Daling in Eredivisie: ''Sportief succes speelt zeker een rol bij SC Heerenveen''

( 5 reacties)
Groenste stroom van Nederland
Daling in Eredivisie: ''Sportief succes speelt zeker een rol bij SC Heerenveen''

De bezoekersaantallen van mensen bij Eredivisieduels loopt de laatste jaren structureel achteruit. Vorig jaar waren er 5,7 miljoen bezoekers. Terwijl de twee jaren daarvoor de eredivisie nog 5,8- en 5,9 miljoen bezoekers wist te trekken. Sportmarketeer Bob van Oosterhout stipt aan waarom.

''Hoe ga je de voetbalsport aanpassen zodat hij spectaculair blijft en inspeelt op de veranderende spanningsboog bij jongeren?'', opent hij in de Trouw. ''Als de sportieve resultaten tegenvallen, wordt de drang om naar het stadion te gaan minder.''

Vooral de subtop heeft met dit fenomeen te maken. ''Sportief succes speelt zeker een rol bij clubs als SC Heerenveen, FC Groningen en Vitesse. Verder heeft het te maken met de samenstelling van de Eredivisie. Als Roda JC of FC Twente degradeert en FC Emmen erbij komt, verlies je zo een paar duizend plaatsen aan capaciteit.''

Ook FOX Sports is in de afgelopen jaren van 700.000 naar 1,3 miljoen abonnees gegroeid. Voor- en nabeschouwingen met de mooiste graphics en alle herhalingen zouden hier de oorzaak van zijn. Naast dat blijft ook het entertainment in de stadions achterwege, meldt Van Oosterhout.

''In de eredivisie hebben alleen PSV en Ajax een groot scherm en een led-installatie voor een lichtshow. Dan praat je over slechts twee van de achttien clubs. Feyenoord zegt: onze fans willen geen groot scherm in de Kuip. Hou je dan niet te veel vast aan de vijftig-plusgeneratie, vraag ik me af. Wat dit betreft is er nog een wereld te winnen in de eredivisie.''

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 10 Oct 2018 om 09:29
    • Quote van 9 Oct 2018 om 22:35
      Meteen aan de slag met betere / meer schermen. En dan ook gewoon herhalingen laten zien én evt ook hoogtepunten uit andere wedstrijden. (voorzover er een andere wedstrijd tegelijkertijd gespeeld wordt (...)) Het is van de zotte dat je thuis op de bank zoveel meer te zien krijgt van de wedstrijd.
    Je mag niet alle herhalingen laten zien. Als er twijfelgevallen getoond worden, kan dat opruiend werken voor het publiek. Daarom is er een afspraak die niet te tonen.
  • 9 Oct 2018 om 22:35
    Meteen aan de slag met betere / meer schermen. En dan ook gewoon herhalingen laten zien én evt ook hoogtepunten uit andere wedstrijden. (voorzover er een andere wedstrijd tegelijkertijd gespeeld wordt (...)) Het is van de zotte dat je thuis op de bank zoveel meer te zien krijgt van de wedstrijd.
  • 9 Oct 2018 om 21:59
    • Quote van 9 Oct 2018 om 19:35
      Klopt helemaal (behalve je laatste betoog want daar kan ik niet over oordelen)....die borden bij ons zijn al jaren "defect", dele missen, vallen soms uit en beeldkwaliteit laat ook wel te wensen over. Maar mocht je die gaan willen vervangen zou ik eerder in de 4 hoeken schermen hangen dan slechts 2 op de huidige plaats want dan blijf je gedateerd acteren in mijn ogen. Uiteraard zit hier wel een ander financieel plaatje aan maar goed, je zal zeker veranderingen moeten aanbrengen, de huidige generatie supporters stelt hogere eisen dan wij jaren geleden. Feanplaza was inderdaad prachtig maar heeft ook geen enkele verandering meer ondergaan in al die jaren en idd, die is dan ook al weer 10 jaar oud. En zo liggen er nog wel meer kansen om op in te spelen alleen is de vraag, hoeveel geld is daarvoor.
    Schermen kunnen deels gesponsord worden door een Philips, Panasonic, Sony of gewoon weer Mitsubishi! Daar staan zulke bedrijven best wel achter omdat de naam er groot op staat immers! Maar het is gewoon simpel om daar iemand voor te bellen en daar een plan voor te maken. Aktie dus Luuc!
  • 9 Oct 2018 om 19:35
    • Quote van 9 Oct 2018 om 19:14
      Die grote schermen die wij hebben hangen in het stadion zijn ook aan vervanging toe! Het is niet duidelijk meer te zien en er ontbreken soms stukjes in het scherm waarvan je denkt: wat amateuristisch! Investeer als club in 2 mooie duidelijke schermen en de lichtshows bij Ajax en PSV zijn prachtig voor de wedstrijd! Als de mensen thuis liever de wedstrijden via fox willen bekijken om de herhalingen en uitgebreide analyses te kunnen bekijken, moet je proberen deze mensen weer terug het stadion in te krijgen. Dus op plekken waar al voorzieningen zijn in het stadion moet je het verbeteren en uitbreiden. De feanplaza was populair in 2008 maar we zijn intussen 2018. Tijden zijn veranderd dus moet je zelf ook mee gaan in de tijd en meegaan in de behoefte van de Toekomstige supporter! Eisinga had hier al lang op moeten reageren, maar het lijkt of als hij alleen zijn zakken aan het vullen is en niets doet dan alleen zijn werknemers op de huid zitten. Waardeloze vent!
    Klopt helemaal (behalve je laatste betoog want daar kan ik niet over oordelen)....die borden bij ons zijn al jaren "defect", dele missen, vallen soms uit en beeldkwaliteit laat ook wel te wensen over. Maar mocht je die gaan willen vervangen zou ik eerder in de 4 hoeken schermen hangen dan slechts 2 op de huidige plaats want dan blijf je gedateerd acteren in mijn ogen. Uiteraard zit hier wel een ander financieel plaatje aan maar goed, je zal zeker veranderingen moeten aanbrengen, de huidige generatie supporters stelt hogere eisen dan wij jaren geleden. Feanplaza was inderdaad prachtig maar heeft ook geen enkele verandering meer ondergaan in al die jaren en idd, die is dan ook al weer 10 jaar oud. En zo liggen er nog wel meer kansen om op in te spelen alleen is de vraag, hoeveel geld is daarvoor.
  • 9 Oct 2018 om 19:14
    Die grote schermen die wij hebben hangen in het stadion zijn ook aan vervanging toe! Het is niet duidelijk meer te zien en er ontbreken soms stukjes in het scherm waarvan je denkt: wat amateuristisch! Investeer als club in 2 mooie duidelijke schermen en de lichtshows bij Ajax en PSV zijn prachtig voor de wedstrijd! Als de mensen thuis liever de wedstrijden via fox willen bekijken om de herhalingen en uitgebreide analyses te kunnen bekijken, moet je proberen deze mensen weer terug het stadion in te krijgen. Dus op plekken waar al voorzieningen zijn in het stadion moet je het verbeteren en uitbreiden. De feanplaza was populair in 2008 maar we zijn intussen 2018. Tijden zijn veranderd dus moet je zelf ook mee gaan in de tijd en meegaan in de behoefte van de Toekomstige supporter! Eisinga had hier al lang op moeten reageren, maar het lijkt of als hij alleen zijn zakken aan het vullen is en niets doet dan alleen zijn werknemers op de huid zitten. Waardeloze vent!