestaat al meer dan 100 jaar en Betaald voetbal meer dan 50. Hoe lang bestaat het Betaald Damesvoetbal in Nederland? 5 tot 10 jaar? Dit aanbod is geforceerd gecreeerd zonder dat er vraag naar is, daarom zit er ook niemand (of in ieder geval vrij weinig) op de tribune. De KNVB plukt er de vruchten van (zie Oranje Leeuwinnen) en zal zich ook moeten afvragen willen wij op dit niveau blijven spelen, zo ja dan zullen wij hier in moeten investeren. Gemeentes moeten denken aan maatschappelijk belang. (Het bieden van de mogelijkheden, gelijke kansen etc) En een BVO heeft ook maatschappelijke verantwoordelijkgeid in deze maar ik denk in mindere mate dan de KNVB en de overheid.
  • 1 May 2019 om 05:54
    • Quote van 30 Apr 2019 om 16:03
      Misschien is verdiepen ook een ding. Ze willen idd graag het vrouwenvoetbal ontwikkelen in de regio daar geven zij heel veel clinics voor een voor de getalenteerde meiden is naast het eredivisie team ook een beloften team, een onder 16 en een onder 14 team. Dat een aantal dames van buiten de regio worden gehaald of zelf hier willen komen ism met studie is dan ook puur voor het beloften team en het eredivisie team.
      Wat zouden we moeten vragen? "Hee Froukje er komt geen hond kijken, wat jullie doen levert geen zak op, dus dikke prima dat de stekker er uit gaat?" Mannelijker denken dan dit wordt het ook niet dan. Vrouwenvoetbal op niveau heeft nog een hele inhaalslag te maken tov mannenvoetbal. Daar gaat het hele probleem over juist, clubs en de KNVB moeten hier voor investeren. Vrouwen horen dezelfde dromen en kansen te hebben tot profvoetbalster als jongens. Daarom vind ik het te makkelijk om als schoothondjes weg te zetten als we de voorzitster van het vrouwenvoetbal in de uitzending hebben die juist vecht voor deze kansen en mogelijkheden voor vrouwen. We hadden dus eigenlijk kritisch moeten zijn over de geringe belangstelling en die paar meiden van buitenaf die hier voetballen. In ieder geval is het duidelijk dat we vaker dames van sc Heerenveen in de uitzending moeten hebben want er is nog veel te winnen zo blijkt....
    Ik denk dat je de "kritiek" iets minder "hard" moet opnemen, het is wat scherp weggezet maar bv had er een gesprek gestart kunnen worden omtrent de publieke belangstelling, dat dit tegenvalt juist terwijl de sport onder de dames zo aan het groeien is en er steeds meer belangstelling voor is....hoe het dan kan dat dit zich dan nog niet laat vertalen naar de publieke belangstelling op eredivisie niveau en of er ideeën zijn om dit in de lift te krijgen.......ik denk dat onderstaande kritiek eerder zo bekeken moet worden. Ik ben daar persoonlijk zelf ook wel benieuwd naar. Damesvoetbal neemt namelijk een behoorlijke vlucht, mede gedragen door de prestaties v/h NL dames team maar dit vertaalt zich nog niet naar de publieke belangstelling op het hoogste NL niveau......is dat dan een kwestie van onbekend maakt onbemind of is die behoefte er simpelweg niet of liggen er andere redenen aan ten grondslag en is de club daar ook bewust mee bezig marketing technisch? Dit laatste werd denk ik in de Podcast wel duidelijk, minimaal dus denk ik....kortom, er is op velerlei vlak nog veel winst te behalen.Ik stond er eerder ook iets zwart-witter in maar na er nog eens over nagedacht te hebben is het inderdaad vreemd en, ik denk, een gemiste kans, om het te laten lopen. Ja, het is veel geld echter, is het wel relatief gezien. Het moet mogelijk zijn om het dames voetbal te integreren maar dit kan niet zonder een gezonde medewerking vanuit de KNVB.
  • 30 Apr 2019 om 16:03
    • Quote van 30 Apr 2019 om 14:37
      Mooi dat Froukje de tijd en ruimte krijgt om haar verhaal te doen.2 dingen die mij opvallen.Aan de ene kant wordt er gesproken over het belang voor de meisjes hier in het noorden. Ze willen het voetbal in de regio graag ontwikkelen. Waarom dan al die dames uit Eindhoven, Arnhem, Amsterdam etc halen en zorgen voor huisvesting etc? Dat is toch veel duurder dan werken met talent uit de regio en die ontwikkelen?Waarom is er niets gevraagd over de publieke belangstelling? Er komt geen hond kijken naar de duels. Recettes zijn er dus amper en exposure voor sponsoren net zo min. Het levert geen zak op. Het is niet voor niets dat al die clubs de stekker eruit trekken. Men wil professionaliseren en dat is leuk bedacht door de KNVB, maar daar moeten ook inkomsten tegenover staan en die zijn er gewoon amper.Mooi dat jullie van Feanonline ruimte bieden voor het verhaal over het damesvoetbal; jammer dat je niet wat kritischer kijkt naar het geheel en eigenlijk vooral aanhoort. Zo kritisch via de pen af en toe, maar 'een stel schoothondjes' achter de microfoon. Desondanks een leuke uitzending weer.
    Misschien is verdiepen ook een ding. Ze willen idd graag het vrouwenvoetbal ontwikkelen in de regio daar geven zij heel veel clinics voor een voor de getalenteerde meiden is naast het eredivisie team ook een beloften team, een onder 16 en een onder 14 team. Dat een aantal dames van buiten de regio worden gehaald of zelf hier willen komen ism met studie is dan ook puur voor het beloften team en het eredivisie team.
    Wat zouden we moeten vragen? "Hee Froukje er komt geen hond kijken, wat jullie doen levert geen zak op, dus dikke prima dat de stekker er uit gaat?" Mannelijker denken dan dit wordt het ook niet dan. Vrouwenvoetbal op niveau heeft nog een hele inhaalslag te maken tov mannenvoetbal. Daar gaat het hele probleem over juist, clubs en de KNVB moeten hier voor investeren. Vrouwen horen dezelfde dromen en kansen te hebben tot profvoetbalster als jongens. Daarom vind ik het te makkelijk om als schoothondjes weg te zetten als we de voorzitster van het vrouwenvoetbal in de uitzending hebben die juist vecht voor deze kansen en mogelijkheden voor vrouwen. We hadden dus eigenlijk kritisch moeten zijn over de geringe belangstelling en die paar meiden van buitenaf die hier voetballen. In ieder geval is het duidelijk dat we vaker dames van sc Heerenveen in de uitzending moeten hebben want er is nog veel te winnen zo blijkt....
  • 30 Apr 2019 om 15:02
    • Quote van 30 Apr 2019 om 14:37
      Mooi dat Froukje de tijd en ruimte krijgt om haar verhaal te doen.2 dingen die mij opvallen.Aan de ene kant wordt er gesproken over het belang voor de meisjes hier in het noorden. Ze willen het voetbal in de regio graag ontwikkelen. Waarom dan al die dames uit Eindhoven, Arnhem, Amsterdam etc halen en zorgen voor huisvesting etc? Dat is toch veel duurder dan werken met talent uit de regio en die ontwikkelen?Waarom is er niets gevraagd over de publieke belangstelling? Er komt geen hond kijken naar de duels. Recettes zijn er dus amper en exposure voor sponsoren net zo min. Het levert geen zak op. Het is niet voor niets dat al die clubs de stekker eruit trekken. Men wil professionaliseren en dat is leuk bedacht door de KNVB, maar daar moeten ook inkomsten tegenover staan en die zijn er gewoon amper.Mooi dat jullie van Feanonline ruimte bieden voor het verhaal over het damesvoetbal; jammer dat je niet wat kritischer kijkt naar het geheel en eigenlijk vooral aanhoort. Zo kritisch via de pen af en toe, maar 'een stel schoothondjes' achter de microfoon. Desondanks een leuke uitzending weer.
    Je streeft als voetbal vereniging toch na dat je eerste elftal zo goed mogelijk presteerd?
    Als je belang hecht aan alleen maar regionale speelsters dan moet je een soort clausule opnemen als Athletic Bilbao, maar dat is een heel ander oogpunt. Opleiding van meisjes begint ook lokaal in de regio, maar hoe hoger het niveau hoe breder je zoekgebied naar het gewenste niveau lijkt me. (Het is ook niet zo dat de Vrouwen van Sc Heerenveen speelsters van buiten de EU halen oid)
    En de kritische noten die jij hier stelt, die gaf Froukje Hofma zelf al ook al aan.(en ik denk dat de heren in de uitzending het daar alleen maar mee eens zijn)
    Die zou je moeten stellen aan iemand van de KNVB en niet aan Froukje.
    Dus ik zou niet weten welke kritische noot hier gemist wordt.
  • 30 Apr 2019 om 15:00
    • Quote van 30 Apr 2019 om 14:37
      Mooi dat Froukje de tijd en ruimte krijgt om haar verhaal te doen.2 dingen die mij opvallen.Aan de ene kant wordt er gesproken over het belang voor de meisjes hier in het noorden. Ze willen het voetbal in de regio graag ontwikkelen. Waarom dan al die dames uit Eindhoven, Arnhem, Amsterdam etc halen en zorgen voor huisvesting etc? Dat is toch veel duurder dan werken met talent uit de regio en die ontwikkelen?Waarom is er niets gevraagd over de publieke belangstelling? Er komt geen hond kijken naar de duels. Recettes zijn er dus amper en exposure voor sponsoren net zo min. Het levert geen zak op. Het is niet voor niets dat al die clubs de stekker eruit trekken. Men wil professionaliseren en dat is leuk bedacht door de KNVB, maar daar moeten ook inkomsten tegenover staan en die zijn er gewoon amper.Mooi dat jullie van Feanonline ruimte bieden voor het verhaal over het damesvoetbal; jammer dat je niet wat kritischer kijkt naar het geheel en eigenlijk vooral aanhoort. Zo kritisch via de pen af en toe, maar 'een stel schoothondjes' achter de microfoon. Desondanks een leuke uitzending weer.
    Het levert financieel geen zak op, maar moet dat dan direct de reden om er de stekker uit te trekken? Froukje stelt (in mijn ogen terecht) dat er een maatschappelijk belang is om ook vrouwen alle kansen te bieden om profvoetballer te worden of hun dromen na te jagen en dat dit niet alleen voor mannen moet zijn weggelegd.
  • 30 Apr 2019 om 14:37
    Mooi dat Froukje de tijd en ruimte krijgt om haar verhaal te doen.2 dingen die mij opvallen.Aan de ene kant wordt er gesproken over het belang voor de meisjes hier in het noorden. Ze willen het voetbal in de regio graag ontwikkelen. Waarom dan al die dames uit Eindhoven, Arnhem, Amsterdam etc halen en zorgen voor huisvesting etc? Dat is toch veel duurder dan werken met talent uit de regio en die ontwikkelen?Waarom is er niets gevraagd over de publieke belangstelling? Er komt geen hond kijken naar de duels. Recettes zijn er dus amper en exposure voor sponsoren net zo min. Het levert geen zak op. Het is niet voor niets dat al die clubs de stekker eruit trekken. Men wil professionaliseren en dat is leuk bedacht door de KNVB, maar daar moeten ook inkomsten tegenover staan en die zijn er gewoon amper.Mooi dat jullie van Feanonline ruimte bieden voor het verhaal over het damesvoetbal; jammer dat je niet wat kritischer kijkt naar het geheel en eigenlijk vooral aanhoort. Zo kritisch via de pen af en toe, maar 'een stel schoothondjes' achter de microfoon. Desondanks een leuke uitzending weer.
zondag 22 september 2019
12:15
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›