VIDEO | Samenvatting: SC Heerenveen op penalty's door naar kwartfinale

35
VIDEO | Samenvatting: SC Heerenveen op penalty's door naar kwartfinale

SC Heerenveen heeft zich woensdagavond ten koste van Willem II gekwalificeerd voor de kwartfinale van de KNVB Beker. Mede dankzij een dubieuze penalty en een eigen goal van Willem II stond het na na 120 minuten spelen 2-2, waarna er op penalty's werd gewonnen.

De Friezen begonnen redelijk aan het duel maar keken na twintig minuten toch alweer snel tegen een achterstand aan. Mike Ndayishimiye klopte Sherel Floranus op snelheid en kon vanaf rechts spits Vangelis Pavlidis bedienen, die vanaf die afstand simpelweg niet kon missen. Voor rust kon Heerenveen daar weinig tegenover zetten.

Na rust ging het langzamerhand beter met de ploeg van Johnny Jansen, maar had het scheidsrechter Pol van Boekel nodig om langszij te komen. Een tackle op de bal van Willem II-rechtsback Bart Nieuwkoop werd beoordeeld als een overtreding op Chidera Ejuke, maar deze keer was de VAR er niet om in te grijpen. Aanvoerder Hicham Faik schoot de penalty hard via de lat binnen.

Heerenveen was ook daarna de betere partij maar grote kansen bleven uit, tot een kwartier voor tijd. Joey Veerman stuurde Ejuke knap weg en die kon de bal over de uitkomende doelman Timo Wellenreuther tikken. Uiteindelijk was het Dries Saddiki die - onder druk van de aanwezige Ejuke - de bal in eigen doel werkte.

De Friezen hoefden daarna alleen de voorsprong maar te verdedigen, maar dat lukte maar vijf minuten. In de 81e minuut scoorde invaler Damil Dankerlui met een goed geplaatste kopbal de gelijkmaker en moest er - ondanks dat Veerman met een schot op de lat nog dichtbij de 3-2 was - verlengd gaan worden. SC Heerenveen maakte daarin het meeste aanspraak op een goal.

Eerst probeerde invaller Rami Hajal het met een omhaal en drie minuten voor tijd gaf hij collega-invaller Runar Espejord een niet te missen kans. De Noorse spits schoot de bal evenwel op Wellenreuther, waardoor uiteindelijk de beslissing moest gaan vallen via strafschoppen.

SC Heerenveen trok daarin aan het langste eind door de strafschoppen beter te benutten: 4-3. Heerkens schoot als eerste over en even later zag Espejord zijn penalty gekeerd worden door Wellenreuther. Omdat Warner Hahn de vierde penalty van Willem II stopte, kon Ejuke de laatste penalty nemen en benutten.

Volgende week dinsdag wordt duidelijk of Feyenoord of Fortuna Sittard de tegenstander wordt in de kwartfinale.

Opstelling SC Heerenveen: Hahn; Van Rhijn, Botman, Dresevic, Floranus; Faik, Kongolo, Veerman (90' Hajal); Van Bergen (105' Halilovic), Bruijn (74' Espejord), Ejuke.

35 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 23 Jan 2020 om 15:24
    • Quote van 23 Jan 2020 om 12:58
      Je weet dat de kans redelijk aanwezig is dat we in de volgende ronde tegen Feyenoord moeten en als we dat op 1 of andere manier winnen daarna tegen waarschijnlijk tegen PSV of AZ? Hoop het oprecht en als we de finale halen zou het een wereldprestatie zijn, maar heb er een hard hoofd in, puur door de waarschijnlijke tegenstanders.
    Ja klopt. Ik heb er wel vertrouwen in.
    Alleen tegen Ajax ben je kansloos denk ik.
  • 23 Jan 2020 om 14:13
    • Quote van 23 Jan 2020 om 12:58
      Je weet dat de kans redelijk aanwezig is dat we in de volgende ronde tegen Feyenoord moeten en als we dat op 1 of andere manier winnen daarna tegen waarschijnlijk tegen PSV of AZ? Hoop het oprecht en als we de finale halen zou het een wereldprestatie zijn, maar heb er een hard hoofd in, puur door de waarschijnlijke tegenstanders.
    AZ hebben we al gewonnen dit seizoen (uit). En PSV hadden we wellicht moeten winnen. Had in elk geval gekund. Volgens mij hebben we vooral de meeste moeite met Feyenoord, weet niet waarom maar het is gewoon zo. Niet omdat Feyenoord zo goed is. We maken altijd een kans. Ondanks dat de andere ploegen favoriet zijn.
  • 23 Jan 2020 om 12:58
    • Quote van 23 Jan 2020 om 11:10
      We hadden gisteren de scheidsrechter niet tegen. Het was geen penalty. Je moet soms ook wat geluk hebben. Tegen Feyenoord of fortuna hebben we ook wel kans om door te gaan. We spelen nu tot de finale thuis. Dat is ook wel een keer lekker. Alleen Ajax dat wordt heel moeilijk. Tegen de andere ploegen hebben we alle kans.
    Je weet dat de kans redelijk aanwezig is dat we in de volgende ronde tegen Feyenoord moeten en als we dat op 1 of andere manier winnen daarna tegen waarschijnlijk tegen PSV of AZ? Hoop het oprecht en als we de finale halen zou het een wereldprestatie zijn, maar heb er een hard hoofd in, puur door de waarschijnlijke tegenstanders.
  • 23 Jan 2020 om 12:56
    • Quote van 23 Jan 2020 om 11:08
      Idd nog vroeg voor beoordeling maar ben eerlijk gezegd niet enthousiast. Hoor iemand zeggen ‘hij staat wel op goede plek’. Maar dat is iet genoeg voor onze club. We hebben een kille afmaker nodig. Nog maar paar wedstrijdjes geduld.....
    Hij heeft nog maar 2 invalbeurten gehad. Geef m ook de kans. We zijn geen ajax of psv. Bij Uth en dost ging t ook niet direkt goed.
  • 23 Jan 2020 om 12:15
    Nelom stond alleen basis omdat Peters er niet bij was..
  • 23 Jan 2020 om 11:52
    • Quote van 23 Jan 2020 om 08:53
      Mooie bekeravond met een geweldige ambiance. Toch even puntje van aandacht, waarom kunnen wij al jaren geen fatsoenlijke linksback halen? Floranus moet gewoon weer naar rechts, op links kan gewoon niet. Woudenberg kan het niveau ook niet aan en Van Hau is waarschijnlijk nog minder. Ik vind dat Heerenveen deze zomer echt op zoek moet naar een degelijke back. Nelom en Nieuwkoop zijn 10x beter dan onze backs, in aanvallend, maar ook in verdedigend opzicht
    Over Nieuwkoop, dat is een beetje een koe in de kont kijken.
    In de zomer had Heerenveen belangstelling maar wou Feyenoord/Stam in eerste instantie niet meewerken; pas na hun trainingskamp.
    Daarom werd Van Rhijn gehaald.
    Uiteindelijk ging Nieuwkoop pas 30 augustus naar Willem II (huur).
    En dat hij het nu goed doet is mooi voor 'm, maar volgens mij was niet iedereen hier destijds positief over zijn mogelijke komst.

    En Nelom, tsja.
    Die heeft het geluk dat ie in een goed draaiend elftal terecht is gekomen.
    In z'n eerdere carrière is het nooit een hoogvlieger geweest en heeft ie eigenlijk nergens kunnen imponeren.
  • 23 Jan 2020 om 11:10
    We hadden gisteren de scheidsrechter niet tegen. Het was geen penalty. Je moet soms ook wat geluk hebben. Tegen Feyenoord of fortuna hebben we ook wel kans om door te gaan. We spelen nu tot de finale thuis. Dat is ook wel een keer lekker. Alleen Ajax dat wordt heel moeilijk. Tegen de andere ploegen hebben we alle kans.
  • 23 Jan 2020 om 11:08
    • Quote van 22 Jan 2020 om 23:46
      Gaan we plezier aan beleven. Hij heeft wat.
    Idd nog vroeg voor beoordeling maar ben eerlijk gezegd niet enthousiast. Hoor iemand zeggen ‘hij staat wel op goede plek’. Maar dat is iet genoeg voor onze club. We hebben een kille afmaker nodig. Nog maar paar wedstrijdjes geduld.....
  • 23 Jan 2020 om 08:53
    Mooie bekeravond met een geweldige ambiance. Toch even puntje van aandacht, waarom kunnen wij al jaren geen fatsoenlijke linksback halen? Floranus moet gewoon weer naar rechts, op links kan gewoon niet. Woudenberg kan het niveau ook niet aan en Van Hau is waarschijnlijk nog minder. Ik vind dat Heerenveen deze zomer echt op zoek moet naar een degelijke back. Nelom en Nieuwkoop zijn 10x beter dan onze backs, in aanvallend, maar ook in verdedigend opzicht
  • 23 Jan 2020 om 08:38
    • Quote van 23 Jan 2020 om 06:38
      Maar ff serieus, wat was Floranus aan het doen vandaag? Bij de 1-0 mag hij zo langs hem lopen, bij de 2-2 kopt die rechtsback zomaar even binnen omdat hij er gewoon buitengewoon nonchalant bijstaat! Slechte zaak
    Voor de 0_1 de terugspeelbal voor eigen doel langs. Na de 2_2 laat hij nunnely zomaar voor zich komen waardoor nunnely bijna raakkopt. Nee floranus op links kan echt niet meer. Hij moet te vaak terug draaien naar zijn goede rechterbeen wat de opbouw vertraagt.
  • 23 Jan 2020 om 08:29
    • Quote van 23 Jan 2020 om 05:29
      nu begin ik gelijk te twijfelen want zodra jij de woorden zeker gebruikt wordt het meestal niets
    Het zal wel ... Maar iedereen ziet toch wat een fijne speler het is !? En nog hartstikke jong.
  • 23 Jan 2020 om 08:07
    • Quote van 23 Jan 2020 om 08:01
      Vergeleken met vorig seizoen deed hij het in het eerste halfjaar een stuk beter en hij had inderdaad ook een aantal aardige wedstrijden. Maar als je door fouten consequent tegengoals weggeeft - ook in de eerste seizoenshelft - is dat niet genoeg. Vandaag weer in de fout bij de eerste én tweede tegengoal, zoals Luke inderdaad ook aangeeft. En dan mag ie nog van geluk spreken dat Nunnely (1,7m) die bal over kopt in de verlenging, nadat Floranus besloot om weg te bukken. Ik had de reacties hier wel willen zien als die goal was gevallen. Het is dat het kwartje nu de goede kant opvalt, maar dit kan echt niet op dit niveau.
    En dan vergeet ik nog die bizarre terugspeelbal in de eerste fase, waardoor we bijna weer heel snel achter de feiten aanliepen. Maar Woudenberg was inderdaad ook dramatisch zaterdag, treurig dat we geen normale linksback hebben rondlopen en dat Van Hau blijkbaar nog minder is.
  • 23 Jan 2020 om 08:01
    • Quote van 22 Jan 2020 om 23:56
      Floranus was anders prima bezig voor de winterstop , zoveel punten heeft ons dat echt niet gekost hoor , wel een aantal tegengoals maar zo dramatisch als jij het schetst was het ook weer niet , daarbij Woudenberg was tegen Feyenoord nog erger om te zien. Halilovic liet vandaag bijvoorbeeld eindelijk eens zien ook te willen knokken , ik hoop voor hem dat het kwartje is gevallen en hij eindelijk doorheeft dat leuk pingelen alleen niet direct betekend dat je een basisplaats krijgt je moet ook werken. Maar we moeten toch een zondebok/ schandpaal hebben om op te zeiken en dat doet een aantal maar wat graag op jongens als Floranus .
    Vergeleken met vorig seizoen deed hij het in het eerste halfjaar een stuk beter en hij had inderdaad ook een aantal aardige wedstrijden. Maar als je door fouten consequent tegengoals weggeeft - ook in de eerste seizoenshelft - is dat niet genoeg. Vandaag weer in de fout bij de eerste én tweede tegengoal, zoals Luke inderdaad ook aangeeft. En dan mag ie nog van geluk spreken dat Nunnely (1,7m) die bal over kopt in de verlenging, nadat Floranus besloot om weg te bukken. Ik had de reacties hier wel willen zien als die goal was gevallen. Het is dat het kwartje nu de goede kant opvalt, maar dit kan echt niet op dit niveau.
  • 23 Jan 2020 om 07:55
    • Quote van 23 Jan 2020 om 06:38
      Maar ff serieus, wat was Floranus aan het doen vandaag? Bij de 1-0 mag hij zo langs hem lopen, bij de 2-2 kopt die rechtsback zomaar even binnen omdat hij er gewoon buitengewoon nonchalant bijstaat! Slechte zaak
    Floranus maar beter als rechtsback. Op links verdedigt hij idd vaak gevaarlijk uit.
  • 23 Jan 2020 om 07:28
    Wat een pot zeg!! Genieten maar ook nagelbijten. Gelukkig door :))
  • 23 Jan 2020 om 06:38
    Maar ff serieus, wat was Floranus aan het doen vandaag? Bij de 1-0 mag hij zo langs hem lopen, bij de 2-2 kopt die rechtsback zomaar even binnen omdat hij er gewoon buitengewoon nonchalant bijstaat! Slechte zaak
  • 23 Jan 2020 om 05:29
    • Quote van 23 Jan 2020 om 00:58
      Dat bedoel ik :-)..Wat een genot om naar te kijken en wat talent heeft deze jongen ! Wordt een hele grote ,op zeker!
    nu begin ik gelijk te twijfelen want zodra jij de woorden zeker gebruikt wordt het meestal niets
  • 23 Jan 2020 om 00:58
    • Quote van 22 Jan 2020 om 23:48
      Yessss. Trouwens, Hajal hele grote speler, gaan we nog veel plezier aan beleven!
    Dat bedoel ik :-)..Wat een genot om naar te kijken en wat talent heeft deze jongen ! Wordt een hele grote ,op zeker!
  • 23 Jan 2020 om 00:38
    • Quote van 23 Jan 2020 om 00:37
      Eerste helft best matig van onze kant. De rest van de wedstrijd was voor mijn gevoel voor ons. Zonde dat je op het laatst die tegengoal nog krijgt. Gelukkig wel gewonnen. En volgens mij ook terecht. Ben wel blij met Espejord. Een sterke lange spits die weet waar hij moet staan. Helaas nog geen goal maar komt nu al beter op mij over dan Odgaard. Laat meer zien. Hajal ook leuk ingevallen, kon wel aardig mee. Veerman ook best prima met zijn passes. Ejuke ook, Bruijn ook wel. Hopelijk vindt van Bergen zijn vorm weer snel, begin de oude van Bergen te missen. Speelt niet echt vrij meer voor mijn gevoel.
    Maar geen spijt dat ik ben gekomen. Zeker een leuke avond gehad. Morgenochtend wellicht meer spijt maar blij dat ik erbij was.
  • 23 Jan 2020 om 00:37
    Eerste helft best matig van onze kant. De rest van de wedstrijd was voor mijn gevoel voor ons. Zonde dat je op het laatst die tegengoal nog krijgt. Gelukkig wel gewonnen. En volgens mij ook terecht. Ben wel blij met Espejord. Een sterke lange spits die weet waar hij moet staan. Helaas nog geen goal maar komt nu al beter op mij over dan Odgaard. Laat meer zien. Hajal ook leuk ingevallen, kon wel aardig mee. Veerman ook best prima met zijn passes. Ejuke ook, Bruijn ook wel. Hopelijk vindt van Bergen zijn vorm weer snel, begin de oude van Bergen te missen. Speelt niet echt vrij meer voor mijn gevoel.
  • 23 Jan 2020 om 00:36
    Heerlijke en lange voetbalavond. Vanaf het uitvallen van Pavlidis(denk het kantelmoment) de betere ploeg. Espejord, spits naar mijn hart. Altijd aanspeelbaar, sterk in duels maar nog ietwat ongelukkig. Heb wel vertrouwen in deze spits! Toetje: wachten op de trap om naar huis te moeten, wat een feest is dat zeg, gewoon genieten!!
  • 23 Jan 2020 om 00:00
    Een ouderwetse bekeravond inderdaad. De eerste helft heel matig, maar na rust heer en meester. De overwinning leek binnen, maar toch laten we ons weer foppen en kun je weer opnieuw beginnen. In de verlenging was er maar één ploeg die voor de winst ging en dat was Heerenveen. Halilovic en Hajal vielen zeer goed in en ook deze spits kan mij wel bekoren. Goede loopacties, waaronder die waar de 2-1 uit voort kwam, sterk lichaam en goed als aanspeelpunt.
    Maar bovenal genoten van de sfeer. Echt weer ouderwets Heerenveen, Heerenveen en meelevend op iedere tribune.
    Nu thuis tegen Feyenoord of Fortuna. Hopelijk denken dan ook de verliezers van de avond, de thuisblijvers, wel twee keer na voordat ze de jongens weer in de steek laten; uitzonderingen daargelaten.
    Forza Heerenveen!
  • 22 Jan 2020 om 23:56
    • Quote van 22 Jan 2020 om 23:51
      HEERLIJK! Wat een ouderwetse bekerkraker. Nu zaterdag weer vol achter de ploeg om ook in de competitie bij te blijven. Maar... als we dit nog hadden verloren, was iedereen volledig losgegaan op Floranus en Espejord. Met name Floranus was weer ouderwets om te janken. Wat heeft dat ons al punten gekost, en nu bijna een uitschakeling. Espejord oogt nog niet heel best (en snel), maar gunnen we nog wat meer tijd. Positief afsluiten: Hajal is er wel eentje hoor. Mooi dat z'n contract ook al vroegtijdig is verlengd.
    Floranus was anders prima bezig voor de winterstop , zoveel punten heeft ons dat echt niet gekost hoor , wel een aantal tegengoals maar zo dramatisch als jij het schetst was het ook weer niet , daarbij Woudenberg was tegen Feyenoord nog erger om te zien. Halilovic liet vandaag bijvoorbeeld eindelijk eens zien ook te willen knokken , ik hoop voor hem dat het kwartje is gevallen en hij eindelijk doorheeft dat leuk pingelen alleen niet direct betekend dat je een basisplaats krijgt je moet ook werken. Maar we moeten toch een zondebok/ schandpaal hebben om op te zeiken en dat doet een aantal maar wat graag op jongens als Floranus .
  • 22 Jan 2020 om 23:51
    HEERLIJK! Wat een ouderwetse bekerkraker. Nu zaterdag weer vol achter de ploeg om ook in de competitie bij te blijven. Maar... als we dit nog hadden verloren, was iedereen volledig losgegaan op Floranus en Espejord. Met name Floranus was weer ouderwets om te janken. Wat heeft dat ons al punten gekost, en nu bijna een uitschakeling. Espejord oogt nog niet heel best (en snel), maar gunnen we nog wat meer tijd. Positief afsluiten: Hajal is er wel eentje hoor. Mooi dat z'n contract ook al vroegtijdig is verlengd.
  • 22 Jan 2020 om 23:50
    Wàt een gave avond!!
  • 22 Jan 2020 om 23:49
    • Quote van 22 Jan 2020 om 23:48
      Yessss. Trouwens, Hajal hele grote speler, gaan we nog veel plezier aan beleven!
    Die omhaal, dat was wat geweest zeg
  • 22 Jan 2020 om 23:49
    Resultaat is binnen, en daar gaat het in deze potjes om! Op naar de wedstrijd tegen AZ! Zin in!
  • 22 Jan 2020 om 23:48
    YESSS wat een pot!!
  • 22 Jan 2020 om 23:48
    Yessss. Trouwens, Hajal hele grote speler, gaan we nog veel plezier aan beleven!
  • 22 Jan 2020 om 23:46
    • Quote van 22 Jan 2020 om 23:42
      Oh oh Espejord... eerst 2 grote kansen missen en vervolgens ook nog de penalty. Ben benieuwd naar de toekomst van deze aanwinst.
    Gaan we plezier aan beleven. Hij heeft wat.
  • 22 Jan 2020 om 23:42
    Oh oh Espejord... eerst 2 grote kansen missen en vervolgens ook nog de penalty. Ben benieuwd naar de toekomst van deze aanwinst.
  • 22 Jan 2020 om 23:42
    Trots op onze jongens! Trots op Nieuw Noord!
  • 22 Jan 2020 om 23:40
    Typisch beker potje. Maar verdorie hoe is het toch mogelijk dat we zo ontzettend vaak op achterstand eerst komen. Schrijnend waardoor je de 2e helft weer moet repareren en dus vaak beter is dan de eerste helft.
  • 22 Jan 2020 om 23:40
    Toch wel heerlijk als je naar penalty wint, maar niet goed voor het hart. Zag ook stuk als 10 nieuwe sponsoren die verwelkomd werden, er is dus beweging op e commerciele afdeling, nu nog hoofdsponsor!
  • 22 Jan 2020 om 23:40
    JAAAAAAAHHH!!!!
zaterdag 14 maart 2020
18:30
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›