Zorgen bij De Haan: ''Dan leef je als het ware op krediet''

31
Zorgen bij De Haan: ''Dan leef je als het ware op krediet''

SC Heerenveen schrijft de afgelopen seizoenen onderaan de streep telkens groene cijfers, maar ondertussen blijft de financiële situatie van de club zorgelijk. Ook voor het huidige seizoen wordt operationeel gezien weer een verlies van circa vijf miljoen euro verwacht.

Het betekent dat de club opnieuw haar beste spelers voor miljoenen moet zien te verpatsen. "Dit speelt natuurlijk al een aantal jaren en is heel vervelend, want je boert eigenlijk alleen maar achteruit", reageert Foppe de Haan in de Sportcast van Omrop Fryslân. "Op een gegeven moment heb je een keer niet van die pareltjes, dan heb je écht een probleem."

De afgelopen twee zomers konden de Friezen circa twintig miljoen euro incasseren dankzij alleen al de transfers van Michel Vlap en Chidera Ejuke. "Dat is goed, maar je kunt ze beter houden", glimlacht De Haan. "Als je daar op moet leven, dan leef je als het ware op krediet. Je weet nooit wat er precies gaat gebeuren. Je moet niet hopen maar de boel rationeel regelen."

"Ik ben geen financieel deskundige, maar dit gaat uitendelijk een keer verkeerd en dan moet je echt drastisch (...) en dan ben je een eerste divisieclub", aldus De Haan, die zich nog regelmatig zorgen maakt over zijn club. "Dat is nog altijd zo. De club doet wel hele mooie zaken als je kijkt naar beertjes op de tribune en daarom heen gebeuren maatschappelijk gezien hele goede dingen."

"Riemer (van der Velde, red.) zei altijd: het is betaald voetbal met een streep onder betaald. Iedere week moet er betaald worden en dus moet je zorgen dat dat geld er is", aldus De Haan, die weet dat de club een goede naam heeft qua transfersommen. "Als het tekort zes miljoen is, verkoop je iemand voor acht miljoen en kun je amper investeren. Er gaat ook geld naar zaakwaarnemers en de belasting."

"Op die manier zou he tnet kunnen, maar wordt je eerder minder dan beter. Als je het tekort kunt terugbrengen naar twee miljoen, dan is het behapbaar. Dan verkoop je een speler voor acht miljoen en houd je vier miljoen euro over om te investeren. Dat is nu niet het geval en blijft er uiteindelijk steeds minder geld over", aldus De Haan.

31 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 22 Nov 2020 om 08:45
    • Quote van 21 Nov 2020 om 13:10
      Foppe is een PvdA man, die zijn alleen bezig met hun eigen portemonnee, en moeten zich nietInlaten met zaken doen, daar hebben we financieel deskundige voor.
    Bestaat er ook een award voor domste post ooit? Friesland: PVDA is een.......partij?
  • 21 Nov 2020 om 22:14
    • Quote van 21 Nov 2020 om 22:03
      Nee helaas niet , maar dat hoeft ook niet , twitter en reageer reacties op bv telegraaf.nl nu.nl etc geeft je al genoeg kennis van zaken. Heb wel een tip voor je : Reading for Dummies schijnt tijdens black friday extra goedkoop te zijn misschien het ideale moment om begrijpend lezen te leren. Ik heb het nooit nodig gehad maar jij schijnt nogal wat problemen te hebben met begrijpend lezen , het mooie is er zit ook nog een thuis studie programma aan vast.
    Nee dank je :-) Straks moet ik reacties van mensen op Twitter, Telegraaf etc nog lezen en kom ik jou daar nog tegen temidden van andere dummies. Ik vermaak me hier prima met jouw reacties. Bijzonder want je zou me toch links laten liggen? Of had ik dat óók al niet goed gelezen...
  • 21 Nov 2020 om 22:03
    • Quote van 21 Nov 2020 om 21:12
      Haha uiteraard, het genius... Ook HBO politicologie en HBO antropologie gestudeerd zeker :-)
    Nee helaas niet , maar dat hoeft ook niet , twitter en reageer reacties op bv telegraaf.nl nu.nl etc geeft je al genoeg kennis van zaken. Heb wel een tip voor je : Reading for Dummies schijnt tijdens black friday extra goedkoop te zijn misschien het ideale moment om begrijpend lezen te leren. Ik heb het nooit nodig gehad maar jij schijnt nogal wat problemen te hebben met begrijpend lezen , het mooie is er zit ook nog een thuis studie programma aan vast.
  • 21 Nov 2020 om 21:12
    • Quote van 21 Nov 2020 om 19:54
      Dank je , het is ook vrij eenvoudig het is namelijk de standaard repliek van veel PVV en FVD , het ligt altijd aan de politieke afkomst volgens die lui , links dit , pvda dat etc etc Dus ja , ik kan het op basis van 1 zin veronderstellen . Net zoals jij tot de conclusie dan wel veronderstelling kwam dat ik geen of een lage opleiding had
    Haha uiteraard, het genius... Ook HBO politicologie en HBO antropologie gestudeerd zeker :-)
  • 21 Nov 2020 om 19:54
    • Quote van 21 Nov 2020 om 18:15
      Jij kan op basis van één zinnetje al inschatten (of conclusie trekken, of veronderstellen, pick one....) of iemand van een bepaalde politieke kleur is. Knap hoor.
    Dank je , het is ook vrij eenvoudig het is namelijk de standaard repliek van veel PVV en FVD , het ligt altijd aan de politieke afkomst volgens die lui , links dit , pvda dat etc etc Dus ja , ik kan het op basis van 1 zin veronderstellen . Net zoals jij tot de conclusie dan wel veronderstelling kwam dat ik geen of een lage opleiding had
  • 21 Nov 2020 om 18:23
    • Quote van 21 Nov 2020 om 17:52
      Austnutria is pas vanaf 6 maart sponsor frisian boy ze hebben niet met terugwerkende kracht een overeenkomst gesloten. ze hebben voor 2,5 jaar getekend wat neerkomt op vanaf 6 maart 2020 tot eind van het seizoen 21/22 , ze waren pas sponsor vanaf Ajax thuis als je maart tot september meeneemt van 2020 is dat het half jaar , normaal gesproken zou een contract met een hoofdsponsor op 31 Juli aflopen , die 75000 is gewoon nergens op gebaseerd
    Het klopt dat Ausnutria vanaf 6 maart 2020 hoofdsponsor is van sc Heerenveen. Toch heb ik begrepen dat ze wel degelijk voor het restant van het seizoen 2019 - 2020 een bedrag hebben betaald wat neer zou komen op de helft van een totaal seizoen.
  • 21 Nov 2020 om 18:15
    • Quote van 21 Nov 2020 om 17:53
      ach gossie toch daar heb je hem weer. Het is geen eens een conclussie meer een veronderstelling dus zoals ik al eerder zei reageer nou niet meer op mij als je mijn reacties niet goed wilt lezen. "als ik je reactie zo lees heb ik sterk het vermoeden" leer nou eerst een begrijpend lezen en kom dan terug met reacties die ergens op slaan
    Jij kan op basis van één zinnetje al inschatten (of conclusie trekken, of veronderstellen, pick one....) of iemand van een bepaalde politieke kleur is. Knap hoor.
  • 21 Nov 2020 om 18:08
    • Quote van 21 Nov 2020 om 16:47
      ik snap best dat je graag een pietje precies bent maar je kunt toch ook zelf nadenken , als je geen hoofdsponsor hebt voor 1 seizoen dan snap jij hopelijk ook wel dat dit de club veel geld kost. Groenleven sponsorde elk jaar voor 500 000 dus zelfs zonder zakjapanner kun je concluderen dat je ook 500 000 extra verlies had. We zijn hier een fan site geen accountants of juridisch aansprakelijke instantie alles hoeft hier echt niet tot ver achter de , besproken te worden. Ik snap ook best dat feanwatcher veel mensen incl. bij mij het bloed soms onder de nagels vandaan haalt met narcistisch gedrag maar hier heeft hij gewoon gelijk het verlies van een hoofdsponsor heeft gewoon de consequentie dat je een seizoen lang daar geen inkomsten had . Geen inkomsten staat gelijk aan verlies als het jaar daarvoor wel 500k werd betaald .
    Zo werkt het natuurlijk niet heh; Wie stelt, bewijst.
    Als hij een bedrag uit z'n duim zuigt, dan mag ie ook vertellen hoe hij op dat bedrag komt.

    Dat een half seizoen zonder hoofdsponsor geld kost betwist ik ook niet. Maar het gebruik van statements zonder enige onderbouwing; dat is veel te makkelijk en mogelijk schadelijk.

    Als GL op 500.000 zat en Ausnutria op 650.000 en je gaat uit van een half jaar daartussen kom ik op 175.000 uit. Bijna de helft minder dan de gestelde 300.000+

    Wat het uiteindelijk gekost heeft, dat zullen we over een paar weken kunnen lezen.
  • 21 Nov 2020 om 17:53
    • Quote van 21 Nov 2020 om 17:50
      minstens even eigenaardig deze conclusie...
    ach gossie toch daar heb je hem weer. Het is geen eens een conclussie meer een veronderstelling dus zoals ik al eerder zei reageer nou niet meer op mij als je mijn reacties niet goed wilt lezen. "als ik je reactie zo lees heb ik sterk het vermoeden" leer nou eerst een begrijpend lezen en kom dan terug met reacties die ergens op slaan
  • 21 Nov 2020 om 17:52
    • Quote van 21 Nov 2020 om 17:24
      Volgens mij is het zo dat Ausnutria vorig seizoen voor 2,5 jaar heeft getekend als hoofdsponsor. Dit voor een bedrag van € 750.000,- per seizoen. Vorig seizoen is er dus toch nog een half jaar aan inkomsten geweest en dat zou dus gaan om een bedrag van € 375.000,- Groenleven betaalde 'slechts' € 450.000,- over een heel seizoen dus het uiteindelijke verlies zou dan liggen rond € 75.000,- Dit seizoen en ook nog volgend seizoen is er dus ten opzichte van het bedrag dat Groenleven betaalde een toename van € 300.000,- per seizoen. Dit is de situatie volgens mijn informatie.
    Austnutria is pas vanaf 6 maart sponsor frisian boy ze hebben niet met terugwerkende kracht een overeenkomst gesloten. ze hebben voor 2,5 jaar getekend wat neerkomt op vanaf 6 maart 2020 tot eind van het seizoen 21/22 , ze waren pas sponsor vanaf Ajax thuis als je maart tot september meeneemt van 2020 is dat het half jaar , normaal gesproken zou een contract met een hoofdsponsor op 31 Juli aflopen , die 75000 is gewoon nergens op gebaseerd
  • 21 Nov 2020 om 17:50
    • Quote van 21 Nov 2020 om 17:08
      Die logica slaat nergens op , als ik je reactie zo lees heb ik sterk het vermoeden dat je een voorkeur lijkt te hebben voor de PVV of FVD en geloof mij die zitten daar ook echt alleen maar voor hun eigen portemonnee kijk alleen al naar het declaratie gedrag van enkele lieden binnen die partij. Net als veel andere politici trouwens.
    minstens even eigenaardig deze conclusie...
  • 21 Nov 2020 om 17:24
    • Quote van 21 Nov 2020 om 13:23
      300k +
    Volgens mij is het zo dat Ausnutria vorig seizoen voor 2,5 jaar heeft getekend als hoofdsponsor. Dit voor een bedrag van € 750.000,- per seizoen. Vorig seizoen is er dus toch nog een half jaar aan inkomsten geweest en dat zou dus gaan om een bedrag van € 375.000,- Groenleven betaalde 'slechts' € 450.000,- over een heel seizoen dus het uiteindelijke verlies zou dan liggen rond € 75.000,- Dit seizoen en ook nog volgend seizoen is er dus ten opzichte van het bedrag dat Groenleven betaalde een toename van € 300.000,- per seizoen. Dit is de situatie volgens mijn informatie.
  • 21 Nov 2020 om 17:08
    • Quote van 21 Nov 2020 om 16:47
      ik snap best dat je graag een pietje precies bent maar je kunt toch ook zelf nadenken , als je geen hoofdsponsor hebt voor 1 seizoen dan snap jij hopelijk ook wel dat dit de club veel geld kost. Groenleven sponsorde elk jaar voor 500 000 dus zelfs zonder zakjapanner kun je concluderen dat je ook 500 000 extra verlies had. We zijn hier een fan site geen accountants of juridisch aansprakelijke instantie alles hoeft hier echt niet tot ver achter de , besproken te worden. Ik snap ook best dat feanwatcher veel mensen incl. bij mij het bloed soms onder de nagels vandaan haalt met narcistisch gedrag maar hier heeft hij gewoon gelijk het verlies van een hoofdsponsor heeft gewoon de consequentie dat je een seizoen lang daar geen inkomsten had . Geen inkomsten staat gelijk aan verlies als het jaar daarvoor wel 500k werd betaald .
    dank
  • 21 Nov 2020 om 17:08
    • Quote van 21 Nov 2020 om 13:10
      Foppe is een PvdA man, die zijn alleen bezig met hun eigen portemonnee, en moeten zich nietInlaten met zaken doen, daar hebben we financieel deskundige voor.
    Die logica slaat nergens op , als ik je reactie zo lees heb ik sterk het vermoeden dat je een voorkeur lijkt te hebben voor de PVV of FVD en geloof mij die zitten daar ook echt alleen maar voor hun eigen portemonnee kijk alleen al naar het declaratie gedrag van enkele lieden binnen die partij. Net als veel andere politici trouwens.
  • 21 Nov 2020 om 16:52
    • Quote van 21 Nov 2020 om 13:10
      Foppe is een PvdA man, die zijn alleen bezig met hun eigen portemonnee, en moeten zich nietInlaten met zaken doen, daar hebben we financieel deskundige voor.
    Zo, en waar moeten wij jou van kennen dan?
  • 21 Nov 2020 om 16:47
    • Quote van 21 Nov 2020 om 14:41
      En hoe kom je op dat bedrag?
    ik snap best dat je graag een pietje precies bent maar je kunt toch ook zelf nadenken , als je geen hoofdsponsor hebt voor 1 seizoen dan snap jij hopelijk ook wel dat dit de club veel geld kost. Groenleven sponsorde elk jaar voor 500 000 dus zelfs zonder zakjapanner kun je concluderen dat je ook 500 000 extra verlies had. We zijn hier een fan site geen accountants of juridisch aansprakelijke instantie alles hoeft hier echt niet tot ver achter de , besproken te worden. Ik snap ook best dat feanwatcher veel mensen incl. bij mij het bloed soms onder de nagels vandaan haalt met narcistisch gedrag maar hier heeft hij gewoon gelijk het verlies van een hoofdsponsor heeft gewoon de consequentie dat je een seizoen lang daar geen inkomsten had . Geen inkomsten staat gelijk aan verlies als het jaar daarvoor wel 500k werd betaald .
  • 21 Nov 2020 om 14:41
    • Quote van 21 Nov 2020 om 13:23
      300k +
    En hoe kom je op dat bedrag?
  • 21 Nov 2020 om 14:31
    • Quote van 21 Nov 2020 om 14:08
      Foppe de Haan zegt hier beslist geen gekke dingen. Wanneer je als club een structureel tekort hebt van € 6.000.000,- dan heb je een groot probleem. En net als Foppe deel ik deze zorgen over de club dan ook volledig.
      Toch denk ik wel dat onder het huidige bestuur stappen zijn gezet om de weg omhoog in te slaan. Zo probeert men vanuit de club de binding met de achterban te versterken. Men probeert bovendien middels nieuwe concepten meer supporters en sponsoren te trekken. Ook is de club op maatschappelijk sociaal vlak goed bezig. Dit heeft, na jarenlange daling, vorig seizoen ook geleid tot een voorzichtige groei van het aantal sponsoren. Ook werden er meer seizoenkaarten verkocht. Nu ook de uitgavenkant wordt aangepakt en er zowel op spelerssalarissen als op salarissen van kantoorpersoneel wordt/is bezuinigd heb ik hoop dat het tekort langzaam kleiner wordt.
      Helaas is bovenstaande nu lastig te controleren vanwege corona. Het is totaal onzeker hoe de club uit deze coronatijd zal komen. Ook is het nog niet te zeggen hoe de sponsoren deze financiële zware tijden doorkomen. En van de supporters die dit seizoen hun seizoenskaart niet hebben verlengd is het maar de vraag of die na corona allen terugkeren.
      De zorgen zijn nog lang niet verdwenen bij onze club. Waakzaamheid blijft geboden en een verdere bezuinigingsronde om de uitgaven verder te beperken lijkt me wenselijk. Hopelijk valt er ergens nog iets te halen als het gaat om de huur van het stadion.
    mooi gesproken :)
  • 21 Nov 2020 om 14:08
    Foppe de Haan zegt hier beslist geen gekke dingen. Wanneer je als club een structureel tekort hebt van € 6.000.000,- dan heb je een groot probleem. En net als Foppe deel ik deze zorgen over de club dan ook volledig.
    Toch denk ik wel dat onder het huidige bestuur stappen zijn gezet om de weg omhoog in te slaan. Zo probeert men vanuit de club de binding met de achterban te versterken. Men probeert bovendien middels nieuwe concepten meer supporters en sponsoren te trekken. Ook is de club op maatschappelijk sociaal vlak goed bezig. Dit heeft, na jarenlange daling, vorig seizoen ook geleid tot een voorzichtige groei van het aantal sponsoren. Ook werden er meer seizoenkaarten verkocht. Nu ook de uitgavenkant wordt aangepakt en er zowel op spelerssalarissen als op salarissen van kantoorpersoneel wordt/is bezuinigd heb ik hoop dat het tekort langzaam kleiner wordt.
    Helaas is bovenstaande nu lastig te controleren vanwege corona. Het is totaal onzeker hoe de club uit deze coronatijd zal komen. Ook is het nog niet te zeggen hoe de sponsoren deze financiële zware tijden doorkomen. En van de supporters die dit seizoen hun seizoenskaart niet hebben verlengd is het maar de vraag of die na corona allen terugkeren.
    De zorgen zijn nog lang niet verdwenen bij onze club. Waakzaamheid blijft geboden en een verdere bezuinigingsronde om de uitgaven verder te beperken lijkt me wenselijk. Hopelijk valt er ergens nog iets te halen als het gaat om de huur van het stadion.
  • 21 Nov 2020 om 13:25
    • Quote van 21 Nov 2020 om 13:10
      Foppe is een PvdA man, die zijn alleen bezig met hun eigen portemonnee, en moeten zich nietInlaten met zaken doen, daar hebben we financieel deskundige voor.
    Haha heeft dat met politieke voorkeur te maken? Foppe zegt erg verstandige dingen.
  • 21 Nov 2020 om 13:23
    • Quote van 21 Nov 2020 om 13:15
      Hoeveel is veel?
    300k +
  • 21 Nov 2020 om 13:15
    • Quote van 21 Nov 2020 om 12:56
      ook hebben we een aardig tijdje zonder hoofdsponsor gezeten, dat heeft ons ook veel geld gekost.
    Hoeveel is veel?
  • 21 Nov 2020 om 13:10
    Foppe is een PvdA man, die zijn alleen bezig met hun eigen portemonnee, en moeten zich nietInlaten met zaken doen, daar hebben we financieel deskundige voor.
  • 21 Nov 2020 om 12:56
    ook hebben we een aardig tijdje zonder hoofdsponsor gezeten, dat heeft ons ook veel geld gekost.
  • 21 Nov 2020 om 12:47
    • Quote van 21 Nov 2020 om 11:31
      Ah oké. Dat is de volgorde. Ik denk dat de club onder Roozemond goed bezig is. Jammer dat er Corona roet in het eten gooit. Maar er is mijn optiek een nieuwe weg ingeslagen die mij wel kan bekoren en tot optimisme stemde. Een nieuwe goede hoofdsponsor en groei in aantal supporters en gewone sponsoren. Het sportstad dossier lijkt me overigens onoplosbaar door de verwevenheid met andere takken van sport en eigenaars en dus belangen.
    Alles groeit inderdaad. Maar van groei in aantallen supporters is geen sprake. Eerste seizoen wel, nu door misschien door Corona niet. Groei moet nog blijken in de jaren.
  • 21 Nov 2020 om 11:31
    • Quote van 21 Nov 2020 om 11:14
      Dit was op maandag in de Sportcast. Viirdat maatregelen werden bekemd gemaakt. Die een deeltje van de oplossing zijn maar nog niet voldoende.
    Ah oké. Dat is de volgorde. Ik denk dat de club onder Roozemond goed bezig is. Jammer dat er Corona roet in het eten gooit. Maar er is mijn optiek een nieuwe weg ingeslagen die mij wel kan bekoren en tot optimisme stemde. Een nieuwe goede hoofdsponsor en groei in aantal supporters en gewone sponsoren. Het sportstad dossier lijkt me overigens onoplosbaar door de verwevenheid met andere takken van sport en eigenaars en dus belangen.
  • 21 Nov 2020 om 11:14
    • Quote van 21 Nov 2020 om 10:00
      Maak je geen zorgen Foppe. Er wordt bij de club hard aan gewerkt. Er is al een ontslagronde aangekondigd. De stadionhuur wordt tijdelijk verlaagd en sponsoren aantallen nemen weer toe. Nu nog een einde aan Corona.
    Dit was op maandag in de Sportcast. Viirdat maatregelen werden bekemd gemaakt. Die een deeltje van de oplossing zijn maar nog niet voldoende.
  • 21 Nov 2020 om 11:11
    • Quote van 21 Nov 2020 om 10:36
      Het is een bekend verhaal hoor. Waarom dit nog maar een keer opnieuw in de krant moet ?
      Het is even door de Corona tijd heen zien te komen en dan door bouwen aan de club.
    Want verder duidt het er wel op dat we de verliezen terug brengen? Er is bezuinigd? Dus even los van de corona? Op moment dat Cees aan het roer kwam zijn we al aan het bouwen. Hoe ver zijn we dan met bouwen?
    En dit is een vraag overigens voordat mensen mij weer in een hoekje drukken. Toch best triest dat ik dat tegenwoordig na elk bericht het er bij moet zetten maar goed.
  • 21 Nov 2020 om 10:36
    • Quote van 21 Nov 2020 om 10:18
      Beetje kort door de bocht denk ik ? Ik geef Foppe hierin wel gelijk. De tijdelijke huurverlaging is uitstel , waarbij je straks buiten de normale stadionhuur nog even de achterstallige huur van 1 mio extra mag aftikken. Het is puur even tijdelijke liquiditeitsverlichting
    Het is een bekend verhaal hoor. Waarom dit nog maar een keer opnieuw in de krant moet ?
    Het is even door de Corona tijd heen zien te komen en dan door bouwen aan de club.
  • 21 Nov 2020 om 10:18
    • Quote van 21 Nov 2020 om 10:00
      Maak je geen zorgen Foppe. Er wordt bij de club hard aan gewerkt. Er is al een ontslagronde aangekondigd. De stadionhuur wordt tijdelijk verlaagd en sponsoren aantallen nemen weer toe. Nu nog een einde aan Corona.
    Beetje kort door de bocht denk ik ? Ik geef Foppe hierin wel gelijk. De tijdelijke huurverlaging is uitstel , waarbij je straks buiten de normale stadionhuur nog even de achterstallige huur van 1 mio extra mag aftikken. Het is puur even tijdelijke liquiditeitsverlichting
  • 21 Nov 2020 om 10:00
    Maak je geen zorgen Foppe. Er wordt bij de club hard aan gewerkt. Er is al een ontslagronde aangekondigd. De stadionhuur wordt tijdelijk verlaagd en sponsoren aantallen nemen weer toe. Nu nog een einde aan Corona.
zaterdag 28 november 2020
20:00
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›