''PEC en SC Heerenveen zijn gewoon gelijkwaardige clubs geworden''

9
''PEC en SC Heerenveen zijn gewoon gelijkwaardige clubs geworden''

Dat SC Heerenveen afgelopen zaterdag weinig in had te brengen tegen PEC Zwolle, kan niet los worden gezien van het ontbreken van Joey Veerman, Henk Veerman en Pawel Bochniewicz. Het trio - en met name de Volendammers - zijn moeilijk te vervangen.

"Dan kun je gewoon - hoe gek het ook klinkt - weggetikt worden door PEC Zwolle, zoals dat in het eerste half uur gebeurde", constateert clubwatcher Sander de Vries bij KOKO Radio, de podcast van de Leeuwarder Courant. De journalist schrok van het niveauverschil. "Het was heel onsamenhangend, gewoon een ronduit dramatische wedstrijd."

Met de twee Veermannen maakte Heerenveen in de vorige wedstrijden tegen Ajax en FC Groningen juist nog indruk. De Vries: "Dat was voor het eerst in lange tijd dat ik een kentering merkte in die ploeg en dat er iets stond. Ze hebben een eenduidige spelopvatting en weten wat ze moeten doen. Dan kunnen ze het Ajax en Groningen lastig maken en van Groningen ook gewoon winnen."

"Maar dan ontbreken er een paar cruciale schakels en valt het als een plumpudding in elkaar", vervolgt De Vries, die de wissels van PEC Zwolle ten opzichte van SC Heerenveen ook opvallend vond. "Met Reza Ghoochannejhad, Mike van Duinen, Mustafa Saymak, Rico Strieder... Dat zijn jongens die gemiddeld tweehonderd duels op een hoog niveau in de benen hebben."

Johnny Jansen bracht op zijn beurt Arjen van der Heide, Rami Hajal, Rein Smit en Rami Hajal binnen de lijnen. "Dat zijn wel jongens die mogelijk Eredivisiewaardige spelers kunnen worden, maar dat op dit moment nog niet zijn. Daarin zie je ook gewoon dat de verschillen tussen Heerenveen en PEC Zwolle niet zo groot als een deel van de achterban denkt. Het zijn denk ik gelijkwaardige clubs geworden."

Vier weken geleden verloor SC Heerenveen met Henk Veerman, Joey Veerman én Pawel Bochniewicz ook al van PEC Zwolle. Toen werd het uiteindelijk 4-1 in het MAC³PARK Stadion.

9 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 28 Apr 2021 om 12:43
    • Quote van 27 Apr 2021 om 21:42
      "Het zijn gelijkwaardige clubs geworden, denk ik."


      Als je dat echt denkt, sorry hoor, maar dat slaat echt nergens op.
    Verschillen zijn niet zo groot meer helaas, hij heeft daar gewoon gelijk in. Maar als je gelijk wil hebben prima, dan zijn wij allemaal dom en zie jij het als enige goed.
  • 28 Apr 2021 om 09:55
    Hajal mag 2 keer invallen..
  • 27 Apr 2021 om 22:01
    • Quote van 27 Apr 2021 om 21:47
      Gezien het bovenstaande verhaal neem ik aan dat hij vooral doelt op de sportieve prestaties. Qua club zijn we natuurlijk vele malen groter, maar op het veld doen we niet veel meer voor elkaar onder. Laten we even kijken naar de laatste tien ontmoetingen (uit en thuis): 6x winst PEC, 3x winst Heerenveen en 1x gelijk...
    En sinds hun laatste promotie, 8 jaar geleden, zijn zij 2 keer boven ons geëindigd.
  • 27 Apr 2021 om 21:47
    • Quote van 27 Apr 2021 om 21:42
      "Het zijn gelijkwaardige clubs geworden, denk ik."


      Als je dat echt denkt, sorry hoor, maar dat slaat echt nergens op.
    Gezien het bovenstaande verhaal neem ik aan dat hij vooral doelt op de sportieve prestaties. Qua club zijn we natuurlijk vele malen groter, maar op het veld doen we niet veel meer voor elkaar onder. Laten we even kijken naar de laatste tien ontmoetingen (uit en thuis): 6x winst PEC, 3x winst Heerenveen en 1x gelijk...
  • 27 Apr 2021 om 21:42
    • Quote van 27 Apr 2021 om 21:33
      Heeft hij gewoon een punt, toch? Met Heracles inmiddels hetzelfde geval. Is geen leuke constatering, maar dat is een ander verhaal.
    "Het zijn gelijkwaardige clubs geworden, denk ik."


    Als je dat echt denkt, sorry hoor, maar dat slaat echt nergens op.
  • 27 Apr 2021 om 21:35
    • Quote van 27 Apr 2021 om 21:10
      Sander de Vries, allemachtig. Eigenlijk raar dat iemand die gewoon de school voor journalistiek deed, zo'n podium krijgt om over voetbal te praten. Op basis waarvan?
    Je kan geen fan van hem zijn, dat mag. Maar hier heeft hij volkomen gelijk.
  • 27 Apr 2021 om 21:33
    • Quote van 27 Apr 2021 om 21:10
      Sander de Vries, allemachtig. Eigenlijk raar dat iemand die gewoon de school voor journalistiek deed, zo'n podium krijgt om over voetbal te praten. Op basis waarvan?
    Heeft hij gewoon een punt, toch? Met Heracles inmiddels hetzelfde geval. Is geen leuke constatering, maar dat is een ander verhaal.
  • 27 Apr 2021 om 21:31
    Maakt niet uit, de man heeft gelijk. Zit niet veel verschil meer tussen. Wordt nog wat met Cambuur volgend jaar. Hopen maar dat Veerman verkocht wordt want er moet toch ergens 6mln vandaan komen. Kunnen we dan weer verder kijken. Dat wordt nog wat. Misschien moet er nog wel meer weg in iets te kunnen investeren. VBergen en Floranus vertrekken natuurlijk. Kongolo lijkt ook beter te gaan. Als ze niet serieus met jeugd omgaan kunnen Smit, vdHeide Driouech ook beter (tijdelijk) weg. Misschien weet Ferry de oplossing
  • 27 Apr 2021 om 21:10
    Sander de Vries, allemachtig. Eigenlijk raar dat iemand die gewoon de school voor journalistiek deed, zo'n podium krijgt om over voetbal te praten. Op basis waarvan?