De Jong kritisch: ''In de Efteling zijn wel 5000 man welkom''

17
De Jong kritisch: ''In de Efteling zijn wel 5000 man welkom''

De komende drie weken zijn er geen supporters welkom in de Nederlandse voetbalstadions. Jan de Jong, de directeur van de Eredivisie CV, snapt niet waarom de overheid deze maatregelen heeft aangekondigd.

"We willen ons zelf niet buiten de maatschappij plaatsen", benadrukt De Jong in het televisieprogramma Jinek. "Maar er is geen bewijs van verspreiding van het coronavirus in stadions. Ik begrijp dat deze beslissing vanwege reisbewegingen is genomen."

De Jong wil echter ook een kanttekening plaatsen. "In de stadions zaten de afgelopen weken een paar duizend man. Iedereen houdt afstand en weet waar hij moet zitten. In de Efteling zijn wel 5000 man welkom. In het Rijksmuseum komen ook mensen. Laat het voetbal niet de oorzaak van het probleem zijn", aldus De Jong, die liever maatregelen per regio had gezien.

"Maar goed, we hebben nu drie weken geen publiek. En er wordt een weekeinde niet gespeeld in de eredivisie vanwege interlands. Dus iedere club mist een thuiswedstrijd. Hopelijk zijn er daarna weer net zo veel fans welkom als in de laatste duels en kunnen we vervolgens snel opschalen. Acht tot tien clubs raken echt in de problemen als we een heel seizoen zonder fans spelen", besluit hij zorgelijk. 

17 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 30 Sep 2020 om 05:43
    • Quote van 30 Sep 2020 om 01:18
      Excact ... een screamer is het. Steek de hand eens heel eerlijk en oprecht in eigen boezem. Zelfs bij H'veen ná de wedstrijd ook groepen . Het is overal aan het mis gaan...zo is het en niet anders.
    Ik weet niet wat je bedoelt met groepen na de wedstrijd bij Heerenveen.....maar bv een plek waar het in mijn optiek wel wat ongemakkelijk werd was bv bij de toiletten......ik liep daar naar binnen en ja, dan sta je ineens in een bomvol toiletgebouw en denk je wel even, ok, dit is niet handig.
  • 30 Sep 2020 om 01:19
    • Quote van 29 Sep 2020 om 23:04
      In achtbaan Baron 1898 in de Efteling kan vanwege de coronamaatregelen per rij maar één huishouden plaatsnemen en in de meeste achtbanen is minimaal de helft van de rijen niet beschikbaar.

      En of de mensen achter je iets opvangen is gissen; door die flinke luchtdruk kan het nooit ver uit je mond komen en hoeveel vangt je eigen gezicht vervolgens op?
    Toverland dito zo.
  • 30 Sep 2020 om 01:18
    • Quote van 29 Sep 2020 om 16:38
      Advocaat van de duivel: komen er in de Efteling 5.000 man tegelijk en met de tram/trein/bus? En zitten die allemaal tegelijk naast elkaar?
    Excact ... een screamer is het. Steek de hand eens heel eerlijk en oprecht in eigen boezem. Zelfs bij H'veen ná de wedstrijd ook groepen . Het is overal aan het mis gaan...zo is het en niet anders.
  • 29 Sep 2020 om 23:04
    • Quote van 29 Sep 2020 om 21:27
      Los van alles maar op zich blijf ik n pretpark, dingen als n achtbaan in ieder geval, wel opmerkelijk vinden. Bij bv voetbal mag je niet zingen/schreeuwen op de tribune ivm besmetting gevaar maar hoe zit dat dan met n achtbaan? Daar gieren mensen het uit, mond wagenwijd open.....ik vraag mij oprecht af of je dan niet besmet raakt door de aerosols van mensen voor je? Dat wordt dan toch met flinke luchtdruk jouw kant, als je erachter zit, uit gestuwd?
      Terecht dat de overheid maatregelen treft hoor maar heb me dit al vanaf begin afgevraagd hoe het daar dan mee zit?
    In achtbaan Baron 1898 in de Efteling kan vanwege de coronamaatregelen per rij maar één huishouden plaatsnemen en in de meeste achtbanen is minimaal de helft van de rijen niet beschikbaar.

    En of de mensen achter je iets opvangen is gissen; door die flinke luchtdruk kan het nooit ver uit je mond komen en hoeveel vangt je eigen gezicht vervolgens op?
  • 29 Sep 2020 om 21:27
    Los van alles maar op zich blijf ik n pretpark, dingen als n achtbaan in ieder geval, wel opmerkelijk vinden. Bij bv voetbal mag je niet zingen/schreeuwen op de tribune ivm besmetting gevaar maar hoe zit dat dan met n achtbaan? Daar gieren mensen het uit, mond wagenwijd open.....ik vraag mij oprecht af of je dan niet besmet raakt door de aerosols van mensen voor je? Dat wordt dan toch met flinke luchtdruk jouw kant, als je erachter zit, uit gestuwd?
    Terecht dat de overheid maatregelen treft hoor maar heb me dit al vanaf begin afgevraagd hoe het daar dan mee zit?
  • 29 Sep 2020 om 19:04
    • Quote van 29 Sep 2020 om 17:26
      Moet je eens bij een markt komen. Staan mensen gewoon naast elkaar. Net als bij het kaatsen. Of bij een feest. Ze moeten nu alle evenementen sluiten. Dan is het eerlijk voor iedereen.
    Dat is aan de mensen zelf; eigen verantwoordelijkheid.
  • 29 Sep 2020 om 18:50
    • Quote van 29 Sep 2020 om 17:47
      Clown Rutte idd
    Schreeuwer vanaf de zijlijn..... totdat je zelf aan de beurt bent.
  • 29 Sep 2020 om 18:32
    Gaan we toch voetballen in de efteling!
  • 29 Sep 2020 om 18:32
    Gaan we toch voetballen in de efteling!
  • 29 Sep 2020 om 17:47
    Clown Rutte idd
  • 29 Sep 2020 om 17:44
    Deze clown kan beter zelf naar de Efteling gaan, niet serieus te nemen.
  • 29 Sep 2020 om 17:28
    Is gewoon een zwaktebod als je jouw situatie gaat vergelijken met andere.
  • 29 Sep 2020 om 17:26
    • Quote van 29 Sep 2020 om 17:22
      Winkels, markten en braderieën. Locaties waar je in principe anderhalve meter afstand kunt houden waarvan 2 normaliter buiten zijn. Locaties waar je alleen heen kunt gaan, op de fiets, lopend of in de auto. Locaties waar je niet met meerdere mensen (gezin of samengestelde groep) heen hoeft. Locaties waar je heen gaat, je ding doet en weer naar huis gaat.

      "Mensen die met veel andere mensen werken. "
      Het is "werk thuis tenzij dat niet mogelijk is". Waar dat niet mogelijk is, kun je veelal mitigerende maatregelen treffen. Ik werk ook veel met veel anderen, prima vanuit huis.
      Voor voetbal kun je hetzelfde stellen: "kijk thuis tenzij dat niet mogelijk is (of niet mag van de bazin)". Ga dan naar een vriend/vriendin en kijk het daar (max 3 genodigden).

    Moet je eens bij een markt komen. Staan mensen gewoon naast elkaar. Net als bij het kaatsen. Of bij een feest. Ze moeten nu alle evenementen sluiten. Dan is het eerlijk voor iedereen.
  • 29 Sep 2020 om 17:22
    • Quote van
      Deze quote is verwijderd.
    Winkels, markten en braderieën. Locaties waar je in principe anderhalve meter afstand kunt houden waarvan 2 normaliter buiten zijn. Locaties waar je alleen heen kunt gaan, op de fiets, lopend of in de auto. Locaties waar je niet met meerdere mensen (gezin of samengestelde groep) heen hoeft. Locaties waar je heen gaat, je ding doet en weer naar huis gaat.

    "Mensen die met veel andere mensen werken. "
    Het is "werk thuis tenzij dat niet mogelijk is". Waar dat niet mogelijk is, kun je veelal mitigerende maatregelen treffen. Ik werk ook veel met veel anderen, prima vanuit huis.
    Voor voetbal kun je hetzelfde stellen: "kijk thuis tenzij dat niet mogelijk is (of niet mag van de bazin)". Ga dan naar een vriend/vriendin en kijk het daar (max 3 genodigden).

  • 29 Sep 2020 om 16:38
    Advocaat van de duivel: komen er in de Efteling 5.000 man tegelijk en met de tram/trein/bus? En zitten die allemaal tegelijk naast elkaar?
  • 29 Sep 2020 om 16:30
    Ik vind dit zo'n pipo. Ook als 'ie gelijk heeft komt het er nog stom uit. De Efteling is ook nog eens een belachelijk voorbeeld. De Efteling is qua oppervlakte namelijk 17x zo groot als het grootste stadion van Nederland.
  • 29 Sep 2020 om 16:12
    Wij geluk dat er 2 uitwedstrijden op rij gepland staan..
zondag 1 november 2020
14:30
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›