Kritiek op 'naïeve' Jansen: ''Waarom zou je jezelf zo aanpassen?''

21
Kritiek op 'naïeve' Jansen: ''Waarom zou je jezelf zo aanpassen?''

Sportverslaggever Arjen de Boer was afgelopen zondag namens Omrop Fryslân aanwezig in de Johan Cruijff ArenA om verslag te doen van Ajax - SC Heerenveen. Voorafgaand aan het duel was hij erg benieuwd naar wie de geblesseerde Arjen van der Heide zou gaan vervangen.

"Ik hoopte op Benjamin Nygren want daar is een hoop geld voor betaald door Genk en hij wordt nu voor twee jaar met een optie tot koop gehuurd", verklaart De Boer in de Sportcast van Omrop Fryslân. "Ik heb daar hoge verwachtingen van en ik ben erg benieuwd naar deze speler. Maar ik zag hem niet in de opstelling staan. Ja, bij de wisselspelers."

"En dan kijk ik even verder en zie ik Dresevic staan", vervolgt De Boer met enige verbazing in zijn stem. "Dan komen de collega's van de NOS bij me en vragen met wat ik denk van een opstelling met vijf verdedigers op één lijn. Ik dacht dat Dresevic eventueel ook nog als controleur op het middenveld zou komen te staan. Maar nee, hoor, vijf verdedigers op een rij."

De Boer begrijpt totaal niet waarom Jansen voor het duel tegen Ajax zijn opstelling omgooide. "Als het nu redelijk gaat, je hebt nog niet verloren en je reist af naar Ajax, waarom moet je jezelf dan zo aanpassen dat je zelf niet meer aan voetballen toekomt? Ik had gewoon 4-3-3 gespeeld. Het was heel naïef."

21 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 21 Oct 2020 om 11:47
    • Quote van 20 Oct 2020 om 20:53
      Precies ja. Als je zo slap en angstig speelt als wij pak je tegen niemand punten in welk systeem dan ook.
    Dat zag je aankomen in de voorafgaande interviews , omerkingen als bv" bij ajks verliezen is niet zo erg , kan gebeuren, calculeer je in" etc. Als de trainer dit ook zo ziet...hoe wil er dan scherpte inkrijgen!? Als je er op voorhand zo in staat verlies je altijd ...!
  • 21 Oct 2020 om 08:24
    • Quote van 21 Oct 2020 om 07:55
      Dat moet iedere week. Geen wedstrijd is hetzelfde...
    Joh!
  • 21 Oct 2020 om 07:55
    • Quote van 20 Oct 2020 om 23:02
      Ik insinueer dat iedereen nu op een andere manier moest spelen vanuit een positie dan anders. Dat lijkt mij helder.
    Dat moet iedere week. Geen wedstrijd is hetzelfde...
  • 20 Oct 2020 om 23:02
    • Quote van 20 Oct 2020 om 21:28
      Wat insinueer je hier nu mee? Dat de spelers hun posities niet kenden?
      Zou Henkie niet weten dat hij spits moest spelen of Dresevic derde centrale verdediger?
      Natuurlijk waren de posities bekend...
    Ik insinueer dat iedereen nu op een andere manier moest spelen vanuit een positie dan anders. Dat lijkt mij helder.
  • 20 Oct 2020 om 21:56
    • Quote van 20 Oct 2020 om 21:53
      Het heeft te maken met scherpte. Natuurlijk wisten de verdedigers wel wat ze moesten doen.
      Ik help even herinneren. De 1-0: Floranus dekt niet kort genoeg (leer je in de F'jes) en Dresevic geeft geen rugdekking (moet je weten als verdediger) Gebrek aan scherpte.
      De 2-0: Handsbal... Zou Floranus niet weten dat het geen volleybal was. De 3-0: Veel te veel ruimte in de 16, happen, niet kort zitten en Joey dekt ook niet door... Dat moet in elk systeem!
      De 4-1: Zou Kongolo niet weten dat er een VAR was? De 5-1: Zou Dresevic niet weten dat hij die vrije trap naar een Heerenveen speler moest spelen???? Kom op, kijk de samenvatting. Aan de tactiek ligt het niet maar aan scherpte.
    Het is simpel om te zeggen dat we 433 hadden moeten spelen. Alle 5 (!!) de goals geef je weg. Dat was zelfs met 4-3-3, 4-4-2, 6-3-1, 3-3-4, 3-5-2 en elke andere formatie gebeurt
  • 20 Oct 2020 om 21:53
    • Quote van 20 Oct 2020 om 21:42
      Staat henk er in om goals te voorkomen?

      Hij bedoeld dat ze achterin niet wisten wat ze precies moesten doen. Gevolg, onze verdedigers dekken lucht en kijken elkaar afwachtend aan. Het was niet bekend wie door moest dekken.

    Het heeft te maken met scherpte. Natuurlijk wisten de verdedigers wel wat ze moesten doen.
    Ik help even herinneren. De 1-0: Floranus dekt niet kort genoeg (leer je in de F'jes) en Dresevic geeft geen rugdekking (moet je weten als verdediger) Gebrek aan scherpte.
    De 2-0: Handsbal... Zou Floranus niet weten dat het geen volleybal was. De 3-0: Veel te veel ruimte in de 16, happen, niet kort zitten en Joey dekt ook niet door... Dat moet in elk systeem!
    De 4-1: Zou Kongolo niet weten dat er een VAR was? De 5-1: Zou Dresevic niet weten dat hij die vrije trap naar een Heerenveen speler moest spelen???? Kom op, kijk de samenvatting. Aan de tactiek ligt het niet maar aan scherpte.
  • 20 Oct 2020 om 21:42
    • Quote van 20 Oct 2020 om 21:28
      Wat insinueer je hier nu mee? Dat de spelers hun posities niet kenden?
      Zou Henkie niet weten dat hij spits moest spelen of Dresevic derde centrale verdediger?
      Natuurlijk waren de posities bekend...
    Staat henk er in om goals te voorkomen?

    Hij bedoeld dat ze achterin niet wisten wat ze precies moesten doen. Gevolg, onze verdedigers dekken lucht en kijken elkaar afwachtend aan. Het was niet bekend wie door moest dekken.

  • 20 Oct 2020 om 21:28
    • Quote van 20 Oct 2020 om 20:26
      Groningen was tegen Ajax agressief dat zijn wij niet een tel geweest tegen Ajax. In 433 kan je ook defensief spelen. Dan zijn in ieder geval alle posities bekend.
    Wat insinueer je hier nu mee? Dat de spelers hun posities niet kenden?
    Zou Henkie niet weten dat hij spits moest spelen of Dresevic derde centrale verdediger?
    Natuurlijk waren de posities bekend...
  • 20 Oct 2020 om 21:24
    • Quote van 20 Oct 2020 om 20:53
      Precies ja. Als je zo slap en angstig speelt als wij pak je tegen niemand punten in welk systeem dan ook.
    Daarmee ontkracht je dus je eerdere bericht. Geen tactische blunder dus. Dan zijn we het met elkaar eens :)
  • 20 Oct 2020 om 21:11
    • Quote van 20 Oct 2020 om 20:26
      Groningen was tegen Ajax agressief dat zijn wij niet een tel geweest tegen Ajax. In 433 kan je ook defensief spelen. Dan zijn in ieder geval alle posities bekend.
    Op een juiste manier agressief mis ik eigenlijk al jaren bij ons. Niet iemand een rotschop geven, maar gewoon even pit erin. Bijzonder dat wij dat niet op kunnen brengen. Zou dat oa te maken hebben met een opzwepend publiek wat Groningen vaak (dankzij het niet hebben van een gracht) wel heeft?
  • 20 Oct 2020 om 20:53
    Precies ja. Als je zo slap en angstig speelt als wij pak je tegen niemand punten in welk systeem dan ook.
  • 20 Oct 2020 om 20:26
    • Quote van 20 Oct 2020 om 19:55
      Ach ja.
      Als ze wel 4-3-3 hadden gespeeld en ook meerdere goals om de oren hadden gekregen dan was het verhaal waarschijnlijk ook geweest dat Jansen naïef was.
      Want waarom 4-3-3 tegen Ajax spelen als je weet dat Groningen met defensief spel wel resultaat haalde.

    Groningen was tegen Ajax agressief dat zijn wij niet een tel geweest tegen Ajax. In 433 kan je ook defensief spelen. Dan zijn in ieder geval alle posities bekend.
  • 20 Oct 2020 om 20:16
    • Quote van 20 Oct 2020 om 20:11
      Gewoon een tactische blunder. Inderdaad ja. 5-3-2 Werkt alleen als de backs kunnen opkomen en voetballen. Dat kunnen ze beide niet. Dus een kansloos systeem.
    Hoezo tactische blunder en werkt dit alleen als de backs kunnen opkomen? Wanneer Dresevic en/of JP doorschuift was je er ook al, temeer omdat je snelheid hebt met Van Bergen en BM. Het hele plan loopt gewoon in de soep doordat je zo vlug op achterstand komt. Er kan geen vertrouwen worden gewonnen in het 1e halfuur en dan loop je achter de feiten aan. Maar zoals Frank ook terecht opmerkt in de podcast is het geen ramp om bij Ajax te verliezen. En het is niet zozeer onkunde of de ontbrekende wil. Het was gewoon samenloop van omstandigheden met een dergelijk niveauverschil. No worries en zaterdag gewoon 3 punten pakken tegen Emmen. Concurrentie verliest en “we” doen gewoon weer bovenin mee voor zover dat nu (niet) van belang is.
  • 20 Oct 2020 om 20:11
    Gewoon een tactische blunder. Inderdaad ja. 5-3-2 Werkt alleen als de backs kunnen opkomen en voetballen. Dat kunnen ze beide niet. Dus een kansloos systeem.
  • 20 Oct 2020 om 20:05
    Achteraf is makkelijk praten inderdaad. Tegen Utrecht werd het middenveld compleet overlopen dus begreep het wel dat hij aanpassingen deed. Iemand gaf aan dat je voor een 532 goede backs moet hebben met diepgang, dat was er inderdaad totaal niet.
  • 20 Oct 2020 om 20:05
    Achteraf is makkelijk praten inderdaad. Tegen Utrecht werd het middenveld compleet overlopen dus begreep het wel dat hij aanpassingen deed. Iemand gaf aan dat je voor een 532 goede backs moet hebben met diepgang, dat was er inderdaad totaal niet.
  • 20 Oct 2020 om 19:55
    Ach ja.
    Als ze wel 4-3-3 hadden gespeeld en ook meerdere goals om de oren hadden gekregen dan was het verhaal waarschijnlijk ook geweest dat Jansen naïef was.
    Want waarom 4-3-3 tegen Ajax spelen als je weet dat Groningen met defensief spel wel resultaat haalde.

  • 20 Oct 2020 om 19:07
    De reden dat Jansen geen 433 speelt tegen Ajax heeft geen uitleg nodig. Ajax hoort inmiddels bij de Europese (sub)top. De keuze om in een verdedigende variant aan te treden was dan ook in mijn ogen de perfecte tactiek om Ajax te bestrijden. De ruimtes klein houden vooral in en rondom de 16. Want tegen Ajax doe je het net anders om er alles aan te doen om punten te stelen. Dat het achteraf niet gelukt is, heeft niks met de speelwijze te maken. Het heeft te maken met kort op je man zitten, de ruimtes in en rondom de zestien klein houden. Spelen met het mes tussen je tanden zoals bijvoorbeeld tegen Utrecht. Dat was de intentie van Jansen wel maar helaas lieten een aantal spelers het afweten.De 1-0 is een fout van Floranus die geeft zoveel ruimte aan Tadic. Hij moest kort zitten en rugdekking krijgen van Dresevic. Nogmaals dat heeft niks te maken met de speelwijze van Heerenveen maar met scherpte van spelers. Ook die penalty is niet af te schilderen op de verkeerde tactiek, evenals de 3-0, 4-1 en 5-1. Scherpte vanaf minuut 1 en dat hadden een paar spelers niet. Deze cambuurfan schildert Johnny af als een slecht tacticus maar de goals van Ajax hebben niks met tactiek of Naïviteit te maken. Meneer de Boer, blijf lekker in Leeuwarden de volgende keer!
  • 20 Oct 2020 om 18:23
    Makkelijk praten achteraf, ik vond het niet meer dan een logische opstelling. Laten we niet net doen of we zo goed zijn en dat onze verdediging zo goed is. Tegen FC Utrecht zoveel kansen weggegeven en de 2e helft tegen Fortuna was erbarmelijk slecht, Blij met de behaalde punten maar wel reeel naar kijken.
  • 20 Oct 2020 om 17:51
    Leuke podcast weer van hun. Het wordt ook met een lach gepresenteerd.
  • 20 Oct 2020 om 16:43
    Ik ben het niet vaak met SCC De Boer eens , maar dit keer moet ik hem toch gelijk geven ,verdedigend stond het de laatste wedstrijden wel goed , waarom dan nu zo'n wijziging? Tegen Ajakkes moet je aanvallend spelen , de verliespartij heb je zo wie zo al ingecalculeerd.