Van Seumeren: ''Voor ons belangrijk wat SC Heerenveen gaat doen''

25
Van Seumeren: ''Voor ons belangrijk wat SC Heerenveen gaat doen''

FC Utrecht hoopt definitief aan te haken bij de subtop in Nederland. Dankzij de financiële steun van clubeigenaar Frans van Seumeren hebben de Domstedelingen flinke stappen gemaakt. De voetbalwereld blijft echter onzeker, weet de bestuurder.

"Ajax en PSV zijn in principe weg. Maar Feyenoord is kwetsbaar. Wat gaan ze doen?", vraagt Van Seumeren zich af in Voetbal International. "AZ is een voorbeeld voor mij en Twente blijft, hoe je het wendt of keert, een grote club. Ze hebben een enorme schuld, maar wel dertigduizend toeschouwers en betrokken ondernemers. Twente zal op de deur gaan kloppen."

"Vitesse heb je dan nog, maar die zie ik op de langere termijn niet als een dreiging", vervolgt Van Seumeren. "Ik denk dat de Russen het een keer zat worden. Belangrijk is voor ons wat Groningen en Heerenveen doen. Fantastisch mooie clubs. Gaan zij toch zoeken naar externe investeerders? Dan zie ik ze als concurrent. Doen ze dat niet, dan gaan ze de reis niet redden."

25 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 24 Jan 2020 om 18:33
    • Quote van 24 Jan 2020 om 11:41
      Geen paniek, onze nieuwe hoofdsponsor komt er aan! Zoals belooft geïnformeerd bij mijn bronnen. Ze wisten allen wel wat te melden. Maar ze lieten we door schemeren dat er hard aan gewerkt wordt en we op korter termijn iets kunnen verwachten. Een van de bronnen liet weten dat het zal gaan om een Nederlandse multinational, andere bronnen wisten te melden dat het zal gaan als een zelfde soort constructie als bij PSV.
    Kom met feiten! Iedereen kan zo wat rond toeteren !
  • 24 Jan 2020 om 17:20
    • Quote van 24 Jan 2020 om 16:43
      Het is in die zin zijn taak dat hij het helpt faciliteren omdat hij de importantie ervan inziet, begrijpt en zich kan inleven. Vergelijken met Riemer heeft geen zin. Die was als voorzitter uniek. Die had voor een voorzitter zoveel voetbalknowhow, een uitzondering op de regel. Vergelijkingen met Van Praag en Van de Herik gaan ook niet op. Dat waren de grootste clubs van Nederland waar al een topsportklimaat was en en verschrikkelijk veel voetbalknowhow in de organisatie. Inderdaad Of Brouwer de ideale man was zullen we nooit weten. Hij had in ieder geval wel een clubgeest en een Heerenveens netwerk en een gun factor bij ondernemers. Heb je het idee dat de huidige voorzitter goed kan kietelen en onderhandelen?
    Mijn managers hebben ook bijna tot geen verstand van het werk dat ik en mijn team uitvoer.
    Maar toch faciliteren ze ons buitengewoon goed!
    Hoe dan? Omdat ie goed naar ons luistert en zich laat informeren.
    Een goede voorzitter/directeur hoeft niet bijster veel inhoudelijke kennis te hebben wanneer zijn personeel/adviseurs dat wel hebben en het kunnen overbrengen en hij/zij er voor open staat. Het is belangrijker dat ie de zakelijke/bestuurlijke kant onder de knie heeft zodat hij uberhaupt de mogelijkheden heeft om te kunnen faciliteren.

    Maar verder benoem je voornamelijk zaken waar je het niet mee eens bent; dan neem ik maar ff aan dat je het wél eens bent met wat je niet benoemd.

    Of hij goed kan onderhandelen/kietelen; geen idee. Ik weet niet wat en hoe groot zijn rol binnen de commerciële afdeling is. Maar als hij een aandeel heeft in de stijgende OSSH lijn en met meerjarige hoofdsponsor (meer dan 7 ton) komt, dan zou je haast zeggen van wel.
    We wachten 't af.
  • 24 Jan 2020 om 16:46
    • Quote van 24 Jan 2020 om 15:01
      Dat is het ook niet toch? Heerenveen en AZ zouden in principe gelijkwaardige clubs kunnen zijn. Hebben allebei geen club eigenaar of investeerder. Alleen bij AZ is een heel helder beleid wat zijn vruchten afwerpt en er is veel voetbalknowhow. AZ is ons nu wel ontgroeid maar ik heb vertrouwen dat wij dat ook kunnen. Of dat met deze organisatie gaat lukken is alleen de vraag.
    in principe ja , maar op dit moment is het verschil wel erg groot , ik reageerde meer op basis van het heden niet wat kan of had kunnen zijn . AZ is op dit moment Heerenveen op alle fronten gepasseerd , het is geen onoverkomelijk verschil maar voor je als Heerenveen ooit weer aansluiting vind dan ben je al snel 5 tot 10 jaar verder. Dan doel ik op de financiële huishouding , de trainings- accommodatie etc etc Ik persoonlijk vind het een groot verschil op dit moment , je moet AZ uiteraard als voorbeeld nemen , maar het kan geen kwaad je te richten op aansluiting te vinden bij Utrecht en Vitesse voor je überhaupt maar denkt aan AZ bijhalen.
  • 24 Jan 2020 om 16:43
    • Quote van 24 Jan 2020 om 16:00
      Dat zal ie ongetwijfeld hebben, maar in hoeverre is dát zijn taak?
      Ligt dat niet veel meer bij een Technisch Directeur? Of zoals bij AZ bij Directeur Voetbalzaken (Max Huijberts)?

      Riemer, Smit, Nijland, van den Herik, Van Praag; hadden ook geen top-sport achtergrond.

      Als je bedrijven aan je wilt binden moet je kunnen onderhandelen, je moet ze kunnen kietelen, weten wat je ze kunt bieden en wat ze willen. De bedrijven komen vooral voor de club en wat er op het veld te zien is, niet voor een directeur.
      Iemand in een commerciële functie met een top-sport mentaliteit maar zonder 'commercieel instinct' zal met een gunfactor misschien een sponsortje of 2 binnen halen.
      Iemand in een commerciële functie zonder een top-sport mentaliteit maar mét een 'commercieel instinct' haalt het veelvuldige binnen.

      Voetbalkennis en visie moet zeer zeker aanwezig zijn, maar vooral bij de mensen die over
      voetbaltechnische zaken gaan..

      De door sommige ideale man, Sytse Bouwer, heeft ook geen top-sport achtergrond.
      Was dat voor hem dan geen vereiste?
    Het is in die zin zijn taak dat hij het helpt faciliteren omdat hij de importantie ervan inziet, begrijpt en zich kan inleven. Vergelijken met Riemer heeft geen zin. Die was als voorzitter uniek. Die had voor een voorzitter zoveel voetbalknowhow, een uitzondering op de regel. Vergelijkingen met Van Praag en Van de Herik gaan ook niet op. Dat waren de grootste clubs van Nederland waar al een topsportklimaat was en en verschrikkelijk veel voetbalknowhow in de organisatie. Inderdaad Of Brouwer de ideale man was zullen we nooit weten. Hij had in ieder geval wel een clubgeest en een Heerenveens netwerk en een gun factor bij ondernemers. Heb je het idee dat de huidige voorzitter goed kan kietelen en onderhandelen?
  • 24 Jan 2020 om 16:17
    • Quote van 24 Jan 2020 om 16:14
      Off-topic. De positie van Toon Gerbrands wordt ter discussie gesteld in Eindhoven. Niet dat ik voorstander ben van “weer” bestuurlijke onrust. Maar als er iemand voldoet aan de eisen is het Gerbrands wel. Komt hier uit de regio (Sneek).
    Gerbrands had vorig jaar van mij mogen komen; heb ik toen ook geopperd.
    Maar volgens mij is het vooral de positie van John de Jong die behoorlijk ter discussie staat.

    En als Gerbrands per volgend seizoen met netjes handen schudden het van Roozemond over kan nemen; dikke prima.
  • 24 Jan 2020 om 16:14
    Off-topic. De positie van Toon Gerbrands wordt ter discussie gesteld in Eindhoven. Niet dat ik voorstander ben van “weer” bestuurlijke onrust. Maar als er iemand voldoet aan de eisen is het Gerbrands wel. Komt hier uit de regio (Sneek).
  • 24 Jan 2020 om 16:00
    • Quote van 24 Jan 2020 om 15:30
      Denk wel dat je het eens bent dat Eenhoorn weet hoe je een topsport klimaat weet te ontwikkelen als voormalig topsporter. Hij weet als geen ander wat daar voor nodig is. Daar zit wel topsport knowhow om sportief zaken te ontwikkelen. Wanneer je een bestuurder neemt uit het bedrijfsleven zal die een ontzettend goed netwerk moeten hebben waardoor hij sterke partijen aan zich kan binden. Een gunfactor hebben.
    Dat zal ie ongetwijfeld hebben, maar in hoeverre is dát zijn taak?
    Ligt dat niet veel meer bij een Technisch Directeur? Of zoals bij AZ bij Directeur Voetbalzaken (Max Huijberts)?

    Riemer, Smit, Nijland, van den Herik, Van Praag; hadden ook geen top-sport achtergrond.

    Als je bedrijven aan je wilt binden moet je kunnen onderhandelen, je moet ze kunnen kietelen, weten wat je ze kunt bieden en wat ze willen. De bedrijven komen vooral voor de club en wat er op het veld te zien is, niet voor een directeur.
    Iemand in een commerciële functie met een top-sport mentaliteit maar zonder 'commercieel instinct' zal met een gunfactor misschien een sponsortje of 2 binnen halen.
    Iemand in een commerciële functie zonder een top-sport mentaliteit maar mét een 'commercieel instinct' haalt het veelvuldige binnen.

    Voetbalkennis en visie moet zeer zeker aanwezig zijn, maar vooral bij de mensen die over
    voetbaltechnische zaken gaan..

    De door sommige ideale man, Sytse Bouwer, heeft ook geen top-sport achtergrond.
    Was dat voor hem dan geen vereiste?
  • 24 Jan 2020 om 15:30
    • Quote van 24 Jan 2020 om 15:12
      Het duurde bij AZ 3 jaar na het DSB debacle voordat ze weer een positief resultaat boekten.
      Dit kwam vanwege 5,8miljoen Europa League geld, 8 miljoen aan transfers en 3,6 miljoen vanwege de eredivisieLive verkoop aan fox.. Hier hielden ze 1,4 miljoen aan over.
      Oftewel, nog steeds een gapend gat van ruim 16miljoen! Fors meer dan wat wij op dit moment hebben.

      Vervolgens heeft AZ dit op poten gezet:
      zal AZ in de periode 2013 -
      2016 gaan werken volgens het motto: “van een financieel gezonde club naar structureel sportieve prestaties.”
      Om dit te bereiken heeft AZ een stappenplan ontwikkeld
      met de volgende pijlers: een analyse van de scouting en
      de jeugdopleiding van AZ, verhoging van de inkomstenstromen bij commercie, de horeca en de evenementen bij AZ, een analyse van de hele AZ-organisatie, alle mogelijkheden in en rond het stadion benutten en het invoeren van automatiseringssystemen binnen de werkorganisatie.
      https://assets.bettyblocks.com/bdc45a652151494fb19f45c2d221f12b_assets/files/Jaarverslag1213

      Dat heeft voor hun heel goed uitgepakt en dit is ook grofweg dezelfde aanpak die Heerenveen op dit moment hanteert.

      Het "jeugd door te laten stromen en door gerichte scouting spelers op te pikken" heeft helemaal niets te maken met de functie van Roozemond of Algemeen Directeur. Dat is aan Hamstra, de scouting en de hoofd jeugdopleiding. Dat is wat Heerenveen al jaren doet en wat ook nu nog de gaten vult ipv het 'gaatje'.
      De structurele verbeteringen qua inkomsten moeten niet van het veld komen, maar van alles wat zich daar omheen begeeft. En om dat te realiseren heb je geen man met voetbal kennis nodig maar iemand die commerciële kansen ziet en grijpt. Iemand die in kan schatten of de initiële kosten voldoende baten kunnen genereren.

      Een algemeen directeur hoeft geen uitgebreide voetbalkennis te hebben; dat is aan de mensen die daadwerkelijk over het voetbal gaan. Een algemeen directeur moet wél openstaan vóór die mensen.

      Er zijn zo gigantisch veel voorbeelden van succesvolle (algemeen) directeuren die uit de zakenwereld komen en geen voetbalkennis hadden/hebben.
      Om je voorbeeld van AZ maar weer eens aan te halen: Robert Eenhorn was een professioneel honkballer en honkbal coach. Daarna heeft ie nog enkele jaren de functie technisch directeur bij de honkbalbond uitgeoefend.

    Denk wel dat je het eens bent dat Eenhoorn weet hoe je een topsport klimaat weet te ontwikkelen als voormalig topsporter. Hij weet als geen ander wat daar voor nodig is. Daar zit wel topsport knowhow om sportief zaken te ontwikkelen. Wanneer je een bestuurder neemt uit het bedrijfsleven zal die een ontzettend goed netwerk moeten hebben waardoor hij sterke partijen aan zich kan binden. Een gunfactor hebben.
  • 24 Jan 2020 om 15:12
    • Quote van 24 Jan 2020 om 14:06
      Het verschil met Heerenveen en AZ is niet groot. Maar die redden het op om met de juiste mensen een voetbalclub te leiden door met visie en kennis geld te maken, jeugd door te laten stromen en door gerichte scouting spelers op te pikken. Dat is onder Cruijff ook bij Ajax ingezet en die plukken de vruchten er ook van. Puur het beleid en het binnenboord hebben van kennis en juiste mensen vol passie is het mogelijk om mee te kunnen doen in de subtop. Bij Heerenveen hebben we op dit moment helaas niet de juiste beleidsmaker die dat zelfde ook kan realiseren...
    Het duurde bij AZ 3 jaar na het DSB debacle voordat ze weer een positief resultaat boekten.
    Dit kwam vanwege 5,8miljoen Europa League geld, 8 miljoen aan transfers en 3,6 miljoen vanwege de eredivisieLive verkoop aan fox.. Hier hielden ze 1,4 miljoen aan over.
    Oftewel, nog steeds een gapend gat van ruim 16miljoen! Fors meer dan wat wij op dit moment hebben.

    Vervolgens heeft AZ dit op poten gezet:
    zal AZ in de periode 2013 -
    2016 gaan werken volgens het motto: “van een financieel gezonde club naar structureel sportieve prestaties.”
    Om dit te bereiken heeft AZ een stappenplan ontwikkeld
    met de volgende pijlers: een analyse van de scouting en
    de jeugdopleiding van AZ, verhoging van de inkomstenstromen bij commercie, de horeca en de evenementen bij AZ, een analyse van de hele AZ-organisatie, alle mogelijkheden in en rond het stadion benutten en het invoeren van automatiseringssystemen binnen de werkorganisatie.
    https://assets.bettyblocks.com/bdc45a652151494fb19f45c2d221f12b_assets/files/Jaarverslag1213

    Dat heeft voor hun heel goed uitgepakt en dit is ook grofweg dezelfde aanpak die Heerenveen op dit moment hanteert.

    Het "jeugd door te laten stromen en door gerichte scouting spelers op te pikken" heeft helemaal niets te maken met de functie van Roozemond of Algemeen Directeur. Dat is aan Hamstra, de scouting en de hoofd jeugdopleiding. Dat is wat Heerenveen al jaren doet en wat ook nu nog de gaten vult ipv het 'gaatje'.
    De structurele verbeteringen qua inkomsten moeten niet van het veld komen, maar van alles wat zich daar omheen begeeft. En om dat te realiseren heb je geen man met voetbal kennis nodig maar iemand die commerciële kansen ziet en grijpt. Iemand die in kan schatten of de initiële kosten voldoende baten kunnen genereren.

    Een algemeen directeur hoeft geen uitgebreide voetbalkennis te hebben; dat is aan de mensen die daadwerkelijk over het voetbal gaan. Een algemeen directeur moet wél openstaan vóór die mensen.

    Er zijn zo gigantisch veel voorbeelden van succesvolle (algemeen) directeuren die uit de zakenwereld komen en geen voetbalkennis hadden/hebben.
    Om je voorbeeld van AZ maar weer eens aan te halen: Robert Eenhorn was een professioneel honkballer en honkbal coach. Daarna heeft ie nog enkele jaren de functie technisch directeur bij de honkbalbond uitgeoefend.

  • 24 Jan 2020 om 15:06
    • Quote van 24 Jan 2020 om 14:52
      Heel uit een lopend. van 500.000 tot meer dan 1 miljoen.
      De waarheid zal ergens in het midden liggen.
    Voor 500.00 had groen leven ook.kunnen blijven
  • 24 Jan 2020 om 15:01
    • Quote van 24 Jan 2020 om 14:41
      en tegelijkertijd claim je dat het verschil niet zo groot is ................
    Dat is het ook niet toch? Heerenveen en AZ zouden in principe gelijkwaardige clubs kunnen zijn. Hebben allebei geen club eigenaar of investeerder. Alleen bij AZ is een heel helder beleid wat zijn vruchten afwerpt en er is veel voetbalknowhow. AZ is ons nu wel ontgroeid maar ik heb vertrouwen dat wij dat ook kunnen. Of dat met deze organisatie gaat lukken is alleen de vraag.
  • 24 Jan 2020 om 14:57
    • Quote van 24 Jan 2020 om 14:41
      en tegelijkertijd claim je dat het verschil niet zo groot is ................
    Qua naam, achterland en achterban zijn ze even groot. Gerespecteerde clubs in Nederland, maar doet AZ het op dit moment op bestuurlijk niveau stukken beter als bij Heerenveen. De kloof wordt daardoor wel groter en net als wat Van Seumeren al aangeeft is het voor Heerenveen aanhaken of afhaken. En ik vrees als we met deze bestuurder nog langer doorgaan, afhaken met alle gevolgen van dien. En dat is niet nodig met onze naam, achterban en het achterland wat we hebben.
  • 24 Jan 2020 om 14:52
    • Quote van
      Deze quote is verwijderd.
    Heel uit een lopend. van 500.000 tot meer dan 1 miljoen.
    De waarheid zal ergens in het midden liggen.
  • 24 Jan 2020 om 14:41
    • Quote van 24 Jan 2020 om 14:33
      Maar het heeft ook een reden dat ze een grote sponsor hebben en hogere tv opbrengsten krijgen. Zij hebben na het DSB debacle aangetoond dat ze met de juiste mensen er weer bovenop zijn gekomen. Dat toont aan dat je met de juiste mensen de club maakt waar ze nu staan!
    en tegelijkertijd claim je dat het verschil niet zo groot is ................
  • 24 Jan 2020 om 14:33
    • Quote van 24 Jan 2020 om 14:12
      Correct me if I am wrong, maar groot verschiil met AZ is een AFAS die veel sponsorgeld betaald en de jaarlijkse inkomsten van veel hogere tv geld inkomsten dan wij mogen ontvangen. Juist door die hogere inkomsten kan AZ meer doen op o.a. transfergebied. Waardoor ze ook sterk blijven.
    Maar het heeft ook een reden dat ze een grote sponsor hebben en hogere tv opbrengsten krijgen. Zij hebben na het DSB debacle aangetoond dat ze met de juiste mensen er weer bovenop zijn gekomen. Dat toont aan dat je met de juiste mensen de club maakt waar ze nu staan!
  • 24 Jan 2020 om 14:13
    • Quote van 24 Jan 2020 om 11:46
      In het jubileumjaar zou ik het geweldig vinden om sponsoren uit het verleden terug te laten keren. Misschien om de beurt gedurende een paar maanden met misschien ook verschillende shirtontwerpen, met retro look.
    Waar is die like button? ????
  • 24 Jan 2020 om 14:12
    • Quote van 24 Jan 2020 om 14:06
      Het verschil met Heerenveen en AZ is niet groot. Maar die redden het op om met de juiste mensen een voetbalclub te leiden door met visie en kennis geld te maken, jeugd door te laten stromen en door gerichte scouting spelers op te pikken. Dat is onder Cruijff ook bij Ajax ingezet en die plukken de vruchten er ook van. Puur het beleid en het binnenboord hebben van kennis en juiste mensen vol passie is het mogelijk om mee te kunnen doen in de subtop. Bij Heerenveen hebben we op dit moment helaas niet de juiste beleidsmaker die dat zelfde ook kan realiseren...
    Correct me if I am wrong, maar groot verschiil met AZ is een AFAS die veel sponsorgeld betaald en de jaarlijkse inkomsten van veel hogere tv geld inkomsten dan wij mogen ontvangen. Juist door die hogere inkomsten kan AZ meer doen op o.a. transfergebied. Waardoor ze ook sterk blijven.
  • 24 Jan 2020 om 14:06
    • Quote van 24 Jan 2020 om 11:30
      Hij heeft in zoverre gelijk dat er wel een aanzienlijk kapitaal aangeboord zal moeten worden om bij te blijven en mee te kunnen..., daarin ligt wel degelijk een uitdaging om dat te genereren.
    Het verschil met Heerenveen en AZ is niet groot. Maar die redden het op om met de juiste mensen een voetbalclub te leiden door met visie en kennis geld te maken, jeugd door te laten stromen en door gerichte scouting spelers op te pikken. Dat is onder Cruijff ook bij Ajax ingezet en die plukken de vruchten er ook van. Puur het beleid en het binnenboord hebben van kennis en juiste mensen vol passie is het mogelijk om mee te kunnen doen in de subtop. Bij Heerenveen hebben we op dit moment helaas niet de juiste beleidsmaker die dat zelfde ook kan realiseren...
  • 24 Jan 2020 om 13:26
    • Quote van 24 Jan 2020 om 11:46
      In het jubileumjaar zou ik het geweldig vinden om sponsoren uit het verleden terug te laten keren. Misschien om de beurt gedurende een paar maanden met misschien ook verschillende shirtontwerpen, met retro look.
    Leuk idee!
  • 24 Jan 2020 om 11:46
    In het jubileumjaar zou ik het geweldig vinden om sponsoren uit het verleden terug te laten keren. Misschien om de beurt gedurende een paar maanden met misschien ook verschillende shirtontwerpen, met retro look.
  • 24 Jan 2020 om 11:41
    Geen paniek, onze nieuwe hoofdsponsor komt er aan! Zoals belooft geïnformeerd bij mijn bronnen. Ze wisten allen wel wat te melden. Maar ze lieten we door schemeren dat er hard aan gewerkt wordt en we op korter termijn iets kunnen verwachten. Een van de bronnen liet weten dat het zal gaan om een Nederlandse multinational, andere bronnen wisten te melden dat het zal gaan als een zelfde soort constructie als bij PSV.
  • 24 Jan 2020 om 11:36
    De wal keert ooit het schip. Dan gaan de idiote salarissen weer naar beneden, gaat jeugd nog meer kans krijgen.
  • 24 Jan 2020 om 11:30
    Hij heeft in zoverre gelijk dat er wel een aanzienlijk kapitaal aangeboord zal moeten worden om bij te blijven en mee te kunnen..., daarin ligt wel degelijk een uitdaging om dat te genereren.
  • 24 Jan 2020 om 11:22
    • Quote van 24 Jan 2020 om 11:11
      Wij redden het ook wel zonder externe financiers. Ik denk eerder dat Fc Utrecht "de reis" niet redt.Best vreemd eigenlijk met zo'n grote stad.
    Zonder het geld van Van Seumeren is Utrecht op sterven na dood.
    FC Utrecht heeft nog altijd een negatief eigen vermogen nauwelijks werkkapitaal.
    Van Seumeren verkoopt niet voor niets een deel van z'n aandelen om wéér geld in de club te stoppen.
    FC Utrecht heeft over het seizoen 2018/'19 nog een verlies geleden van 3,4 miljoen euro. Daarmee loopt het totale tekort in de periode onder eigenaar Frans van Seumeren op tot 46 miljoen euro.
  • 24 Jan 2020 om 11:11
    Wij redden het ook wel zonder externe financiers. Ik denk eerder dat Fc Utrecht "de reis" niet redt.Best vreemd eigenlijk met zo'n grote stad.
zaterdag 14 maart 2020
18:30
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›