Advies voor Hamstra: ''Geen schande om naar de Groningers te kijken''

( 28 reacties)
Advies voor Hamstra: ''Geen schande om naar de Groningers te kijken''

Met een teleurstellende elfde plek als eindklassering heeft SC Heerenveen niet naar de verwachtingen gepresteerd. Geert-Arend Roorda denkt dat de Friezen kunnen leren van FC Groningen, waar in de winterstop adequaat werd ingegrepen.

"Met een teleurstellende eindklassering, het mislopen van tv-gelden (circa acht ton, red.) en een selectie die te weinig heeft gebracht, is er genoeg werk aan de winkel in het Abe Lenstra Stadion", begint Roorda in zijn column voor de Leeuwarder Courant. "Het zou geen schande zijn om toch eens met een stiekem oog naar de Groningers te kijken."

"Ook zij hadden het heel moeilijk. Zij hielden het vertrouwen, haalden op het juiste moment de juiste spelers en staan op de drempel van Europees voetbal. Zo zie je maar dat tijdig bijsturen van groot belang kan zijn", vervolgt de oud-speler van de Friezen, die constateert dat technisch manager Gerry Hamstra wellicht te lang vasthield aan zijn gekozen selectie en trainer Jan Olde Riekerink.

"Het continueren en verdedigen van een ingeslagen weg is niet altijd the best way to go. Dat Hans Nijland, Ron Jans en beginnend Eredivisie-trainer Danny Buijs dat durfden in te zien getuigt van moed en realiteitsbesef. Dat pakt nu goed uit en daarvoor verdienen zij de credits", besluit Roorda lovend.

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 23 May 2019 om 08:39
    https://www.telegraaf.nl/sport/3632872/bom-barst-in-spelersbus-fc-groningen
    Zo lekker gaat het daar nou ook weer niet :p
  • 22 May 2019 om 20:08
    • Quote van 22 May 2019 om 13:33
      Zonder me helemaal in deze discussie te willen mengen is Younes Namli wel een goed voorbeeld. De optie in zijn contract werd niet gelicht, ging gratis naar PEC Zwolle en gaat nu voor een paar miljoen euro naar Krasnodar. Op dat moment was er niet echt een plek voor Younes bij ons, maar die had misschien wel gecreëerd kunnen worden... Aan de andere kant kon Vlap mede daardoor bij ons wel doorbreken, dus het mes snijdt aan twee kanten.
    Zo is het. Namli hadden ze nóóit en te nimmer weg moeten laten gaan . Daar blijf ik bij !
  • 22 May 2019 om 13:51
    • Quote van 22 May 2019 om 13:33
      Zonder me helemaal in deze discussie te willen mengen is Younes Namli wel een goed voorbeeld. De optie in zijn contract werd niet gelicht, ging gratis naar PEC Zwolle en gaat nu voor een paar miljoen euro naar Krasnodar. Op dat moment was er niet echt een plek voor Younes bij ons, maar die had misschien wel gecreëerd kunnen worden... Aan de andere kant kon Vlap mede daardoor bij ons wel doorbreken, dus het mes snijdt aan twee kanten.
    Je dient ook rekening te houden met het feit dat Namli in z'n eerste anderhalf jaar veelvuldig/lang geblesseerd was. In seizoen 16/17 heeft ie 922 minuten gespeeld (over 18 wedstrijden) zonder assists of goals. Natuurlijk lag dat ook grotendeels aan Streppel.
    Als je z'n historie en perspectief mee neemt, dan snap ik wel dat ze die optie, waar waarschijnlijk ook een hoger salaris aan hangt, niet lichten.
  • 22 May 2019 om 13:33
    • Quote van 22 May 2019 om 13:07
      Van de "gratis weggelopen spelers", geef eens per speler aan wat Hamstra daar aan had kunnen doen?
    Zonder me helemaal in deze discussie te willen mengen is Younes Namli wel een goed voorbeeld. De optie in zijn contract werd niet gelicht, ging gratis naar PEC Zwolle en gaat nu voor een paar miljoen euro naar Krasnodar. Op dat moment was er niet echt een plek voor Younes bij ons, maar die had misschien wel gecreëerd kunnen worden... Aan de andere kant kon Vlap mede daardoor bij ons wel doorbreken, dus het mes snijdt aan twee kanten.
  • 22 May 2019 om 13:07
    • Quote van 22 May 2019 om 09:34
      Dit dus precies! Hamstra heeft verdomd weinig goed gedaan. Kijk eens naar wie er allemaal gratis zijn weggelopen en welke gehaalde spelers werkelijk wat toegevoegd hebben. Het meest schrijnende vond ik dit seizoen dat Hornkamp op een gegeven moment op de back moest spelen.
    Van de "gratis weggelopen spelers", geef eens per speler aan wat Hamstra daar aan had kunnen doen?
  • 22 May 2019 om 12:24
    • Quote van 22 May 2019 om 12:21
      Dat hornkamp rb ging spelen was een probeersel van Jor volgens mij, daar kon Hamstra niet zoveel aan doen,
    Optie onturnen tot verdediger werd door veel mensen gezien binnen de organisatie als een optie. Na onze podcast met Riemer vertelde ook Riemer dat hij in Hornkamp een uitstekende verdediger zag. Niet veel later ging de technische staf dat ook proberen. Probleem was alleen dat Hornkamp dit gelijk moest laten zien. Mooiste was natuurlijk geweest dat hij verhuurd zou worden aan een eerstedivisie club waarin hij die nieuwe rol in de luwte kon ontwikkelen.
  • 22 May 2019 om 12:21
    Dat hornkamp rb ging spelen was een probeersel van Jor volgens mij, daar kon Hamstra niet zoveel aan doen,
  • 22 May 2019 om 09:34
    • Quote van 21 May 2019 om 11:41
      Zo is het precies. Kortom/resumé, Hamstra héél gauw de laan uitsturen, en een bekwame td aantrekken. Wát heeft hij H'veen nu daadwerkelijk gebracht? Een onbekwame trainer (ontslagen) , onbekwame spelers enz .De man heeft de club door zijn (niet) handelen klauwen vol geld gekost. Kijk alleen maar even goed naar zijn zelfgenoegzame kop op de foto hierboven (naar een kwade ? Supporter toe ?) en de maniertjes van jor die dacht de waarheid in pacht te hebben dan heb je / ik het in één oogopslag al gezien.
    Dit dus precies! Hamstra heeft verdomd weinig goed gedaan. Kijk eens naar wie er allemaal gratis zijn weggelopen en welke gehaalde spelers werkelijk wat toegevoegd hebben. Het meest schrijnende vond ik dit seizoen dat Hornkamp op een gegeven moment op de back moest spelen.
  • 22 May 2019 om 04:48
    • Quote van 21 May 2019 om 18:55
      Gaan we wel vanuit ja, of verleng je pas als Doutzen in de spits staat? Heb ik nieuws voor je die raakt ook geen bal.
    Wel 2
  • 21 May 2019 om 19:01
    • Quote van 21 May 2019 om 18:24
      Toch heeft FC Groningen achterin wel betere en degelijkere spelers staan dan ons...daar scouten ze beter op. Wij missen wel wat vuurvreters en leiders, beetje slappe hap allemaal. Die Dresovic en Skovgaard zijn ook weer voetballende verdedigers, geen echte mandekkers.
    Hier ben ik het wel mee eens. Goede opdracht voor Hamstra.
  • 21 May 2019 om 18:55
    • Quote van 21 May 2019 om 13:37
      En dan verwachten dat wij de seizoenkaart verlengen?
    Gaan we wel vanuit ja, of verleng je pas als Doutzen in de spits staat? Heb ik nieuws voor je die raakt ook geen bal.
  • 21 May 2019 om 18:24
    Toch heeft FC Groningen achterin wel betere en degelijkere spelers staan dan ons...daar scouten ze beter op. Wij missen wel wat vuurvreters en leiders, beetje slappe hap allemaal. Die Dresovic en Skovgaard zijn ook weer voetballende verdedigers, geen echte mandekkers.
  • 21 May 2019 om 15:28
    Iets te "makkelijke" column dit keer inderdaad.
    Waren ze iets minder succesvol geweest dan had je er niemand over gehoord. Daarnaast moet je je afvragen of je wel met zo'n huurlingen leger wilt, zou moeten willen, spelen. Ik denk dat Hamstra dan ook afgemaakt was omdat de bank kennelijk niet goed genoeg was voor basis of aansluiting en hij dus sowieso al gefaald had......Enige dat nu in het voordeel van Groningen werkt is dat ze het goed doen ten aanzien van TV inkomsten en nog Play-off spelen. Ze presteren wel maar ook bij hun is het niet echt aansprekend voetbal.
    Neemt niet weg dat ik wel mijn bedenkingen heb bij Hamstra maar om hem nu in de keuken van Groningen te laten kijken lijkt mij ook niet echt een strak plan........al moet gezegd dat Buijs wel een aardige opmars heeft gemaakt sinds de winterstop. Misschien iets realistischer gespeeld naar de mogelijkheden van zijn selectie..
  • 21 May 2019 om 14:38
    (Rienstra op basis v.d. geruchten dat die ontevreden was etc)
  • 21 May 2019 om 14:37
    Heb op de site gekeken bij de selectie, als je kijkt wat er gegarandeerd al weggaat, en potentieel nog weg gaat (Vlap, Rienstra), wordt het sowieso een leuke transferzomer.
  • 21 May 2019 om 14:10
    • Quote van 21 May 2019 om 13:32
      "Speelt Transfer Bullshit Bingo"
      Vinkje achter "Vissen we weer achter het net!" Check!
    * vissen we weer achter het net* *teams die voorronde EL spelen en selectie rond hebben: waarom hebben zij wel al spelers gehaald dan* Spelers die naar AZ, Utrecht en of Vitesse gaan: Hamstra zit te slapen!*
  • 21 May 2019 om 14:00
    • Quote van 21 May 2019 om 13:46
      Is volgens mij nooit anders geweest dat we de selectie pas laat compleet hebben. Is niet ideaal maar wel realistisch voor onze club. We moeten slim met het geld omgaan en we zijn ook niet de eerste keus voor de spelers tegenwoordig.
    Verschil met voorgaande jaren is wel dat er toen nog niet bekend was welke spelers er weg gingen. Nu staat al voor een heel aantal spelers vast dat ze weggaan en weet je dus precies welke posities vacant zijn. Heerenveen moet zuinig zijn, daarom zou het lekker zijn als wij ook gewoon een paar transfervrije spelers halen. Tuurlijk kost dat tekengeld, maar dat staat niet in verhouding tot de transfersommen.
  • 21 May 2019 om 13:46
    • Quote van 21 May 2019 om 13:37
      En dan verwachten dat wij de seizoenkaart verlengen?
    Is volgens mij nooit anders geweest dat we de selectie pas laat compleet hebben. Is niet ideaal maar wel realistisch voor onze club. We moeten slim met het geld omgaan en we zijn ook niet de eerste keus voor de spelers tegenwoordig.
  • 21 May 2019 om 13:37
    • Quote van 21 May 2019 om 13:20
      Werkelijk verwacht je nu al aankopen? Dan vrees ik dat je teleurgesteld word. De competitie’s zijn nog niet eens afgelopen en de spelers moeten nog op vakantie. De meeste spelers wachten af wat er allemaal op hun pad komt en in het begin van de transfermarkt betaal je ook nog eens de hoofdprijs. En ik denk dat we eerst een trainer aanstellen en dan met hem erbij naar de invulling van de selectie kijken.
    En dan verwachten dat wij de seizoenkaart verlengen?
  • 21 May 2019 om 13:32
    • Quote van 21 May 2019 om 13:29
      Potverdikke, vissen we achter het net! :)
    "Speelt Transfer Bullshit Bingo"
    Vinkje achter "Vissen we weer achter het net!" Check!
  • 21 May 2019 om 13:29
    • Quote van 21 May 2019 om 12:54
      VVV venlo heeft zijn spits al binnen , Elia Soriano. Je kunt discussiëren over zijn kunde ... . Maar over adequaat en snel handelen gesproken. Dat is precies het manco bij hamstra....het duurt en het duurt.
    Potverdikke, vissen we achter het net! :)
  • 21 May 2019 om 13:24
    • Quote van 21 May 2019 om 12:54
      VVV venlo heeft zijn spits al binnen , Elia Soriano. Je kunt discussiëren over zijn kunde ... . Maar over adequaat en snel handelen gesproken. Dat is precies het manco bij hamstra....het duurt en het duurt.
    Als je kunt discussiëren over zijn kunde, dan is het adequaat handelen ook twijfelachtig. :)

    Wat betreft snel handelen: VVV is eerder met hem bezig geweest en dat is toen niet rond gekomen. Nu was hij transfervrij, dus ze moesten ook wel snel maar er was een voorgeschiedenis.
  • 21 May 2019 om 13:20
    Werkelijk verwacht je nu al aankopen? Dan vrees ik dat je teleurgesteld word. De competitie’s zijn nog niet eens afgelopen en de spelers moeten nog op vakantie. De meeste spelers wachten af wat er allemaal op hun pad komt en in het begin van de transfermarkt betaal je ook nog eens de hoofdprijs. En ik denk dat we eerst een trainer aanstellen en dan met hem erbij naar de invulling van de selectie kijken.
  • 21 May 2019 om 12:54
    VVV venlo heeft zijn spits al binnen , Elia Soriano. Je kunt discussiëren over zijn kunde ... . Maar over adequaat en snel handelen gesproken. Dat is precies het manco bij hamstra....het duurt en het duurt.
  • 21 May 2019 om 12:32
    Dat het goed uitpakt is hele korte termijn beleid en dat Jans enco dat durfden was pure noodzaak; het liep daat vele malen slechter dan bij Heerenveen.

    Groningen speelt over het algemeen met minimaal 3 huurlingen in de basis (Handwerker, Bruns, Sierhuis) en heeft er dan nog 3 (Bel Hassani, El Hankouri, Itakura) op de bank zitten en Gladon met een half jaar contract.
    En volgens een collega (Grunn supporter) was het voetbal nog steeds niet om aan te gluren.
    Blijkbaar was de 'bank' daar al helemaal niet in staat om zich in de basis te spelen, dus het gaat een hels karwei worden om iets van 6 nieuwe basisspelers van het gewenste niveau te vinden.

    Als Sc Heerenveen had besloten om 6 huurlingen te halen was de hel ook losgebroken (dat is al bijna het geval bij 1 huurling!).

  • 21 May 2019 om 12:14
    Kort door de bocht. Jans heeft een verkeerde inschatting gemaakt en moest deze in de winterstop herstellen met huurspelers. Korte termijn visie. Tevens moet er wel ruimte zijn in je salarishuis om zoveel herstelwerkzaamheden te verrichten zoals Jans heeft gedaan.
  • 21 May 2019 om 11:56
    Wanneer bij Groningen de huur spelers weer weg zijn volgend seizoen is het ook niks meer. Voor op de korte termijn is het leuk maarja.....
  • 21 May 2019 om 11:41
    Zo is het precies. Kortom/resumé, Hamstra héél gauw de laan uitsturen, en een bekwame td aantrekken. Wát heeft hij H'veen nu daadwerkelijk gebracht? Een onbekwame trainer (ontslagen) , onbekwame spelers enz .De man heeft de club door zijn (niet) handelen klauwen vol geld gekost. Kijk alleen maar even goed naar zijn zelfgenoegzame kop op de foto hierboven (naar een kwade ? Supporter toe ?) en de maniertjes van jor die dacht de waarheid in pacht te hebben dan heb je / ik het in één oogopslag al gezien.
zondag 4 augustus 2019
12:15
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›