Kritiek op fans: ''Waar is dat sympathieke pompeblêdenclubje gebleven?''

( 18 reacties)
Groenste stroom van Nederland
Kritiek op fans: ''Waar is dat sympathieke pompeblêdenclubje gebleven?''

SC Heerenveen liet zondagmiddag dure punten liggen in de thuiswedstrijd tegen FC Emmen. Emmen-watcher Ernst Slagter was aanwezig bij de eerste Eredivisie-wedstrijd van FC Emmen in het Abe Lenstra Stadion.

"Ik voel me in alle drie provincies thuis. Zo ook in de voetbalstadions", zegt hij in het Dagblad van het Noorden. "Ik kreeg zondag in de perskamer van SC Heerenveen meteen een stukje sûkerbôle aangeboden door Judy, de beminnelijkste gastvrouw van de Nederlandse velden. De heerlijke traktatie was tevens mijn ontbijt. Dat krijg je van wedstrijden die om kwart over twaalf beginnen. Judy begreep het. Ze glimlachte en zette de koffie extra sterk."

William Pomp, FC Groningen-watcher van het Dagblad van het Noorden, was in het verleden te spreken over SC Heerenveen. "Staan bij het volkslied in het Abe Lenstra Stadion doe ik trouwens ook. Gewoon uit fatsoen", geeft hij aan. "Ik heb - daar moet ik eerlijk in zijn - inmiddels wel overwogen het de eerstvolgende keer te weigeren."

"Dat heeft te maken met het deel van het Heerenveen-publiek dat zijn eigen spelers uitfluit, al spelen ze maar een bal terug", legt hij uit. "Dat zijn toch geen supporters? Inmiddels is het zelfs zover dat het die jongens dun door de broek loopt als ze thuis spelen. Waar is dat sympathieke pompeblêdenclubje gebleven waar iedereen ergens wel een beetje van hield?", aldus Pomp.

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 7 Nov 2018 om 15:52
    • Quote van 6 Nov 2018 om 23:03
      Of misschien moeten we gaan juichen voor de tegenstander, zodat de spelers het gevoel krijgen dat ze een uitwedstrijd spelen....? ;)
    Dat was niet mijn bedoeling Ik wil dit als positief gebaar We kunnen niet altijd aanvallend spelen. Resultaat is ook belangrijk Als we achterin de bal hebben kan de tegenstander nooit scoren
  • 7 Nov 2018 om 12:01
    • Quote van 7 Nov 2018 om 02:41
      Wat mij wel opvalt is dat het fluiten niet bij nieuw noord wegkomt. Sta daar nu een aantal jaren en hoor heel soms iemand fluiten. Nieuw Noord begint daar vaak direct overheen te zingen. Wat ik dan bijzonder vind is dat het gebeurt door mensen die verder de hele wedstrijd niet te horen zijn. Laat deze mensen dan ook elke wedstrijd meezingen om het sfeervoller te maken!
    De oostkant van het stadion is wat dat betreft dramatisch, natuurlijk niet iedereen, maar het lijken daar wel steeds meer te worden.
    Die kant stond altijd al te tieren en te fluiten bij een mislukte actie van VLP of Slagveer en nu met Woudenberg aan die kant...

    Belachelijk gedrag. We moeten inderdaad eens iets meer ondersteunen en niet altijd een zondebok willen zoeken. Want er waren zondag wel betere kandidaten voor slechtste speler dan Woudenberg
  • 7 Nov 2018 om 11:54
    • Quote van 6 Nov 2018 om 11:00
      Helemaal gelijk. En zo verschrikkelijk jammer. Wij waren de sympathieke club. De familieclub. Inmiddels schaam ik mij in het stadion. Er wordt voor het minste of geringste gefloten. Forum is ook enkel negatief. We hebben veel en veel en veel te veel azijnzeikers. Zowel hier als in het stadion. Mensen die dat nog steeds niet inzien, dat zijn de mensen waar dit soort artikelen over gaan. En die mensen kijken niet verder dan hun neus lang is. Dit kost ook sponsoren. Dit kost punten. Dit zorgt voor legere tribunes. Zwolle is de sympathieke club in het noorden geworden. Zwolle is waar men als bedrijf mee wilt worden geassocieerd. Heerenveen is de club van de klagers. Maar wat hoop ik van harte dat er een dag komt dat het weer gaat veranderen bij ons.
    Helemaal mee eens... En dan te bedenken dat jij in het verleden het nog wel eens bewonderenswaardig vond hoe positief ik soms nog over de club kon zijn ;)

    natuurlijk zijn er ook mindere punten, dat zeker, maar we zullen wel samen de schouders er onder moeten zetten.
  • 7 Nov 2018 om 04:29
    • Quote van 7 Nov 2018 om 02:41
      Wat mij wel opvalt is dat het fluiten niet bij nieuw noord wegkomt. Sta daar nu een aantal jaren en hoor heel soms iemand fluiten. Nieuw Noord begint daar vaak direct overheen te zingen. Wat ik dan bijzonder vind is dat het gebeurt door mensen die verder de hele wedstrijd niet te horen zijn. Laat deze mensen dan ook elke wedstrijd meezingen om het sfeervoller te maken!
    Inderdaad. Zondag kwam het bij iedere bal die richting Woudenberg ging vanaf de Oost tribune.
  • 7 Nov 2018 om 02:41
    Wat mij wel opvalt is dat het fluiten niet bij nieuw noord wegkomt. Sta daar nu een aantal jaren en hoor heel soms iemand fluiten. Nieuw Noord begint daar vaak direct overheen te zingen. Wat ik dan bijzonder vind is dat het gebeurt door mensen die verder de hele wedstrijd niet te horen zijn. Laat deze mensen dan ook elke wedstrijd meezingen om het sfeervoller te maken!
  • 6 Nov 2018 om 23:03
    • Quote van 6 Nov 2018 om 20:54
      Voorstel: Niet fluiten als het slecht gaat maar zo hard mogelijk klappen en Heerenveen roepen.
    Of misschien moeten we gaan juichen voor de tegenstander, zodat de spelers het gevoel krijgen dat ze een uitwedstrijd spelen....? ;)
  • 6 Nov 2018 om 20:54
    Voorstel: Niet fluiten als het slecht gaat maar zo hard mogelijk klappen en Heerenveen roepen.
  • 6 Nov 2018 om 20:32
    • Quote van 6 Nov 2018 om 20:24
      Het is geen compleet stadion wat aan het uitfluiten is. Echter het is wel elke wedstrijd weer raak. Dat in combinatie met de soms smakeloze en idiote opmerkingen(dat is iets anders dan gefundeerde kritiek) op social media maakt dat we er geweldig op staan. Want wij, de supporters, vinden tegenwoordig overal wel wat van en moeten dat ook vooral zo hard en zo vaak mogelijk de wereld in schreeuwen. Zal wel van de oude stempel zijn maar deze types zijn mijn smaak niet!!
    Helemaal mee eens, ook niet mijn smaak....maar dat is niet enkel iets dat alleen des Heerenveens is maar zie je bij iedere club, overal ter wereld...lang leve het "anonieme" multi media gebeuren! Ik hou ook niet van al dat negatieve en ook hier gaat dat best wel eens te ver maar sinds kort betrap ik mezelf er ook wel op dat ik onderhand ook wel vind dat je je mag laten horen want het gaat ook gewoon niet goed, sterker, het is van een zeer bedenkelijk niveau wat wij onderhand voorgeschoteld krijgen. En als ik dan lees dat mensen zich schamen etc voor hun mede supporters dan denk ik bij mezelf....ik zal een andere wedstrijd gezien hebben want ik vond het eerder gelaten dan vreselijk negatief? Persoonlijk mis ik wel de aanjager vanuit het publiek hoor maar dat heeft er nooit echt in gezeten bij ons, helaas is ook dat iets Heerenveens. Maar ok, misschien moeten wij met elkaar dan de ban maar proberen te breken? ;)
  • 6 Nov 2018 om 20:24
    • Quote van 6 Nov 2018 om 17:47
      We kunnen het inderdaad zelf ook opblazen, samen kamen we en breken we de club. Daar zijn wij dan inderdaad goed mee bezig want sorry....ik krijg het idee alsof het vreselijk tekeer is gegaan tegen Emmen....aaneenschakeling van striemende fluitconcerten en uitjoelen etc....kom op, dit viel reuze mee, ja het is gebeurt maar laten we vooral ook niet doorslaan naar de andere kant zeg!
    Het is geen compleet stadion wat aan het uitfluiten is. Echter het is wel elke wedstrijd weer raak. Dat in combinatie met de soms smakeloze en idiote opmerkingen(dat is iets anders dan gefundeerde kritiek) op social media maakt dat we er geweldig op staan. Want wij, de supporters, vinden tegenwoordig overal wel wat van en moeten dat ook vooral zo hard en zo vaak mogelijk de wereld in schreeuwen. Zal wel van de oude stempel zijn maar deze types zijn mijn smaak niet!!
  • 6 Nov 2018 om 17:47
    • Quote van 6 Nov 2018 om 17:13
      Amen. Ik kan er weinig anders op zeggen. Want idem dito, ik schaam mij vaak dood, heel erg vaak. En dat voor mijn eigen cluppie. En dan heb ik het niet over het spel, maar hoe de supporters zich in zekere zin tegen ons cluppie keren!
    We kunnen het inderdaad zelf ook opblazen, samen kamen we en breken we de club. Daar zijn wij dan inderdaad goed mee bezig want sorry....ik krijg het idee alsof het vreselijk tekeer is gegaan tegen Emmen....aaneenschakeling van striemende fluitconcerten en uitjoelen etc....kom op, dit viel reuze mee, ja het is gebeurt maar laten we vooral ook niet doorslaan naar de andere kant zeg!
  • 6 Nov 2018 om 17:13
    • Quote van 6 Nov 2018 om 16:26
      Heb het al vaker gezegd. Samen maken we de club, en breken wij hem ook keihard af. Wij, de supporters accepteren helemaal niets meer en stralen een ongekende negativiteit uit, op social media en in het stadion. Tegen het verwaande aan overal maar tegen aan trappen brengt ons waar we nu staan, dichtbij het randje!! De club maakt genoeg fouten en dat is aan hen om er van te leren en te herstellen. Maar wij als supporters mogen ons doodschamen met de houding die wij aannemen door op alles in te hakken. Een houding die het mogelijk maakt dat spelers liever uit spelen. Ik zal nooit mijn seizoenkaart opzeggen maar net als afgelopen zondag schaam ik mij kapot voor het verwaande gedrag van mijn mede supporters!!
    Amen. Ik kan er weinig anders op zeggen. Want idem dito, ik schaam mij vaak dood, heel erg vaak. En dat voor mijn eigen cluppie. En dan heb ik het niet over het spel, maar hoe de supporters zich in zekere zin tegen ons cluppie keren!
  • 6 Nov 2018 om 16:26
    Heb het al vaker gezegd. Samen maken we de club, en breken wij hem ook keihard af. Wij, de supporters accepteren helemaal niets meer en stralen een ongekende negativiteit uit, op social media en in het stadion. Tegen het verwaande aan overal maar tegen aan trappen brengt ons waar we nu staan, dichtbij het randje!! De club maakt genoeg fouten en dat is aan hen om er van te leren en te herstellen. Maar wij als supporters mogen ons doodschamen met de houding die wij aannemen door op alles in te hakken. Een houding die het mogelijk maakt dat spelers liever uit spelen. Ik zal nooit mijn seizoenkaart opzeggen maar net als afgelopen zondag schaam ik mij kapot voor het verwaande gedrag van mijn mede supporters!!
  • 6 Nov 2018 om 16:08
    • Quote van 6 Nov 2018 om 15:19
      Misschien moeten ze vooral kijken naar waaróm er gefloten wordt. Er wordt ons keer op keer attractief en aanvallend voetbal beloofd. Keer op keer zien we in het stadion juist het tegenovergestelde. Er zijn maar een paar manieren om als supporter je ongenoegen te uiten:
      Niet meer komen is één. Velen hebben die keus helaas al gemaakt.
      Fluiten bij de zoveelste laffe terugspeelbal is een tweede optie.

      Als we leuk voetballen, met lef en de wil om naar voren te voetballen, ipv plichtmatig achterin de bal rondtikken om maar geen fout te maken zul je zien dat het snel over is met dat gefluit. Ik denk dat de meeste supporters echt wel begrijpen dat onze selectie niet bulkt van de kwaliteit, maar dit heeft ook echt met de instelling en de gekozen speelwijze te maken. Daar mogen wij best kritiek op hebben. In mijn ogen ben je dan echt geen slechtere supporter.
    Helaas jammer, zoiets werkt door. Sponsors die afhaken, spelers willen al lang niet meer naar heerenveen. En zo langzamer beginnen andere voetballiefhebbers dat andere clubje uit friesland ook erg leuk te vinden. Ook ik baal hiervan: want in die 28 jaar dat ik bij heerenveen kom heb ik dit nog nooit zo erg meegemaakt. Ik wil niet afhaken ( ik vertik t)maar langzamerhand ben ik klaar met al die negativiteit. Ik snap dat t voetbal belabberd is en soms niet om aan te zien maar ik denk toch dat al dat boegeroep en gefluit onze club meer schaad dan helpt.
  • 6 Nov 2018 om 15:19
    • Quote van 6 Nov 2018 om 12:40
      Ik moet je helaas gelijk geven. Maar nu de oplossing om dit op te lossen. Moet het bestuur ( Eisenga) eens met een statement komen?
    Misschien moeten ze vooral kijken naar waaróm er gefloten wordt. Er wordt ons keer op keer attractief en aanvallend voetbal beloofd. Keer op keer zien we in het stadion juist het tegenovergestelde. Er zijn maar een paar manieren om als supporter je ongenoegen te uiten:
    Niet meer komen is één. Velen hebben die keus helaas al gemaakt.
    Fluiten bij de zoveelste laffe terugspeelbal is een tweede optie.

    Als we leuk voetballen, met lef en de wil om naar voren te voetballen, ipv plichtmatig achterin de bal rondtikken om maar geen fout te maken zul je zien dat het snel over is met dat gefluit. Ik denk dat de meeste supporters echt wel begrijpen dat onze selectie niet bulkt van de kwaliteit, maar dit heeft ook echt met de instelling en de gekozen speelwijze te maken. Daar mogen wij best kritiek op hebben. In mijn ogen ben je dan echt geen slechtere supporter.
  • 6 Nov 2018 om 15:09
    • Quote van 6 Nov 2018 om 11:00
      Helemaal gelijk. En zo verschrikkelijk jammer. Wij waren de sympathieke club. De familieclub. Inmiddels schaam ik mij in het stadion. Er wordt voor het minste of geringste gefloten. Forum is ook enkel negatief. We hebben veel en veel en veel te veel azijnzeikers. Zowel hier als in het stadion. Mensen die dat nog steeds niet inzien, dat zijn de mensen waar dit soort artikelen over gaan. En die mensen kijken niet verder dan hun neus lang is. Dit kost ook sponsoren. Dit kost punten. Dit zorgt voor legere tribunes. Zwolle is de sympathieke club in het noorden geworden. Zwolle is waar men als bedrijf mee wilt worden geassocieerd. Heerenveen is de club van de klagers. Maar wat hoop ik van harte dat er een dag komt dat het weer gaat veranderen bij ons.
    Enerzijds kan ik mij vinden in wat je aangeeft....anderzijds vind ik het behoorlijk generaliserend. Hoewel ik niet fluit voel ik mij toch aangesproken....al heb ik zondag tegen Emmen wel 1 keer ouderwets "boe" geroepen want nee, je fluit je eigen spelers niet uit, anderzijds, je mag ook iets terugverwachten en dat zie ik ook niet terug....ik zie bij thuiswedstrijden geen echte wil, bij meerdere geen plezier of beleving......en sorry, natuurlijk is het zo dat met het "verleden" in het achterhoofd de verwachtingen wellicht nog altijd te hoog liggen....het niveau dat nu bij thuiswedstrijden tentoon wordt gespreid weiger ik mij ook bij mij neer te leggen want met wat meer beleving etc hadden wij thuis al wel wat meer punten gepakt. Ook is het zo dat, in de betere tijden, spelers vaak aangaven niet eens echt te horen wat er vanaf de tribunes werd geroepen en nu het negatiever wordt horen ze ineens wel alles? Ik ben het met je eens dat wij als publiek ook een rol hebben ingaande de uitstraling v/d club maar om je nu als makke schapen over maar naar te voegen gaat mij te ver. Nogmaals, uitfluiten doe ik niet....maar dat je als publiek laat weten dat je wel iets mag verwachten vind ik niet heel raar al moet ik zeggen dat ik het wel jammer vind dat het ten koste v/d algehele sfeer.....naast de wedstrijd was het vanaf de tribunes ook "lamlendig" en sfeerloos. Kortom, ik snap de kritiek maar vind het te makkelijk om mij als supporter in een hoek te laten drukken..
  • 6 Nov 2018 om 12:40
    • Quote van 6 Nov 2018 om 11:00
      Helemaal gelijk. En zo verschrikkelijk jammer. Wij waren de sympathieke club. De familieclub. Inmiddels schaam ik mij in het stadion. Er wordt voor het minste of geringste gefloten. Forum is ook enkel negatief. We hebben veel en veel en veel te veel azijnzeikers. Zowel hier als in het stadion. Mensen die dat nog steeds niet inzien, dat zijn de mensen waar dit soort artikelen over gaan. En die mensen kijken niet verder dan hun neus lang is. Dit kost ook sponsoren. Dit kost punten. Dit zorgt voor legere tribunes. Zwolle is de sympathieke club in het noorden geworden. Zwolle is waar men als bedrijf mee wilt worden geassocieerd. Heerenveen is de club van de klagers. Maar wat hoop ik van harte dat er een dag komt dat het weer gaat veranderen bij ons.
    Ik moet je helaas gelijk geven. Maar nu de oplossing om dit op te lossen. Moet het bestuur ( Eisenga) eens met een statement komen?
  • 6 Nov 2018 om 11:24
    Het is inderdaad jammer maar ook iets dat eigenlijk onoverkoombaar is. Ooit waren we het kleine clubje dat brutaal de subtop aanviel en twintig jaar later horen we bij de gevestigde orde, inclusief een groot stadion en een publiek dat heeft gezien wat mogelijk is en daar ook haar verwachtingen op aanpast. Succes heeft vele vaders maar als het minder gaat...
  • 6 Nov 2018 om 11:00
    Helemaal gelijk. En zo verschrikkelijk jammer. Wij waren de sympathieke club. De familieclub. Inmiddels schaam ik mij in het stadion. Er wordt voor het minste of geringste gefloten. Forum is ook enkel negatief. We hebben veel en veel en veel te veel azijnzeikers. Zowel hier als in het stadion. Mensen die dat nog steeds niet inzien, dat zijn de mensen waar dit soort artikelen over gaan. En die mensen kijken niet verder dan hun neus lang is. Dit kost ook sponsoren. Dit kost punten. Dit zorgt voor legere tribunes. Zwolle is de sympathieke club in het noorden geworden. Zwolle is waar men als bedrijf mee wilt worden geassocieerd. Heerenveen is de club van de klagers. Maar wat hoop ik van harte dat er een dag komt dat het weer gaat veranderen bij ons.
zaterdag 24 november 2018
20:45
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›