VIDEO | Trefzekere Odgaard helpt Jong Denemarken aan ruime zege Botman met Oranje O20 nipt onderuit tegen Frankrijk Interlandcarrière lonkt voor Hahn: ''Hij zou op doel mogen staan'' Van den Berg terug in Heerenveen: ''We helpen graag oud-spelers'' De Jong droomt van Friese Derby: ''Mijn gevoel zit er niet vaak naast''

Aanbestedingsopdracht afgerond: 6700 zonnepanelen op Sportstad

( 38 reacties)
Aanbestedingsopdracht afgerond: 6700 zonnepanelen op Sportstad

Nog voor het einde van dit jaar worden er 6700 zonnepanelen op diverse gebouwen van Sportstad Heerenveen geïnstalleerd, meldt de Leeuwarder Courant. De panelen worden ook op de noord- en zuid-tribune van het Abe Lenstra Stadion aangebracht. 

Zoals FeanOnline dinsdag al wist te melden wordt de opdracht uitgevoerd door Zonel Energy uit Heerenveen. "Natuurlijk moet je het juiste gevoel bij een partij hebben", reageert Sportstad-directeur Rinse Bleeker in de ochtendkrant. "Wij vinden het bijvoorbeeld prettig om met een lokale partner samen te werken."

"Zonel Energy komt ook uit Heerenveen. Maar uiteindelijk geeft de prijs-kwaliteitverhouding de doorslag", aldus Bleeker, die eerder al erkende dat voormalig SC Heerenveen-hoofdsponsor GroenLeven 'significant duurder' was dan de concurrentie. "Het heeft heel wat voeten in aarde gehad."

"Gelukkig zijn we er na een lange zoektocht uitgekomen", besluit Bleeker. Naast de zonepanelen op het dak van het Abe Lenstra Stadion komen er ook panalen op het dak van de sporthallen en het inline-skatecentrum te liggen.

Foto: FeanOnline

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 15 Aug 2019 om 10:03
    • Quote van 15 Aug 2019 om 09:26
      Denk je? Als je significant goedkoper bent dan je concurrenten dan red je dat gok ik niet met “dure” Nederlandse arbeidskrachten.
    De gemeente is in dit geheel een belangrijke partner en zij waren in het eerdere geval niet blij met Zonel. Dus het lijkt me dat zij daarom inmiddels liever wat meer betalen en belastinggeld laten terugvloeien naar de lokale markt ipv buitenlandse markt.
  • 15 Aug 2019 om 09:26
    • Quote van 15 Aug 2019 om 08:44
      Hopelijk gaat Zonel deze keer de uitvoering wel laten doen door lokale onderaannemers en niet opnieuw een bedrijf uit Litouwen het werk laten verrichten. (https://frieschdagblad.nl/2018/11/29/aanbestedingen-in-heerenveen-onder-de-loep-na-inschakelen-litouws-bedrijf)
    Denk je? Als je significant goedkoper bent dan je concurrenten dan red je dat gok ik niet met “dure” Nederlandse arbeidskrachten.
  • 15 Aug 2019 om 08:56
    • Quote van 14 Aug 2019 om 23:38
      In een gouden Dries Roelvink speedo gok ik dan.
    Gatverdamme.... hier wil ik niet over nadenken om 9 uur s ochtends
  • 15 Aug 2019 om 08:44
    Hopelijk gaat Zonel deze keer de uitvoering wel laten doen door lokale onderaannemers en niet opnieuw een bedrijf uit Litouwen het werk laten verrichten. (https://frieschdagblad.nl/2018/11/29/aanbestedingen-in-heerenveen-onder-de-loep-na-inschakelen-litouws-bedrijf)
  • 14 Aug 2019 om 23:38
    • Quote van 14 Aug 2019 om 22:27
      Ik verdenk Cees er van dat hij er tussen de middag even een half uurtje onder gaat liggen , vandaar die bruine kanis.
    In een gouden Dries Roelvink speedo gok ik dan.
  • 14 Aug 2019 om 22:27
    • Quote van 14 Aug 2019 om 21:13
      Wat dacht je van de lampen die op het veld aan staan elke dag in de schaduwplekken van het stadion.
    Ik verdenk Cees er van dat hij er tussen de middag even een half uurtje onder gaat liggen , vandaar die bruine kanis.
  • 14 Aug 2019 om 21:38
    • Quote van 14 Aug 2019 om 21:13
      Wat dacht je van de lampen die op het veld aan staan elke dag in de schaduwplekken van het stadion.
    Dat zijn inderdaad wel dikke stroomverbruikers. Denk dat de stadionlampen dan in het niets vallen met Max 3 uurtjes in de twee weken. En volgens mij zijn het ook led lampen.
  • 14 Aug 2019 om 21:13
    • Quote van 14 Aug 2019 om 17:50
      Zonnepanelen leveren gelijk voordeel op door opwekking van energie. Denk alleen al aan de compensatie voor de grote stadion lichtmasten. Wat betreft de 7 jaar heb ik wel twijfels. Sportstad is grootverbruiker van energie dus simpele teruglevering gaat niet op.
    Wat dacht je van de lampen die op het veld aan staan elke dag in de schaduwplekken van het stadion.
  • 14 Aug 2019 om 20:37
    • Quote van 14 Aug 2019 om 19:58
      Uitgaande van 300 Wp komt dit op 2 Megawattpiek, vermenigvuldigd met 0,9 kWh is 1.809.000 kWh per jaar
    Bijna 4 ton dus, 33% aandeelhouder, zou een besparing van toch minimaal een ton per jaar moeten zijn. Niks mis mee.
  • 14 Aug 2019 om 19:58
    • Quote van 14 Aug 2019 om 18:50
      Na 7 jaar zijn de panelen terugverdient. Dus daarna heb je de kosten eruit. Het gaat er dan om wat je bespaart jaarlijks op je energie rekening. Zoveel zonnepanelen zou dat hele sportstad energyneutraal moeten kunnen maken lijkt mij.
    Uitgaande van 300 Wp komt dit op 2 Megawattpiek, vermenigvuldigd met 0,9 kWh is 1.809.000 kWh per jaar
  • 14 Aug 2019 om 18:50
    • Quote van 14 Aug 2019 om 17:50
      Zonnepanelen leveren gelijk voordeel op door opwekking van energie. Denk alleen al aan de compensatie voor de grote stadion lichtmasten. Wat betreft de 7 jaar heb ik wel twijfels. Sportstad is grootverbruiker van energie dus simpele teruglevering gaat niet op.
    Na 7 jaar zijn de panelen terugverdient. Dus daarna heb je de kosten eruit. Het gaat er dan om wat je bespaart jaarlijks op je energie rekening. Zoveel zonnepanelen zou dat hele sportstad energyneutraal moeten kunnen maken lijkt mij.
  • 14 Aug 2019 om 18:32
    Zonepanelen, panalen?
  • 14 Aug 2019 om 18:04
    Wie weet er wat meer over Zonel ? Het is een bedrijf uit Heerenveen begrijp ik, maar wat is hun overige connectie met de club ? ZIjn ze sponsor of is de eigenaar toevallig ook supporter ? Net als Sytse Bouwer ?
  • 14 Aug 2019 om 17:50
    • Quote van 14 Aug 2019 om 14:08
      Dat duurt nog een hele tijd. Zonnepanelen zijn niet gelijk voordelig. Je investeert. En dan nog is het vgm alleen maar goedkoper door subsidies
    Zonnepanelen leveren gelijk voordeel op door opwekking van energie. Denk alleen al aan de compensatie voor de grote stadion lichtmasten. Wat betreft de 7 jaar heb ik wel twijfels. Sportstad is grootverbruiker van energie dus simpele teruglevering gaat niet op.
  • 14 Aug 2019 om 15:45
    Dit heeft Zonel dan in ieder geval al vast in de pocket. Ben benieuwd of en in wat voor hoedanigheid dit invloed heeft op de aanwezigheid van GroenLeven bij de club. Dit zal toch wel wat steken ondanks dat alles volgens de officiële regels is afgewikkeld.
  • 14 Aug 2019 om 15:37
    • Quote van 14 Aug 2019 om 15:28
      Dat zullen we dan na 7 jaar pas weten denk ik
    Na zeven jaar heb je de kosten eruit, maar je hebt meteen al voordeel.maar dat is natuurlijk de situatie voor particulieren met zulke hoeveel heden kan het natuurlijk anders zijn.
  • 14 Aug 2019 om 15:28
    • Quote van 14 Aug 2019 om 15:02
      Klopt, maar na 7 jaar heb je rendement. En mijn vraag is, is wat ons dat gaat opleveren.
    Dat zullen we dan na 7 jaar pas weten denk ik
  • 14 Aug 2019 om 15:02
    • Quote van 14 Aug 2019 om 14:08
      Dat duurt nog een hele tijd. Zonnepanelen zijn niet gelijk voordelig. Je investeert. En dan nog is het vgm alleen maar goedkoper door subsidies
    Klopt, maar na 7 jaar heb je rendement. En mijn vraag is, is wat ons dat gaat opleveren.
  • 14 Aug 2019 om 14:08
    • Quote van 14 Aug 2019 om 13:26
      Tuurlijk wel, de energiekosten gaan hierdoor als het goed is drastisch naar beneden. Aangezien heerenveen aandeelhouder is, zouden we daarvan sowieso wat van terug moeten zien. Vaste lasten dalen voor sportstad, kans op winst wordt dus groter, ookal is sportstad een bodemloze put..
    Dat duurt nog een hele tijd. Zonnepanelen zijn niet gelijk voordelig. Je investeert. En dan nog is het vgm alleen maar goedkoper door subsidies
  • 14 Aug 2019 om 13:26
    • Quote van 14 Aug 2019 om 13:12
      Niks denk ik.
    Tuurlijk wel, de energiekosten gaan hierdoor als het goed is drastisch naar beneden. Aangezien heerenveen aandeelhouder is, zouden we daarvan sowieso wat van terug moeten zien. Vaste lasten dalen voor sportstad, kans op winst wordt dus groter, ookal is sportstad een bodemloze put..
  • 14 Aug 2019 om 13:12
    • Quote van 14 Aug 2019 om 13:02
      Dan de Hamvraag, wat levert het ons aan besparing op jaarlijks?
    Niks denk ik.
  • 14 Aug 2019 om 13:02
    Dan de Hamvraag, wat levert het ons aan besparing op jaarlijks?
  • 14 Aug 2019 om 12:56
    • Quote van 14 Aug 2019 om 11:33
      Misschien kunnen ze beter even alle dakconstructies goed nacontroleren, zodat wij ons dezelfde ellende kunnen besparen zoals ze in Alkmaar is overkomen.
    H’veen heeft een goed meerjaarsonderhoudsplan. Zal echt niks mee gebeuren.
  • 14 Aug 2019 om 12:29
    • Quote van 14 Aug 2019 om 12:14
      Die samenwerking is wel goed. Sc Heerenveen is zelfs medeaandeelhouder. Omdat er ook overheidsgeld in Sportstad zit moest dit via een aanbesteding. Kennelijk was Zonel de betere en goedkoopste hierin.
    Was sprake van een zogeheten open europese aanbesteding, dit is verplicht boven een een specifiek aanbestedingsbedrag. Niet te beinvloeden dus door welke partij dan ook. Of het nou sponsor, voetbalclub of eigenaar betreft.
  • 14 Aug 2019 om 12:26
    • Quote van 14 Aug 2019 om 12:06
      Iemand enig idee om de hoeveel jaar onze staalconstructie wordt gecontroleerd?

      https://www.abseiltechnieken.nl/2013/07/03/inspectiewerk-abseiltechnieken-abe-lenstra-voetbalstadion-heerenveen/
    De dakconstructie van het ALS is destijds berekend op het op termijn dicht kunnen zetten van het dak (periode gelredome/arena), met de constructie zal het wel goed zitten dan denk ik....
  • 14 Aug 2019 om 12:15
    • Quote van 14 Aug 2019 om 12:06
      Zonnepanelen waren/zijn niet de oorzaak in Alkmaar. Zonnepanelen zijn qua gewicht lichter dan een pak sneeuw. Het dak in alkmaar was dus vroeg of laat ook zonder panelen gevallen.
    Zullen we eerst de onderzoeken maar eens afwachten? :)
    Met zwaardere pakken sneeuw op het dak is het altijd nog goed gegaan; de zonnepanelen kunnen er wel aan bijgedragen hebben. Het gewicht is niet de enige variabele, de hevige wind die onder de panelen kon komen schijnt ook invloed te hebben gehad.
  • 14 Aug 2019 om 12:14
    • Quote van 14 Aug 2019 om 12:00
      Natuurlijk allereerst heel goed dat er zonnepanelen komen! Maar toch is dit ook weer een raar verhaal. Klinkt logisch dat ze voor de goedkoopste optie kiezen en klinkt heel mooi allemaal dat ze voor een bedrijf uit Heerenveen kiezen. Maar lijkt een schop na in de richting van Eisinga. Die heeft waarschijnlijk gegokt in de deal met Groenleven met de afspraak dat ze zonnepanelen mochten leveren. Lijkt erop dat dit verkeerd is gevallen bij Sportstad. Zo van wij zijn hier de baas wij bepalen van wie wij zonnepanelen nemen. Weet niet of het zo is maar lijkt er toch heel sterk op in mijn ogen. Zou toch fijn zijn dat er een betere samenwerking tussen sportstad en SC Heerenveen zou zijn.
    Die samenwerking is wel goed. Sc Heerenveen is zelfs medeaandeelhouder. Omdat er ook overheidsgeld in Sportstad zit moest dit via een aanbesteding. Kennelijk was Zonel de betere en goedkoopste hierin.
  • 14 Aug 2019 om 12:06
    • Quote van 14 Aug 2019 om 11:33
      Misschien kunnen ze beter even alle dakconstructies goed nacontroleren, zodat wij ons dezelfde ellende kunnen besparen zoals ze in Alkmaar is overkomen.
    Iemand enig idee om de hoeveel jaar onze staalconstructie wordt gecontroleerd?

    https://www.abseiltechnieken.nl/2013/07/03/inspectiewerk-abseiltechnieken-abe-lenstra-voetbalstadion-heerenveen/
  • 14 Aug 2019 om 12:06
    • Quote van 14 Aug 2019 om 11:33
      Misschien kunnen ze beter even alle dakconstructies goed nacontroleren, zodat wij ons dezelfde ellende kunnen besparen zoals ze in Alkmaar is overkomen.
    Zonnepanelen waren/zijn niet de oorzaak in Alkmaar. Zonnepanelen zijn qua gewicht lichter dan een pak sneeuw. Het dak in alkmaar was dus vroeg of laat ook zonder panelen gevallen.
  • 14 Aug 2019 om 12:00
    Natuurlijk allereerst heel goed dat er zonnepanelen komen! Maar toch is dit ook weer een raar verhaal. Klinkt logisch dat ze voor de goedkoopste optie kiezen en klinkt heel mooi allemaal dat ze voor een bedrijf uit Heerenveen kiezen. Maar lijkt een schop na in de richting van Eisinga. Die heeft waarschijnlijk gegokt in de deal met Groenleven met de afspraak dat ze zonnepanelen mochten leveren. Lijkt erop dat dit verkeerd is gevallen bij Sportstad. Zo van wij zijn hier de baas wij bepalen van wie wij zonnepanelen nemen. Weet niet of het zo is maar lijkt er toch heel sterk op in mijn ogen. Zou toch fijn zijn dat er een betere samenwerking tussen sportstad en SC Heerenveen zou zijn.
  • 14 Aug 2019 om 11:47
    • Quote van 14 Aug 2019 om 11:33
      Misschien kunnen ze beter even alle dakconstructies goed nacontroleren, zodat wij ons dezelfde ellende kunnen besparen zoals ze in Alkmaar is overkomen.
    Je mag toch hopen dat dit, zeker na Alkmaar, sowieso gedaan wordt.
    Overigens zijn er clubs die preventief onderzoek laten doen.
  • 14 Aug 2019 om 11:33
    Misschien kunnen ze beter even alle dakconstructies goed nacontroleren, zodat wij ons dezelfde ellende kunnen besparen zoals ze in Alkmaar is overkomen.
  • 14 Aug 2019 om 09:54
    • Quote van 14 Aug 2019 om 09:47
      Massi melde het volgende: Foutje van onze kant. We hebben ook signalen opgevangen over een eventuele presentatie en het bericht erover alvast klaargezet in ons CMS. Dat is van ochtend per abuis gepubliceerd en binnen paar minuten weer offline gehaald. Als er een persco komt, dan zetten we het weer online. ;)
    Oké bedankt voor de opheldering :) Dacht even dat ik er zelfs al over droom..
  • 14 Aug 2019 om 09:47
    • Quote van 14 Aug 2019 om 09:44
      Waar is dat bericht gebleven over de persconferentie van vanmiddag om 14.00 uur? Of heb ik dat gedroomd?
    Massi melde het volgende: Foutje van onze kant. We hebben ook signalen opgevangen over een eventuele presentatie en het bericht erover alvast klaargezet in ons CMS. Dat is van ochtend per abuis gepubliceerd en binnen paar minuten weer offline gehaald. Als er een persco komt, dan zetten we het weer online. ;)
  • 14 Aug 2019 om 09:44
    Waar is dat bericht gebleven over de persconferentie van vanmiddag om 14.00 uur? Of heb ik dat gedroomd?
  • 14 Aug 2019 om 09:39
    • Quote van 14 Aug 2019 om 08:58
      Nieuwe hoofdsponsor dus?
    Nee was gewoon een aanbestedingsopdracht van een jaar terug ofzo. Uiteindelijk is er voor Zonel Energy gekozen. Staat los van het hoofdsponsorschap (toen ook al).
  • 14 Aug 2019 om 09:14
    • Quote van 14 Aug 2019 om 08:58
      Nieuwe hoofdsponsor dus?
    Van/voor het vrouwen elftal volgens de verhalen.
  • 14 Aug 2019 om 08:58
    Nieuwe hoofdsponsor dus?
zondag 24 november 2019
14:30
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›