''Dat is misschien nog wel een groter zorgpunt voor SC Heerenveen''

8
''Dat is misschien nog wel een groter zorgpunt voor SC Heerenveen''

SC Heerenveen heeft de toeschouwersaantallen de laatste tien jaar flink zien dalen. Los van de terugloop van het aantal toeschouwers in totaal, heeft SC Heerenveen volgens clubwatcher Lentin Goodijk nog een groter probleem.

"Wat bij Heerenveen misschien nog wel een groter zorgpunt is, is ook de leeftijd van de supporters. Het is een heel oud publiek", zegt Goodijk in de podcast van Voetbal International. "De supporters van Heerenveen zijn gemiddeld nog ouder dan de lezers van Voetbal International. Dat is wel zorgwekkend, ze krijgen heel weinig jonge supporters in het stadion."

"Als je dan ook kijkt richting de toekomst om het stadion weer een beetje meer te vullen, dan zul je daar toch iets voor moeten vinden", vervolgt de journalist. "Zij kampen natuurlijk met dingen waar heel Nederland last van heeft, maar bij Heerenveen is het bezettingspercentage wel heel erg laag."

Goodijk snapt het deel ook wel. "Het gaat natuurlijk ook wel gepaard met de prestaties op het veld. Je moet daarnaast ook een beetje een club hebben waar je binding mee kunt hebben. Het is de afgelopen jaren natuurlijk ook heel onrustig geweest qua wisselingen in de top en qua trainers. Dit seizoen zie je dat er weer meer binding is met de supporters en dan gaat automatisch ook veel fanatieker op de tribunes."

De komst van Johnny Jansen heeft ook positief gewerkt. "Het is echt een Friese clubman, dus dat helpt wel heel erg. Het zijn soms kleine dingen die het sentiment kunnen doen keren. Even een voorzitter die een tijdje blijft zitten, een technisch directeur die voor lange tijd heeft bijgetekend en een trainer die Fries is en dat ook uitstraalt. Hij laat ze positief en aanvallend voetbal spelen en daar kun je jezelf veel makkelijker mee vermaken", aldus Goodijk.

8 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 31 Jan 2020 om 17:13
    Toevallig weet ik dat Heerenveen bezig is om veel scholen uit te nodigen. Ik kan me nog herinneren dat ik vroeger eens een wedstrijd met mijn klas mocht kijken. Als je zag hoe mooi ik dat vond samen met mijn klasgenoten? Ik denk dat er toen meerdere mensen toch een gevoel kregen bij Heerenveen. Het vuurtje werd aangewakkerd. Later ging ik met mijn buurman eens erheen omdat dat mij leuk leek. Toen is eigenlijk het fan zijn voor mij gekomen.
    Nu doet Heerenveen dat ook met scholen. Ik denk dat ze vak 418 en 417 ervoor gebruiken. Zelf hoor ik daar vaak kinderen roepen en zingen. Ik vind het kortom een hele slimme zet. Geef ze nog een item mee uit de feansjop zoals een sleutelhanger en ze hebben hun eerste fanartikel binnen. Feyenoord bijvoorbeeld heeft zich zoveel gericht op kinderen. Met die liedjes van feyenoord enzo op cd-tjes. Ook weer een voorbeeld waarom kinderen dan voor een club zijn. Door die leuke liedjes die ze ook weer in een stadion horen.
    Ik kan zo nog wel even doorgaan, maar Heerenveen is echt wel bezig met de jeugd.
  • 31 Jan 2020 om 15:20
    • Quote van 31 Jan 2020 om 14:15
      Feanaticsheerenveen op Instagram. 681 volgers, laatste bericht: 5-11-2018 (!!!) Bereiken van deze groep via Instagram hebben ze opgegeven ?
    Dat helpt niet echt nee. Juist via social media kan je hen goed bereiken
  • 31 Jan 2020 om 14:34
    • Quote van 31 Jan 2020 om 14:02
      Voor de groep jongeren moet VEEL meer gedaan worden. Domweg kaartjes uitdelen is lekker gemakkelijk maar véél te weinig. Ik zou zeggen eigen vak en eigen honk. ( wel in de buurt van NN, anders vinden ze er niks aan)
    Misschien handig om je wat meer te verdiepen in iets, voordat je hier begint te brullen. Er gebeurt veel meer dan het weggeven van kaarten.
  • 31 Jan 2020 om 14:15
    Feanaticsheerenveen op Instagram. 681 volgers, laatste bericht: 5-11-2018 (!!!) Bereiken van deze groep via Instagram hebben ze opgegeven ?
  • 31 Jan 2020 om 14:02
    Voor de groep jongeren moet VEEL meer gedaan worden. Domweg kaartjes uitdelen is lekker gemakkelijk maar véél te weinig. Ik zou zeggen eigen vak en eigen honk. ( wel in de buurt van NN, anders vinden ze er niks aan)
  • 31 Jan 2020 om 13:02
    • Quote van 31 Jan 2020 om 12:03
      Ze blijven maar doorgaan op hetzelfde punt zonder echt dieper te analyseren. Bezettingsgraad is slecht inderdaad, en het verval met 10 jaar geleden enorm, maar we hebben nou eenmaal een groter stadion dan de rest. En zelfs met gemiddeld 18.000 bezoekers zijn we één van de best bezochte clubs van de eredivisie. En we hebben het dieptepunt bereikt, dit jaar weer 400 meer seizoenkaarthouders. En bij de 8000 mensen die afgehaakt zijn de afgelopen 10 jaar, dáár zaten juist veel ouderen bij.

      Jongeren naar het stadion krijgen is hier van oudsher een probleem, aangezien er maar 29.000 mensen in Heerenveen zelf wonen, en de rest qua vervoer/kosten etc. toch op anderen/ouders aangewezen is. Lekker op het fietsje naar het stadion is er voor velen gewoon niet bij. Moet natuurlijk wel aan gewerkt worden, dat gebeurt ook met o.a. het gratis vervoer via Arriva.
    Precies spelvout. Dat is al een veel betere analyse dan hierboven gegeven wordt door VI. Ik heb nog steeds een abonnement, maar merk dat de kwaliteit in de afgelopen 10 jaar niet omhoog is gegaan. Een beetje de stijging of daling van de gemiddelde bezettingsgraad en de gemiddelde leeftijd aflezen, kunnen we allemaal wel.
  • 31 Jan 2020 om 12:08
    Het nadeel is dat de meeste wedstrijden om 20.45 gespeeld worden. Dat is nou ook niet bepaald een tijd waarmee je samen met je kind naar een voetbalwedstrijd gaat kijken thuis laat staan in het stadion als je nog een eindje moet rijden. Hier is mn zoontje van 4 groot fan en wil graag mee naar het stadion. Is ook al 2x meegeweest. Maar ja hey die hoort dan al in bed te liggen om 20.45. Als dat een keer veranderd is het wel leuk om hem weer een keer mee te nemen.
  • 31 Jan 2020 om 12:03
    Ze blijven maar doorgaan op hetzelfde punt zonder echt dieper te analyseren. Bezettingsgraad is slecht inderdaad, en het verval met 10 jaar geleden enorm, maar we hebben nou eenmaal een groter stadion dan de rest. En zelfs met gemiddeld 18.000 bezoekers zijn we één van de best bezochte clubs van de eredivisie. En we hebben het dieptepunt bereikt, dit jaar weer 400 meer seizoenkaarthouders. En bij de 8000 mensen die afgehaakt zijn de afgelopen 10 jaar, dáár zaten juist veel ouderen bij.

    Jongeren naar het stadion krijgen is hier van oudsher een probleem, aangezien er maar 29.000 mensen in Heerenveen zelf wonen, en de rest qua vervoer/kosten etc. toch op anderen/ouders aangewezen is. Lekker op het fietsje naar het stadion is er voor velen gewoon niet bij. Moet natuurlijk wel aan gewerkt worden, dat gebeurt ook met o.a. het gratis vervoer via Arriva.
zaterdag 14 maart 2020
18:30
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›