COLUMN | Go Johnny go go!

( 20 reacties)
COLUMN | Go Johnny go go!

Dit is ús grutskens, ús skiednis. Wy hâlde fan dizze klup! Dit is de tekst in de brief die afgelopen week naar alle seizoenkaarthouders is gestuurd. 'BLIJF EEN MET HEERENVEEN' staat er met hoofdletters bij. Prima teksten van de club om op het sentiment van de seizoenkaarthouders in te spelen, in de hoop dat iedereen weer gaat verlengen.

Iets wat helaas ook aankomend seizoen niet iedere seizoenkaarthouder gaat doen, gezien elk jaar steeds minder seizoenkaarten worden verkocht. Slechts drie gewonnen thuiswedstrijden dit seizoen helpen ook niet echt mee.

Us skiednis. Voor mij is us skiednis Abe Lenstra, Riemer van der Velde en Foppe de Haan. Maar ik heb dat ook met Gertjan Verbeek, Jan de Jonge, Gerald Sibon of Maarten de Jong. Mannen die altijd, maar dan ook altijd aan de club zullen worden gelinkt. Clubiconen.

Interim-trainer Johnny Jansen heeft alles om ook een nieuw clubicoon te worden. Jansen is als voormalig speler en nu als trainer al twintig jaar aan de club verbonden. Hij trainde de B1, A1, het beloftenelftal en was hoofd van de jeugdopleiding. Met de B1 wist Jansen te promoveren naar het hoogste niveau door het kampioenschap in de 1e divisie.

Hij won de nationale beker driemaal met de A1 en eenmaal met de B1 en verloor ook nog een bekerfinale met de A1 en de beloften. Hij werd in 2016 en 2017 kampioen met die beloften van SC Heerenveen in de reservecompetitie. De afgelopen vijf jaar is Jansen assistent-trainer van onze club en assisteerde hij Dwight Lodeweges, Foppe de Haan, Jurgen Streppel en Jan Olde Riekerink. Jansen weet dus precies hoe het wel én hoe het niet moet.

Na Streppel en Olde Riekerink mogen we concluderen dat deze mannen van buiten af niet brachten waar we op hoopten. Streppel won in twee seizoenen maar veertien keer een thuiswedstrijd en Olde Riekerink in één seizoen slechts drie. Zulke statistieken kunnen alleen nog maar beter zou je zeggen en waarom zou je daar weer een trainer van buitenaf voor aantrekken?

Geef Johnny Jansen de kans. Jansen ligt goed bij de spelers, publiek en is bekend bij alle geledingen binnen de club. De sympathieke Jansen kan het boegbeeld worden van SC Heerenveen, iets wat de club nu al jaren mist. Roozemond zal dat voorlopig niet worden. Tegen hem is nog teveel aversie bij veel fans.

Jansen heeft wel krediet en kan de wind uit de zeilen halen voor de club. Afgelopen dinsdag tegen VVV Venlo werd Johnny Jansen toegezongen door het publiek. Iets wat de afgelopen zes jaar alleen clubicoon Foppe de Haan nog overkwam toen ook hij ad interim trainer was.

Hoe mooi zou het zijn als de opleidingsclub SC Heerenveen in het 100-jarige jubileumjaar een zelfopgeleide trainer voor het elftal heeft staan? Dus beste Cees, laat ons fans zingen zoals Chuck Berry ooit zong.

Go go
Go Johnny go go
Go Johnny go go
Go Johnny go go
Go Johnny go go
Johnny B. Goode.

Frank Beenen

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 26 Apr 2019 om 20:02
    • Quote van 26 Apr 2019 om 12:23
      God.. je aanname klopt niet dat ik dicht bij Jansen sta. En ja ik vind dat Jansen de nieuwe man moet worden daarom schrijf ik er een column over. Duidelijk lijkt me. Als daar reacties op komen waarvan ik vind dat die geen hout snijden dan zeg ik dat en dan kan je daar over over discussiëren. Daar is een forum voor. Geen één trainer draait in drie weken even om wat er in een heel seizoen is misgegaan. Op basis van de laatste drie wedstrijden concluderen dat hij niet een geschikte trainer zou kunnen zijn vind ik daarom ook scorebordpraat. En ja een trainer ontslaan vijf wedstrijden voor het einde is puur paniekvoetbal van de huidige directie ivm tv gelden. Ik schrijf één keer per maand een column en heb alleen afgelopen maart geen column geschreven dus geen maanden. Ook die aanname klopt dus niet. Wat zou ik meer moeten weten dan jullie en waarom? Nog meer complottheorietjes?
    Zo Frank je klinkt aardig geirriteerd zeg. Dat verbaast me, maar het zit je kennelijk hoog. Laat ik het dan houden bij het volgende: Een trainer contracteren op basis van drie wedstrijden vind ik ook opportunistisch, al helemaal als hij er niet in slaagt om de TV gelden binnen te halen. Dat is namelijk zijn opdracht en als hij daar niet in slaagt is hij niet gelukt (al hoe enthousiast je ook over hem bent). En de reden van het ontslag voor JOR waren de TV gelden als ik je moet geloven en dat doe ik dan volledig. En verder ben jij altijd bijzonder goed geinformeerd (veel inside) en dat heeft niets te maken met complottheorie.
  • 26 Apr 2019 om 12:23
    • Quote van 26 Apr 2019 om 11:29
      welke aanname klopt niet? En als je het zo stelt dan had JOR nu ook niet weg gestuurd hoeven worden. Ik blijf er bij dat het goed is om met een compleet nieuwe staf te starten. Jansen heeft hoe dan ook een belangrijke rol gehad in de afgelopen periode. En daar waar je anderen beschimpt van tunnelvisie vind ik dat je wel heel erg pro Jansen bent. Dat mag maar wees dan ook zo reeel om naar de tegenargumenten te luisteren. Of weet je veel meer dan wij. Opvallend vind ik ook dat we de afgelopen maanden geen columns van je hebben gehad en nu plotseling met een soort van liefdesverklaring voor Jansen komt. Toeval....
    God.. je aanname klopt niet dat ik dicht bij Jansen sta. En ja ik vind dat Jansen de nieuwe man moet worden daarom schrijf ik er een column over. Duidelijk lijkt me. Als daar reacties op komen waarvan ik vind dat die geen hout snijden dan zeg ik dat en dan kan je daar over over discussiëren. Daar is een forum voor. Geen één trainer draait in drie weken even om wat er in een heel seizoen is misgegaan. Op basis van de laatste drie wedstrijden concluderen dat hij niet een geschikte trainer zou kunnen zijn vind ik daarom ook scorebordpraat. En ja een trainer ontslaan vijf wedstrijden voor het einde is puur paniekvoetbal van de huidige directie ivm tv gelden. Ik schrijf één keer per maand een column en heb alleen afgelopen maart geen column geschreven dus geen maanden. Ook die aanname klopt dus niet. Wat zou ik meer moeten weten dan jullie en waarom? Nog meer complottheorietjes?
  • 26 Apr 2019 om 11:49
    Helemaal mee eens. Laat Jansen het proberen. Prima trainer...
  • 26 Apr 2019 om 11:29
    • Quote van 26 Apr 2019 om 07:07
      Dat is een aanname die niet klopt. Ik vind dat je iemand die invalt na drie wedstrijden niet kan beoordelen. Dat kan je pas als iemand de tijd heeft gekregen met een voorbereiding om zijn spel er in te slijpen.
    welke aanname klopt niet? En als je het zo stelt dan had JOR nu ook niet weg gestuurd hoeven worden. Ik blijf er bij dat het goed is om met een compleet nieuwe staf te starten. Jansen heeft hoe dan ook een belangrijke rol gehad in de afgelopen periode. En daar waar je anderen beschimpt van tunnelvisie vind ik dat je wel heel erg pro Jansen bent. Dat mag maar wees dan ook zo reeel om naar de tegenargumenten te luisteren. Of weet je veel meer dan wij. Opvallend vind ik ook dat we de afgelopen maanden geen columns van je hebben gehad en nu plotseling met een soort van liefdesverklaring voor Jansen komt. Toeval....
  • 26 Apr 2019 om 08:41
    • Quote van 26 Apr 2019 om 08:06
      JJ is natuurlijk wel degelijk vanaf de voorbereiding aanwezig geweest. Zijn invloed nu vind ik echter meteen wel zichtbaar dus toch andere aanpak dan JOR. De achilleshiel blijft echter nog steeds de matige verdedigers. Vorig jaar Woudenberg en dit jaar de RB. Dit is toch zeker Hamstra aan te rekenen. Ik denk dat JOR nog steeds trainer was met een degelijke RB.
    Aanwezig zijn als assistent of als hoofdtrainer jouw visie in het elftal slijpen is natuurlijk wel heel wat anders.
  • 26 Apr 2019 om 08:06
    JJ is natuurlijk wel degelijk vanaf de voorbereiding aanwezig geweest. Zijn invloed nu vind ik echter meteen wel zichtbaar dus toch andere aanpak dan JOR. De achilleshiel blijft echter nog steeds de matige verdedigers. Vorig jaar Woudenberg en dit jaar de RB. Dit is toch zeker Hamstra aan te rekenen. Ik denk dat JOR nog steeds trainer was met een degelijke RB.
  • 26 Apr 2019 om 07:07
    • Quote van 26 Apr 2019 om 00:39
      Frank je zit dicht bij Johnny zo te lezen, gezien de inhoud van je column en je reacties op kritische reacties. Ook ik heb mijn bedenkingen over Jansen. Iemand die assistent is geweest naast JOR is medeverantwoordelijk voor de prestaties. Ik vind dat hij veel te gretig hoofdtraimer wil worden en heeft nog niet laten zien dat hij het echt heel anders doet. Ik ga boor een volstrekt nieuwe staf en als Jansen zich zelf zo goed vindt laat hem zíjn geluk dan elders beproeven
    Dat is een aanname die niet klopt. Ik vind dat je iemand die invalt na drie wedstrijden niet kan beoordelen. Dat kan je pas als iemand de tijd heeft gekregen met een voorbereiding om zijn spel er in te slijpen.
  • 26 Apr 2019 om 00:39
    Frank je zit dicht bij Johnny zo te lezen, gezien de inhoud van je column en je reacties op kritische reacties. Ook ik heb mijn bedenkingen over Jansen. Iemand die assistent is geweest naast JOR is medeverantwoordelijk voor de prestaties. Ik vind dat hij veel te gretig hoofdtraimer wil worden en heeft nog niet laten zien dat hij het echt heel anders doet. Ik ga boor een volstrekt nieuwe staf en als Jansen zich zelf zo goed vindt laat hem zíjn geluk dan elders beproeven
  • 25 Apr 2019 om 16:26
    • Quote van 25 Apr 2019 om 15:46
      Op zich heb je een punt Frank Beenen. Maar het systeem is niet veranderd. De laatste wedstrijden is er alleen iets meer inzet. Wat eigenlijk vanzelfsprekend zou moeten zijn. Winnaars mentaliteit. De spelers die er nu in staan nu de interm trainer er voor staat is nog steeds hetzelfde. Geen links buiten. Geen links en rechts midden. Ze zwerven allemaal. Staan nooit op positie. Daardoor komen de verdedigers keer op keer in de problemen met dat mooie systeem van zone verdediging. Als dan ook nog de verdedigers vaak aan de verkeerde kant staan te verdedigen dan is er geen houden aan. Kijk naar de laatste thuiswedstrijd. Schaars en Riedstra zijn zelfde type spelers. 1 van hen moet spelen. Waar zijn de spelers die gekocht zijn. Zijn niet slechter wat er nu in staat. Maar spelen niet of nauwelijks. Waarom niet met spelers spelen die volgend seizoen nog onder contract staan en niet met spelers die al verkocht zijn of waar het contract afloopt en niet verlengd zal worden. Geeft de rest ook geen vertrouwen die nog wel onder contract staan. Er is nog een wereld te winnen met een trainer die aanvallend voetbal speelt. Dat is niet deze interm trainer.
    Hee Andre, denken dat een trainer in drie wedstrijden alles voor elkaar krijgt is een utopie en vind ik een naieve gedachte. Het zou vanzelfsprekend moeten zijn dat spelers inzet hebben en winnaarsmentaliteit maar dat is het nooit. Natuurlijk staan de dezelfde spelers er nog in. Dat verdedigers aan de verkeerde kant staan te dekken daar kan Jansen niks aan doen. Je zegt dat Schaars of Rienstra moet spelen. Volgens mij speelt Schaars ook niet meer in de basis.. Dat spelers moeten spelen die volgend seizoen ook nog onder contract staan vind ik wat onzin. De trainer kan kiezen uit de beschikbare spelers die er zijn en daar in zijn ogen de besten van opstellen. Het ontslag van JOR ging en het gaat er nu om, om de tv gelden veilig te stellen niet om spelers die nog een paar jaar contract hebben vertrouwen te geven. De spelers die nu op de bank zitten met een contract die langer loopt zijn ook nu niet beter dan degene die wel spelen. Die spelers hebben in de zomer weer de kans om zich in de picture te spelen. Vind je argumenten wat onsamenhangend tov Jansen of hij de juiste wel of niet is. Een trainer heeft een voorbereiding nodig met spelers om het gewenste voetbal er in te slijpen.
  • 25 Apr 2019 om 15:54
    • Quote van 25 Apr 2019 om 15:39
      Wie doet er aan mee?
    Petter's reactie zijn foetsie, daardoor lijkt het nu wat uuuhmm, raar ;)
  • 25 Apr 2019 om 15:49
    • Quote van 25 Apr 2019 om 15:39
      Wie doet er aan mee?
    Meneer Petter
  • 25 Apr 2019 om 15:46
    Op zich heb je een punt Frank Beenen. Maar het systeem is niet veranderd. De laatste wedstrijden is er alleen iets meer inzet. Wat eigenlijk vanzelfsprekend zou moeten zijn. Winnaars mentaliteit. De spelers die er nu in staan nu de interm trainer er voor staat is nog steeds hetzelfde. Geen links buiten. Geen links en rechts midden. Ze zwerven allemaal. Staan nooit op positie. Daardoor komen de verdedigers keer op keer in de problemen met dat mooie systeem van zone verdediging. Als dan ook nog de verdedigers vaak aan de verkeerde kant staan te verdedigen dan is er geen houden aan. Kijk naar de laatste thuiswedstrijd. Schaars en Riedstra zijn zelfde type spelers. 1 van hen moet spelen. Waar zijn de spelers die gekocht zijn. Zijn niet slechter wat er nu in staat. Maar spelen niet of nauwelijks. Waarom niet met spelers spelen die volgend seizoen nog onder contract staan en niet met spelers die al verkocht zijn of waar het contract afloopt en niet verlengd zal worden. Geeft de rest ook geen vertrouwen die nog wel onder contract staan. Er is nog een wereld te winnen met een trainer die aanvallend voetbal speelt. Dat is niet deze interm trainer.
  • 25 Apr 2019 om 15:39
    • Quote van 25 Apr 2019 om 15:16
      Ja en jij doet er aan mee, misschien om je heen kijken en mensen enthousiast te maken om mee te gaan naar thuiswedstrijden en gezellig in de plaza wat gaan drinken. Een betere wereld begint bij zelf.
    Wie doet er aan mee?
  • 25 Apr 2019 om 15:16
    Ja en jij doet er aan mee, misschien om je heen kijken en mensen enthousiast te maken om mee te gaan naar thuiswedstrijden en gezellig in de plaza wat gaan drinken. Een betere wereld begint bij zelf.
  • 25 Apr 2019 om 15:12
    Handig he, nieuwe telefoon en je krijgt er een appartement bij. De wereld veranderd.
  • 25 Apr 2019 om 15:07
    Petter hou eens op met dat negatieve gedoe. Is nergens voor nodig. Je begint onrust te stoken Hier schieten we niets mee op
  • 25 Apr 2019 om 14:54
    • Quote van 25 Apr 2019 om 11:53
      Omdenken: is JJ juist niet de reden dat we de afgelopen seizoenen zijn afgegleden tot middenmoter ;)
    Dat is geen omdenken. Probeer het nog eens.
  • 25 Apr 2019 om 13:29
    • Quote van 25 Apr 2019 om 11:53
      Omdenken: is JJ juist niet de reden dat we de afgelopen seizoenen zijn afgegleden tot middenmoter ;)
    Want?
  • 25 Apr 2019 om 12:59
    Helemaal mee eens!!
  • 25 Apr 2019 om 11:53
    Omdenken: is JJ juist niet de reden dat we de afgelopen seizoenen zijn afgegleden tot middenmoter ;)