Kritiek op jeugdopleiding: ''Dan waren we hier nooit aan begonnen''

( 12 reacties)
Kritiek op jeugdopleiding: ''Dan waren we hier nooit aan begonnen''

De jeugdopleiding van SC Heerenveen kreeg de afgelopen dagen wat kritiek te verwerken. Een groep ouders zou zich uitgesproken hebben en hun verhaal zou ondersteund worden door voormalig vrijwilligers en oud-medewerkers. Er zijn echter niet alleen negatieve geluiden.

''Het gaat mij vooral om de omgang met mensen'', zo vertelt oud-chauffeur Bernard Zwiers in de Leeuwarder Courant. ''Een voorbeeld. Geregeld eindigden trainingen later dan de bedoeling was. Met als gevolg dat ik een kind van 10 jaar pas om 8 uur ’s avonds thuisbracht. Dat kan natuurlijk niet. Sprak ik een jeugdtrainer daarop aan dan kreeg ik te horen dat ik mijn mond moest houden. En anders moest ik maar opdonderen.''

Volgens velen zouden trainers onvoldoende interesse tonen in de kinderen die voetballen bij Heerenveen. ''Zij weten niks van de thuissituatie af of hoe het op school gaat'', reageert een ouder, waarbij Zwiers zich aansluit. ''Je moet ze een arm om de schouder leggen. Vragen hoe het met hem gaat. Of als het op het veld niet loopt, informeren of er thuis of op school iets is gebeurd. Dat mis ik bij Heerenveen.''

Esther Santema, ouder van een oud-jeugdspeler sluit zich daarbij aan. ''Mijn zoon heeft nadat Heerenveen hem wegstuurde nog twee keer meegetraind bij FC Groningen. Daar kreeg hij meteen een gesprek met een psychologisch medewerker en na een halfuur wisten ze bij Groningen meer over hem dan Heerenveen in zeven jaar. Als ik alles vooraf had geweten, dan waren we hier nooit aan begonnen.''

Oud-voetballer en momenteel jeugdtrainer Jeffrey Talan verwerpt die kritiek. ''We hebben contacten op school'', begint hij. ''Bij de jongste jeugd gaan de trainers naar de ouders toe om te kijken hoe de situatie thuis is. Leraren worden uitgenodigd om te komen praten. In de bovenbouw gaan trainers ook naar scholen toe. Dat contact met scholen is twee jaar geleden ingezet. Dat we niks weten van thuis- of schoolsituatie is niet waar.''

De criticasters gaan verder met verhalen dat hun 'zoontje' altijd in de basis stond en plots de opleiding moest verlaten. ''Hij heeft nooit één negatief signaal gekregen en opeens heeft SC Heerenveen besloten dat hij hier volgend jaar niet meer speelt.'' Technisch manager Gerry Hamstra legt uit: ''We melden dat je in principe voor een jaar in de opleiding komt."

"En ook al speel je alles, wil dat niet automatisch zeggen dat je mag blijven. Als wij een betere speler treffen bij bijvoorbeeld Zeeburgia (in Amsterdam, red.), dan is er een mogelijkheid dat we voor hem kiezen. Uiteindelijk gaat het om de potentie van een speler, maar misschien moeten we aan de voorkant duidelijker zijn'', zo besluit hij.

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 19 Mar 2019 om 12:58
    • Quote van 18 Mar 2019 om 21:19
      Heb het idee dat dit meer teleurgestelde ouders zijn die boos zijn dat hun zoon is afgevallen, maar het kan ook aan mij liggen. Bovendien breken er bij ons nog altijd meer talenten uit de eigen jeugd door dan bij fc Groningen.
    ...nou het ligt echt niet aan jou hoor !
  • 19 Mar 2019 om 12:56
    • Quote van 18 Mar 2019 om 21:42
      Zo jammer weer, voor de zoveelste keer weer in de krant met negatief nieuws. Niks schijnt of lijkt meer goed te zijn.
    Bij Cambuur gaat alles perfect! Dat Foeke Booy nog steeds geen topfunctie heeft in de top van het Nederlandse voetbal is zo merkwaardig. Net als de categorie Been, Maaskant, Pastoor en Verbeek....
  • 19 Mar 2019 om 12:05
    Paps en mams wiens kleine het niet haalde tot het eerste... dit zien we overal wel terug
  • 19 Mar 2019 om 11:43
    • Quote van 19 Mar 2019 om 09:17
      Geen aandacht geven, zoals gezegd waarschijnlijk rancuneuze figuren.
      "oud-chauffeur ", " nadat Heerenveen hem wegstuurde ", " plots de opleiding moest verlaten".

      Over die Bernard Zwiers; wie is hij als chauffeur om te bepalen 'dat het niet kan' om een kind van 10 jaar pas om 8 uur ’s avonds thuis te brengen? Dat is aan de ouders om te bepalen. Als hij om 8 uur thuis aan de koffie wil zitten had ie ander werk moeten zoeken; snap de reactie van die jeugdtrainer wel.
    .....en al die anonieme bronnen! Lekker belangrijk allemaal.
  • 19 Mar 2019 om 11:42
    • Quote van 18 Mar 2019 om 22:31
      Vraag de ouders van Vlap en Pierie eens.Zo'n artikel als dit kun je bij iedere bvo maken. Sensatiezucht wederom van onze dkv-fan Sander de Vries.
    Huilie, huilie! Mijn zoontje is ZO goed en nu wordt ie niet meer opgesteld..... Waarschijnlijk hebben de ouders van onze Sander de Vries dezelfde ervaring opgedaan! De hoofdredacteur van de L.C. moet ook maar eens een statement maken, anders houdt die krant in Heerenveen en omgeving geen lezer meer over ! Altijd weer bij S. de V. : volgens anonieme bronnen! Zo flauw en zo dom
  • 19 Mar 2019 om 09:17
    Geen aandacht geven, zoals gezegd waarschijnlijk rancuneuze figuren.
    "oud-chauffeur ", " nadat Heerenveen hem wegstuurde ", " plots de opleiding moest verlaten".

    Over die Bernard Zwiers; wie is hij als chauffeur om te bepalen 'dat het niet kan' om een kind van 10 jaar pas om 8 uur ’s avonds thuis te brengen? Dat is aan de ouders om te bepalen. Als hij om 8 uur thuis aan de koffie wil zitten had ie ander werk moeten zoeken; snap de reactie van die jeugdtrainer wel.
  • 18 Mar 2019 om 22:31
    Vraag de ouders van Vlap en Pierie eens.Zo'n artikel als dit kun je bij iedere bvo maken. Sensatiezucht wederom van onze dkv-fan Sander de Vries.
  • 18 Mar 2019 om 21:55
    • Quote van 18 Mar 2019 om 21:53
      OFF: Op de instagram van Van Bergen lees ik dat uit de MRI Scan gebleken is dat er niks kapot/gebroken is. Top nieuws!
    Zekers goed nieuws , paar weekjes rust en dan kan hij weer los.
  • 18 Mar 2019 om 21:53
    OFF: Op de instagram van Van Bergen lees ik dat uit de MRI Scan gebleken is dat er niks kapot/gebroken is. Top nieuws!
  • 18 Mar 2019 om 21:42
    Zo jammer weer, voor de zoveelste keer weer in de krant met negatief nieuws. Niks schijnt of lijkt meer goed te zijn.
  • 18 Mar 2019 om 21:20
    Weer zo'n welles nietes spelletje Wie hebben hier nou gelijk. Voetbal kan hard zijn, ook in de jeugd. Alleen heb je altijd warmte nodig, zeker bij jonge kinderen en hun ouders. Waarom dit geklaag precies op dit moment?
  • 18 Mar 2019 om 21:19
    Heb het idee dat dit meer teleurgestelde ouders zijn die boos zijn dat hun zoon is afgevallen, maar het kan ook aan mij liggen. Bovendien breken er bij ons nog altijd meer talenten uit de eigen jeugd door dan bij fc Groningen.
zondag 4 augustus 2019
12:15
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›