''Kongolo kan veel beter, maar loopt als een dood vogeltje rond''

19
''Kongolo kan veel beter, maar loopt als een dood vogeltje rond''

SC Heerenveen miste in de laatste weken van 2020 al de echte vorm, maar tegen Fortuna Sittard vielen wel erg veel spelers tegen. Clubwatcher Roelof de Vries zag niet alleen de 'usual suspects' door de mand vallen, maar bijvoorbeeld ook middenvelder Rodney Kongolo.

"We hebben het wel vaker gehad over Woudenberg en Floranus, de beide backs. Nou, Akujobi was niet veel beter", begint De Vries in de Sportcast van Omrop Fryslân. "Maar ik maak me zo langzamerhand ook echt zorgen om beide vleugelaanvallers, want die laten ook he-le-maal niets meer zien. Nygren al een tijdje niet. Arjen van der Heide viel goed in, het is fijn dat hij weer terug is."

"Hij heeft niet alleen dreigen met een dribbel en een pass, maar heeft ook veel meer verdedigende kwaliteiten. Die geeft veel meer druk", vervolgt De Vries, die daarentegen het optreden van Rodney Kongolo teleurstellend vond. "Halilovic komt eraan en ik denk dat Kongolo zijn basisplek kwijtraakt en dat lijkt me ook meer dan terecht. Want die kan veel beter, maar loopt als een dood vogeltje rond."

"Ik vind een middenveld met Halilovic, Veerman en Siem de Jong nu al beter klinken dan met Kongolo en Batista Meier", aldus De Vries, die in het verleden nog veel verwachtte van Kongolo. "Hij heeft ook wel de potentie en daarom irriteert hij mij ook. Hij kan veel meer dan hij tot nu toe heeft laten zien. Ik ben ervan overtuigd dat Johnny Jansen dat ook vindt."

19 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 13 Jan 2021 om 20:17
    • Quote van 13 Jan 2021 om 18:04
      Ik behoor tot die generatie die jij nu aanspreekt. Ik heb zelf niet zoveel met lollig doen op Instagram/Snapchat, studeer en zie dat er maar zelden langstudeerders tussen zitten, die er vroeger juist wel waren bijvoorbeeld. Steeds meer jongeren ook die gaan studeren, waarbij MBO vaak niet genoeg is, ook volgens ouders (onzin). En juist doordat een andermans (uiteraard louter positieve) leven zichtbaar is, komt er extra druk op het presteren. Extra druk komt nog doordat de studiefinanciering sinds een aantal jaar versoberd is.

      Op elke generatie wordt door een andere generatie wel gezeurd. Vooral dat ze lui zijn, iets dat jij min of meer ook beweert. Er valt over iedere generatie wel wat te zeggen, zo hebben eerdere generaties het nagelaten tijdig in te grijpen in het klimaat (luiheid), iets waarvoor deze generatie nu mag opdraaien. Opkomend extremisme vanaf alle flanken waar mee gedeald zal moeten worden. Nee, er is in ieder geval niet weinig te doen.. Er is altijd wel wat over elkaar te zeggen. Uiteindelijk blijkt volgens mij vaak dat opeenvolgende generaties intrinsiek maar weinig van elkaar verschillen. Alleen de omstandigheden zijn vaak anders, op economisch en technologisch gebied bijvoorbeeld.

      Dit voetbalforum leent zich zo niet voor een nog meer uitgebreidere reactie, maar kort gezegd ben ik het niet helemaal met je eens ;)
    Bij even gebrek aan tijd; ik had iets ruimer in mijn bewoording moeten zijn.
    Een groot deel is wellicht wat overdreven. En met huidige generatie pak ik grofweg tieners tot 40ers :).

    Mooi dat je jezelf er iig niet in herkent!
  • 13 Jan 2021 om 18:04
    • Quote van 13 Jan 2021 om 13:58
      Ik wil die stelling wel breder trekken; Ik heb sterk de indruk dat een groot deel van de huidige generatie ook minder open staat voor 'beter worden'.

      Maximaal resultaat, minimale inzet en het zijn veelal externe factoren die progressie in de weg zit..
      Waarom keihard studeren of een vak leren als je ook met wat "lollige" filmpjes en (half)naakt foto's grof geld kunt verdienen?
      Overal recht op te menen hebben maar er weinig voor willen doen.
    Ik behoor tot die generatie die jij nu aanspreekt. Ik heb zelf niet zoveel met lollig doen op Instagram/Snapchat, studeer en zie dat er maar zelden langstudeerders tussen zitten, die er vroeger juist wel waren bijvoorbeeld. Steeds meer jongeren ook die gaan studeren, waarbij MBO vaak niet genoeg is, ook volgens ouders (onzin). En juist doordat een andermans (uiteraard louter positieve) leven zichtbaar is, komt er extra druk op het presteren. Extra druk komt nog doordat de studiefinanciering sinds een aantal jaar versoberd is.

    Op elke generatie wordt door een andere generatie wel gezeurd. Vooral dat ze lui zijn, iets dat jij min of meer ook beweert. Er valt over iedere generatie wel wat te zeggen, zo hebben eerdere generaties het nagelaten tijdig in te grijpen in het klimaat (luiheid), iets waarvoor deze generatie nu mag opdraaien. Opkomend extremisme vanaf alle flanken waar mee gedeald zal moeten worden. Nee, er is in ieder geval niet weinig te doen.. Er is altijd wel wat over elkaar te zeggen. Uiteindelijk blijkt volgens mij vaak dat opeenvolgende generaties intrinsiek maar weinig van elkaar verschillen. Alleen de omstandigheden zijn vaak anders, op economisch en technologisch gebied bijvoorbeeld.

    Dit voetbalforum leent zich zo niet voor een nog meer uitgebreidere reactie, maar kort gezegd ben ik het niet helemaal met je eens ;)
  • 13 Jan 2021 om 17:40
    • Quote van 13 Jan 2021 om 13:32
      Ik heb sterk de indruk dat de huidihe profvoetballer ook minder open staat voor 'beter worden'. Vooral qua club en salaris wel maar niet om te werken aan eigen vaardigheden en inzichten. Dat maakt het voor een trainer ook moeilijk. Het zijn passanten die zich moeilijk laten kneden. Fopoe was altijd bezig met zaken als balsnelheid, aannames, juiste been aanspelen, van iedere training, iedere oefening leren en beter worden Verbeek idem. De hedendaagse prof pruimt dat niet meer. Of het interesseert hem niet. Zoals Joey die videobeelden van een wedstrijd zou kijken maar ermee was gestopt.
    Vroeger..... Toen liepen er ook een Van der Gijp en Been rond. Ik ben te jong om dat meegemaakt te hebben, maar vanuit Gijp's boeken heb ik wel vernomen dat dat er ook niet echt professioneel aan toeging (bij hem in ieder geval). Het voetbal wordt tegenwoordig meer en meer fysiek. Om mee te komen moet je als voetballer dus ook fysiek alles eruit halen en zal je dus ook veel moeten trainen.
  • 13 Jan 2021 om 14:26
    • Quote van 13 Jan 2021 om 13:58
      Ik wil die stelling wel breder trekken; Ik heb sterk de indruk dat een groot deel van de huidige generatie ook minder open staat voor 'beter worden'.

      Maximaal resultaat, minimale inzet en het zijn veelal externe factoren die progressie in de weg zit..
      Waarom keihard studeren of een vak leren als je ook met wat "lollige" filmpjes en (half)naakt foto's grof geld kunt verdienen?
      Overal recht op te menen hebben maar er weinig voor willen doen.
    Mwa ik snap je punt wel maar in het voetballen hoeft dat niet te zijn. Vroeger werd er minder getraind dan nu. Vroeger werkte spelers al helemaal niet in hun vrije tijd aan hun conditie of spierkracht. Waar dat nu wel veel gebeurd.

    Verder wel met je eens dat tegenwoordig iedereen gewoon snel en veel geld wil. En dat bekendheid daaraan meehelpt etc. Komt ook omdat ze daarmee besmet worden door social media.
  • 13 Jan 2021 om 14:23
    • Quote van 13 Jan 2021 om 13:32
      Ik heb sterk de indruk dat de huidihe profvoetballer ook minder open staat voor 'beter worden'. Vooral qua club en salaris wel maar niet om te werken aan eigen vaardigheden en inzichten. Dat maakt het voor een trainer ook moeilijk. Het zijn passanten die zich moeilijk laten kneden. Fopoe was altijd bezig met zaken als balsnelheid, aannames, juiste been aanspelen, van iedere training, iedere oefening leren en beter worden Verbeek idem. De hedendaagse prof pruimt dat niet meer. Of het interesseert hem niet. Zoals Joey die videobeelden van een wedstrijd zou kijken maar ermee was gestopt.
    Verbeek en Foppe komen beide van het Cios dat zijn mensen die andere mensen dingen aanleren. Trainers. JJ is meer een coach die begeleid heb ik het idee.

    Maar de bereid van spelers waar je het ook over hebt is ook iets wat je bij de club gewoon kan eisen. Als spelers het uit zichzelf niet doen stel je maar heel kinderachtig een schema op. Dan maar na elke training voor de 1 krachthonk en voor de andere sprintoefeningen en voor de andere is dat wellicht vrije trappen nemen etc.
    Ik vind dat het ook vanuit de club zoiets moet komen. Je kan dat prima eisen, die jongens worden goed betaald. Gebeurd in het buitenland ook. Niet voor niks dat die jongens daar altijd fysiek sterker worden. Omdat hun tegenstanders het ook doen en als ze het zelf niet doen worden ze omver gelopen.
    Heeft vind ik ook weer te maken met de topsport klimaat die je binnen je club hebt. Grote clubs hebben allemaal personal trainers rondlopen die de jongens buiten de trainingen om extra begeleiden op oefeningen. Vaak fysieke oefeningen.
    Geen idee of Heerenveen dat heeft eigenlijk.
  • 13 Jan 2021 om 13:58
    • Quote van 13 Jan 2021 om 13:32
      Ik heb sterk de indruk dat de huidihe profvoetballer ook minder open staat voor 'beter worden'. Vooral qua club en salaris wel maar niet om te werken aan eigen vaardigheden en inzichten. Dat maakt het voor een trainer ook moeilijk. Het zijn passanten die zich moeilijk laten kneden. Fopoe was altijd bezig met zaken als balsnelheid, aannames, juiste been aanspelen, van iedere training, iedere oefening leren en beter worden Verbeek idem. De hedendaagse prof pruimt dat niet meer. Of het interesseert hem niet. Zoals Joey die videobeelden van een wedstrijd zou kijken maar ermee was gestopt.
    Ik wil die stelling wel breder trekken; Ik heb sterk de indruk dat een groot deel van de huidige generatie ook minder open staat voor 'beter worden'.

    Maximaal resultaat, minimale inzet en het zijn veelal externe factoren die progressie in de weg zit..
    Waarom keihard studeren of een vak leren als je ook met wat "lollige" filmpjes en (half)naakt foto's grof geld kunt verdienen?
    Overal recht op te menen hebben maar er weinig voor willen doen.
  • 13 Jan 2021 om 13:34
    • Quote van 13 Jan 2021 om 11:26
      Dat gevoel kreeg ik ook en dat herken ik wel. Dat zijn spelers die het verhaaltje al uit hun hoofd kennen. Ik vermoed dat de voorbereidingen bijna allemaal hetzelfde verlopen en het praatje van JJ nu wel kennen en ze het niet echt serieus meer nemen.
      Maar dat is puur op mijn onderbuik gevoel. Het zou prima kunnen zijn dat die docu een vertekend beeld geeft.
    Ik deel dat gevoel met je. Johnny heeft vroeger SPH gestudeerd en ik heb het idee dat hij te veel de pedagoog aan het uithangen is. Hij is mij veel te lief en meegaand. Soms moet je spelers nou eenmaal wakker schudden en dat hoeft niet altijd zachtzinnig. Deze jongens verdienen genoeg en moeten gewoon leveren klaar! Het word gewoon tijd voor een andere trainer.
  • 13 Jan 2021 om 13:32
    Ik heb sterk de indruk dat de huidihe profvoetballer ook minder open staat voor 'beter worden'. Vooral qua club en salaris wel maar niet om te werken aan eigen vaardigheden en inzichten. Dat maakt het voor een trainer ook moeilijk. Het zijn passanten die zich moeilijk laten kneden. Fopoe was altijd bezig met zaken als balsnelheid, aannames, juiste been aanspelen, van iedere training, iedere oefening leren en beter worden Verbeek idem. De hedendaagse prof pruimt dat niet meer. Of het interesseert hem niet. Zoals Joey die videobeelden van een wedstrijd zou kijken maar ermee was gestopt.
  • 13 Jan 2021 om 11:26
    • Quote van 13 Jan 2021 om 10:52
      Het valt mij vooral op in die docu dat er heel weinig respons is vanuit de ploeg. Een stel makke schaapjes die het vreselijk gezellig hebben met elkaar, maar niet echt nadenken over het spelletje en weinig karakter hebben.
      Dat viel mij echt tegen tov de vorige soortgelijke docu onder Lodeweges, waar er veel meer karakters in het team zaten en waar ze echt meedachten tijdens besprekingen en trainingen.

    Dat gevoel kreeg ik ook en dat herken ik wel. Dat zijn spelers die het verhaaltje al uit hun hoofd kennen. Ik vermoed dat de voorbereidingen bijna allemaal hetzelfde verlopen en het praatje van JJ nu wel kennen en ze het niet echt serieus meer nemen.
    Maar dat is puur op mijn onderbuik gevoel. Het zou prima kunnen zijn dat die docu een vertekend beeld geeft.
  • 13 Jan 2021 om 10:52
    Het valt mij vooral op in die docu dat er heel weinig respons is vanuit de ploeg. Een stel makke schaapjes die het vreselijk gezellig hebben met elkaar, maar niet echt nadenken over het spelletje en weinig karakter hebben.
    Dat viel mij echt tegen tov de vorige soortgelijke docu onder Lodeweges, waar er veel meer karakters in het team zaten en waar ze echt meedachten tijdens besprekingen en trainingen.

  • 13 Jan 2021 om 10:50
    • Quote van 13 Jan 2021 om 01:20
      Ze moeten gewoon beide minder richting de 16 van de tegenstander gaan. Ze spelen niet voor niets met de punt naar voren op het middenveld; laat dat aan de 10.
      Als één van de 2 diep gaat moet de ander dat absoluut niet doen, de ruimtes tussen de middenvelders en de verdediging worden dan veel te groot.
      Dat is nog op te lossen door de verdediging ook mee op te laten schuiven en dus ook aanvallend compacter te spelen, maar dat zie ik ook nog niet echt gebeuren.
      De makkelijkste oplossing is, denk ik, toch om zowel Joey als Rodney veel bewuster van hun taak te maken. En een schop onder de kont geven.
    Taak voor JJ om dit goed te organiseren maar dat zien we nog niet echt terug.
  • 13 Jan 2021 om 10:49
    Dit is gewoon een kwestie van de rollen goed verdelen, een taak van de staff. JJ had hier al veel eerder op moeten anticiperen. Hij geeft de jongens te veel vrijheid om dingen zelf maar in te vullen.
    JJ moet duidelijk laten weten wat iemand zijn taak is en het team laten weten dat op moment dat speler a dit doet speler b daar zo op moet reageren. Elkaar lezen in het veld en weten wat er moet gebeuren.Aangezien de spelers dat niet goed beheersen moet JJ daar dus strakker op zitten.
    Maar als je dan die docu ziet. Dan praat JJ meer in krachtloze termen als. kom op jongens, met ze allen er voor vechten en wanneer mogelijk is zelf ook proberen te voetballen..Dat soort trainers lachten wij vroeger als spelers uit, ja niet netjes maar zo werkt dat nou eenmaal bij voetballers. Die nemen een trainer serieus of niet serieus en dat ligt o.a aan zijn besprekingen.
  • 13 Jan 2021 om 08:23
    • Quote van 13 Jan 2021 om 01:41
      Verdediging meeschuiven is geen optie, bochniewicz en v hecke zijn te traag om met veel ruimte in de rug te spelen.
    Dat zijn Blind en Schuurs ook..
  • 13 Jan 2021 om 01:41
    • Quote van 13 Jan 2021 om 01:20
      Ze moeten gewoon beide minder richting de 16 van de tegenstander gaan. Ze spelen niet voor niets met de punt naar voren op het middenveld; laat dat aan de 10.
      Als één van de 2 diep gaat moet de ander dat absoluut niet doen, de ruimtes tussen de middenvelders en de verdediging worden dan veel te groot.
      Dat is nog op te lossen door de verdediging ook mee op te laten schuiven en dus ook aanvallend compacter te spelen, maar dat zie ik ook nog niet echt gebeuren.
      De makkelijkste oplossing is, denk ik, toch om zowel Joey als Rodney veel bewuster van hun taak te maken. En een schop onder de kont geven.
    Verdediging meeschuiven is geen optie, bochniewicz en v hecke zijn te traag om met veel ruimte in de rug te spelen.
  • 13 Jan 2021 om 01:20
    • Quote van 13 Jan 2021 om 00:00
      Ik denk idd ook niet echt dat het aan Kongolo zelf ligt, maar meer aan de opdracht die hij krijgt.. In de ESPN Doc geeft JJ aan dat zowel Joey als Rodney controlerend spelen, maar beide doen dat maar half. En volgens mij is dat het hele seizoen al zo, waarom dan niet 1 van de twee de opdracht geven om als stofzuiger te fungeren, en dus ten alle tijde voor de verdediging blijven staan!? Ik vergelijk Kongolo een beetje met De Roon, bij Heerenveen ook een beetje onopvallend. Pas bij Atalanta kreeg hij de puur controlerende rol, en was hij eigenlijk beter dan wij bij Heerenveen van hem hebben gezien..
    Ze moeten gewoon beide minder richting de 16 van de tegenstander gaan. Ze spelen niet voor niets met de punt naar voren op het middenveld; laat dat aan de 10.
    Als één van de 2 diep gaat moet de ander dat absoluut niet doen, de ruimtes tussen de middenvelders en de verdediging worden dan veel te groot.
    Dat is nog op te lossen door de verdediging ook mee op te laten schuiven en dus ook aanvallend compacter te spelen, maar dat zie ik ook nog niet echt gebeuren.
    De makkelijkste oplossing is, denk ik, toch om zowel Joey als Rodney veel bewuster van hun taak te maken. En een schop onder de kont geven.
  • 13 Jan 2021 om 00:00
    • Quote van 12 Jan 2021 om 21:58
      Het ligt niet aan Kongolo maar aan de tactiek en invulling die andere spelers geven aan hun eigen spel. Joey vd Berg legde prima uit bij Radio Camataru wat er mis ging en dat Rodney dat niet viel te verwijten.Die moest regelmatig het hele middenveld in zijn eentje bestrijken. Affijn werk aan de winkel voor JJ.Dat Halilovic zomaar alles oplost lijkt me ook nogal optimistisch, Misschien dat een tijdelijk 4-4-2 systeem wat meer stabiliteit geeft.

    Ik denk idd ook niet echt dat het aan Kongolo zelf ligt, maar meer aan de opdracht die hij krijgt.. In de ESPN Doc geeft JJ aan dat zowel Joey als Rodney controlerend spelen, maar beide doen dat maar half. En volgens mij is dat het hele seizoen al zo, waarom dan niet 1 van de twee de opdracht geven om als stofzuiger te fungeren, en dus ten alle tijde voor de verdediging blijven staan!? Ik vergelijk Kongolo een beetje met De Roon, bij Heerenveen ook een beetje onopvallend. Pas bij Atalanta kreeg hij de puur controlerende rol, en was hij eigenlijk beter dan wij bij Heerenveen van hem hebben gezien..
  • 12 Jan 2021 om 23:44
    JJ kwam op mij ook niet zelfverzekerd over in die documentaire van ESPN zondagavond. Gelukkig is die opgenomen vlak voor de wedstrijd tegen PSV ;)
  • 12 Jan 2021 om 22:14
    • Quote van 12 Jan 2021 om 21:58
      Het ligt niet aan Kongolo maar aan de tactiek en invulling die andere spelers geven aan hun eigen spel. Joey vd Berg legde prima uit bij Radio Camataru wat er mis ging en dat Rodney dat niet viel te verwijten.Die moest regelmatig het hele middenveld in zijn eentje bestrijken. Affijn werk aan de winkel voor JJ.Dat Halilovic zomaar alles oplost lijkt me ook nogal optimistisch, Misschien dat een tijdelijk 4-4-2 systeem wat meer stabiliteit geeft.

    Denk je dat JJ ook maar enig idee heeft, hoe hij dit moet aanpakken?
  • 12 Jan 2021 om 21:58
    Het ligt niet aan Kongolo maar aan de tactiek en invulling die andere spelers geven aan hun eigen spel. Joey vd Berg legde prima uit bij Radio Camataru wat er mis ging en dat Rodney dat niet viel te verwijten.Die moest regelmatig het hele middenveld in zijn eentje bestrijken. Affijn werk aan de winkel voor JJ.Dat Halilovic zomaar alles oplost lijkt me ook nogal optimistisch, Misschien dat een tijdelijk 4-4-2 systeem wat meer stabiliteit geeft.

zaterdag 23 januari 2021
21:00
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›