Homepage » Sfeer & supporters » De Haan: ''Het Heerenveen-publiek heeft moeite met verschillende tijden''

De Haan: ''Het Heerenveen-publiek heeft moeite met verschillende tijden''

( 21 reacties)
Groenste stroom van Nederland
De Haan: ''Het Heerenveen-publiek heeft moeite met verschillende tijden''

De toeschouwersaantallen in de Eredivisie lopen al enige tijd terug. Ook bij SC Heerenveen is dat het geval. Voormalig SC Heerenveen-trainer Foppe de Haan ziet wel een oorzaak.

"Ik denk dat de overdaad van voetbal op tv ook een rol speelt", zegt De Haan in Trouw. "Zeker bij SC Heerenveen, waar over het algemeen een wat ouder publiek komt. Ik denk dat zij, vooral als het kouder wordt, moeite hebben met de verschillende tijden waarop tegenwoordig gespeeld wordt. Vroeger wist je: zaterdagavond om half acht wordt er afgetrapt in het Abe Lenstra-stadion. Er valt nu geen peil meer op te trekken."

"Wat ook meespeelt, is het spel", vervolgt de oud-trainer. "Dat is de laatste jaren niet spectaculair geweest, wat natuurlijk ook te maken heeft met de kwaliteit van de spelers. Daarnaast denk ik dat het besef van spelers - dat je voetbalt voor een publiek - ook minder is geworden. Je moet als voetballer het gevoel hebben: dit is mijn club, dit zijn mijn supporters. Dat zie je niet meer."

Toch is er ook een opdracht voor clubs als Heerenveen. "Clubs moeten veel actiever zijn om nieuwe supporters te werven. Ga naar scholen, ga naar het bedrijfsleven. In mijn tijd bij Heerenveen kwamen er veertig, vijftig gemeenteambtenaren die voor een laag bedrag naar de thuiswedstrijden konden. Ze werden opgehaald met een bus. Dat vonden ze geweldig. Zo creëer je iets. Veel van hen namen later een seizoenkaart", aldus De Haan.

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 10 Oct 2018 om 08:30
    • Quote van 9 Oct 2018 om 21:59
      Het competitieplan accepteren is iets van ieder jaar. Heeft niets met de deal in 2012 te maken. Een beetje klagen in de media is één ding. Maar verder..... Wat wordt er precies ondernomen om meer tot onze vaste voetbal zaterdagavond proberen te komen?
    Hoe groot zijn de verschillen tussen andere clubs? Hebben zij meer of minder wedstrijden op hun favoriete speeldag? Volgens mij is dat overall aardig overredig?
  • 10 Oct 2018 om 07:43
    • Quote van 10 Oct 2018 om 00:56
      Je moet niet te veel verwachten van Eisinga, is een man die een 9 tot 5 mentaliteit heeft. Die rustig op zijn salaris wacht en zijn uren volmaakt. Voor de rest boeit het Eisinga niet zo veel.. Zit er puur voor zijn eigen status
    Jij werkt dagelijks met hem samen?
  • 10 Oct 2018 om 00:56
    • Quote van 9 Oct 2018 om 21:59
      Het competitieplan accepteren is iets van ieder jaar. Heeft niets met de deal in 2012 te maken. Een beetje klagen in de media is één ding. Maar verder..... Wat wordt er precies ondernomen om meer tot onze vaste voetbal zaterdagavond proberen te komen?
    Je moet niet te veel verwachten van Eisinga, is een man die een 9 tot 5 mentaliteit heeft. Die rustig op zijn salaris wacht en zijn uren volmaakt. Voor de rest boeit het Eisinga niet zo veel.. Zit er puur voor zijn eigen status
  • 9 Oct 2018 om 21:59
    • Quote van 9 Oct 2018 om 16:50
      De Fox deal is in 2012 vastgelegd. Dat is een contract van 12 jaar. Daar is Eisenga niet eens bij betrokken geweest. Dat je hem ook nog verwijt dat we thuis niet bekeren is gewoon lachwekkend.
    Het competitieplan accepteren is iets van ieder jaar. Heeft niets met de deal in 2012 te maken. Een beetje klagen in de media is één ding. Maar verder..... Wat wordt er precies ondernomen om meer tot onze vaste voetbal zaterdagavond proberen te komen?
  • 9 Oct 2018 om 21:55
    • Quote van 9 Oct 2018 om 20:44
      Met de tijden van de wedstrijden worden anders jaarlijks voortdurend mee geschoven. Ik verwijt hem niet dat we verkeerd loten. Ik verwijt hem dat ie niet voor de supporters opkomt.

      Beker probleem is heel makkelijk op te lossen als de KNVB van te voren bepaald dat de clubs die de laatste 3 wedstrijden (Inclusief het afgelopen seizoen) niet thuis hebben gebekerd de eerst volgende wedstrijd gewoon thuis spelen ongeacht in welke volgorde er geloot word.
    Dat is toch gewoon het lot? Wat een onzin zo’n regel. Wat is dan het volgende? ADO loot voor de derde keer op rij Feyenoord. Is wel zielig, vind je niet? Ook maar afspreken dat ADO na 2x alleen nog maar lager geklasseerde ploegen mag loten? Alsof de KNVB zou luisteren naar een directeur die klaagt over de loting. En wat Frank zegt, de contracten met Fox stammen uit ver terug. Het levert de nodige centen op. Destijds is willens en wetens getekend met het risico dat er minder toeschouwers in de stadions zouden zitten. Fox heeft daar gewoon lak aan.
  • 9 Oct 2018 om 20:44
    • Quote van 9 Oct 2018 om 16:50
      De Fox deal is in 2012 vastgelegd. Dat is een contract van 12 jaar. Daar is Eisenga niet eens bij betrokken geweest. Dat je hem ook nog verwijt dat we thuis niet bekeren is gewoon lachwekkend.
    Met de tijden van de wedstrijden worden anders jaarlijks voortdurend mee geschoven. Ik verwijt hem niet dat we verkeerd loten. Ik verwijt hem dat ie niet voor de supporters opkomt.

    Beker probleem is heel makkelijk op te lossen als de KNVB van te voren bepaald dat de clubs die de laatste 3 wedstrijden (Inclusief het afgelopen seizoen) niet thuis hebben gebekerd de eerst volgende wedstrijd gewoon thuis spelen ongeacht in welke volgorde er geloot word.
  • 9 Oct 2018 om 16:50
    • Quote van 9 Oct 2018 om 14:45
      Hij heeft alleen gezegd dat hij dat jammer vind. Maar hij doet er verder niks aan. Lekker bukken voor de KNVB en Fox.

      Ook al weer tijden geen bekerwedstrijd in het Abe gehad. Mag ook wel eens openlijk aangekaart worden. Maar wel lekker rustig zo voor Eisinga.
    De Fox deal is in 2012 vastgelegd. Dat is een contract van 12 jaar. Daar is Eisenga niet eens bij betrokken geweest. Dat je hem ook nog verwijt dat we thuis niet bekeren is gewoon lachwekkend.
  • 9 Oct 2018 om 15:01
    • Quote van 9 Oct 2018 om 14:53
      Een jeugd vak zou ik ook toejuichen.. geef in elk geval iedere wedstrijd een andere club uit de omgeving 50 of 75 kaarten die ze over de jeugd mogen verdelen en maak een dealtje met Arriva dat ze met de bus worden opgehaald en thuis gebracht. Leg een vlaggetje, klapper of een toetertje op het stoeltje en laat Heero door het vak paraderen. Lastige hieraan is dat waarschijnlijk mensen lastig hun plekje opgeven..
    Denk dat er plaats genoeg is om iets te realiseren rondom de seizoenkaarthouders. Overigens zou ik het wel iets breder willen trekken en niet enkel de focus op de jeugd.....maar idd kaarten beschikbaar stellen aan voetbal clubs uit de regio maar niet per definitie enkel voor de jeugd. Daarnaast zou je sponsoren kunnen belonen met eens een extra pak kaarten inclusief aardigheidje of geïnteresseerde bedrijven op een dergelijke wijze kennis laten maken met de club. Maar waarom ook niet eens een verzorgingshuis een kaarten pak geven zoals bv Groningen ouderen liet meelopen bij de line-up tegen eenzaamheid....ook hiermee creëer je goodwill en laat je je sociale gezicht zien.....en zo kan je nog wel even doorgaan!
  • 9 Oct 2018 om 14:53
    Een jeugd vak zou ik ook toejuichen.. geef in elk geval iedere wedstrijd een andere club uit de omgeving 50 of 75 kaarten die ze over de jeugd mogen verdelen en maak een dealtje met Arriva dat ze met de bus worden opgehaald en thuis gebracht. Leg een vlaggetje, klapper of een toetertje op het stoeltje en laat Heero door het vak paraderen. Lastige hieraan is dat waarschijnlijk mensen lastig hun plekje opgeven..
  • 9 Oct 2018 om 14:52
    • Quote van 9 Oct 2018 om 14:45
      Hij heeft alleen gezegd dat hij dat jammer vind. Maar hij doet er verder niks aan. Lekker bukken voor de KNVB en Fox.

      Ook al weer tijden geen bekerwedstrijd in het Abe gehad. Mag ook wel eens openlijk aangekaart worden. Maar wel lekker rustig zo voor Eisinga.
    Beetje insinuerend, vind je zelf ook niet?
  • 9 Oct 2018 om 14:51
    • Quote van 9 Oct 2018 om 14:45
      Hij heeft alleen gezegd dat hij dat jammer vind. Maar hij doet er verder niks aan. Lekker bukken voor de KNVB en Fox.

      Ook al weer tijden geen bekerwedstrijd in het Abe gehad. Mag ook wel eens openlijk aangekaart worden. Maar wel lekker rustig zo voor Eisinga.
    Moet jij voortaan de balletjes maar draaien, volgens mij hebben we een prachtige loting dit seizoen.
  • 9 Oct 2018 om 14:46
    Feanatics pagina op Heerenveensite..... laatste nieuwsbericht is fan 9 april.... ik snap daar dus helemaal niks van...
  • 9 Oct 2018 om 14:45
    • Quote van 9 Oct 2018 om 12:40
      Volgens mij sprak Eisinga ook uit dat het waardeloos is dat SCH niet vaak op het favoriete tijdstip op zaterdagavond speelt.... na de winter gebeurt dat wel een paar keer
    Hij heeft alleen gezegd dat hij dat jammer vind. Maar hij doet er verder niks aan. Lekker bukken voor de KNVB en Fox.

    Ook al weer tijden geen bekerwedstrijd in het Abe gehad. Mag ook wel eens openlijk aangekaart worden. Maar wel lekker rustig zo voor Eisinga.
  • 9 Oct 2018 om 14:42
    • Quote van 9 Oct 2018 om 12:14
      Eindelijk eens een zinnige reactie op dit probleem! Ben het er helemaal mee-eens. De ene keer op vrijdag, dan rond etenstijd weer op zondag, waardeloos.... En ja, Hveen zou veel meer kunnen doen richting de jeugd in Friesland!
    Véél meer aanbieden, op alle mogelijke manieren, aan jeugdige supporters. Animo om naar voetbal te gaan is er absoluut. Kijk maar een op tribune bij Leeuwinnenwedstrijd. Daar zie je dat er enthousiasme zat is. Jeugdvak maken.bv. ( niet op zuid , daar willen ze niet heen..)
  • 9 Oct 2018 om 13:51
    • Quote van 9 Oct 2018 om 13:01
      Foppe wordt ook wakker hoor.Dit zeggen wij als supporter toch al jaren ?
    Misschien zegt hij dit binnenkamers ook al jaren. Er wordt hier hem een aantal vragen gesteld en daar geeft ie antwoord op.

    Dus waarom je zo denigrerend doet is mij een raadsel..
  • 9 Oct 2018 om 13:50
    Nou Eisinga, hier een gratis antwoord als je weer naar zoiets gevraagd wordt.

    Schroom je niet om af en toe eens een gesprekje te hebben met Riemer en Foppe het zal hem goed doen.
    En nee ik zeg niet dat hun het weer voor het zeggen moeten hebben, maar als ik Eisinga was had ik beide heren gevraagd om standaard elke maandag avond even wat samen te gaan eten en beetje met de heren over het voetballen praten.
    Ik weet het dat is die wielrenner niet gewend maar het zou hem sieren want hij kan nog heeeeeel veeel leren over het voetbalwereldje!
    Zolang beide heren nog leven moet je altijd gebruik maken van hun kennis. Ik zeg niet dat je alles moet doen wat zij zeggen, maar relativeer eens wat meer met dat soort CLUB mensen. Beide heren zullen altijd objectief praten in het voordeel van de club. Het zijn mensen die hun eigenbelang weg kunnen cijferen.

    Ook precies wat Foppe zegt, in mijn jeugd jaren kon je met je schoolklas 1x in de zoveel tijd voor een mooie prijs naar een wedstrijd van Heerenveen.Zeker nu het stadion zo leeg is kan je dat beter opvullen met jeugd die er bijna voor niks mag zitten. De jeugd is de toekomst dus investeer daar maar wat meer in, ook in jeugdige supporters dus!
  • 9 Oct 2018 om 13:01
    Foppe wordt ook wakker hoor.Dit zeggen wij als supporter toch al jaren ?
  • 9 Oct 2018 om 12:51
    Hè he
  • 9 Oct 2018 om 12:40
    • Quote van 9 Oct 2018 om 12:24
      Wat is Foppe toch ook een topper he. Klopt allemaal als een bus wat hij hier zegt. Precies wat Eisinga niet durft te roepen (of gewoon niet snapt).Wedstrijden op zaterdag om 18:30 en op zondag om 16:45. Ik ga dit jaar weer een hoop wedstrijden missen, en als je daar ook nog eens familieweekenden en nog wat andere dagen bij op telt dan hoef je niet eens zo heel goed te kunnen rekenen. Het zou voor mij niet eens ongunstig zijn om losse kaarten te gaan kopen. Zal zeker voor meer mensen zo zijn. Moet je dan maar eens zien hoeveel mensen bij sneeuw, ijzel en kou naar het stadion komen.
    Volgens mij sprak Eisinga ook uit dat het waardeloos is dat SCH niet vaak op het favoriete tijdstip op zaterdagavond speelt.... na de winter gebeurt dat wel een paar keer
  • 9 Oct 2018 om 12:24
    Wat is Foppe toch ook een topper he. Klopt allemaal als een bus wat hij hier zegt. Precies wat Eisinga niet durft te roepen (of gewoon niet snapt).Wedstrijden op zaterdag om 18:30 en op zondag om 16:45. Ik ga dit jaar weer een hoop wedstrijden missen, en als je daar ook nog eens familieweekenden en nog wat andere dagen bij op telt dan hoef je niet eens zo heel goed te kunnen rekenen. Het zou voor mij niet eens ongunstig zijn om losse kaarten te gaan kopen. Zal zeker voor meer mensen zo zijn. Moet je dan maar eens zien hoeveel mensen bij sneeuw, ijzel en kou naar het stadion komen.
  • 9 Oct 2018 om 12:14
    Eindelijk eens een zinnige reactie op dit probleem! Ben het er helemaal mee-eens. De ene keer op vrijdag, dan rond etenstijd weer op zondag, waardeloos.... En ja, Hveen zou veel meer kunnen doen richting de jeugd in Friesland!
zondag 16 december 2018
12:15
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›