''Waarschijnlijk zal het contract van Bednarek verlengd worden'' KIJKTIP | FOX Sports zendt bekerfinale van 2009 vanavond opnieuw uit Venema erkent: ''Heel vaak gaat het nog over dat ene doelpunt'' Eredivisie moet buitenlandse competities volgen met speelagenda Ex-Heerenvener: ''Ik ben wel een beetje in shock dat we nog spelen''

VIDEO | Samenvatting: AZ boekt nipte zege tegen SC Heerenveen

16
VIDEO | Samenvatting: AZ boekt nipte zege tegen SC Heerenveen

SC Heerenveen heeft zaterdagavond in eigen huis met 1-2 verloren van AZ Alkmaar. De Friezen hadden met name in de tweede helft het betere van het spel, maar twee momenten van onachtzaamheid werden door de Alkmaarders keihard afgestraft.

Beide clubs waren midweeks nog actief in de KNVB Beker en dat was terug te zien in het begin van de wedstrijd. Er was genoeg goede wil maar in de uitvoering bleef het vaak steken. In de 35e minuut leidde het indirect tot de openingstreffer van AZ. Sven Botman wilde met een omhaal uitverdedigen, maar raakte de bal maar half, waardoor Dani de Wit van dichtbij simpel kon binnen tikken.

Op een schot van Joey Veerman na - spits Jens Odgaard liep in de baan van het schot - kon Heerenveen er aanvallend weinig tegenover zetten. Het meest spraakmakende moment voor rust was een natrappende beweging van AZ-aanvaller Oussama Idrissi, die zowel door scheidsrechter Kevin Blom als de VAR als 'normaal' werd gezien en niet bestraft.

In de tweede helft was het opnieuw AZ dat een grote kans kreeg, maar het schot van Myron Boadu werd door Warner Hahn in een reflex over de goal getikt. Niet veel later sloeg SC Heerenveen uit het niets ineens toe: Hicham Faik stuurde met een goede pass de snelle Chidera Ejuke weg, die de bal met rechts rustig in de lange hoek krulde achter AZ-doelman Marco Bizot.

De Friezen konden echter maar drie minuten genieten van de gelijkmaker. Uit een afgeslagen corner kwam de bal voor de voeten van AZ-spits Boadu, die de bal van dichtbij in de dak van de goal kon schieten. En zo moest Heerenveen opnieuw in de aanval en kreeg het via Ejuke opnieuw een reuzenkans. Een identieke aanval als bij de 1-1 werd nu door de Nigeriaan nét voorlangs geschoten.

Even eerder claimde Heerenveen nog een penalty vanwege hands, maar ook dit werd door Blom weggewoven. Aan de andere kant voorkwam Sherel Floranus met een uiterste inspanning nog de 3-1. Ondanks het inbrengen van de aanvallend ingestelde Runar Espejord, Jordy Bruijn en Alen Halilovic kon Heerenveen de muur van AZ - de minst gepasseerde verdediging van de Eredivisie - niet meer slechten.

Voor de Friezen is het de derde nederlaag in de laatste vier competitieduels. Alleen tegen Heracles (1-1) werd tussendoor nog een punt gepakt. Volgende week nemen de Friezen het in Limburg op tegen Fortuna Sittard.

Opstelling SC Heerenveen: Hahn; Van Rhijn, Dresevic, Botman, Floranus; Kongolo (83' Halilovic), Veerman, Faik (70' Bruijn); Van Bergen, Odgaard (63' Espejord), Ejuke.

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 26 Jan 2020 om 13:10
    Wat heb ik me enorm verbaasd over Odgaard. Het werd met de minuut slechter. Als het niet lukt is het geen schande, maar als het niet lukt omdat je geen inzet toont is het heel snel opzouten. Ik zeg op de trein zetten en uitzwaaien.
  • 26 Jan 2020 om 12:21
    • Quote van 26 Jan 2020 om 09:59
      Ik weet niet meer wat de regel is met hands wel of niet...nog erger dat de VAR het natrappen van Idrissi in de 1helft niet heeft bekeken das gewoon rood....die vond ik erger!
    Helemaal waar. Indrissi was zonder enige twijfel een rode kaart. Over een handbal kun je nog uren bomen over of het opzettelijk of niet was. Natrappen is gewoon helder. Daar was ook geen twijfel over. Dan is het rood. Ongelooflijk dit.
  • 26 Jan 2020 om 12:19
    • Quote van 26 Jan 2020 om 11:48
      Waar kunnen jullie de handsbal terugzien? Niet via de FOX samenvatting...
    Via NPO herhaling
  • 26 Jan 2020 om 11:48
    Waar kunnen jullie de handsbal terugzien? Niet via de FOX samenvatting...
  • 26 Jan 2020 om 10:52
    • Quote van 26 Jan 2020 om 10:36
      Laten we ons nu niet vetschuilen achter Blom, die ons altijd dramatisch fluit. AZ is voetballend veel verder dan ons. Ons middeneld is veel te statisch.
    We hadden misschien ook wel niks verdiend, maar als de arbitrage de regels niet volgt dan mag je daar wel over klagen toch? Stel ze hadden die rode kaart gekregen en wij die penalty, dan had het heel anders kunnen lopen. Volgens mij werd er door de VAR niet eens naar beide momenten gekeken. Terwijl dat het het minste is wat ze konden doen. Maar afgezien van dat speelden we niet best. Voorin wordt te weinig risico genomen door de middenvelders. En achterin moeten ze scherper zijn en geen risico nemen. Botman kan ook die bal over de achterlijn trappen ipv een omhaal doen daar.
  • 26 Jan 2020 om 10:36
    Laten we ons nu niet vetschuilen achter Blom, die ons altijd dramatisch fluit. AZ is voetballend veel verder dan ons. Ons middeneld is veel te statisch.
  • 26 Jan 2020 om 10:15
    Tsja Blom...tsja knvb..? Het begint te rieken naar partijdigheid cq commercieel belang..een alleen ajks als cluppie voor de top positie's is wel wat mager niet hier in de mm competitie. Dan maar een az voorkeuren "gunnen" !? Dan ziet het niet zo lullig uit ...want psv en feijenoord doen ook al niet meer mee. Zoiets zit er volgens mij achter . Laten we niet te naïef zijn hier in NL ...kijk naar andere landen.
  • 26 Jan 2020 om 09:59
    • Quote van 26 Jan 2020 om 08:15
      Nog een keer de samenvatting gezien. Het was een 500% strafschop. Hoe kan dit KNVB?!? SCHANDALIG.
    Ik weet niet meer wat de regel is met hands wel of niet...nog erger dat de VAR het natrappen van Idrissi in de 1helft niet heeft bekeken das gewoon rood....die vond ik erger!
  • 26 Jan 2020 om 09:11
    Van de tweede ballen en duels op het middenveld hebben wr hooguit 20% gewonnen. AZ wad daar jeer en meester al vertaalden ze het niet naar veel kansen. Vanaf minuut was te zien dat de frisheid er niet was. Goed voorbeeld was Veerman, die liep met lood in zijn schoenen. Geen schande, deze tegenstander is zoveel verder dan wij zijn.
  • 26 Jan 2020 om 08:15
    Nog een keer de samenvatting gezien. Het was een 500% strafschop. Hoe kan dit KNVB?!? SCHANDALIG.
  • 26 Jan 2020 om 01:34
    • Quote van 25 Jan 2020 om 20:40
      Man...man...man... Die Blom floot weer goed hoor. Heerenveen had een penalty moeten krijgen. Die Koopmeinders had de 1e helft al rood moeten hebben. Bij gelijksoortige overtreding krijgt Veerman een gele kaart. Spelers van Heerenveen moeten ook eerder situaties aanvoelen. Wat slimmer spelen. Verder vindt ik v. Rijn met de week slechter worden. Snap niet zo goed wat zijn meerwaarde is. Tja....Odgaard....slenterde maar wat.
    Tuurlijk zat de scheids vandaag niet mee, maar op de manier hoe we achterin fouten maken kan echt niet. Hierdoor krijgen we te veel tegen wat ons vandaag ook weer nekt (Botman die de bal weg wilt werken met een omhaal). In aanvallend opzicht zitten er bijna nooit risico volle passes in. Hier kunnen we met Ejuke en van Bergen veel gevaarlijker mee zijn en Ejuke scoorde daardoor vandaag ook. Als we uit willen verdedigen zit er soms te veel risico in waardoor we weer gevaarlijk balverlies lijden, dit hoort ook bij de fouten die achterin gemaakt worden. Er had vandaag meer ingezeten.
  • 25 Jan 2020 om 23:48
    Zag dat natrappen pas in de samenvatting. In het stadion niet gezien. Maar wel schandalig, dacht dat natrappen gewoon rood was? Dan had VAR moeten ingrijpen. En die handsbal ook, overduidelijk hands lijkt mij. Weer geen VAR. Andersom was het vast anders geweest. Wellicht hadden we wel niet meer verdiend, maar regels zijn regels toch? Overigens zie ik de volgende keer liever Hajal ipv Halilovic. Halilovic aub niet meer op rechtsbuiten zetten. Is stijf links dus zeer beperkt. En vertraagt het spel. En zijn schoten vallen me ook tegen. Leuk dat hij dir bal mooi kan aannemen maar schiet hem dan ook minimaal op goal vervolgens. Hij denkt zo goed te zijn, laat dat dan ook zien.
  • 25 Jan 2020 om 22:29
    Het voetbal wordt steeds meer tikkie breed tikkie terug. Eerste helft was heel erg wat dat betreft. Net als de eerste tegen WII woensdag.. Het wordt er niet leuker op om naar te kijken. En waarom spelen we vaak zo belabberd de eerste 45 min?
  • 25 Jan 2020 om 21:49
    • Quote van 25 Jan 2020 om 20:40
      Man...man...man... Die Blom floot weer goed hoor. Heerenveen had een penalty moeten krijgen. Die Koopmeinders had de 1e helft al rood moeten hebben. Bij gelijksoortige overtreding krijgt Veerman een gele kaart. Spelers van Heerenveen moeten ook eerder situaties aanvoelen. Wat slimmer spelen. Verder vindt ik v. Rijn met de week slechter worden. Snap niet zo goed wat zijn meerwaarde is. Tja....Odgaard....slenterde maar wat.
    Precies dit. Gele kaart Heerenveen waar AZ er 4x mee weg komt. AZ 2 keer rood moeten hebben en Heerenveen een penalty...
  • 25 Jan 2020 om 20:57
    Zelf weer weggeven. Verhaal van het seizoen wat mij betreft. Ploegen spelen vaak matig tegen ons, maar wij helpen ze vrijwel altijd zelf in het zadel.
  • 25 Jan 2020 om 20:40
    Man...man...man... Die Blom floot weer goed hoor. Heerenveen had een penalty moeten krijgen. Die Koopmeinders had de 1e helft al rood moeten hebben. Bij gelijksoortige overtreding krijgt Veerman een gele kaart. Spelers van Heerenveen moeten ook eerder situaties aanvoelen. Wat slimmer spelen. Verder vindt ik v. Rijn met de week slechter worden. Snap niet zo goed wat zijn meerwaarde is. Tja....Odgaard....slenterde maar wat.