''16.000 toeschouwers is niet verkeerd, tenzij de begroting is ingericht op meer''

( 12 reacties)
Groenste stroom van Nederland
''16.000 toeschouwers is niet verkeerd, tenzij de begroting is ingericht op meer''

De toeschouwersaantallen in de Eredivisie lopen al jaren langzamerhand terug. Ook bij SC Heerenveen en noordelijke rivaal FC Groningen is dat het geval.

Pieter Nieuwenhuis, onderzoeker bij Hypercube, vindt de ontwikkelingen zorgwekkend. ''16.000 toeschouwers om de twee weken is natuurlijk niet verkeerd, tenzij de begroting is ingericht op veel meer toeschouwers'', begint hij in De Volkskrant. ''De stadionhuur bij Heerenveen is bijvoorbeeld zo hoog, dat een groot percentage van de begroting naar het stadion gaat. Volle tribunes werken ook aanstekelijk voor de businessplaatsen in het stadion'', zo constateert hij.

Toch realiseert hij zich ook dat verminderde toeschouwersaantallen in beginsel met slechter voetbal te maken hebben, waarbij hij FC Groningen als voorbeeld neemt. ''Het huidige team van FC Groningen is zoveel minder dan het team van bijvoorbeeld 10 jaar geleden. Als er in Groningen beter gevoetbald wordt, dan zit het stadion zo weer vol.''

Toch heerst er volgens De Volkskrant niet alleen een mineurstemming. ''Gemiddeld zitten de stadions alleen in de Bundesliga en de Premier League voller. Meer dan 85 procent van de stoeltjes in Nederlandse stadions zijn bezet.''

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 12 Oct 2018 om 03:02
    • Quote van 11 Oct 2018 om 20:14
      Goede theorie wat best eens zou kunnen kloppen. Maar die laatste zin, waarom nou zo terwijl het verhaal goed is. Jammer!
    Ja, sorry! Het zit me gewoon hoog dat andere verenigingen, sportclubs, ondernemersverenigingen lekker actief bezig zijn en alle vrijwilligers hun vrije tijd opofferen om er keihard er met zn allen iets van te maken. Ik heb het gevoel dat wat ze bij de kleine dorpsclubjes of (ondernemers)verenigingen in kleine mate wel voorelkaar krijgen, dat die drang bij het grote Heerenveen er niet is. Ze moeten niet gaan denken dat alles zo maar vanzelf komt aanwaaien! Je kunt dan wel Heerenveen zijn en er met veel kapsones een mooie baan hebben, maar je moet het met de zelfde passie doen dan alle vrijwilligers bij de clubjes en verenigingen. Aktie dus!!
  • 12 Oct 2018 om 02:00
    • Quote van 12 Oct 2018 om 00:34
      Wat een geklaag allemaal... voor een ploeg die maximaal 5e kan worden...Dat je van te voren weet dat je in de competitie 0% kans hebt kampioen te worden...Is het een wonder en dus erg heugelijk dat er nog zoveel mensen komen kijken...Geldt voor 90% van alle clubs trouwens....Eens te meer daar het programma op de wedstrijddag altijd hetzelfde is en de kwaliteit van de hoofdact steeds minder wordt...Dus tel je zegeningen en stop met klagen.... Of kom met concrete voorstellen en doe er wat aan!
    voor een ploeg die maximaal 5e kan worden...

    Wat wil je daar mee zeggen? Want dat is altijd al onze max geweest, ja natuurlijk heb je uitschieters. Maar volgens mij zijn de meeste supporters aardig realistisch en dus snap ik die uitspraak van jou niet.

    Verder wil ik mensen er op wijzen dat we in het begin onder Ron Jans en het gedoe rond bas dost met ajax ook vrij laag stonden. Echter was het stadion toen behoorlijk vol!

    We hebben wel vaker periodes gehad dat we er slecht voor stonden maar toch bleven de meesten de club steunen.
    Maar als de jaren daarna eigenlijk gewoon precies hetzelfde gaat en het bergafwaarts gaat, ja dan gaan de supporters ook afhaken.

    Dus stop JIJ eens met klagen op je mede supporters als zij kritiek uiten.

    En als je de reacties terug leest mbt tot supporters aantallen zie je al genoeg voorstellen die prima zouden kunnen slagen!

    Dus ik zou zeggen stop jij nou gewoon met klagen want concrete voorstellen heb ik al genoeg gezien! En dat allemaal op vrijwillige basis, kost geen ene euro!
  • 12 Oct 2018 om 00:34
    Wat een geklaag allemaal... voor een ploeg die maximaal 5e kan worden...Dat je van te voren weet dat je in de competitie 0% kans hebt kampioen te worden...Is het een wonder en dus erg heugelijk dat er nog zoveel mensen komen kijken...Geldt voor 90% van alle clubs trouwens....Eens te meer daar het programma op de wedstrijddag altijd hetzelfde is en de kwaliteit van de hoofdact steeds minder wordt...Dus tel je zegeningen en stop met klagen.... Of kom met concrete voorstellen en doe er wat aan!
  • 11 Oct 2018 om 20:14
    • Quote van 11 Oct 2018 om 12:35
      Heerenveen geeft aantal verkochte seizoenskaarten door + los verkochte kaarten! Een ding is zeker dat je die los verkochte kaarten bijna allemaal in het stadion hebt zitten. Maar niet alle seizoenkaarthouders komen elke wedstrijd opdagen. Zo zie je op teletekst dat er 16000 toeschouwers aanwezig waren maar in werkelijkheid zijn het er maar 12000 a 13000. En dat is elke wedstrijd het geval muv wedstrijden tegen top 3. Tuurlijk zijn die seizoenskaarten betaald, maar is het wel de vraag of deze “niet op komen dagende” supporter volgend seizoen weer een paar 100 euro gaat betalen voor 1 of 2 wedstrijden in een seizoen! Daar zijn er naar mijn idee bijna 3000 van. En daar moeten ze echt mee aan de gang. Ik las net op twitter dat de Unis Flyers de snelst groeiende business club van Friesland hebben. En zie dan dat ze daar inderdaad heel actief zijn! Als ik dan onze account managers via twitter volg zie ik bijvoorbeeld dat de laatste tweet verstuurd is in 2016. Dat wil natuurlijk niets zeggen over verkochte business seats of skyboxen of ledenwerving voor de OSSH. Maar het geeft enigszins wel aan of er een stukje interesse, netwerking of beleving bestaat bij deze mensen. Die nieuwe commerciële man en baas van deze account managers, is al een hele tijd bij ons aan de slag maar het werpt zijn vruchten nog niet af. Slapjanus en zakkenvuller eerste klas.
    Goede theorie wat best eens zou kunnen kloppen. Maar die laatste zin, waarom nou zo terwijl het verhaal goed is. Jammer!
  • 11 Oct 2018 om 18:36
    • Quote van 11 Oct 2018 om 18:17
      Als ze nou eens beginnen met de spelers en ook de trainers, loon naar werken te geven ipv de belachelijke salarissen van tegenwoordig. We zijn hier in Nederland en niet in andere grote sportlanden. We moeten weer terug naar normale Proporties vwb het geld. Het is toch te gek voor woorden dat een gemiddelde voetballer meer verdiend dan onze Minister president.
    Dan maak je het toch helemaal niet meer interessant voor buitenlandse spelers om hier te gaan spelen? Dat betekent dus dat we het louter met Nederlanders gaan doen hier.... Kan een keuze zijn hoor, begrijp me goed.
  • 11 Oct 2018 om 18:17
    Als ze nou eens beginnen met de spelers en ook de trainers, loon naar werken te geven ipv de belachelijke salarissen van tegenwoordig. We zijn hier in Nederland en niet in andere grote sportlanden. We moeten weer terug naar normale Proporties vwb het geld. Het is toch te gek voor woorden dat een gemiddelde voetballer meer verdiend dan onze Minister president.
  • 11 Oct 2018 om 18:12
    • Quote van 11 Oct 2018 om 12:35
      Heerenveen geeft aantal verkochte seizoenskaarten door + los verkochte kaarten! Een ding is zeker dat je die los verkochte kaarten bijna allemaal in het stadion hebt zitten. Maar niet alle seizoenkaarthouders komen elke wedstrijd opdagen. Zo zie je op teletekst dat er 16000 toeschouwers aanwezig waren maar in werkelijkheid zijn het er maar 12000 a 13000. En dat is elke wedstrijd het geval muv wedstrijden tegen top 3. Tuurlijk zijn die seizoenskaarten betaald, maar is het wel de vraag of deze “niet op komen dagende” supporter volgend seizoen weer een paar 100 euro gaat betalen voor 1 of 2 wedstrijden in een seizoen! Daar zijn er naar mijn idee bijna 3000 van. En daar moeten ze echt mee aan de gang. Ik las net op twitter dat de Unis Flyers de snelst groeiende business club van Friesland hebben. En zie dan dat ze daar inderdaad heel actief zijn! Als ik dan onze account managers via twitter volg zie ik bijvoorbeeld dat de laatste tweet verstuurd is in 2016. Dat wil natuurlijk niets zeggen over verkochte business seats of skyboxen of ledenwerving voor de OSSH. Maar het geeft enigszins wel aan of er een stukje interesse, netwerking of beleving bestaat bij deze mensen. Die nieuwe commerciële man en baas van deze account managers, is al een hele tijd bij ons aan de slag maar het werpt zijn vruchten nog niet af. Slapjanus en zakkenvuller eerste klas.
    Een mooi betoog waar ik het aldan niet helemaal mee eens ben.. Maar met die laatste zin van je bevestig je zelf weer even dat ik jou maar beter niet al te serieus moet nemen. En volgens mij publiceerd Heerenveen juist altijd de toeschouwersaantallen op basis van gescande (seizoens)kaarten bij de ingangen en niet o.b.v. de verkochte aantallen.
  • 11 Oct 2018 om 17:34
    • Quote van 11 Oct 2018 om 12:35
      Heerenveen geeft aantal verkochte seizoenskaarten door + los verkochte kaarten! Een ding is zeker dat je die los verkochte kaarten bijna allemaal in het stadion hebt zitten. Maar niet alle seizoenkaarthouders komen elke wedstrijd opdagen. Zo zie je op teletekst dat er 16000 toeschouwers aanwezig waren maar in werkelijkheid zijn het er maar 12000 a 13000. En dat is elke wedstrijd het geval muv wedstrijden tegen top 3. Tuurlijk zijn die seizoenskaarten betaald, maar is het wel de vraag of deze “niet op komen dagende” supporter volgend seizoen weer een paar 100 euro gaat betalen voor 1 of 2 wedstrijden in een seizoen! Daar zijn er naar mijn idee bijna 3000 van. En daar moeten ze echt mee aan de gang. Ik las net op twitter dat de Unis Flyers de snelst groeiende business club van Friesland hebben. En zie dan dat ze daar inderdaad heel actief zijn! Als ik dan onze account managers via twitter volg zie ik bijvoorbeeld dat de laatste tweet verstuurd is in 2016. Dat wil natuurlijk niets zeggen over verkochte business seats of skyboxen of ledenwerving voor de OSSH. Maar het geeft enigszins wel aan of er een stukje interesse, netwerking of beleving bestaat bij deze mensen. Die nieuwe commerciële man en baas van deze account managers, is al een hele tijd bij ons aan de slag maar het werpt zijn vruchten nog niet af. Slapjanus en zakkenvuller eerste klas.
    Volgens mij moet jij wel binnen de organisatie van SCH werken. Jij kan zo goed beoordelen hoe Eisinga, Hamstra, de accountmanagers en de commercieel directeur hun werk doen. Dan moet je er wel heel dicht bovenop zitten. Zeker als je ze ook uitmaakt voor zakkenvullers. Ben wel benieuwd naar jouw rol binnen de organisatie en hoe je daar zelf tegenaan kijkt....
  • 11 Oct 2018 om 12:35
    Heerenveen geeft aantal verkochte seizoenskaarten door + los verkochte kaarten! Een ding is zeker dat je die los verkochte kaarten bijna allemaal in het stadion hebt zitten. Maar niet alle seizoenkaarthouders komen elke wedstrijd opdagen. Zo zie je op teletekst dat er 16000 toeschouwers aanwezig waren maar in werkelijkheid zijn het er maar 12000 a 13000. En dat is elke wedstrijd het geval muv wedstrijden tegen top 3. Tuurlijk zijn die seizoenskaarten betaald, maar is het wel de vraag of deze “niet op komen dagende” supporter volgend seizoen weer een paar 100 euro gaat betalen voor 1 of 2 wedstrijden in een seizoen! Daar zijn er naar mijn idee bijna 3000 van. En daar moeten ze echt mee aan de gang. Ik las net op twitter dat de Unis Flyers de snelst groeiende business club van Friesland hebben. En zie dan dat ze daar inderdaad heel actief zijn! Als ik dan onze account managers via twitter volg zie ik bijvoorbeeld dat de laatste tweet verstuurd is in 2016. Dat wil natuurlijk niets zeggen over verkochte business seats of skyboxen of ledenwerving voor de OSSH. Maar het geeft enigszins wel aan of er een stukje interesse, netwerking of beleving bestaat bij deze mensen. Die nieuwe commerciële man en baas van deze account managers, is al een hele tijd bij ons aan de slag maar het werpt zijn vruchten nog niet af. Slapjanus en zakkenvuller eerste klas.
  • 11 Oct 2018 om 12:03
    Ik ben er ook van overtuigd dat de sportieve resultaten de belangrijkste reden is waarom het stadion nu leger is. Maar ook de wisselende aanvangstijden (door invloed van FOX) zorgen ervoor dat het 'zaterdagavondje Heerenveen' steeds zeldzamer wordt. Maar ook omdat datzelfde FOX het makkelijker maakt om de wedstrijden thuis te bekijken van de bank. Dit is een probleem waar meer clubs mee zitten en niet zomaar om te draaien is. De macht van FOX is hierin inmiddels zo groot dat de clubs ook 'gevangen' zitten.
  • 11 Oct 2018 om 11:02
    Lekker makkelijk... “als we goed spelen zitten de stadions zo vol”.. Helaas steekt iedereen zijn kop in t zand... de (wisselende) tijden waarop we spelen (dankzij Fox) zijn niet te combineren in een druk gezin.. Helaas heeft het geld het voor het zeggen in het voetbal... Maar die denken echt niet aan een vol stadion...