''Geen club in Nederland heeft zijn imago zo fenomenaal voor elkaar''

17
''Geen club in Nederland heeft zijn imago zo fenomenaal voor elkaar''

SC Heerenveen bestaat volgende week honderd jaar en daarom bracht de club vrijdag een jubileumboek uit. Sportjournalist Sjoerd Mossou merkt dat de Friese club sinds de oprichting vrijwel niet veranderd is ten opzichte van eerdere jaren.

"Vrijwel geen club in Nederland heeft zijn imago zo fenomenaal voor elkaar als sc Heerenveen. Niet in de laatste plaats dankzij het shirt natuurlijk: de Friese vlag zit daar zo letterlijk in verweven, dat het tot in zijn vezels een club van de provincie mag heten", schrijft Mossou in het Algemeen Dagblad.

De journalist merkt dat SC Heerenveen ook altijd 'normaal' blijft doen. "Liefst doodgewone jongens die feilloos pasten in het doe-maar-gewoonprincipe van sc Heerenveen. Spelers die zich niet meteen ontheemd voelden in een slaapdorp van 50.000 inwoners, met café De Buurman als meest kinky uitspanning. In veel opzichten was het pure marketing, maar het werkte. SC Heerenveen groeide uit tot een symbool van de provincie, de tegenpool van de rauwere, ongepolijste stadsclub Cambuur."

"Zelfs toen bestuurders en clubhelden de laatste jaren rollebollend over straat gingen, veranderde dat buiten Friesland vrijwel niets aan dat imago. De ene crisis was nog dieper dan de andere, maar Heerenveen is al honderd jaar Heerenveen. Club van topspitsen en pompeblêden, van Abe en van Foppe, van Unox-worsten en suikerbrood, van Akkrum en van Tjalleberd, van Friese doorlopers en de klanken van De Alde Friezen. De ware provincieclub van Nederland."

17 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 12 Jul 2020 om 19:42
    • Quote van 12 Jul 2020 om 16:48
      Het is geen directe oplossing maar door al het positieve nieuws kan dit de club helpen aan meer seizoenskaarten , eventuele sponsoren etc wat dan uiteindelijk weer zou kunnen bijdragen aan herstel , daarom reageerde ik op GJ omdat ik van mening ben dat door juist in deze tijd het positief te benaderen je eerder de weg naar boven zult vinden dan iets zoals de column van Mossou als een kneuterig verhaal te bestempelen Ik zie echt wel dat het sportief niet bepaald weelde is, dat jij dan denkt dat ik dit niet zie is jou probleem niet de mijne , en ook ik heb echt wel zorgen over hoe het verder moet ik benader het gewoon anders en sta er blijkbaar anders in dan een ander deel van de supporters Maar ach feanwatcher als je elke dag regen voorspeld zal je vast tussen de 120 en 155x juist hebben zo zal ook vast jou voorspelde degradatie ooit eens uitkomen.
    je snapt nog steeds niet hoe een spiegel reactie werkt he?

  • 12 Jul 2020 om 16:48
    • Quote van 12 Jul 2020 om 16:26
      Gj geeft slechts zijn mening/visie over hoe het er volgens hem voor staat. Jij komt meteen met de bewering dat zijn reactie de aanleiding is waarom we in het negatieve zitten.

      heb ik ergens gezegd dat ik de oplossingen weet? Die vraag kan ik ook aan jou stellen, kom maar op met die oplossingen.

      Ik spiegel gewoon jouw reactie. En aan je reactie te zien heb je het nog niet door..
    Het is geen directe oplossing maar door al het positieve nieuws kan dit de club helpen aan meer seizoenskaarten , eventuele sponsoren etc wat dan uiteindelijk weer zou kunnen bijdragen aan herstel , daarom reageerde ik op GJ omdat ik van mening ben dat door juist in deze tijd het positief te benaderen je eerder de weg naar boven zult vinden dan iets zoals de column van Mossou als een kneuterig verhaal te bestempelen Ik zie echt wel dat het sportief niet bepaald weelde is, dat jij dan denkt dat ik dit niet zie is jou probleem niet de mijne , en ook ik heb echt wel zorgen over hoe het verder moet ik benader het gewoon anders en sta er blijkbaar anders in dan een ander deel van de supporters Maar ach feanwatcher als je elke dag regen voorspeld zal je vast tussen de 120 en 155x juist hebben zo zal ook vast jou voorspelde degradatie ooit eens uitkomen.
  • 12 Jul 2020 om 16:26
    • Quote van 12 Jul 2020 om 15:03
      dat mag , maar kom jij eens met oplossingen dan heb je miljoenen liggen op dit moment om de sportieve prestaties te verbeteren ?? Leg me dan eens uit wat ik niet zie en jij wel ziet , hebben we dan geld om spelers te halen en houden ze ons voor de gek??? Komop blijf niet alleen crytisch probeer me het te laten begrijpen want blijkbaar zie ik iets niet wat jij wel ziet , blijkbaar hebben we nog plenty geld en mogelijkheden om sportief de top 3 te bedreigen alleen weet jij daar blijkbaar meer van als ik of je denkt het te weten ( of plaats ik jou dan ook in een "hokje" ? alhoewel je je daar zelf al in hebt geplaatst )
    Gj geeft slechts zijn mening/visie over hoe het er volgens hem voor staat. Jij komt meteen met de bewering dat zijn reactie de aanleiding is waarom we in het negatieve zitten.

    heb ik ergens gezegd dat ik de oplossingen weet? Die vraag kan ik ook aan jou stellen, kom maar op met die oplossingen.

    Ik spiegel gewoon jouw reactie. En aan je reactie te zien heb je het nog niet door..
  • 12 Jul 2020 om 16:15
    Veerman naar Club Brugge ?
  • 12 Jul 2020 om 15:03
    • Quote van 12 Jul 2020 om 14:41
      lol dus iemand zijn reactie is het voorbeeld waarom we zo blijven hangen in het negatieve...

      Dat kan ik ook van jou zeggen. Doordat jij het niet in wilt zien blijven we verder afdalen. Door maar op die roze wolk te blijven lopen en het niet in wilt zien dat we afdalen.

      Ja nu plaats ik jou in een hoekje, precies wat jij ook bij GJ doet.
    dat mag , maar kom jij eens met oplossingen dan heb je miljoenen liggen op dit moment om de sportieve prestaties te verbeteren ?? Leg me dan eens uit wat ik niet zie en jij wel ziet , hebben we dan geld om spelers te halen en houden ze ons voor de gek??? Komop blijf niet alleen crytisch probeer me het te laten begrijpen want blijkbaar zie ik iets niet wat jij wel ziet , blijkbaar hebben we nog plenty geld en mogelijkheden om sportief de top 3 te bedreigen alleen weet jij daar blijkbaar meer van als ik of je denkt het te weten ( of plaats ik jou dan ook in een "hokje" ? alhoewel je je daar zelf al in hebt geplaatst )
  • 12 Jul 2020 om 14:48
    Toch bijzonder hoe mensen dingen altijd negatief kunnen uitleggen. Wees gewoon een keer trots op je/mijn club. Trots heeft namelijk niks met succes te maken.
  • 12 Jul 2020 om 14:41
    • Quote van 12 Jul 2020 om 00:12
      dit inderdaad , de reactie van GJ is het perfecte voorbeeld waarom we zo blijven hangen in het negatieve , het helpt echt niet , als je ' sportieve" resultaten wilt zal het financieel toch echt eerst weer op de rit moeten komen , dit krijg je door sponsoren etc de positieve geluiden en ook deze column kunnen daar alleen maar bij helpen .
    lol dus iemand zijn reactie is het voorbeeld waarom we zo blijven hangen in het negatieve...

    Dat kan ik ook van jou zeggen. Doordat jij het niet in wilt zien blijven we verder afdalen. Door maar op die roze wolk te blijven lopen en het niet in wilt zien dat we afdalen.

    Ja nu plaats ik jou in een hoekje, precies wat jij ook bij GJ doet.
  • 12 Jul 2020 om 00:12
    • Quote van 11 Jul 2020 om 23:53
      Of je hebt een kater, of je begint aan de avond. Wees een positief joh! Als je het eens onderbouwd kunnen we het er over hebben. :-P
    dit inderdaad , de reactie van GJ is het perfecte voorbeeld waarom we zo blijven hangen in het negatieve , het helpt echt niet , als je ' sportieve" resultaten wilt zal het financieel toch echt eerst weer op de rit moeten komen , dit krijg je door sponsoren etc de positieve geluiden en ook deze column kunnen daar alleen maar bij helpen .
  • 11 Jul 2020 om 23:53
    • Quote van 11 Jul 2020 om 23:27
      Dertien in een dozijn stukje. Had iedereen op kunnen kalken maar goed. Leuk natuurlijk die unieke identiteit maar sportief succes lijkt me stuk belangrijker en daar maken we t al een tijdje niet waar. Ofwel we zijn teruggezakt id grijze middenmoot zonder uitzicht op structurele uitdaging van de top in NL. Zie ook niet in hoe dat echt gaat veranderen om eerlijk te zijn.. dan wordt identiteit een beetje kneuterig verhaal.
    Of je hebt een kater, of je begint aan de avond. Wees een positief joh! Als je het eens onderbouwd kunnen we het er over hebben. :-P
  • 11 Jul 2020 om 23:27
    Dertien in een dozijn stukje. Had iedereen op kunnen kalken maar goed. Leuk natuurlijk die unieke identiteit maar sportief succes lijkt me stuk belangrijker en daar maken we t al een tijdje niet waar. Ofwel we zijn teruggezakt id grijze middenmoot zonder uitzicht op structurele uitdaging van de top in NL. Zie ook niet in hoe dat echt gaat veranderen om eerlijk te zijn.. dan wordt identiteit een beetje kneuterig verhaal.
  • 11 Jul 2020 om 23:27
    Dertien in een dozijn stukje. Had iedereen op kunnen kalken maar goed. Leuk natuurlijk die unieke identiteit maar sportief succes lijkt me stuk belangrijker en daar maken we t al een tijdje niet waar. Ofwel we zijn teruggezakt id grijze middenmoot zonder uitzicht op structurele uitdaging van de top in NL. Zie ook niet in hoe dat echt gaat veranderen om eerlijk te zijn.. dan wordt identiteit een beetje kneuterig verhaal.
  • 11 Jul 2020 om 19:22
    • Quote van 11 Jul 2020 om 15:41
      Past misschien niet in het verhaal maar de opmerking op zich hoe hij het nu zegt is niet zoveel raars aan. De Buurman / Gusto (zelfde eigenaar) is al jarenlang 1 van de weinige tenten die als eerste eens wat nieuwe dingen probeert in Heerenveen, die vervolgens door 't Gerecht / Postkantoor over worden genomen als het aanslaat. Dus wat ie zegt, "kinky inspanning" past hier wel bij.

      't Houtsje, Bak of Paolo past beter in het Heerenveen verhaal uiteraard, daar zit aardig wat SC Heerenveen historie in.
    uiteraard maar het is vanuit zijn beleving als columnist geschreven ik vind het een prachtig stukje , ik hoop ook dat dit ook meehelpt aan de stroom van positiviteit die er op dit moment voelbaar heerst rond de club , Het boek waar het eerste exemplaar wordt uitgereikt aan Riemer , #MEIINOAR , het goede interview met Cees over het Protocol tijdens wedstrijden en nu deze column , het geeft mij echt het gevoel van " iedereen is aan het instappen in Cees zijn trein" . Als iedereen instaat is zich over alle hordes die op de weg liggen en lagen heen kan zetten en de situatie accepteren zoals die er nu bestuurlijk ligt dan kunnen we een heel eind komen , ik persoonlijk was geen fan van Cees maar ik begin er steeds meer vertrouwen in te krijgen dat we op de goede weg zijn door Cees en alle andere mensen die zich enorm inzetten voor de club
  • 11 Jul 2020 om 19:16
    trots om dit zo te lezen over onze mooie club :)
  • 11 Jul 2020 om 18:38
    Sjoerd snapt het.
  • 11 Jul 2020 om 17:54
    • Quote van 11 Jul 2020 om 15:23
      Dorp van nog geen 30.000 mensen en De Buurman is een onlogische naam in dit verband. Is dus nog nooit in Heerenveen geweest.
    Gekko je moet niet alles zo letterlijk nemen , hij heeft waarschijnlijk wel eens in de Buurman gegeten vandaar dat hij deze aanhaalt , heeft verder niets met logisch of onlogisch te maken maar meer met het eerste dat waarschijnlijk in hem opkwam om het normale van het dorp te omschrijven . Ik vind het juist wel mooi . Het is geen nieuws artikel maar een column , hier schrijft iemand vanuit zijn eigen gevoel , en hoef je je echt niet aan alle feiten te houden dat Heerenveen nou 30 of 50 000 inwoners heeft etc doet totaal niet ter zake .
  • 11 Jul 2020 om 15:41
    • Quote van 11 Jul 2020 om 15:23
      Dorp van nog geen 30.000 mensen en De Buurman is een onlogische naam in dit verband. Is dus nog nooit in Heerenveen geweest.
    Past misschien niet in het verhaal maar de opmerking op zich hoe hij het nu zegt is niet zoveel raars aan. De Buurman / Gusto (zelfde eigenaar) is al jarenlang 1 van de weinige tenten die als eerste eens wat nieuwe dingen probeert in Heerenveen, die vervolgens door 't Gerecht / Postkantoor over worden genomen als het aanslaat. Dus wat ie zegt, "kinky inspanning" past hier wel bij.

    't Houtsje, Bak of Paolo past beter in het Heerenveen verhaal uiteraard, daar zit aardig wat SC Heerenveen historie in.
  • 11 Jul 2020 om 15:23
    Dorp van nog geen 30.000 mensen en De Buurman is een onlogische naam in dit verband. Is dus nog nooit in Heerenveen geweest.