''Zou het eerlijk vinden als SC Heerenveen ons wat zou betalen''

9
''Zou het eerlijk vinden als SC Heerenveen ons wat zou betalen''

Hakim Ziyech maakte afgelopen zomer voor maar liefst veertig miljoen euro de overstap van Ajax naar Chelsea. Ook SC Heerenveen profiteerde flink mee van de transfer, maar zijn voormalige amateurclub ASV Dronten niet.

"Na de transfer van Hakim Ziyech werd ik platgebeld", zegt clubvoorzitter Jan Bollemaat in gesprek met Voetbal International. De preses ontvingen de nodige felicitaties. "Ze zeiden allemaal dat we gingen cashen." Ziyech vertrok echter op zijn twaalfde al naar de jeugdopleiding van SC Heerenveen. "Toen bleek dat we geen enkele vergoeding ontvingen. Zeer teleurstellend."

Als Ziyech een jaar later was vertrokken bij ASV Dronten, dan kreeg de amateurclub een ton. "Dat was voor ons een vermogen geweest", aldus Bollemaat. SC Heerenveen ontving zo'n anderhalf miljoen, omdat Ziyech zeven opleidingsjaren bij de Friezen speelde. "Heerenveen heeft een mooi bedrag ontvangen voor Ziyech", reageert Bollemaat. "Ik zou het wel zo eerlijk vinden als ze uit solidariteit ook ons wat zouden betalen."

"We merken dat profclubs heel graag samenwerkingen willen aangaan met amateurclubs, maar tegelijkertijd ook snel onze toptalentjes weghalen", vervolgt hij. "Ze scouten op steeds jongere leeftijd, waardoor amateurclubs in de toekomst minder kans hebben om ook een beetje mee te delen."

Bollemaat is kritisch op de Nederlandse profclubs. "Amateurclubs zijn de grootste kweekvijver van talent in Nederland, maar profiteren ondanks de groeiende transfermarkt niet mee. Op deze manier vragen wij ons steeds meer af wat het nut is van een samenwerking met een profclub."

9 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 11 Nov 2020 om 18:40
    • Quote van 11 Nov 2020 om 18:13
      Ik begrijp de amateurclub wel, maar denk dat Ajax en Twente veel meer hebben overgehouden aan deze deal. Twente heeft het helemaal bont gemaakt, Zyech goedkoop binnengehaald wat helemaal niet kon dat heeft ons veel geld gekost. Vervolgens weer met dikke winst verkocht. Dat Zyech überhaupt bij Twente heeft gespeeld komt alleen maar door list en bedrog.
    Excact!...laat ziech zelf een ton overmaken naar dat clubje!
  • 11 Nov 2020 om 18:13
    Ik begrijp de amateurclub wel, maar denk dat Ajax en Twente veel meer hebben overgehouden aan deze deal. Twente heeft het helemaal bont gemaakt, Zyech goedkoop binnengehaald wat helemaal niet kon dat heeft ons veel geld gekost. Vervolgens weer met dikke winst verkocht. Dat Zyech überhaupt bij Twente heeft gespeeld komt alleen maar door list en bedrog.
  • 11 Nov 2020 om 15:34
    Wat lees ik nu? Heerenveen is al jaren bezig de regioclubs te ondersteunen in wat voor vorm dan ook. Geld overmaken hoeft niet naar die azc club
  • 11 Nov 2020 om 13:56
    Haha wat een grap van die voorzitter. Net of je op die leeftijd al weer of ziyech profvoetballer gaat worden. Natuurlijk moet heerenveen wat terug doen voor de amateurclubs in de regio maar een ton betalen gaat veel te ver
  • 11 Nov 2020 om 13:48
    • Quote van 11 Nov 2020 om 13:18
      Omdat wij de vergoeding hebben gekregen vanwege het feit dat hij hier heel lang in de jeugdopleiding heeft gespeeld. Bij Twente en Ajax is dat niet het geval.
      Ik denk niet dat Heerenveen in de positie is om "even" een solidariteitsbijdrage te doen. Aan de andere kant snap ik wel wat deze man zegt, tegenwoordig worden jongens al op 6-7-8 jarige leeftijd gescout, hierdoor lopen ze eventuele mooie inkomsten in de toekomst mis.
    Gewoon afspraken maken over een oefenwedstrijd bij hun volgende zomer. Dat soort zaken kost Heerenveen bijna niks, maar kan een amateurvereniging wel een aardig zakcentje opleveren.
  • 11 Nov 2020 om 13:47
    En Ajax moet dan weer wat aan ons geven?
  • 11 Nov 2020 om 13:29
    Dit ligt toch bij de verkopende partij?
    Ik zou het terecht vinden dat wij Dronten wat hebben gegeven bij zijn transfer naar Twente. Nu niet.
  • 11 Nov 2020 om 13:18
    • Quote van 11 Nov 2020 om 13:14
      En waarom dan alleen Heerenveen en geen Twente en Ajax?
    Omdat wij de vergoeding hebben gekregen vanwege het feit dat hij hier heel lang in de jeugdopleiding heeft gespeeld. Bij Twente en Ajax is dat niet het geval.
    Ik denk niet dat Heerenveen in de positie is om "even" een solidariteitsbijdrage te doen. Aan de andere kant snap ik wel wat deze man zegt, tegenwoordig worden jongens al op 6-7-8 jarige leeftijd gescout, hierdoor lopen ze eventuele mooie inkomsten in de toekomst mis.
  • 11 Nov 2020 om 13:14
    En waarom dan alleen Heerenveen en geen Twente en Ajax?
zondag 17 januari 2021
14:30
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›