''Als club accepteren dat stadion slechts 10 procent gevuld is''

9
''Als club accepteren dat stadion slechts 10 procent gevuld is''

Nederland zal nog lange tijd veel hinder ondervinden van de coronamaatregelen. De anderhalve meter afstand blijft de komende tijd nog een keiharde voorwaarde van het kabinet, zo verwachten deskundigen.

"Totdat er een vaccin is, moeten we hier mee leven", zegt Jan Kluytmans, arts-microbioloog in het Amphia Ziekenhuis in Breda in gesprek met het Algemeen Dagblad. "In het gunstigste geval is dat over een jaar, in het meest realistische geval over twee jaar."

De maatregelen zullen ook een flinke uitwerking hebben op evenementen en voetbalwedstrijden. Voetballen met publiek lijkt niet mogelijk. "Als je als club accepteert dat slechts 10 procent van je stadion gevuld is, kan het", laat immunoloog Ger Rijkers weten. "Want daar komt het ongeveer op neer. Supporters zullen ook heel gedisciplineerd moeten zijn."

Hij ziet ook dat festivals in de huidige vorm niet meer kunnen. In een tent van 40 bij 40 meter zullen volgens de nieuwe voorwaarden maar 700 in plaats van 3.800 mensen kunnen, maar er zijn meer problemen volgens Rijkers.

"Er is ook veel risico op indirect contact", geeft de immunoloog aan, die beseft dat zulke situaties zich ook in stadions voordoen. "Je hebt kassa's, bekers, de toiletten. Veel plekken waar het virus doorgegeven kan worden. Ik zie niet voor me hoe zoiets door kan zou gaan."

9 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 10 Apr 2020 om 20:47
    • Quote van 9 Apr 2020 om 16:33
      Nogmaals; koop wat in de fanshop, neem initiatieven om geld op te halen. Ik heb de club ook gemaild met enkele ideeën. Samen maken we de club!
    Met dat idee loop ik ook al een tijd maar heel eerlijk, erg "happy" word je ook niet v/h huidige aanbod van onze fanshop. Maar dat is iets dat ik al jaren mis, leuke/mooie/goede items in onze shop.
    Maar zal zeker wel iets kopen, vanuit een soort van "sponsorgedachte", mijn dochter is uit haar tenue gegroeid dus daar maar weer eens wat van bestellen :)
  • 10 Apr 2020 om 07:28
    • Quote van 9 Apr 2020 om 16:33
      Nogmaals; koop wat in de fanshop, neem initiatieven om geld op te halen. Ik heb de club ook gemaild met enkele ideeën. Samen maken we de club!
    Goed idee inderdaad!
  • 9 Apr 2020 om 23:24
    Elke club heeft nu dezelfde problemen. Het voetbal gaat nooit verloren, als we door de coronacrisis komen, komen we er met zijn allen wel bovenop. Ik maak me meer zorgen over de gezondheid van iedereen. Elke zieke en elke dode is er één teveel.
  • 9 Apr 2020 om 22:09
    Een geste van de selectie zou ook wel zeer goed zijn.
  • 9 Apr 2020 om 21:34
    • Quote van 9 Apr 2020 om 16:33
      Nogmaals; koop wat in de fanshop, neem initiatieven om geld op te halen. Ik heb de club ook gemaild met enkele ideeën. Samen maken we de club!
    Binnenkort alle wedstrijdkleding van dit seizoen in de aanbieding. Huidige voorraad raken ze nooit kwijt voor het nieuwe seizoen.
  • 9 Apr 2020 om 21:34
    • Quote van 9 Apr 2020 om 16:33
      Nogmaals; koop wat in de fanshop, neem initiatieven om geld op te halen. Ik heb de club ook gemaild met enkele ideeën. Samen maken we de club!
    Binnenkort alle wedstrijdkleding van dit seizoen in de aanbieding. Huidige voorraad raken ze nooit kwijt voor het nieuwe seizoen.
  • 9 Apr 2020 om 16:33
    Nogmaals; koop wat in de fanshop, neem initiatieven om geld op te halen. Ik heb de club ook gemaild met enkele ideeën. Samen maken we de club!
  • 9 Apr 2020 om 15:21
    Klopt helemaal want ik zie fans in stadion dit hele jaar somber in.. wordt hem niet
  • 9 Apr 2020 om 15:11
    Wanneer je het grotere plaatje even loslaat, de gezondheidsproblemen en het leed dat het virus al heeft veroorzaakt en nog zal veroorzaken bij de getroffen families......moet ik toch ook steeds denken aan onze club, de club zat eindelijk wat in de lift qua supporters aantallen en sponsor aanwas wat nu allemaal erg onzeker is geworden en als je dan nog ook nog een jubileumjaar in ogenschouw neemt.....daar kan onderhand toch echt wel een streep door......dan kan ik alleen maar hopen dat het voorbestaan v/d club niet ernstig in gevaar zal komen.