Speler met jongste profcontract ooit: ''Nog lange weg te gaan''

6
Speler met jongste profcontract ooit: ''Nog lange weg te gaan''

De 15-jarige Tygo Land zette onlangs zijn handtekening onder zijn eerste profcontract bij SC Heerenveen. Hij werd daarmee de jongste speler ooit bij de club met een profcontract.

"Dat ik dan de jongste ben, daar hecht ik niet zoveel waarde aan. Maar het is natuurlijk een mooie benaming", vertelt hij in gesprek met RTV Zulthe. "Het is echt heel mooi dat ik nu al een profcontract heb. Het is relatief vroeg als je kijkt naar de leeftijd van andere spelers die een profcontract tekenen. Dat is meestal op een latere leeftijd."

Land loopt echter niet te hard van stapel. "Er is nog een lange weg te gaan, maar het is natuurlijk een geweldige start." Al vroeg werd hij gescout. "Op mijn vijfde werd ik gescout door FC Groningen, maar nam daar eerst afstand van."

"Ik kon destijds ook naar Heerenveen, daar ging mijn voorkeur eigenlijk altijd al naar uit. Al snel merkte ik dat de manier van trainen bij SC Heerenveen mij meer lag. Daar sta ik nu nog steeds achter", besluit hij.

Het leven van een voetballer kent echter ook keerzijden. "Na school gingen mijn vrienden allemaal leuke dingen doen in het dorp terwijl ik moest trainen. Dat was aan de ene kant lastig, maar toch ook weer niet. Ik weet waarvoor ik het doe en heb er nog geen seconde spijt van gehad", blikt hij terug in gesprek met RTV Zulthe.

Nog steeds woont hij in zijn thuisdorp Peize. "Elke ochtend heb ik les tot ongeveer 12:30. Daarna gaan we rond 13:00 met een grote groep naar de club toe. Daar hebben we twee uur lang veldtraining, om vervolgens nog een uurtje in het krachthonk bezig te zijn. Drukke dagen dus."

6 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 16 Apr 2021 om 10:51
    • Quote van 16 Apr 2021 om 09:40
      Ik heb ook niks met Ajax maar had toch op een overwinning gehoopt al was het maar voor het Ned voetbal.
    Exact om die reden had ik ook gehoopt dat die club doorging....voor het NL voetbal....meer punten levert uiteindelijk meer Europese tickets op waar wij in de toekomst dan wellicht weer profijt van zouden kunnen hebben. Daarnaast weerkaatst het succes van welke club dan ook, in dit geval Ajax, op onze Eredivisie. (verder heb ik persoonlijk ook helemaal niets met Ajax, kan ook bij mij op weinig sympathie rekenen maar over de landsgrenzen wens ik ze echt het beste en betreur ik hun uitschakeling dan ook).
  • 16 Apr 2021 om 09:40
    • Quote van 15 Apr 2021 om 23:14
      Ik kan je dat niet in één topic uitleggen beste ! Ik wil wel één ding kwijt ( hoe ik dat zie) .Kijk eens goed naar de absolute arrogantie, grote bekken, achterbakse streken ( laatste is hamstra losweken !?) etc , etc, etc. De sympathie voor dit clubje is er bij mij door de vele onsympathieke streken al lang vanaf. De tijd dat wij met een groep H'veen mensen / supporters in een bus met Hampie als chauffeur, naar Parijs togen om de europacup wedstrijd tegen Benfica en mét Johan Cruijff en de vele andere sterren, ligt mijlenver achter mij...sorry! Zojuist uitgeschakeld door Rome. ...gerechtigheid !?...
    Ik heb ook niks met Ajax maar had toch op een overwinning gehoopt al was het maar voor het Ned voetbal.
  • 16 Apr 2021 om 08:11
    Mooi om te zien dat zo'n jonge al op jonge leeftijd kiest voor heerenveen daar hij vrijwel naast Groningen woont :p.
  • 15 Apr 2021 om 23:14
    • Quote van 15 Apr 2021 om 21:29
      Sibbele, je bent een beste vent. Maar.. wat is er in jouw jeugd gebeurd dat je zo'n haat tegen Ajax hebt?
    Ik kan je dat niet in één topic uitleggen beste ! Ik wil wel één ding kwijt ( hoe ik dat zie) .Kijk eens goed naar de absolute arrogantie, grote bekken, achterbakse streken ( laatste is hamstra losweken !?) etc , etc, etc. De sympathie voor dit clubje is er bij mij door de vele onsympathieke streken al lang vanaf. De tijd dat wij met een groep H'veen mensen / supporters in een bus met Hampie als chauffeur, naar Parijs togen om de europacup wedstrijd tegen Benfica en mét Johan Cruijff en de vele andere sterren, ligt mijlenver achter mij...sorry! Zojuist uitgeschakeld door Rome. ...gerechtigheid !?...
  • 15 Apr 2021 om 21:29
    • Quote van 15 Apr 2021 om 19:02
      Mooi!! ...Er zit nl een " rare oom" bij dat clubje uit adam op het vinketouw. Die strakjes met mooie praatjes en met flappen probeert hem om te lullen om toch eigenlijk maar naar hen te komen. ...En het ergste is...de meesten trapten er in het verleden in en negentig procent misluk(te).
    Sibbele, je bent een beste vent. Maar.. wat is er in jouw jeugd gebeurd dat je zo'n haat tegen Ajax hebt?
  • 15 Apr 2021 om 19:02
    Mooi!! ...Er zit nl een " rare oom" bij dat clubje uit adam op het vinketouw. Die strakjes met mooie praatjes en met flappen probeert hem om te lullen om toch eigenlijk maar naar hen te komen. ...En het ergste is...de meesten trapten er in het verleden in en negentig procent misluk(te).
Friday 13 August 2021
20:00
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›