Homepage » Sfeer & supporters » ''Dat komt door de frustratie over de macht van FOX en het vertoonde spel''

''Dat komt door de frustratie over de macht van FOX en het vertoonde spel''

( 14 reacties)
Groenste stroom van Nederland
''Dat komt door de frustratie over de macht van FOX en het vertoonde spel''

Seizoenkaarthouder en schrijver Ferdinand de Jong maakt zich zorgen over het steeds leger wordende Abe Lenstra Stadion. De Jong zit sinds de opening van het nieuwe stadion in 1994 elke twee weken op de tribune, maar ziet steeds meer mensen afhaken door de invloed van FOX Sports.

"Het verlengen van de kaarten is nooit een vraag geweest, maar dat beeld is aan het kantelen", stelt De Jong in zijn column op Omrop Fryslân. "Voetbal is er voor de toeschouwers. De fans, die elke keer de moeite nemen om naar het stadion te komen. Mensen zijn 'gewoontedieren', ze hechten aan zaken waarin ze zich herkennen. Bijvoorbeeld dat de wedstrijden zaterdag om half acht beginnen. Zo nu en dan een exotisch tijdstip is niet zo erg, ik herinner me een Europese wedstrijd om 22:00 uur tegen Stuttgart, maar dat was een uitzondering."

"Het voetbal is veranderd", vervolgt De Jong kritisch. "FOX Sports maakt de dienst uit. De fans lijken steeds meer te verworden tot dom klapvee, dat maar moet opdraven als het machtige FOX haar ploeg inplant. Dat kan op zondag om 12:30 uur, maar ook om kwart voor vijf. Of zaterdags om 20:45 uur, of op vrijdag, als begin van het weekend. De fans moeten het maar pikken, want geld is de baas. Ze mogen alleen komen en 'hup hup' roepen."

"Als het voetbal dan ook nog een keer niet al te goed is, en dan probeer ik het heel zacht uit te drukken, dan zijn de zaadjes gezaaid voor een nieuw beeld. Namelijk dat veel mensen niet meer verlengen. Omdat ze voor een paar centen thuis ook naar FOX kijken kunnen, met een glaasje bier op de bank. En nu hoor ik de azijnzeikers alweer zeggen, dat zijn geen echte fans. Anders zouden ze wel komen, al was het midden in de nacht."

"De waarheid is net even wat anders. Heel veel echte voetbalfans zitten met de smoor in thuis op de bank als hun club speelt. Omdat ze er eigenlijk heel graag bij hadden willen zijn", vervolgt De Jong. "Maar de frustratie over de macht van FOX en het vertoonde spel, heeft hen ertoe gebracht om de stap te zetten om niet meer te komen. Het zou al helpen als alle clubs de rug recht zouden houden over hun vaste speeltijden bij de thuiswedstrijden."

"In het geval van SC Heerenveen is dat op zaterdag om half acht, onder die machtige lampen. Terug naar de basis. Maar ik ben bang dat die slag al verloren is."

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 23 Sep 2018 om 20:21
    • Quote van 23 Sep 2018 om 10:43
      In Duitsland word het voetbal ook uitgezonden achter de decoder,maar de stadions zitten wel vol,maar om je hier achter te verschuilen is een zwak argument,veel mensen kunnen het niet meer betalen in het dure Nederland,dat is het probleem.
    Is een Duitse seizoenkaart dan goedkoper?
  • 23 Sep 2018 om 10:43
    In Duitsland word het voetbal ook uitgezonden achter de decoder,maar de stadions zitten wel vol,maar om je hier achter te verschuilen is een zwak argument,veel mensen kunnen het niet meer betalen in het dure Nederland,dat is het probleem.
  • 23 Sep 2018 om 09:39
    • Quote van 23 Sep 2018 om 05:12
      Niet mee eens! Alles heeft te maken met de warmte die de club uitstraalt en! Dit is alleen mogelijk als er een echte drive is achter de schermen en er op de mat een puik partij voetbal wordt neergelegd. Beleving is alles, 1 grote familie en het WIJ gevoel uitstralen. En dat is het grootste probleem op dit moment. Als die drive er weer komt die door echte Heerenveen mensen weer wordt recht getrokken. Dan komt de rest vanzelf. Echt! Maar met dit zooitje mensen verlies je heel veel geld en goodwill en dat is niet de bedoeling
    Het is een heel pakket van oorzaken dat het stadion leeg loopt. En iedereen pikt daar het zijne voor uit om zijn mening duidelijk te maken. Jouw mening is onderhand bij iedereen wel duidelijk.
    Fox is kut, maar betaalt. En wie betaalt bepaalt. Ik heb geen Fox en zal daar ook nooit aan beginnen. Aanvangstijden zijn klote, maar ik ben behalve mijn werktijden ongebonden, dus voor mij niet het allerbelangrijkste om af te haken.
    Het voetbal is óók nog eens ruk. En dat is waarvoor ik naar de wedstrijden ga. Tot nog toe iedere thuis- en uitwedstrijd. Maar ik geniet niet meer. Genieten is ergeren geworden. Aan het geblunder en de gelaten houding van de spelers. En aan het kennelijke politieke spelletje wat er wordt gespeeld wat betreft het iedere keer maar weer opstellen van Zeneli en Yuki. Die willen ze graag verkopen in december om er nog wat aan over te kunnen houden. Maar zoals beide nu presteren kun je ze gewoon niet in de basis houden. Gebeurt dat de komende wedstrijden wel dan is het voor mij duidelijk. Dan gaat zeer klein financieel resultaat en het voorkomen van gezichtsverlies boven directe sportieve resultaten. Want ik kan me niet voorstellen dat ze, zoals het er nu voorstaat, zouden verlengen met beide spelers. Ze hebben he-le-maal niets laten zien dat doet vermoeden dat een langer verblijf succesvol zal zijn. Verlengen ze de contracten wel, dan is dat nog een duidelijker bewijs van wanbeleid.
  • 23 Sep 2018 om 05:12
    Niet mee eens! Alles heeft te maken met de warmte die de club uitstraalt en! Dit is alleen mogelijk als er een echte drive is achter de schermen en er op de mat een puik partij voetbal wordt neergelegd. Beleving is alles, 1 grote familie en het WIJ gevoel uitstralen. En dat is het grootste probleem op dit moment. Als die drive er weer komt die door echte Heerenveen mensen weer wordt recht getrokken. Dan komt de rest vanzelf. Echt! Maar met dit zooitje mensen verlies je heel veel geld en goodwill en dat is niet de bedoeling
  • 22 Sep 2018 om 22:35
    • Quote van 22 Sep 2018 om 19:13
      Dan zitten wij feitelijk ook op 1 lijn....wat ik ermee bedoelde aan te geven is dat het uiteindelijk uitgezogen is en niet meer aantrekkelijk is om uit te zenden gezien het beeld en dan laten ze de competitie en dus clubs snoeihard weer vallen en is het klaar. Daarom zouden de clubs er ook goed aan doen om meer voor zichzelf op te treden, op korte termijn zal het leuk cashen zijn, op lange termijn zal het het bestaansrecht zoals wij dat nu kennen in gevaar brengen! Enkel een Ajax l, Feyenoord en PSV zullen wellicht nog n escape kunnen forceren in een buitenlandse competitie
    Klopt, maar ook de clubs denken alleen maar korte termijn. Fox brengt wat tonnen in het laatje en dan is het al snel best.
  • 22 Sep 2018 om 19:13
    • Quote van 22 Sep 2018 om 19:00
      FOX zal zich geen reet interesseren voor toeschouwensaantallen. Die kun je wel weglaten en met cameras kun je dermate manipuleren alsof het toch lijkt dat er heel wat volk zit en beleving is. Er zijn een paar mensen die bij FOX gouden jaren beleven en er een dik pensioen aan over houden en dat telt. Dat heet de zakelijke wereld. De commercie in het voetbal, waar de nieuwe generatie supporter zich ook zo graag aan laaft.
    Dan zitten wij feitelijk ook op 1 lijn....wat ik ermee bedoelde aan te geven is dat het uiteindelijk uitgezogen is en niet meer aantrekkelijk is om uit te zenden gezien het beeld en dan laten ze de competitie en dus clubs snoeihard weer vallen en is het klaar. Daarom zouden de clubs er ook goed aan doen om meer voor zichzelf op te treden, op korte termijn zal het leuk cashen zijn, op lange termijn zal het het bestaansrecht zoals wij dat nu kennen in gevaar brengen! Enkel een Ajax l, Feyenoord en PSV zullen wellicht nog n escape kunnen forceren in een buitenlandse competitie
  • 22 Sep 2018 om 19:03
    Het geld regeert, da,s wel duidelijk. Tuurlijk wil elke supporter wel weer terug naar de oude aanvangstijdstippen. Dat gaat niet meer gebeuren, helaas. Wel vreemd dat in b,v Canada bij het ijshockey de stadions wel vol zitten. Daar overigens wel gewoon vaste aanvangstijdstippen. Hoe ze dat dan doen met hun televisie uitzendingen weet ik ook zo niet.
  • 22 Sep 2018 om 19:00
    • Quote van 22 Sep 2018 om 18:56
      Deze versie ligt in ieder geval een stuk dichter bij de realiteit net het “Netflix” excuses. Overigens vergeet Fox in deze wel 1 ding, niemand vind wedstrijden met lege tribunes leuk wat dis zal betekenen dat men naar n kleinere competitie wil en als dat uitgemolken is stoppen met het uitzenden van binnenlandse competitie en enkel nog de grotere voetbalcompetities tonen waarna er weer iets inzeep is geholpen door “het grote geld”......dus clubs zouden er goed aan doen zich nog eens af te vragen of de huidige koers de juiste is!
    FOX zal zich geen reet interesseren voor toeschouwensaantallen. Die kun je wel weglaten en met cameras kun je dermate manipuleren alsof het toch lijkt dat er heel wat volk zit en beleving is. Er zijn een paar mensen die bij FOX gouden jaren beleven en er een dik pensioen aan over houden en dat telt. Dat heet de zakelijke wereld. De commercie in het voetbal, waar de nieuwe generatie supporter zich ook zo graag aan laaft.
  • 22 Sep 2018 om 18:56
    Deze versie ligt in ieder geval een stuk dichter bij de realiteit net het “Netflix” excuses. Overigens vergeet Fox in deze wel 1 ding, niemand vind wedstrijden met lege tribunes leuk wat dis zal betekenen dat men naar n kleinere competitie wil en als dat uitgemolken is stoppen met het uitzenden van binnenlandse competitie en enkel nog de grotere voetbalcompetities tonen waarna er weer iets inzeep is geholpen door “het grote geld”......dus clubs zouden er goed aan doen zich nog eens af te vragen of de huidige koers de juiste is!
  • 22 Sep 2018 om 18:55
    Een waarheid als een koe. En goed verhaal
  • 22 Sep 2018 om 18:53
    Dramatische ontwikkeling!!! * zapt naar Fox voor de voorbeschouwing van Excelsior-sc Heerenveen*....
  • 22 Sep 2018 om 18:52
    Ook helemaal mee eens. Maar ik blijf gaan naar het ALS. Op de heenreis vol verwachting van dat het vandaag beter zal zijn, maar de laatste jaren veelal een teleurstellende terugreis
  • 22 Sep 2018 om 18:26
    Helemaal mee eens!
  • 22 Sep 2018 om 17:46
    Sluit me hier helemaal bij aan, hoewel ik wel altijd aanwezig ben en de kaart echt niet zal opzeggen! Fan ben en blijf je!