''Extra pijnlijk: Namli was de grote architect bij PEC Zwolle''

( 15 reacties)
''Extra pijnlijk: Namli was de grote architect bij PEC Zwolle''

SC Heerenveen speelde zaterdagavond in het Abe Lenstra Stadion met 1-1 gelijk tegen PEC Zwolle en Sander de Vries kampte na afloop met gemengde gevoelens. De verslaggever zag wel een paar aanknopingspunten in het spel van de Friezen. 

"Bij vlagen laat de ploeg het potentieel zien dat ontegenzeggelijk in deze selectie zit", schrijft hij in de Leeuwarder Courant. "Kijk alleen naar het aanvalskwartet, dat tegen PEC het laatste halfuur speelde. Sam Lammers, Dennis Johnsen, Mitchell van Bergen en Michel Vlap. Fris, enthousiast en talentvol, kortom, alles waar de doorsnee Heerenveen-supporter zich mee identificeert", beseft De Vries. 

"Kijkend naar het positiespel, de gecreëerde mogelijkheden, de fysieke inhoud van het elftal en de creativiteit - werkelijk in alles was PEC de tweede helft de betere ploeg", vervolgt hij kritisch. "Extra pijnlijk: Younes Namli was de grote architect bij de Zwollenaren. Vrijwel al het gevaar begon bij de middenvelder, die anderhalf jaar geleden transfervrij vertrok uit het Abe Lenstra- stadion." 

"Nooit voelde Namli het vertrouwen van Jurgen Streppel, die hem zelfs een paar wedstrijden als linksback gebruikte", blikt hij terug. "Wie Namli tegen zijn oude club zag strooien, passeren en creëren, wist niet of je moest lachen of huilen om het bepaald niet lumineuze idee van de oud-trainer van Heerenveen." 

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 11 Feb 2019 om 23:08
    • Quote van 11 Feb 2019 om 18:26
      Dan moeten supporters ook niet zeuren.
    Dan doel je op enkelen hier. Dat kan ik ook zeker geen supporters noemen. Die zijn enkel uit op sensatie. Die praten bewust onze club naar de afgrond. Ik noem een Lassie en drachten. Maar over het algemeen hebben wij gelukkig hele beschaafde supporters. Dat past ook bij onze mooie club!
  • 11 Feb 2019 om 18:26
    • Quote van 11 Feb 2019 om 13:08
      Ik ben inderdaad blij dat wij niet zulke Neanderthalers hebben! Goed punt!
    Dan moeten supporters ook niet zeuren.
  • 11 Feb 2019 om 17:55
    • Quote van 11 Feb 2019 om 16:06
      Vlap is weliswaar een stuk effectiever, hij laat anderen niet beter voetballen. Iemand als Namli creëert kansen voor anderen, creëert tijd voor anderen, die dan weer een actie kunnen maken. Door Namli gaat het geheel beter voetballen, krijgen de buitenspelers meer ondersteuning. Dat drukt zich minder uit in cijfers als doelpunten en assists, maar is net zo belangrijk. Spelers halen op basis van doelpunten is dan ook erg kortzichtig, het zegt natuurlijk wel wat over een speler, maar minstens zo interessant is hoe die aan zijn goals komt.

      Vlap maakte zaterdag dan wel een goal, maar verder heb ik hem niet gezien en heeft hij ook twee kansen om zeep geholpen die minimaal op goal hadden moeten zijn. Het feit dat hij niet ziet dat anderen er beter voor staan, moet zorgen baren. Hij heeft ook slechts twee assists, dat typeert hem ook wel.

      Naar mijn mening is het niet voor niets dat wij Lammers maar zelden fatsoenlijk kunnen bereiken. Wat voor ballen krijgt hij nou per wedstrijd van zijn compagnons voorin? De voorzet van Van Bergen, waar uiteindelijk de goal uitvalt, was eigenlijk de enige in het strafschopgebied. De opbouw is zo traag dat de ruimte om zelf iets te creëren er ook niet is. Het is logisch dat je meer hebt aan Van Amersfoort, die oorlog kan maken, koppend beter is en iemand waar je de lange bal op kan spelen. Die vecht zich er wel tussen. Vlap is niet de man die Lammers beter in stelling kan brengen, Vlap moet juist zelf in stelling gebracht worden. Schaars en Rienstra konden die twee al helemaal niet bereiken en zijn totaal niet in vorm, waardoor je ook geen fatsoenlijk spel hebt kunnen zien afgelopen zaterdag. We vinden Vlap allemaal hartstikke leuk, ik ook, maar misschien is hij wel de reden waarom we maar moeilijk tot fatsoenlijke aanvallen komen als we zelf het spel moeten maken.
    Klopt helemaal!
  • 11 Feb 2019 om 16:55
    • Quote van 11 Feb 2019 om 16:50
      Wat een overdreven stukje dit, zo goed was Namli ook niet, vond ik en ik was er bij. Het is een typische net-niet voetballer. Heel creatief, maar niet onderscheidend. Daarnaast ben ik geschrokken van de defensie van PEC, dis is zowaar nog slechter dan die van ons. Zat geen voetbal in, Ezibueh alleen aanvallend aanwezig. Dus al dat hosanna-gedoe is wat overdreven, maar ben het wel eens dat we te afwachtend zijn bij balbezit van de tegenstander. Daarnaast hebben idd een paar spelers het momenteel even niet, dus wellicht een optie om bijvoorbeeld eens met Thorsby te starten.
    Ik vond Ehibizue ook in verdedigend opzicht sterk spelen. Gewoon een sterke jongen waarmee zowel Mihajlovic als Johnsen het erg moeilijk mee had. Op een enkel momentje na hebben we die twee amper gevaarlijk gezien. Verder ben ik het overigens helemaal met je eens over Namli en over de afwachtendheid - misschien Thorsby maar weer eens ipv Rienstra proberen?
  • 11 Feb 2019 om 16:50
    Wat een overdreven stukje dit, zo goed was Namli ook niet, vond ik en ik was er bij. Het is een typische net-niet voetballer. Heel creatief, maar niet onderscheidend. Daarnaast ben ik geschrokken van de defensie van PEC, dis is zowaar nog slechter dan die van ons. Zat geen voetbal in, Ezibueh alleen aanvallend aanwezig. Dus al dat hosanna-gedoe is wat overdreven, maar ben het wel eens dat we te afwachtend zijn bij balbezit van de tegenstander. Daarnaast hebben idd een paar spelers het momenteel even niet, dus wellicht een optie om bijvoorbeeld eens met Thorsby te starten.
  • 11 Feb 2019 om 16:14
    • Quote van 11 Feb 2019 om 12:35
      Ben ik niet met je eens. Stijn komt inderdaad tekort maar je ziet dat zijn leiderschap erg belangrijk is voor t team. Ik vind ben het heel goed doen naast stijn want hij moet veel opknappen daar waar stijn zichbaar tekort komt. Hij verdient wel iets meer lof. Verder hebben wij een prima voorhoede niks mis mee. Namli is mij niet opgevallen. Maar daar ben ik nooit gecharmeerd van geweest. We kunnen zwolle wel ophemelen maar ik vond afgelopen zaterdag heerenveen niet veel minder.
    Sorry, maar qua spel was Zwolle echt beter zaterdag. Liep allemaal veel makkelijker, omdat ze een middenveld hebben wat a) in vorm is op het moment en b) anderen beter laten voetballen. Nu heeft Zwolle een aanval wat bij lange na niet kan tippen aan de onze, maar wij hebben het probleem dat we ze maar moeilijk in stelling kunnen brengen doordat a) Rienstra niet de vorm heeft, b) Stijn die ook niet heeft, wat ook komt doordat hij verdedigend te veel moet doen (terwijl hij dat helaas steeds moeilijker kan) en c) Vlap afwacht in plaats van creëert.

    Aangezien je Vlap bijna niet uit het elftal kan halen, zul je wat anders moeten verzinnen. Misschien zou je Lammers iets verder naar achter moeten zetten, Vlap laat je gewoon doen wat hij altijd doet en je zet een verdedigende middenvelder achter/naast Schaars, waardoor je hem ontlast. Schaars heeft het vermogen om wel de voorhoede te bereiken. Hij is nooit een uitblinker geweest in het verdedigende werk. Laat Thorsby of Kongolo (de laatste het liefst) proberen jongens als Namli op te pakken, en laat Schaars proberen Lammers te bereiken. Lammers is vroeger ook middenvelder geweest, dat zie je nog steeds in zijn spel, maar hij staat enorm veel op een eiland.
  • 11 Feb 2019 om 16:06
    • Quote van 11 Feb 2019 om 12:15
      Wij hebben Michel Vlap, die wellicht niet zo sierlijk voetbalt als Namli, maar wél een stuk effectiever is. (Ook nog altijd een stuk effectiever dan Ødegaard trouwens)
    Vlap is weliswaar een stuk effectiever, hij laat anderen niet beter voetballen. Iemand als Namli creëert kansen voor anderen, creëert tijd voor anderen, die dan weer een actie kunnen maken. Door Namli gaat het geheel beter voetballen, krijgen de buitenspelers meer ondersteuning. Dat drukt zich minder uit in cijfers als doelpunten en assists, maar is net zo belangrijk. Spelers halen op basis van doelpunten is dan ook erg kortzichtig, het zegt natuurlijk wel wat over een speler, maar minstens zo interessant is hoe die aan zijn goals komt.

    Vlap maakte zaterdag dan wel een goal, maar verder heb ik hem niet gezien en heeft hij ook twee kansen om zeep geholpen die minimaal op goal hadden moeten zijn. Het feit dat hij niet ziet dat anderen er beter voor staan, moet zorgen baren. Hij heeft ook slechts twee assists, dat typeert hem ook wel.

    Naar mijn mening is het niet voor niets dat wij Lammers maar zelden fatsoenlijk kunnen bereiken. Wat voor ballen krijgt hij nou per wedstrijd van zijn compagnons voorin? De voorzet van Van Bergen, waar uiteindelijk de goal uitvalt, was eigenlijk de enige in het strafschopgebied. De opbouw is zo traag dat de ruimte om zelf iets te creëren er ook niet is. Het is logisch dat je meer hebt aan Van Amersfoort, die oorlog kan maken, koppend beter is en iemand waar je de lange bal op kan spelen. Die vecht zich er wel tussen. Vlap is niet de man die Lammers beter in stelling kan brengen, Vlap moet juist zelf in stelling gebracht worden. Schaars en Rienstra konden die twee al helemaal niet bereiken en zijn totaal niet in vorm, waardoor je ook geen fatsoenlijk spel hebt kunnen zien afgelopen zaterdag. We vinden Vlap allemaal hartstikke leuk, ik ook, maar misschien is hij wel de reden waarom we maar moeilijk tot fatsoenlijke aanvallen komen als we zelf het spel moeten maken.
  • 11 Feb 2019 om 15:59
    Wat een heerlijk stukje proza weer.
    Als je met diverse supporters van PEC spreekt, dan merk je ook dat ze Namli een leuke speler vinden, maar dat hij zelden beslissend is.
    De goal van Vlap komt ook bij hem vandaan, maar daar hoor je De Vries niet over.
    Namli maakt 3 of 4 hele knappe acties per duel en die komen in de samenvatting.
    Bovendien speelden blessures Namli hier ernstig parten, waardoor hij nooit langere tijd betekenisvol kon zijn hier.

  • 11 Feb 2019 om 13:08
    • Quote van 11 Feb 2019 om 12:33
      Hier wordt ook veel gepikt.Als je ook ziet hoe supporters achter de club blijven staan.Bij een andere club hadden supporters al lang in akie gekomen. Dit hadden supporters van andere clubs niet gepikt.Als het zo slecht sportief en bestuurlijk ging bij andere clubs hadden ze lang verhaal gehaald.
    Ik ben inderdaad blij dat wij niet zulke Neanderthalers hebben! Goed punt!
  • 11 Feb 2019 om 12:51
    Ik kan niet tegen het geleuter van: “ Het komt wel goed” dat is je zelf in slaap sussen.
  • 11 Feb 2019 om 12:35
    • Quote van 11 Feb 2019 om 12:27
      Ook ik vind Namli een sierlijke voetballer. Jammer dat dat er bij ons niet uitkwam. Voor zulke acties ga je naar het stadion. Zo,n voorhoede als wij hadden in de tweede helft is leuk Maar ook erg fragiel. Rond de 20 jaar gemiddeld, dat moet nog groeien. Krijgen we daar de tijd voor? Denk dat we toch maar een beroep moeten doen op Morten. Stijn en Ben Laten ook helemaal niks zien momenteel
    Ben ik niet met je eens. Stijn komt inderdaad tekort maar je ziet dat zijn leiderschap erg belangrijk is voor t team. Ik vind ben het heel goed doen naast stijn want hij moet veel opknappen daar waar stijn zichbaar tekort komt. Hij verdient wel iets meer lof. Verder hebben wij een prima voorhoede niks mis mee. Namli is mij niet opgevallen. Maar daar ben ik nooit gecharmeerd van geweest. We kunnen zwolle wel ophemelen maar ik vond afgelopen zaterdag heerenveen niet veel minder.
  • 11 Feb 2019 om 12:33
    Hier wordt ook veel gepikt.Als je ook ziet hoe supporters achter de club blijven staan.Bij een andere club hadden supporters al lang in akie gekomen. Dit hadden supporters van andere clubs niet gepikt.Als het zo slecht sportief en bestuurlijk ging bij andere clubs hadden ze lang verhaal gehaald.
  • 11 Feb 2019 om 12:27
    Ook ik vind Namli een sierlijke voetballer. Jammer dat dat er bij ons niet uitkwam. Voor zulke acties ga je naar het stadion. Zo,n voorhoede als wij hadden in de tweede helft is leuk Maar ook erg fragiel. Rond de 20 jaar gemiddeld, dat moet nog groeien. Krijgen we daar de tijd voor? Denk dat we toch maar een beroep moeten doen op Morten. Stijn en Ben Laten ook helemaal niks zien momenteel
  • 11 Feb 2019 om 12:15
    Wij hebben Michel Vlap, die wellicht niet zo sierlijk voetbalt als Namli, maar wél een stuk effectiever is. (Ook nog altijd een stuk effectiever dan Ødegaard trouwens)
  • 11 Feb 2019 om 11:47
    Altijd dat ge-emmer achteraf. Namli was ook degene die de bal verspeelde waaruit hveen 1-0 maakte, maar daar hoor je dan weer niemand over...
dinsdag 23 april 2019
19:45
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›