De Haan uit zorgen over scouting SC Heerenveen: ''Dat is veel te weinig''

32
De Haan uit zorgen over scouting SC Heerenveen: ''Dat is veel te weinig''

Foppe de Haan maakt zich ernstig zorgen over het aantal scouts dat er nog actief is bij SC Heerenveen. Het lijkt erop dat technisch manager Gerry Hamstra steeds meer onderdelen van de scouting zelf verricht en de adviezen van anderen naast zich neerlegt.

"Naar mijn idee kan het aanmerkelijk actiever. Er zijn een aantal scouts weg, dus eigenlijk zitten er op het scoutingsbureau nu nog een hoofdscout en is er nog één of anderhalf. Dat is veel te weinig. Dat krijg je uiteindelijk voor de kiezen", vertelt De Haan zondag bij De Tafel van Kees op FOX Sports.

Eén van de vertrokken scouts is Bert Pijffers, weet FeanOnline. Hij is teruggekeerd in het onderwijs, waar hij al eerder actief was. De club is op zoek naar een vervanger. Een andere scout die op vrijwillige basis in de Eerste Divisie actief was, heeft de eer aan zichzelf gehouden en scout nu voor FC Groningen.

Ook erevoorzitter Riemer van der Velde - die toch bekendstaat om zijn neusje voor talent - is al geruime tijd niet meer werkzaam als scout. "Ook over dat soort dingen kun je het hebben. Riemer kan gewoon steengoed scouten, dat is gewoon zo. Maar nee, dat doet hij niet meer", vertelt De Haan.

"Van binnen is er denk ik een soort afspraak gemaakt van: 'Riemer en Foppe doen niet meer mee'", vermoedt De Haan, die goed begrijpt waarom er soms ook kritiek is op de erevoorzitter. "Dat is ook terecht, maar als je naar hem kijkt en z'n kwaliteiten... Geef dat dan maar een plek."

"Hij vindt zichzelf ook wel een lastige man, hoor. Maar dat moet je dan inkaderen. Als je Riemer op de eerste divisie zet, dan weet ik zeker dat aan het einde van het seizoen de drie besten bij Heerenveen voetballen. Daar heeft hij zoveel oog voor, dat kan hij bij wijze van spreke voor de televisie doen", besluit De Haan.

32 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 10 Dec 2018 om 14:26
    • Quote van 10 Dec 2018 om 09:46
      En daar staat dat dit de schuld van Hamstra is? Vanochtend was de regen zeker ook zijn schuld of niet? In dat artikel wat jij quote staat dat er mensen weggegaan zijn en dat er vacatures zijn. En is het gek dat als er bezuinigd wordt (wat er de afgelopen jaren op grote schaal is gebeurd) Economische crisis was zeker ook de schuld van Hamstra?
    Beste, begrijpend en goéd lezen! , en wellicht ( ' lezen tussen de regels door `) Zegt het in desbetreffend Topic in de derde alinea toch al genoeg wat Foppe daar meld. Maar nee, het zal wel weer aan de criticasters liggen....zucht ! ...`de regen én de economische crisis` toe maar ! En kijk hier ook nog even naar, https://www.feanonline.nl/nieuws/hoofdnieuws/203182/de-haan-uit-zorgen-over-scouting-sc-heerenveen-dat-is-veel-te-weinig
  • 10 Dec 2018 om 10:39
    • Quote van 10 Dec 2018 om 10:32
      Het afbreukrisico is behoorlijk groot dezer dagen, dus daarmee verantwoord je een groot gedeelte van zo'n salaris. Eisenga's voorgangers zijn er op vele vlakken niet beter op geworden nadat ze vertrokken zijn.
    Dat verbaast me niks... Ik ben benieuwd waar we nu op uitkomen. Maak me grote zorgen over het schaakspelletje van diverse kampen (Hoeveel hebben we er inmiddels stuk of 3?)
    Eigenlijk best ironisch... Eisinga is 2 jaar geleden binnengehaald omdat hij niet behoorde tot 1 van de kampen en nu wordt ie weggestuurd omdat ie o.a. te afstandelijk is naar sponsoren. Als je bij 1 van de kampen hoort pruimt de andere kant je niet, hoor je nergens bij dan is er teveel afstand en ben je op die manier de lul.... Lekker wespennest zo.
  • 10 Dec 2018 om 10:32
    • Quote van 10 Dec 2018 om 10:15
      Omdat dat een generatie ding is. We zitten in een vvd manager cultuur tegenwoordig. Iedereen wil maar een hoge functie voor het salaris maar kwaliteit is er amper..Ze weten zichzelf mooi te verkopen maar puntje bij paaltje komt snappen ze de helft nog niet eens.. Ze doen maar wat.. Dat zie je ook aan Eisenga, hij doet maar wat..
      We zijn ook steeds meer kwijt qua salaris aan managers maar het niveau wordt steeds minder en minder..
      Zo gaat het bij steeds meer grote bedrijven, komen allemaal managers die het zogenaamd even komen opknappen, bezuinigen de boel overal, geven zichzelf een dikke bonus maar hebben 0,0 binding met het bedrijf en alleen maar oog voor hun eigen bonus.

      Echte clubmensen zijn zeldzaam.. Riemer deed het zo'n beetje voor niks, een onkosten vergoeding..
      Smit bij Heracles precies hetzelfde.

      De directeur van Heerenveen hoeft geen 2 ton per jaar te verdienen, wil de toekomstige directeur daardoor anders niet voor Heerenveen werken, jammer dan dan maar niet. Het moet een eer zijn om zo'n fucntie te hebben. Uiteraard snap ik het dat hij ergens anders veel meer kan verdienen, maar dat moet niet de drijfsfeer van iemand zijn.
    Het afbreukrisico is behoorlijk groot dezer dagen, dus daarmee verantwoord je een groot gedeelte van zo'n salaris. Eisenga's voorgangers zijn er op vele vlakken niet beter op geworden nadat ze vertrokken zijn.
  • 10 Dec 2018 om 10:22
    • Quote van 10 Dec 2018 om 10:03
      Steek je kop nog verder in het zand aub..

      Zoveel mensen luiden de noodklok maar jij ziet het nog steeds niet?
      Denk je dat Foppe dit allemaal voor de gein zegt ofzo?
    En jij denkt dat door 2 andere poppetjes het vanzelf beter gaat? over naief gesproken... Maar goed we gaan het zien
  • 10 Dec 2018 om 10:15
    • Quote van 9 Dec 2018 om 21:13
      Dat is het hele probleem van deze club. Iedereen kijkt alleen maar terug. Als we dan toch terug kijken, waarom slaagt hier geen één nieuwe directeur de laatste 12 jaar? Ook de nieuwe man zal geen boegbeeld worden.
    Omdat dat een generatie ding is. We zitten in een vvd manager cultuur tegenwoordig. Iedereen wil maar een hoge functie voor het salaris maar kwaliteit is er amper..Ze weten zichzelf mooi te verkopen maar puntje bij paaltje komt snappen ze de helft nog niet eens.. Ze doen maar wat.. Dat zie je ook aan Eisenga, hij doet maar wat..
    We zijn ook steeds meer kwijt qua salaris aan managers maar het niveau wordt steeds minder en minder..
    Zo gaat het bij steeds meer grote bedrijven, komen allemaal managers die het zogenaamd even komen opknappen, bezuinigen de boel overal, geven zichzelf een dikke bonus maar hebben 0,0 binding met het bedrijf en alleen maar oog voor hun eigen bonus.

    Echte clubmensen zijn zeldzaam.. Riemer deed het zo'n beetje voor niks, een onkosten vergoeding..
    Smit bij Heracles precies hetzelfde.

    De directeur van Heerenveen hoeft geen 2 ton per jaar te verdienen, wil de toekomstige directeur daardoor anders niet voor Heerenveen werken, jammer dan dan maar niet. Het moet een eer zijn om zo'n fucntie te hebben. Uiteraard snap ik het dat hij ergens anders veel meer kan verdienen, maar dat moet niet de drijfsfeer van iemand zijn.
  • 10 Dec 2018 om 10:03
    • Quote van 10 Dec 2018 om 09:46
      En daar staat dat dit de schuld van Hamstra is? Vanochtend was de regen zeker ook zijn schuld of niet? In dat artikel wat jij quote staat dat er mensen weggegaan zijn en dat er vacatures zijn. En is het gek dat als er bezuinigd wordt (wat er de afgelopen jaren op grote schaal is gebeurd) Economische crisis was zeker ook de schuld van Hamstra?
    Steek je kop nog verder in het zand aub..

    Zoveel mensen luiden de noodklok maar jij ziet het nog steeds niet?
    Denk je dat Foppe dit allemaal voor de gein zegt ofzo?
  • 10 Dec 2018 om 10:02
    haha al die mensen hier die het nog voor Hamstra en Eisenga..
    Nog steeds niet door hebben dat die 2 daar puur voor hun zelf zitten!
    Wat ik een half jaar geleden al aangaf, het zou ze sieren als je gebruik maakt van de kennis die er is! Als ik Hamstra was had ik allang met Riemer een afspraak gemaakt om bv elke maandag een koffieafspraak te houden en te praten over het voetbal, gewoon over van alles en nog wat.Daar zou Hamstra heel veel van kunnen leren, maar nee meneer wil alles op zijn eigen manier doen, scouts lopen weg en hij komt met rotzooi aanzetten...

  • 10 Dec 2018 om 09:59
    Goede scouting,was de levensader jaren lang bij Heerenveen,maar is nu volkomen weg,dit werd een tijdje terug ook al aangegeven dooor G v Beek,dat Heerenveen weer terug moet naar de bassis.
  • 10 Dec 2018 om 09:46
    • Quote van 10 Dec 2018 om 09:22
      Mij was dit al lang blad...jou blijkbaar niet !?
      Lees maar even mee.

      https://www.feanonline.nl/nieuws/bestuur-beleid/203189/noodklok-geluid-door-de-haan-als-je-zo-doorgaat-ben-je-over-drie-jaar-failliet
    En daar staat dat dit de schuld van Hamstra is? Vanochtend was de regen zeker ook zijn schuld of niet? In dat artikel wat jij quote staat dat er mensen weggegaan zijn en dat er vacatures zijn. En is het gek dat als er bezuinigd wordt (wat er de afgelopen jaren op grote schaal is gebeurd) Economische crisis was zeker ook de schuld van Hamstra?
  • 10 Dec 2018 om 09:22
    • Quote van 9 Dec 2018 om 23:54
      Sorry mag ik je bron weten dat Hamstra hier de oorzaak van is ????
    Mij was dit al lang blad...jou blijkbaar niet !?
    Lees maar even mee.

    https://www.feanonline.nl/nieuws/bestuur-beleid/203189/noodklok-geluid-door-de-haan-als-je-zo-doorgaat-ben-je-over-drie-jaar-failliet
  • 9 Dec 2018 om 23:54
    • Quote van 9 Dec 2018 om 18:44
      Nee...maar je hebt wél een scoutings apparaat nodig !!, en dat is nu juist geminimaliseerd door hamstra.
    Sorry mag ik je bron weten dat Hamstra hier de oorzaak van is ????
  • 9 Dec 2018 om 21:58
    • Quote van
      Deze quote is verwijderd.
    Jan Smit en Hoogma zijn allebei niet meer actief voor een BVO en ook Nijland is aan zijn laatste jaar bezig. Je ziet het is dun bezaaid. Nergens zitten nog boegbeelden. Namen die je noemt kregen jaren lang de tijd. Een directeur van Heerenveen krijgt twee drie jaar de tijd en dan gaat de 5e colonne los.
  • 9 Dec 2018 om 21:37
    • Quote van 9 Dec 2018 om 21:30
      Riemer heeft het ook ongeveer 20 jaar gedaan , dan is het ook makkelijker een boegbeeld te zijn , vind dit niet echt een sterk argument. en dan deze "Dat wordt Eisenga nooit. Hij heeft weinig verstand van voetbal. Riemer heeft heel veel verstand voetbal." Gerbrands , een volleyballer ook geen verstand van voetbal begint zo langzamerhand toch een echt boegbeeld te worden voor PSV. je gooit er leuke dood doeners in maar ze raken kant nog wal.
    Vergeet Robert Eenhoorn niet die goed werk doet bij AZ
  • 9 Dec 2018 om 21:30
    • Quote van
      Deze quote is verwijderd.
    Riemer heeft het ook ongeveer 20 jaar gedaan , dan is het ook makkelijker een boegbeeld te zijn , vind dit niet echt een sterk argument. en dan deze "Dat wordt Eisenga nooit. Hij heeft weinig verstand van voetbal. Riemer heeft heel veel verstand voetbal." Gerbrands , een volleyballer ook geen verstand van voetbal begint zo langzamerhand toch een echt boegbeeld te worden voor PSV. je gooit er leuke dood doeners in maar ze raken kant nog wal.
  • 9 Dec 2018 om 21:24
    • Quote van 9 Dec 2018 om 21:13
      Dat is het hele probleem van deze club. Iedereen kijkt alleen maar terug. Als we dan toch terug kijken, waarom slaagt hier geen één nieuwe directeur de laatste 12 jaar? Ook de nieuwe man zal geen boegbeeld worden.
    Omdat Riemer kon regeren als alleenheerster (dictator) in een tijd zonder internet / social media.
    Eigenlijk best ironisch... Eisinga is 2 jaar geleden binnengehaald omdat hij niet behoorde 1 van de kampen die achter de schermen opereerden. (tegenwoordig 3 kampen?) en nu wordt ie weggebonjourd omdat ie te afstandelijk is naar sponsoren (komen deze geluiden toevallig uit 1 of meerdere kampen die...?) Damned if you do, damned if you don't lijkt het wel...
  • 9 Dec 2018 om 21:18
    • Quote van 9 Dec 2018 om 15:51
      Het scouten is niet meer zo dat de beste voetballers van de KK divisie zomaar meedraaien met de eredivisie clubs. Bv Branco v/d boomen die was Super al bij Eindhoven, kwam bij ons En ontwikkelde zichzelf niet zo als dat van hem werd verwacht. Na een stap terug qua niveau behoort hij nu wekelijks tot de uitblinkers in de KK divisie. Hoe is dat verklaarbaar dan. Waarom mislukte uiteindelijk Zahovic bij ons. Volgens de club ook niet goed genoeg.
    De KK divisie is precies ook het niveau van Van der Boomen. Ook bij Willem2 kwam hij op de bank. Iedereen schreeuwde hier ook moord en brand toen Bikel weg ging. Na een paar jaartjes NEC nooit meer wat gehoord. Onder Foppe was Decheiver geen basisspeler, ging naar RKC en werd na Bergkamp tweede topscorer van Nederland en gloreerde daarna in Duitsland.
  • 9 Dec 2018 om 21:13
    • Quote van
      Deze quote is verwijderd.
    Dat is het hele probleem van deze club. Iedereen kijkt alleen maar terug. Als we dan toch terug kijken, waarom slaagt hier geen één nieuwe directeur de laatste 12 jaar? Ook de nieuwe man zal geen boegbeeld worden.
  • 9 Dec 2018 om 21:09
    • Quote van
      Deze quote is verwijderd.
    Welke algemeen directeur in Nederland heeft wel verstand van voetbal?
  • 9 Dec 2018 om 19:31
    • Quote van
      Deze quote is verwijderd.
    Dat denk ik ook
  • 9 Dec 2018 om 18:56
    • Quote van
      Deze quote is verwijderd.
    Het probleem is dat wij alle voorzitters gaan vergelijken met het boegbeeld Riemer. Hoe was Riemer na twee jaar in functie? We vergelijken appels met peren. Hoe kan Eisenga een boegbeeld worden in twee jaar tijd?
  • 9 Dec 2018 om 18:44
    • Quote van 9 Dec 2018 om 17:29
      Was ie ook niet zahovic speelt nog steeds maar bij een club die niet zoveel voorstelt en laat daar nou ook niet echt veel zien . het is verklaarbaar omdat ze inderdaad gewoon net niet goed genoeg zijn voor de stap daarboven , dan zakken ze op 1 of andere manier door het ijs . Dat spelers uiteindelijk het niet halen is en blijft een grote hoop aan factoren die samen moeten komen of uiteindelijk niet samen komen. Talent, aarden bij de club en diens cultuur, het niveau niet aankunnen, stilstand jaren in ontwikkeling ( bv lasse schone) , en ga zo maar door. Als elke speler die gescout en gehaald wordt slaagt dan zou Heerenveen of welke andere club elk jaar kampioen worden in hun competitie. Je hebt altijd een 50/50 kans dat iemand wel of niet slaagt , scouten is deels gokken op de ontwikkeling van een speler waar je potentie in ziet , het mentale vlak etc komt pas later om de hoek kijken.
    Nee...maar je hebt wél een scoutings apparaat nodig !!, en dat is nu juist geminimaliseerd door hamstra.
  • 9 Dec 2018 om 18:40
    • Quote van 9 Dec 2018 om 15:51
      Het scouten is niet meer zo dat de beste voetballers van de KK divisie zomaar meedraaien met de eredivisie clubs. Bv Branco v/d boomen die was Super al bij Eindhoven, kwam bij ons En ontwikkelde zichzelf niet zo als dat van hem werd verwacht. Na een stap terug qua niveau behoort hij nu wekelijks tot de uitblinkers in de KK divisie. Hoe is dat verklaarbaar dan. Waarom mislukte uiteindelijk Zahovic bij ons. Volgens de club ook niet goed genoeg.
    Kan je gedetailleerd uit de doeken doen hoe dat zat/zit met Zahovic...komt nog wel een keertje. Nu eerst zorgen dat Hamstra heel gauw afgezet wordt. Dat heeft hoge urgentie !( zie mijn stukje in het volgende topic).
  • 9 Dec 2018 om 18:00
    • Quote van 9 Dec 2018 om 17:47
      Dat ze niet de wortels hebben bij een club zegt nog niets over dat ze wel of niet iets met de clubs hebben. dat is roepen om het roepen. De kennis is de afgelopen 7 directeuren regelmatig opnieuw aangeboord en is het daardoor echt beter geworden op de momenten dat dit gedaan werd , nou niet echt. Iets met een club hebben door historie etc. wil nog niet zeggen dat je alles gelijk goed doet voor de club ik noem een Yme kuiper Tuurlijk moet je kennis bij je houden maar als die kennis uitmond in bemoeienis omdat deze of gene het niet los kan laten is het misschien beter deze kennis te laten voor wat het is , daarmee doel ik op Riemer. Daarbij zou het niet zo kunnen zijn dat de kennis van deze personen inmiddels nogal gedateerd is en in het huidige voetbal niet meer werkt. Ik zou ook het liefst de glorie tijden weer terug hebben maar nostalgie is vaak niet een goede raadgever.
    Precies. Riemer zijn vriend Hans Nijland heeft ook fantastische dingen gedaan voor Fc Groningen. Nu is zijn tijd voorbij en gaat iets anders doen. Deze mensen waren geweldig in hun tijd als voorzitter maar op een gegeven moment moet je anderen de ruimte gunnen. Ik had gehoopt dat Eisenga deze ook had gekregen.
  • 9 Dec 2018 om 17:47
    • Quote van
      Deze quote is verwijderd.
    Dat ze niet de wortels hebben bij een club zegt nog niets over dat ze wel of niet iets met de clubs hebben. dat is roepen om het roepen. De kennis is de afgelopen 7 directeuren regelmatig opnieuw aangeboord en is het daardoor echt beter geworden op de momenten dat dit gedaan werd , nou niet echt. Iets met een club hebben door historie etc. wil nog niet zeggen dat je alles gelijk goed doet voor de club ik noem een Yme kuiper Tuurlijk moet je kennis bij je houden maar als die kennis uitmond in bemoeienis omdat deze of gene het niet los kan laten is het misschien beter deze kennis te laten voor wat het is , daarmee doel ik op Riemer. Daarbij zou het niet zo kunnen zijn dat de kennis van deze personen inmiddels nogal gedateerd is en in het huidige voetbal niet meer werkt. Ik zou ook het liefst de glorie tijden weer terug hebben maar nostalgie is vaak niet een goede raadgever.
  • 9 Dec 2018 om 17:46
    • Quote van
      Deze quote is verwijderd.
    Zo is het maar net!
  • 9 Dec 2018 om 17:29
    • Quote van 9 Dec 2018 om 15:51
      Het scouten is niet meer zo dat de beste voetballers van de KK divisie zomaar meedraaien met de eredivisie clubs. Bv Branco v/d boomen die was Super al bij Eindhoven, kwam bij ons En ontwikkelde zichzelf niet zo als dat van hem werd verwacht. Na een stap terug qua niveau behoort hij nu wekelijks tot de uitblinkers in de KK divisie. Hoe is dat verklaarbaar dan. Waarom mislukte uiteindelijk Zahovic bij ons. Volgens de club ook niet goed genoeg.
    Was ie ook niet zahovic speelt nog steeds maar bij een club die niet zoveel voorstelt en laat daar nou ook niet echt veel zien . het is verklaarbaar omdat ze inderdaad gewoon net niet goed genoeg zijn voor de stap daarboven , dan zakken ze op 1 of andere manier door het ijs . Dat spelers uiteindelijk het niet halen is en blijft een grote hoop aan factoren die samen moeten komen of uiteindelijk niet samen komen. Talent, aarden bij de club en diens cultuur, het niveau niet aankunnen, stilstand jaren in ontwikkeling ( bv lasse schone) , en ga zo maar door. Als elke speler die gescout en gehaald wordt slaagt dan zou Heerenveen of welke andere club elk jaar kampioen worden in hun competitie. Je hebt altijd een 50/50 kans dat iemand wel of niet slaagt , scouten is deels gokken op de ontwikkeling van een speler waar je potentie in ziet , het mentale vlak etc komt pas later om de hoek kijken.
  • 9 Dec 2018 om 17:04
    • Quote van 9 Dec 2018 om 16:56
      Bert Pijfers, die als Heerenveen man voor Grunn scout, is de wereld op zn kop!
    LEZEN.... Bert is terug naar het onderwijs... Een andere scout die op vrijwillige basis scoutte in de eerste divisie scout nu voor FCG
  • 9 Dec 2018 om 16:56
    Bert Pijfers, die als Heerenveen man voor Grunn scout, is de wereld op zn kop!
  • 9 Dec 2018 om 16:33
    • Quote van 9 Dec 2018 om 16:16
      Tsja Foppe, in een tijd waarbij de topclubs de talenten al zo wat op de korrel hebben bij de 20 weken echo is het ouderwetse scouten uit het tijdperk Riemer aardig achterhaald ben ik bang....
    Haha, de 20 weken echo. Mooie zin!
  • 9 Dec 2018 om 16:31
    De 5e kolonne is al weer actief, erg jammer dit.
  • 9 Dec 2018 om 16:16
    Tsja Foppe, in een tijd waarbij de topclubs de talenten al zo wat op de korrel hebben bij de 20 weken echo is het ouderwetse scouten uit het tijdperk Riemer aardig achterhaald ben ik bang....
  • 9 Dec 2018 om 15:51
    Het scouten is niet meer zo dat de beste voetballers van de KK divisie zomaar meedraaien met de eredivisie clubs. Bv Branco v/d boomen die was Super al bij Eindhoven, kwam bij ons En ontwikkelde zichzelf niet zo als dat van hem werd verwacht. Na een stap terug qua niveau behoort hij nu wekelijks tot de uitblinkers in de KK divisie. Hoe is dat verklaarbaar dan. Waarom mislukte uiteindelijk Zahovic bij ons. Volgens de club ook niet goed genoeg.