Pierie: ''Heb de stap van SC Heerenveen naar Ajax onderschat''

10
Pierie: ''Heb de stap van SC Heerenveen naar Ajax onderschat''

Kik Pierie maakte in de zomer van 2019 de overstap van SC Heerenveen naar Ajax. De twintigjarige verdediger wacht nog op zijn officiële debuut in het eerste elftal van Ajax en is dit seizoen verhuurd aan FC Twente.

Pierie heeft de stap naar Ajax misschien onderschat. "Ja, de stap van Heerenveen naar Ajax was bijzonder", blikt hij terug in gesprek met Ajax Showtime. "Ik was nog heel jong, maar ik had op jonge leeftijd ook al heel veel wedstrijden gespeeld."

"Ik wilde dat in een stroomversnelling laten gaan door naar Ajax te gaan, om zo snel mogelijk aan te haken", is de verdediger zelfkritisch. "Die stap bleek groter dan ik vooraf had gedacht. Dat ik heb wel onderschat, achteraf gezien."

Pierie ziet dat Ajax flinke stappen maakt. "Ik denk dat het lastiger is om aan te haken, maar het is wel een mooie uitdaging. Je ziet ook dat er jongens zijn die laten zien dat het wel kan. Het is niet onmogelijk", aldus Pierie, die ziet dat Perr Schuurs wel is doorgebroken na zijn overgang van Fortuna Sittard. "Ja, wat dat betreft kun je ons vergelijken. Hij heeft een basisplaats veroverd en doet het heel goed."

Pierie staat donderdag met FC Twente tegenover Ajax, dat met Sébastien Haller een nieuwe spits heeft aangetrokken. "Dat is een mooie uitdaging voor mij", meent de verdediger. "Mijn debuut voor SC Heerenveen was toevallig ook tegen Haller, dat is inmiddels vier jaar geleden. Haller is een ontzettend goede spits en ik moet laten zien wat ik kan. Het is een mooie uitdaging."

10 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 13 Jan 2021 om 20:48
    Goh dan was je daarin echt de enige Kik, in het team maar ook elders werd gezegd dat de stap te vroeg of te groot was.
  • 13 Jan 2021 om 17:14
    • Quote van 13 Jan 2021 om 16:58
      Een aantal begonnen zo tegen de winterstop aan gekke dingen te doen inderdaad. Ook Botman met een omhaal tegen AZ volgens mij. Daarna was het ook al snel afgelopen met corona. Heeft het bij Lille duidelijk weer goed opgepakt als je binnen een jaar van Emmen uit naar Manchester City thuis op Old Trafford kan, of Anfield Road.
    Was dat, al dan niet geheel toevallig, zo rond de periode dat zijn naam veelvuldig in de media rond ging?
    Terughaal optie vanuit Ajax, transfermogelijkheden buitenland, contractverlenging bij Ajax, etc etc.
  • 13 Jan 2021 om 16:58
    • Quote van 13 Jan 2021 om 14:11
      dat ben ik ook wel met je eens. Die dingen mist hij. Ook omdat de opleiding bij ajax veel harder is. Daarin heeft hij wel een flinke achterstand. Maar hij is nog steeds jong. Ik denk dat als hij zichzelf extra inzet op die punten dat het nog steeds een prima verdediger kan zijn die bij ajax dan wel mee zou moeten kunnen komen. Zeker als je kijkt hoe succesvol blind daar eigenlijk is, dat niveau moet voor Pierie haalbaar zijn. Althans dat denk/vind ik.

      Ik zelf vind botman nogal overhyped. Deed het bij ons in het begin leuk maar kreeg daarna ook een fikse terugval. Aan de bal vond ik hem echt 3x niks. Maar bij balverlies schakelt hij wel gewoon goed zijn man uit. Echter bij ajax wordt er veel meer gevraagd van een verdediger en daarom hebben ze hem vermoedelijk laten gaan.
    Een aantal begonnen zo tegen de winterstop aan gekke dingen te doen inderdaad. Ook Botman met een omhaal tegen AZ volgens mij. Daarna was het ook al snel afgelopen met corona. Heeft het bij Lille duidelijk weer goed opgepakt als je binnen een jaar van Emmen uit naar Manchester City thuis op Old Trafford kan, of Anfield Road.
  • 13 Jan 2021 om 16:55
    • Quote van 13 Jan 2021 om 13:20
      Botman zou nooit geslaagd zijn bij Ajax. Die is aan de bal lang niet sterk genoeg. Pierie is dat wel. Als Pierie wat extra in het krachthonk gaat zitten zie ik hem nog altijd slagen bij Ajax. Hij is sneller dan blind, heeft het voetballend vermogen wat blind ook heeft. Alleen gaat blind veel sneller met zijn beperking om ( snelheid die hij niet heeft ) dat moet Pierie nog leren. Maar als ik naar Schuurs kijk, dan denk ik niet dat Pierie daar ver vandaan zit. Ik kijk waarschijnlijk ook niet objectief. Ben een groot fan van de type voetballer Pierie, een verdediger die voetballend vaak de oplossing wel ziet. Durft in te schuiven, heeft goede crossbal en inspeelpass. Zo'n type ontbreekt er nu wel bij ons.
    Ik kan mij van Botman een uitstekende bal op Van Bergen nog wel voor de geest halen, die toen de gelijkmaker maakte tegen Vitesse vorig jaar november. Zo matig vond ik hem nu ook weer niet aan de bal. Nee, geen Blind natuurlijk, maar het kan. Ik vind De Ligt en Schuurs ook geen geweldenaren, en vooral bij De Ligt is dat ook lastig als je van die stelpoten als benen hebt. Zet naast Botman iemand die wel wat extra kan brengen aan de bal en het komt goed.

    Pierie heeft niets van een verdediger. Geen snelheid, geen agressiviteit, geen kopkracht, geen kracht (met zijn lichaamsbouw ook moeilijk om te krijgen). Dan moet je héél erg goed zijn aan de bal om dat allemaal te camoufleren. Blind is zo'n speler en die kan door ervaring en intelligentie nog verdedigen door te onderscheppen en goed te staan, maar komt ook al heel snel in de problemen.

    Ik vind juist dat we eindelijk eens verdedigers hebben die als eerste er staan om te verdedigen. Daarnaast zijn Van Hecke en Bochniewicz zeker niet slecht aan de bal. Ik vind het, en al helemaal voor ons niveau, meer dan voldoende. Laatste wedstrijd is natuurlijk een beetje lullig, maar die twee stonden uitstekend tot nu toe en werden afgelopen weekend ook wat in de steek gelaten.
  • 13 Jan 2021 om 14:11
    • Quote van 13 Jan 2021 om 13:25
      Wat je opnoemt klopt wel aardig maar Pierie mist naast snelheid de duelkracht en meedogenloosheid die gevraagd worden op dat niveau. Het is een fatsoenlijke jongen en zo voetbalt hij ook. Moeilijk om hem dat te verwijten maar het is wel waarom hij het bij Ajax niet heeft gered en de club na dit seizoen afscheid wil nemen. Ik denk dat Botman een stuk verder zou zijn gekomen bij Ajax dan Pierie. Vanwege zijn fysieke kracht (ok in de lucht) en hardheid. Sober spelend en de bal inleverrnd als het te moielijk wordt, dan kom je ook een heel eind.
    dat ben ik ook wel met je eens. Die dingen mist hij. Ook omdat de opleiding bij ajax veel harder is. Daarin heeft hij wel een flinke achterstand. Maar hij is nog steeds jong. Ik denk dat als hij zichzelf extra inzet op die punten dat het nog steeds een prima verdediger kan zijn die bij ajax dan wel mee zou moeten kunnen komen. Zeker als je kijkt hoe succesvol blind daar eigenlijk is, dat niveau moet voor Pierie haalbaar zijn. Althans dat denk/vind ik.

    Ik zelf vind botman nogal overhyped. Deed het bij ons in het begin leuk maar kreeg daarna ook een fikse terugval. Aan de bal vond ik hem echt 3x niks. Maar bij balverlies schakelt hij wel gewoon goed zijn man uit. Echter bij ajax wordt er veel meer gevraagd van een verdediger en daarom hebben ze hem vermoedelijk laten gaan.
  • 13 Jan 2021 om 13:25
    • Quote van 13 Jan 2021 om 13:20
      Botman zou nooit geslaagd zijn bij Ajax. Die is aan de bal lang niet sterk genoeg. Pierie is dat wel. Als Pierie wat extra in het krachthonk gaat zitten zie ik hem nog altijd slagen bij Ajax. Hij is sneller dan blind, heeft het voetballend vermogen wat blind ook heeft. Alleen gaat blind veel sneller met zijn beperking om ( snelheid die hij niet heeft ) dat moet Pierie nog leren. Maar als ik naar Schuurs kijk, dan denk ik niet dat Pierie daar ver vandaan zit. Ik kijk waarschijnlijk ook niet objectief. Ben een groot fan van de type voetballer Pierie, een verdediger die voetballend vaak de oplossing wel ziet. Durft in te schuiven, heeft goede crossbal en inspeelpass. Zo'n type ontbreekt er nu wel bij ons.
    Wat je opnoemt klopt wel aardig maar Pierie mist naast snelheid de duelkracht en meedogenloosheid die gevraagd worden op dat niveau. Het is een fatsoenlijke jongen en zo voetbalt hij ook. Moeilijk om hem dat te verwijten maar het is wel waarom hij het bij Ajax niet heeft gered en de club na dit seizoen afscheid wil nemen. Ik denk dat Botman een stuk verder zou zijn gekomen bij Ajax dan Pierie. Vanwege zijn fysieke kracht (ok in de lucht) en hardheid. Sober spelend en de bal inleverrnd als het te moielijk wordt, dan kom je ook een heel eind.
  • 13 Jan 2021 om 13:20
    • Quote van 13 Jan 2021 om 12:49
      Pierie was hier dan ook helemaal nog niet klaar, toen hij al naar Ajax vertrok. Hoe is het mogelijk dat hij en zijn omgeving hem zo overschatten? En zijn opvolger was ook nog direct 5 keer beter, en die wordt zo weggebracht naar Lille waar hij het echt geweldig doet. Ik denk dat iedere fanatieke volger van Heerenveen deze ontwikkelingen min of meer aan zagen komen. Hoe kan dat toch?
    Botman zou nooit geslaagd zijn bij Ajax. Die is aan de bal lang niet sterk genoeg. Pierie is dat wel. Als Pierie wat extra in het krachthonk gaat zitten zie ik hem nog altijd slagen bij Ajax. Hij is sneller dan blind, heeft het voetballend vermogen wat blind ook heeft. Alleen gaat blind veel sneller met zijn beperking om ( snelheid die hij niet heeft ) dat moet Pierie nog leren. Maar als ik naar Schuurs kijk, dan denk ik niet dat Pierie daar ver vandaan zit. Ik kijk waarschijnlijk ook niet objectief. Ben een groot fan van de type voetballer Pierie, een verdediger die voetballend vaak de oplossing wel ziet. Durft in te schuiven, heeft goede crossbal en inspeelpass. Zo'n type ontbreekt er nu wel bij ons.
  • 13 Jan 2021 om 13:02
    • Quote van 13 Jan 2021 om 12:49
      Pierie was hier dan ook helemaal nog niet klaar, toen hij al naar Ajax vertrok. Hoe is het mogelijk dat hij en zijn omgeving hem zo overschatten? En zijn opvolger was ook nog direct 5 keer beter, en die wordt zo weggebracht naar Lille waar hij het echt geweldig doet. Ik denk dat iedere fanatieke volger van Heerenveen deze ontwikkelingen min of meer aan zagen komen. Hoe kan dat toch?
    Weet niet of het te maken heeft met overschatten.
    Onderschat ook het fenomeen "geld" niet.
    Je gaat er bij Ajax aardig op vooruit en met Ajax op je CV kom je 9 v/d 10 keer toch wel weer elders aan de bak mocht het niet lukken..
    Ajax zag potentie en kamp Pierie euro tekens en Ajax op z'n CV?
  • 13 Jan 2021 om 12:49
    Pierie was hier dan ook helemaal nog niet klaar, toen hij al naar Ajax vertrok. Hoe is het mogelijk dat hij en zijn omgeving hem zo overschatten? En zijn opvolger was ook nog direct 5 keer beter, en die wordt zo weggebracht naar Lille waar hij het echt geweldig doet. Ik denk dat iedere fanatieke volger van Heerenveen deze ontwikkelingen min of meer aan zagen komen. Hoe kan dat toch?
  • 13 Jan 2021 om 12:45
    Na dit seizoen moet hij hopen dat Twente hem wil overnemen. Maar zobsterk speelt hij daar ook nog niet. Ajax is een gesloten boek.
zaterdag 23 januari 2021
21:00
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›