Onzekerheid voor AZ: ''Abe Lenstra Stadion moeilijk te bereiken''

( 27 reacties)
Onzekerheid voor AZ: ''Abe Lenstra Stadion moeilijk te bereiken''

AZ moet voorlopig uitwijken voor haar thuiswedstrijden in de Eredivisie. Er is veel onzekerheid voor de Alkmaarders, die twee eerdere thuisduels in Den Haag speelden en donderdagavond het Europa League-duel met Antwerp FC afwerken in Enschede.

Het is nog niet duidelijk of AZ het hele seizoen moet uitwijken. "Experts duikelen op dit moment over elkaar heen met hun bevindingen", schrijft Dennis van Bergen in het Algemeen Dagblad. "Volgens de een is AZ genoodzaakt een nieuw stadion te laten bouwen, volgens een ander moeten de tribunes opnieuw worden overkapt. De waarheid is dat er op dit moment nog weinig valt te zeggen."

Alle thuiswedstrijden elders afwerken is een complexe situatie voor AZ. Trainer Arne Slot wil de duels het liefst op één locatie afwerken. "Het stadion van ADO Den Haag is, mede vanwege het kunstgrasveld dat eindeloos kan worden gebruikt, de makkelijkste optie", weet Van Bergen. "Het Abe Lenstra Stadion van SC Heerenveen ligt dichterbij, maar is voor AZ-aanhangers moeilijk te bereiken vanwege verkeershinder op de Afsluitdijk."

Andere opties zijn het Olympisch Stadion (niet berekend op veel toeschouwers), de Johan Cruijff ArenA en Stadion Galgenwaard. "Ajax en FC Utrecht lijken niet te springen om frequent bezoek van AZ", meent Van Bergen. "De geste van FC Twente om gratis gebruik te mogen maken van de Grolsch Veste wordt in Alkmaar zeer gewaardeerd. Feit is echter dat Enschede op en neer 400 kilometer reizen is vanuit de Kaasstad."

Mocht Den Haag de uitvalsbasis worden, dan blijven er nog vraagtekens. "Op het risicoduel AZ - Ajax zit de Hofstad vanwege organisatorische en financiële redenen vermoedelijk niet te wachten", aldus Van Bergen, die daarnaast vraagtekens zet bij de wedstrijd AZ - ADO Den Haag in het Cars Jeans Stadion. "Wekt dit geen competitievervalsing in de hand?"

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 23 Aug 2019 om 02:29
    Volgens mij staat in het verhaal duidelijk dat ze het mede niet doen ivm de Afsluitdijk, en de werkzaamheden daar aan. Verder wil elk stadion huur betaald krijgen, behalve Twente. Die willen, zoals eerderin een persbericht aangegeven, goodwill creëren voor hun slechte naam.
  • 22 Aug 2019 om 12:21
    • Quote van 22 Aug 2019 om 09:10
      Ach, waarom zou je AZ niet helpen? Prima toch? Intensiever onderhoud van de grasmat. Kosten delen. Prima deal. Als het maar kostendekkend is. Winst hoeven we niet te maken
    Er werd gesuggereerd dat we maar niet als enige club geld zouden moeten vragen. Omdat Twente dat ook niet zou doen (wat ik wel een beetje betwijfel met hun verleden en huidige financiële situatie) Ook ADO doet het, ondanks het onbeperkt bespeelbare kunstgras, niet voor niets. En dat is ook logisch.
    In het verleden zijn er hele leuke clubs omgevallen omdat ze een paar ton in de problemen zaten. Hadden andere clubs die dan ook niet moeten helpen uit solidariteit?
  • 22 Aug 2019 om 11:31
    • Quote van 21 Aug 2019 om 19:57
      Ik weet niet hoe het bij ADO zit/zat maar laten we niet als enige club geld gaan vragen. Dan sta je er niet goed op.
    Zolang het maar kostendekkend is.....wat denk je van de grasmat, gas/water/licht verbruik, schoonmaakkosten, etc., over overlast dan nog maar te zwijgen hè......tuurlijk mag/moet je elkaar helpen zolang het maar geen geld kost!
  • 22 Aug 2019 om 10:56
    • Quote van 22 Aug 2019 om 10:08
      Grootste probleem bij ons en ook andere mogelijke speelsteden is de politie inzet. Dit kan je verminderen door bevoordeeld te zeggen dat er alleen AZ supporters welkom zijn en geen uitsupporters.
    Wat doordacht weer allemaal.

    Grootste probleem is niet de politie inzet. Dat zijn de omwonenden als je elk weekend het centrum lam legt.
  • 22 Aug 2019 om 10:56
    • Quote van 22 Aug 2019 om 08:25
      Inderdaad, daar denken ze vaak dat het vanuit Friesland nog 1½ uur rijden is en dat je dan in Denemarken zit.
    Nog een uurtje verder en je staat op de ijskap van de Noordpool. Overigens denk ik dat het voor Alkmaarders wel meevalt, die kennen de Afsluitdijk. Maar als je een Amsterdammer vertelt dat je uit het Noorden komt kijken ze je wel zo aan.
    Uiteindelijk zou het een mooi gebaar zijn wanneer AZ bij ons terecht kan voor een serie wedstrijden, echter geheel kosteloos lijkt me niet.
  • 22 Aug 2019 om 10:17
    • Quote van 22 Aug 2019 om 10:08
      Grootste probleem bij ons en ook andere mogelijke speelsteden is de politie inzet. Dit kan je verminderen door bevoordeeld te zeggen dat er alleen AZ supporters welkom zijn en geen uitsupporters.
    De uit-supporters straffen vanwege een fout van AZ directie (van toen)?
    Dan maar alleen de uit-supporters toe laten en dan zetten ze maar een groot scherm op het parkeerterrein van dat bouwval in Alkmaar :p

  • 22 Aug 2019 om 10:08
    Grootste probleem bij ons en ook andere mogelijke speelsteden is de politie inzet. Dit kan je verminderen door bevoordeeld te zeggen dat er alleen AZ supporters welkom zijn en geen uitsupporters.
  • 22 Aug 2019 om 09:10
    • Quote van 22 Aug 2019 om 08:30
      Ik denk dat een grasmat ook aardig te lijden heeft van 1 wedstrijd per week i.p.v 1 in de 2 weken. Als na een seizoen je mat geruïneerd is zal dat ook weer betaald moeten worden. De zon gaat voor niets op, verder moet er voor alles betaald worden.
      Daarnaast: Hun stadion is nu naar de barrebiesjes omdat ze destijds voor een dubbeltje op de eerste rang moesten. Laat ze er maar voor op de blaren zitten.
    Ach, waarom zou je AZ niet helpen? Prima toch? Intensiever onderhoud van de grasmat. Kosten delen. Prima deal. Als het maar kostendekkend is. Winst hoeven we niet te maken
  • 22 Aug 2019 om 08:58
    • Quote van 21 Aug 2019 om 20:28
      Ik moet ook weer terug he, ervaar het elke dag. Helse toch is het helemaal niet. Redelijk te vergelijken met de speeltijden lijkt mij voor zaterdag wedstrijden of Europees. Druk is het gewoon niet.
    Wat Leeuwfan zegt :)
    Voor de gemiddelde Randstedeling is een reis naar Friesland/Groningen een hele onderneming die voor hun gevoel een eeuwigheid duurt.
    Terwijl de gemiddelde Noorderling daar niet zo moeilijk over doet.
  • 22 Aug 2019 om 08:44
    • Quote van 21 Aug 2019 om 19:57
      Ik weet niet hoe het bij ADO zit/zat maar laten we niet als enige club geld gaan vragen. Dan sta je er niet goed op.
    Het schijnt dat een wedstrijd in ons stadion rond de 25.000 euro aan kosten met zich mee brengt. Ook een reden dat de dames SC bijna nooit in het stadion spelen.
  • 22 Aug 2019 om 08:30
    • Quote van 21 Aug 2019 om 19:57
      Ik weet niet hoe het bij ADO zit/zat maar laten we niet als enige club geld gaan vragen. Dan sta je er niet goed op.
    Ik denk dat een grasmat ook aardig te lijden heeft van 1 wedstrijd per week i.p.v 1 in de 2 weken. Als na een seizoen je mat geruïneerd is zal dat ook weer betaald moeten worden. De zon gaat voor niets op, verder moet er voor alles betaald worden.
    Daarnaast: Hun stadion is nu naar de barrebiesjes omdat ze destijds voor een dubbeltje op de eerste rang moesten. Laat ze er maar voor op de blaren zitten.
  • 22 Aug 2019 om 08:25
    • Quote van 21 Aug 2019 om 20:23
      Vanaf de randstad naar het Noorden wordt over het algemeen, door het volk daar, ervaren als een helse tocht, die minimaal 2 keer zo lang duurt, als vanaf hier naar daar. ;)
    Inderdaad, daar denken ze vaak dat het vanuit Friesland nog 1½ uur rijden is en dat je dan in Denemarken zit.
  • 21 Aug 2019 om 22:43
    Het stadion van ADO is vanuit Alkmaar veel dichterbij dan ons stadion hoor. Weet niet hoe die journalist erbij komt..
    Wat mij betreft is AZ trouwens van harte welkom, in geval van overmacht help je elkaar gewoon
  • 21 Aug 2019 om 21:25
    • Quote van 21 Aug 2019 om 21:24
      Kom ook wel in Heerhugowaard, dat is vanaf Sneek 35 minuten rijden. Alkmaar is hooguit 15 verder. Lijkt mij acceptabel. Dokkum of Stavoren is net zover naar Heerenveen en komen genoeg supporters vandaan.
    Maar inderdaad verschilt van iedereen zijn of haar mening daar in. Maar vanaf mijn oogpunt is het prima te doen het is inderdaad maar net wat je gewend bent.
  • 21 Aug 2019 om 21:24
    • Quote van 21 Aug 2019 om 21:07
      Jij ervaart dat zo niet maar de mensen die daar wonen echt wel. Ik hoor dat nl ook altijd en dat is wat NO1tra bedoelt.
    Kom ook wel in Heerhugowaard, dat is vanaf Sneek 35 minuten rijden. Alkmaar is hooguit 15 verder. Lijkt mij acceptabel. Dokkum of Stavoren is net zover naar Heerenveen en komen genoeg supporters vandaan.
  • 21 Aug 2019 om 21:23
    • Quote van 21 Aug 2019 om 20:13
      Twente doet het voor gratis haha. Ze hadden ook wel verwacht dat AZ niet die 400 gaan reizen
    Doen ze morgenavond toch ook?
  • 21 Aug 2019 om 21:22
    • Quote van 21 Aug 2019 om 19:43
      Twente doet het gratis. Dus dan zullen wij het ook wel gratis doen.
    Twente heeft nog wat goed te maken ten opzichte van de ED clubs, daarom hoeven wij t niet gratis te doen? Laat die miljonairs maar betalen. Het gebruik van hun eigen stadion kost toch ook geld?
  • 21 Aug 2019 om 21:07
    • Quote van 21 Aug 2019 om 20:28
      Ik moet ook weer terug he, ervaar het elke dag. Helse toch is het helemaal niet. Redelijk te vergelijken met de speeltijden lijkt mij voor zaterdag wedstrijden of Europees. Druk is het gewoon niet.
    Jij ervaart dat zo niet maar de mensen die daar wonen echt wel. Ik hoor dat nl ook altijd en dat is wat NO1tra bedoelt.
  • 21 Aug 2019 om 20:28
    • Quote van 21 Aug 2019 om 20:23
      Vanaf de randstad naar het Noorden wordt over het algemeen, door het volk daar, ervaren als een helse tocht, die minimaal 2 keer zo lang duurt, als vanaf hier naar daar. ;)
    Ik moet ook weer terug he, ervaar het elke dag. Helse toch is het helemaal niet. Redelijk te vergelijken met de speeltijden lijkt mij voor zaterdag wedstrijden of Europees. Druk is het gewoon niet.
  • 21 Aug 2019 om 20:23
    • Quote van 21 Aug 2019 om 19:32
      Rij dagelijks naar Amsterdam voor mijn werk en het verkeershinder is miniem. Wellicht de huur te hoog voor AZ? Meende ook ergens gelezen te hebben dat de burgemeester van Heerenveen er niet op zat te wachten.
    Vanaf de randstad naar het Noorden wordt over het algemeen, door het volk daar, ervaren als een helse tocht, die minimaal 2 keer zo lang duurt, als vanaf hier naar daar. ;)
  • 21 Aug 2019 om 20:13
    Twente doet het voor gratis haha. Ze hadden ook wel verwacht dat AZ niet die 400 gaan reizen
  • 21 Aug 2019 om 19:57
    • Quote van 21 Aug 2019 om 19:52
      Nee wij moeten het zeker niet gratis doen. Twente wil haar beeld t.o.v. van de rest wat positiever laten lijken en logisch. Maar aangezien de huur een aanzienlijk bedrag is valt hier wellicht wat terug te verdienen. Nou is onderhuur een hele constructie maar moet er wat mogelijk zijn lijkt mij.
    Ik weet niet hoe het bij ADO zit/zat maar laten we niet als enige club geld gaan vragen. Dan sta je er niet goed op.
  • 21 Aug 2019 om 19:52
    • Quote van 21 Aug 2019 om 19:43
      Twente doet het gratis. Dus dan zullen wij het ook wel gratis doen.
    Nee wij moeten het zeker niet gratis doen. Twente wil haar beeld t.o.v. van de rest wat positiever laten lijken en logisch. Maar aangezien de huur een aanzienlijk bedrag is valt hier wellicht wat terug te verdienen. Nou is onderhuur een hele constructie maar moet er wat mogelijk zijn lijkt mij.
  • 21 Aug 2019 om 19:50
    • Quote van 21 Aug 2019 om 19:38
      dat was vanwege Groningen.
    Aha vandaar, die wedstrijd is af gedaan dus de weg ligt open.
  • 21 Aug 2019 om 19:43
    • Quote van 21 Aug 2019 om 19:32
      Rij dagelijks naar Amsterdam voor mijn werk en het verkeershinder is miniem. Wellicht de huur te hoog voor AZ? Meende ook ergens gelezen te hebben dat de burgemeester van Heerenveen er niet op zat te wachten.
    Twente doet het gratis. Dus dan zullen wij het ook wel gratis doen.
  • 21 Aug 2019 om 19:38
    • Quote van 21 Aug 2019 om 19:32
      Rij dagelijks naar Amsterdam voor mijn werk en het verkeershinder is miniem. Wellicht de huur te hoog voor AZ? Meende ook ergens gelezen te hebben dat de burgemeester van Heerenveen er niet op zat te wachten.
    dat was vanwege Groningen.
  • 21 Aug 2019 om 19:32
    Rij dagelijks naar Amsterdam voor mijn werk en het verkeershinder is miniem. Wellicht de huur te hoog voor AZ? Meende ook ergens gelezen te hebben dat de burgemeester van Heerenveen er niet op zat te wachten.
zondag 22 september 2019
12:15
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›