VIDEO | Samenvatting: SC Heerenveen sleept eerste thuiszege binnen

35
VIDEO | Samenvatting: SC Heerenveen sleept eerste thuiszege binnen

SC Heerenveen heeft zaterdagavond de eerste thuisoverwinning van het seizoen geboekt op PEC Zwolle. Na vier remises op rij was het tegen de Zwollenaren wel raak, al ging het met meer moeite dan nodig was. Mitchell van Bergen maakte vlak voor rust de enige treffer: 1-0.

Voor rust was Heerenveen over het algemeen de betere ploeg, maar grote kansen kwamen er eigenlijk niet. De Friezen hadden een overwicht op het middenveld maar in de eindfase ontbrak het aan een goede pass of een gericht schot. Hicham Faik was met een schot van afstand nog het dichtste bij een treffer.

Beide ploegen leken de kleedkamers op te zoeken met een brilstand maar toen kwam er toch nog een kans voor Heerenveen. Mitchell van Bergen veroverde de bal, kreeg de bal via wat geluk weer mee van Jens Odgaard en kon de bal vervolgens koel langs PEC-doelman Xavier Mous schieten.

In de tweede helft ging het rommelwerk van beide ploegen door. Heerenveen was op technisch en fysiek vlak de gasten vaak de baas maar de kansen gingen er niet in. Jens Odgaard schoot hard in de korte hoek, Ibrahim Dresevic kopte van dichtbij over en Sven Botman en Chidera Ejuke stuitten op Mous.

PEC Zwolle stelde daar in aanvallend opzicht weinig tegenover maar de lange ballen die in de slotfase werden ingebracht zorgden toch voor genoeg samengeknepen billen bij de Friese supporters. Maar de verdediging - met Sven Botman en Sherel Floranus als uitblinkers - hielden sterk stand.

Door de derde driepunter van het seizoen staat SC Heerenveen staat nu op plaats negen met dertien punten.

Opstelling SC Heerenveen: Hahn; Floranus, Dresevic, Botman, Woudenberg; Kongolo (62' Halilovic), Faik, Veerman; Van Bergen (86' Akujobi), Odgaard (90' Høegh), Ejuke.

35 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 7 Oct 2019 om 17:26
    We zijn aan de bal wel eens beter geweest. Maar man. Wat een beleving op het veld. Werken hun het snot voor de ogen. Alle lof voor deze ploeg en trainer. Deze foto spreekt boekdelen. Passie.. Die ook te voelen was op de tribune. Goeie zet van NN om meer centraal te staan. Op naar de volgende!
  • 6 Oct 2019 om 18:38
    • Quote van 6 Oct 2019 om 17:39
      Het is ook nooit goed voor sommige mensen. Spelen we goed maar winnen we niet dan is er gezeik. Spelen we minder maar pakken we wel de 3 punten, is het ook weer niet goed. Zie toch eens een keer het positieve in plaats van altijd dat gezeur. Komt steeds meer voor op dit forum. Heel triest en heel jammmer.
    Ik snapte de reactie van AlvesSCH ook totaal niet , als we nou met 3-0 of 4-0 hadden verloren door fouten van Woudenberg dan ja kan ik een reactie als die van Alves nog begrijpen maar je wint met 1-0 en Woudenberg speelde degelijk . Dus waarom die reactie?? geen idee
  • 6 Oct 2019 om 17:39
    • Quote van 5 Oct 2019 om 23:47
      Slechte wedstrijd gezien. Hamstra wanneer komt je topaankoop van Hau binnen de lijnen?? #fail
    Het is ook nooit goed voor sommige mensen. Spelen we goed maar winnen we niet dan is er gezeik. Spelen we minder maar pakken we wel de 3 punten, is het ook weer niet goed. Zie toch eens een keer het positieve in plaats van altijd dat gezeur. Komt steeds meer voor op dit forum. Heel triest en heel jammmer.
  • 6 Oct 2019 om 17:39
    • Quote van 6 Oct 2019 om 17:23
      Ik snap sommigen hier niet, we winnen en het is weer nodig kritiek te hebben op een aantal spelers , spelen ze goed maar winnen ze niet dan is er kritiek , is het minder maar winnen ze dan moeten er ook weer spelers negatief uitgelicht worden. Begin dat een beetje jammer te vinden hier , licht het positieve eens eruit inplaats van het zoeken naar dingen om maar te kunnen klagen. Het eeuwige geklaag over niet goed genoeg , tekort komen etc het is toch niet nodig als je wint , als ze verliezen dan mag je best eens naar spelers wijzen maar ik begrijp dat echt niet als je wint dat er dan in het negatieve geuit moet worden.
    Het was gister niet zo goed als dat we eerder hebben gezien van deze jongens, wat is er verkeerd aan om dat gewoon te benoemen? Waarom zou het niet mogen? Je bent toch aan het kijken waar het beter kan, want het is zeker dat dat kan op basis van gister.

    Volgens mij snijdt de reactie van Pes hout, want Jansen haalt niet voor niets Kongolo eruit in de tweede helft voor een aanvallende Halilovic. We kregen ook meer kansen daarna. Het zou zomaar kunnen zijn dat die binnenkort in de basis staat ten koste van Faik of Kongolo. Het tempo was veelal te laag, waardoor het een moeizame wedstrijd werd. Daarbij wordt Odgaard heel erg weinig gevonden. Dat ligt ook voor een deel bij Odgaard zelf, want die weet zich bij voorzetten altijd te verstoppen achter verdedigers, maar ook omdat je op de 10 een speler mist die goed bij hem aansluit en hem ook in stelling kan brengen.

    Veerman zou bijvoorbeeld uitstekend als spelverdeler kunnen fungeren in plaats van Faik. Kongolo heeft eigenschappen die anderen niet hebben op het middenveld, maar moet nog wel een hoop leren. Dan heb je ook nog Bruijn, dus het middenveld is echt prima op kracht op het moment.
  • 6 Oct 2019 om 17:23
    • Quote van 6 Oct 2019 om 15:21
      Voor rust speelde Zwolle ook al met 4 voorin en Hamer helemaal doorgeschoven. Ook toen lag er voldoende ruimte, echter werd er veel te vaak voor een bal breed gekozen en waren onze middenvelders niet aanspeelbaar tussen de linies. Ze stonden wederom veelal op 1 lijn, wat simpel te verdedigen is en bij balverlies werd er drie keer ons hele middenveld uitgespeeld door één actie, waarvan tweemaal een poortje bij Kongolo. Het ziet er bij Kongolo heel leuk en lenig uit, maar ik vind hem simpelweg tekort komen in dit soort duels. Dat geeft niet, want hij is nog heel jong en kan nog heel veel leren. Dat geldt voor Faik eigenlijk ook, maar die is ouder en moet eigenlijk verder zijn. Hij is positioneel wat sterker dan Kongolo en is onze aanvoerder. Die zal JJ niet snel passeren.
    Ik snap sommigen hier niet, we winnen en het is weer nodig kritiek te hebben op een aantal spelers , spelen ze goed maar winnen ze niet dan is er kritiek , is het minder maar winnen ze dan moeten er ook weer spelers negatief uitgelicht worden. Begin dat een beetje jammer te vinden hier , licht het positieve eens eruit inplaats van het zoeken naar dingen om maar te kunnen klagen. Het eeuwige geklaag over niet goed genoeg , tekort komen etc het is toch niet nodig als je wint , als ze verliezen dan mag je best eens naar spelers wijzen maar ik begrijp dat echt niet als je wint dat er dan in het negatieve geuit moet worden.
  • 6 Oct 2019 om 15:21
    • Quote van 6 Oct 2019 om 14:08
      Zwolle moest gegeven moment ook komen om de achterstand goed te maken waardoor er ook meer ruimte lag voor ons. Dus konden ze via de counter toeslaan alleen lieten ze dat jammer genoeg na.



    Voor rust speelde Zwolle ook al met 4 voorin en Hamer helemaal doorgeschoven. Ook toen lag er voldoende ruimte, echter werd er veel te vaak voor een bal breed gekozen en waren onze middenvelders niet aanspeelbaar tussen de linies. Ze stonden wederom veelal op 1 lijn, wat simpel te verdedigen is en bij balverlies werd er drie keer ons hele middenveld uitgespeeld door één actie, waarvan tweemaal een poortje bij Kongolo. Het ziet er bij Kongolo heel leuk en lenig uit, maar ik vind hem simpelweg tekort komen in dit soort duels. Dat geeft niet, want hij is nog heel jong en kan nog heel veel leren. Dat geldt voor Faik eigenlijk ook, maar die is ouder en moet eigenlijk verder zijn. Hij is positioneel wat sterker dan Kongolo en is onze aanvoerder. Die zal JJ niet snel passeren.
  • 6 Oct 2019 om 14:41
    • Quote van 6 Oct 2019 om 09:23
      Toch een assist.
    Haha, ja. Ok. Maar zelfs daar zat veel geluk bij hoe die stuiterbal rond gaat.
  • 6 Oct 2019 om 14:08
    • Quote van 6 Oct 2019 om 11:10
      Precies. Doelpunt viel ook net op een moment dat Zwolle gevaarlijker werd en veel corners en een paar kansjes kreeg. Na rust was Zwolle nergens en hadden we totale controle. Ik vond ons voor rust weer voorspelbaar en te traag en dat had m.i. te maken met Van Bergen die zich keer op keer vastliep, maar ook met ons middenveld. Beetje zoals het laatste halfuur tegen Utrecht. Niet in staat om echt gevaarlijk te worden, maar wel veel de bal te hebben. Ik was daarom ook positief verrast door de wissel Halilovic-Kongolo. Ik vond dat we daarna veel beter begonnen te voetballen. Zwolle gaf de hele wedstrijd hoog druk en pas toen gingen we daar echt goed onderuit voetballen, simpelweg omdat er meer beweging was op het middenveld en de ballen sneller vooruit werden gespeeld.
    Zwolle moest gegeven moment ook komen om de achterstand goed te maken waardoor er ook meer ruimte lag voor ons. Dus konden ze via de counter toeslaan alleen lieten ze dat jammer genoeg na.



  • 6 Oct 2019 om 12:00
    Stond vooral verdedigend echt zeer stabiel, dat heb ik zowat nauwelijks nog meegemaakt als Feanfan haha. Het was misschien niet de beste wedstrijd maar wij waren duidelijk de betere en dus ook een terechte overwinning. MOTM voor mij is Floranus
  • 6 Oct 2019 om 11:10
    • Quote van 6 Oct 2019 om 10:52
      Je hebt mazzel dat de goal valt. Goed ingeschoten door van Bergen, maar de flipperkast die er aan vooraf ging ( via verdedigers van Zwolle en de schouder van Odgaard komt de bal uiteindelijk bij van Bergen) Wel een terechte overwinning want Zwolle bracht helemaal niks. Genoten van Floranus (nou had hij ook een makkie tegen Dennis “hakje over de zijlijn” Johnsen natuurlijk ;-)) Voor mij de man vd wedstrijd. Matig van onze kant maar de 3 punten smaken heerlijk.
    Precies. Doelpunt viel ook net op een moment dat Zwolle gevaarlijker werd en veel corners en een paar kansjes kreeg. Na rust was Zwolle nergens en hadden we totale controle. Ik vond ons voor rust weer voorspelbaar en te traag en dat had m.i. te maken met Van Bergen die zich keer op keer vastliep, maar ook met ons middenveld. Beetje zoals het laatste halfuur tegen Utrecht. Niet in staat om echt gevaarlijk te worden, maar wel veel de bal te hebben. Ik was daarom ook positief verrast door de wissel Halilovic-Kongolo. Ik vond dat we daarna veel beter begonnen te voetballen. Zwolle gaf de hele wedstrijd hoog druk en pas toen gingen we daar echt goed onderuit voetballen, simpelweg omdat er meer beweging was op het middenveld en de ballen sneller vooruit werden gespeeld.
  • 6 Oct 2019 om 10:52
    Je hebt mazzel dat de goal valt. Goed ingeschoten door van Bergen, maar de flipperkast die er aan vooraf ging ( via verdedigers van Zwolle en de schouder van Odgaard komt de bal uiteindelijk bij van Bergen) Wel een terechte overwinning want Zwolle bracht helemaal niks. Genoten van Floranus (nou had hij ook een makkie tegen Dennis “hakje over de zijlijn” Johnsen natuurlijk ;-)) Voor mij de man vd wedstrijd. Matig van onze kant maar de 3 punten smaken heerlijk.
  • 6 Oct 2019 om 10:24
    Wat een heerlijke overwinning was dit!
  • 6 Oct 2019 om 10:12
    Eindelijk weer een thuisoverwinning.Jammer dat de 2-0 niet viel. Bij Van Bergen lukte niet veel maar wel weer gescoord. Ejuke knapt ook als verdediger veel werk op;prima! En Floranus speelde ook echt een prima wedstrijd. En Veerman is de aankoop van dit seizoen!
  • 6 Oct 2019 om 09:37
    Weer de nul gister. Ook geen enkel moment gedacht dat er een tegendoelpunt zou vallen. Nu we met twee echte verdedigers centraal staan zie je ook dat de backs makkelijker en beter gaan spelen. En met Hahn hebben we voor Heerenveen ook gewoon een goede doelman.
  • 6 Oct 2019 om 09:23
    • Quote van 6 Oct 2019 om 00:56
      Slechte wedstrijd? Ik heb ze de afgelopen jaren niet zo goed gezien. Odgaard werkt hard en publiek stond achter hem, maar is het toch weer net niet vandaag. Genieten van Ejuke en Van Bergen. Middenveld staat zo ook aardig. En zelfs Floranus speelde prima!
    Toch een assist.
  • 6 Oct 2019 om 09:14
    Lekker degelijk!!
  • 6 Oct 2019 om 08:21
    • Quote van 6 Oct 2019 om 00:19
      Floranus ook echt top trouwens, die ontwikkelt zich echt goed. Mijn man of the match vandaag
    Inderdaad Floranus speelde een hele goede pot! Gelukkig speelde Reza en Johnson ook volgens hun oude niveau ;-)
  • 6 Oct 2019 om 01:47
    Deze wedstrijd ging gewoon goed! Hard gestreden voor de overwinning. Het is echt een team, dat zie je aan alles. Floranus en Veerman duidelijk de uitblinkers vanavond. Heerlijk om te zien dat Floranus als een soort Dumfries bleef gaan. Die jongen is zich echt fantastisch aan het onwikkelen.
  • 6 Oct 2019 om 01:14
    • Quote van 5 Oct 2019 om 23:47
      Slechte wedstrijd gezien. Hamstra wanneer komt je topaankoop van Hau binnen de lijnen?? #fail
    Ben jij een trol of wat? Heerenveen was gewoon beter. We hadden meer moeten scoren maar geven ook weinig weg. We hebben in tijden niet zo weinig doelpunten tegen gekregen en vandaag ook weer de nul. Floranus met een zeer puike pot. Jouw gelul over Van Hau slaat de plank volledig mis. Drie punten erbij!
  • 6 Oct 2019 om 01:11
    • Quote van 5 Oct 2019 om 23:47
      Slechte wedstrijd gezien. Hamstra wanneer komt je topaankoop van Hau binnen de lijnen?? #fail
    Jij bent af.
  • 6 Oct 2019 om 00:56
    Slechte wedstrijd? Ik heb ze de afgelopen jaren niet zo goed gezien. Odgaard werkt hard en publiek stond achter hem, maar is het toch weer net niet vandaag. Genieten van Ejuke en Van Bergen. Middenveld staat zo ook aardig. En zelfs Floranus speelde prima!
  • 6 Oct 2019 om 00:19
    • Quote van 6 Oct 2019 om 00:18
      Echt een leuk team hebben we hoor. Ook op de bank veel talent. Behoorlijk wat keuze op het middenveld. Veerman en Halilovic beviel me wel. Maar ook Faik en Kongolo speelden een prima pot vandaag. En dan heb nog Bruijn en de talenten Akujobi, Frederiksen en Hajal. Ejuke moet nog wel wat effectiever worden met zijn acties en soms eerder de bal afspelen, en van Bergen beter zijn momenten kiezen voor een actie en dribbel. Hij wacht vaak tot hij bij de 16 is, maar heeft eerder ook al ruimte en geen dubbele dekking. Maar verder prima gespeeld. Verdiende overwinning, PEC liet weinig zien.
    Floranus ook echt top trouwens, die ontwikkelt zich echt goed. Mijn man of the match vandaag
  • 6 Oct 2019 om 00:18
    Echt een leuk team hebben we hoor. Ook op de bank veel talent. Behoorlijk wat keuze op het middenveld. Veerman en Halilovic beviel me wel. Maar ook Faik en Kongolo speelden een prima pot vandaag. En dan heb nog Bruijn en de talenten Akujobi, Frederiksen en Hajal. Ejuke moet nog wel wat effectiever worden met zijn acties en soms eerder de bal afspelen, en van Bergen beter zijn momenten kiezen voor een actie en dribbel. Hij wacht vaak tot hij bij de 16 is, maar heeft eerder ook al ruimte en geen dubbele dekking. Maar verder prima gespeeld. Verdiende overwinning, PEC liet weinig zien.
  • 6 Oct 2019 om 00:17
    • Quote van 6 Oct 2019 om 00:14
      Ten eerste had je kunnen lezen dat hij nog even moet wennen aan het communiceren en de manier van voetbal . Ten tweede zo slecht was het vandaag echt niet . @Heerenv1 Zelfde reden voor jou de communicatie en gewend raken met het type voetbal. Van Hau kan je inbrengen als je 3-0 voor staat als je 1-0 voor staat dan heb je iemand nodig die ook kan communiceren op de juiste manier.
    Tja we winnen en alsnog niet te vreden.... zegt genoeg
  • 6 Oct 2019 om 00:17
    Mooi dat een gedeelte fanatiekelingen (in enkele gevallen doorgesnoven) van NN op het onderste gedeelte van het bovenste stuk NN stonden. Kwam de sfeer wel ten goede.
  • 6 Oct 2019 om 00:14
    • Quote van 5 Oct 2019 om 23:47
      Slechte wedstrijd gezien. Hamstra wanneer komt je topaankoop van Hau binnen de lijnen?? #fail
    Ten eerste had je kunnen lezen dat hij nog even moet wennen aan het communiceren en de manier van voetbal . Ten tweede zo slecht was het vandaag echt niet . @Heerenv1 Zelfde reden voor jou de communicatie en gewend raken met het type voetbal. Van Hau kan je inbrengen als je 3-0 voor staat als je 1-0 voor staat dan heb je iemand nodig die ook kan communiceren op de juiste manier.
  • 6 Oct 2019 om 00:12
    • Quote van 6 Oct 2019 om 00:06
      En wat een geweldige voetballer die Veerman
    Absoluut! Wat een rasvoetballer! Ook heel fijn dat we hem nog een half uur samen met Halilovic konden zien op één middenveld. Je zag meteen dat ze elkaar zochten en dat er meer ballen vooruitgespeeld werden.
  • 6 Oct 2019 om 00:08
    • Quote van 5 Oct 2019 om 23:47
      Slechte wedstrijd gezien. Hamstra wanneer komt je topaankoop van Hau binnen de lijnen?? #fail
    Dit een slechte wedstrijd vinden, da's eigenlijk ook wel een #fail.
    Net als een gehuurde speler als aankoop beschrijven trouwens..
  • 6 Oct 2019 om 00:06
    En wat een geweldige voetballer die Veerman
  • 6 Oct 2019 om 00:03
    • Quote van 5 Oct 2019 om 23:51
      Waarom moet die binnen de lijnen komen, Woudenberg doet het prima. Dit is zeuren om het zeuren. Hoezo topaankoop? Is gewoon een huur waar commerciële belangen een rol hebben gespeeld en het Heerenveen niks kost. Kan dus feitelijk alleen maar wat opleveren, maar die jongen zal tijd nodig hebben en zoals gezegd er is geen enkele reden om een wijziging in onze verdediging aan te brengen.
    Nouja.. als dat zo is, waarom word Hoegh dan ingebracht? Kun je ook Van Hau die minuut gunnen
  • 6 Oct 2019 om 00:03
    • Quote van 5 Oct 2019 om 23:51
      Waarom moet die binnen de lijnen komen, Woudenberg doet het prima. Dit is zeuren om het zeuren. Hoezo topaankoop? Is gewoon een huur waar commerciële belangen een rol hebben gespeeld en het Heerenveen niks kost. Kan dus feitelijk alleen maar wat opleveren, maar die jongen zal tijd nodig hebben en zoals gezegd er is geen enkele reden om een wijziging in onze verdediging aan te brengen.
    Nouja.. als dat zo is, waarom word Hoegh dan ingebracht? Kun je ook Van Hau die minuut gunnen
  • 5 Oct 2019 om 23:51
    • Quote van 5 Oct 2019 om 23:47
      Slechte wedstrijd gezien. Hamstra wanneer komt je topaankoop van Hau binnen de lijnen?? #fail
    Waarom moet die binnen de lijnen komen, Woudenberg doet het prima. Dit is zeuren om het zeuren. Hoezo topaankoop? Is gewoon een huur waar commerciële belangen een rol hebben gespeeld en het Heerenveen niks kost. Kan dus feitelijk alleen maar wat opleveren, maar die jongen zal tijd nodig hebben en zoals gezegd er is geen enkele reden om een wijziging in onze verdediging aan te brengen.
  • 5 Oct 2019 om 23:51
    • Quote van 5 Oct 2019 om 23:47
      Slechte wedstrijd gezien. Hamstra wanneer komt je topaankoop van Hau binnen de lijnen?? #fail
    Woudenberg speelde prima toch? Ejuke mag je een topaankoop noemen. Van Hau is gehuurd, met het oog op commercie.
  • 5 Oct 2019 om 23:51
    • Quote van 5 Oct 2019 om 23:47
      Slechte wedstrijd gezien. Hamstra wanneer komt je topaankoop van Hau binnen de lijnen?? #fail
    Verdedigend stond het, wederom, heel aardig. Logisch dus dat Van Hau er nog niet in komt, hoe goed die ook zou zijn. Ach ja, we hebben blijkbaar altijd wat nodig om te zeiken hier.
  • 5 Oct 2019 om 23:47
    Slechte wedstrijd gezien. Hamstra wanneer komt je topaankoop van Hau binnen de lijnen?? #fail
zaterdag 14 maart 2020
18:30
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›