''Abe een racist? Zou dat standbeeld niet van zijn sokkel halen''

14
''Abe een racist? Zou dat standbeeld niet van zijn sokkel halen''

In discussies op social media waarbij standbeelden van mensen uit het verleden omver worden getrokken, komt soms ook de naam van Abe Lenstra voorbij. Het clubicoon van SC Heerenveen zou zich in het verleden namelijk racistisch hebben uitgelaten.

De in 1985 overleden Lenstra zou volgens de Surinamer Humphrey Mijnals in 1957 het volgende tegen hem hebben gezegd tijdens een wedstrijd tegen Elinkwijk: "Vuile vieze zwarte, ga terug naar je land." Dit valt onder meer te lezen in het boek 'Het Surinaamse legioen' van Humberto Tan. Volgens Mijnals zou Lenstra hem ook voor 'aap' hebben uitgescholden.

Johann Mast, auteur van het boek 'Abe', vraagt zich af of Lenstra dat echt heeft gezegd. "Helaas kunnen we dat niet meer navragen. Abe Lenstra is in 1985 overleden en Humphrey Mijnals ontviel ons vorig jaar", schrijft Mast in de Leeuwarder Courant. "Hoe het ook zij, Mijnals heeft de kwestie later persoonlijk afgezwakt in een brief aan Abe-kenner Jan Kuipers."

"Mijnals schreef dat Abe hem 'Hé, zwarte' toeblafte. Mijnals counterde met 'Hé, dikke bleekscheet.", aldus Mast, die weet dat Lenstra jaren later goed bevriend raakte met de donkere Zuid-Afrikaan Darius Dhlomo. De Fries leerde zijn ploeggenoot bij de Enschedese Boys zelfs schaatsen. "Dus Abe een racist? Zeg het maar. Is het überhaupt verstandig om een incident uit 1957 te beoordelen met onze 2020-blik?"

"Dat Humprey Mijnals een grootmoedig man was staat in elk geval vast. Toen Abe in een rolstoel belandde, was Mijnals de eerste die zich spontaan aanmeldde om mee te spelen in een benefietwedstrijd. Ik zou dat standbeeld nog maar niet van zijn sokkel halen."

14 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 30 Jun 2020 om 20:09
    • Quote van 30 Jun 2020 om 14:53
      Je klinkt als wilfred genee, iemand met andere mening en ervaring moeten maar even verwijderd worden.
    Jij praat vanuit je onderbuik, daar kun je niet mee discussiëren. Meningen moeten ergens op gebaseerd zijn en het is onmogelijk dat jij ervaringen hebt met alle inwoners van Nederland die niet wit zijn. Wat jij hier roept is ronduit denigrerend, beschamend en racistisch. En dat is kwalijk. Zolang dit soort gedachtegoed bestaat komen wij nooit tot verdraagzaamheid. Ik weet dat deze discussie niet thuishoort op dit forum, maar ik ben blij dat jij je als een rassenhater profileert. Daar kan wellicht iets mee gedaan worden.
  • 30 Jun 2020 om 15:07
    • Quote van 30 Jun 2020 om 14:53
      Je klinkt als wilfred genee, iemand met andere mening en ervaring moeten maar even verwijderd worden.
    Genee heeft niemand verwijderd of laten verwijderen.
  • 30 Jun 2020 om 14:53
    • Quote van 30 Jun 2020 om 12:02
      Volgens mij moet er iemand even worden verwijderd van dit forum en een stuk van zijn opvoeding over doen. Ongelooflijk....
    Je klinkt als wilfred genee, iemand met andere mening en ervaring moeten maar even verwijderd worden.
  • 30 Jun 2020 om 12:02
    Volgens mij moet er iemand even worden verwijderd van dit forum en een stuk van zijn opvoeding over doen. Ongelooflijk....
  • 30 Jun 2020 om 11:44
    • Quote van 30 Jun 2020 om 10:38
      Waarom dat volkje hier weer aandacht geven. Ze maken hier alles kapot , sinterklaasr feest, de straat namen , produktnamen en de standbeelden . Bevalt het hier niet ga teeug. Bleekscheet tegenover he zwarte zowat. Akwasi ga werken i.p.v. onrust stoken.
    Gadverdamme, je reactie is enorm ongepast.
  • 30 Jun 2020 om 11:43
    • Quote van 30 Jun 2020 om 11:06
      Nee, doe maar niet!
    Niet hier nee. Net zo min als dat het hier over Veronica Inside moet gaan wat niks met Heerenveen heeft te maken.
  • 30 Jun 2020 om 11:06
    • Quote van 30 Jun 2020 om 10:46
      “Dat volkje”. Zolang er nog mensen zijn die op de wijze zoals jij er over schrijft, heeft het juist nog heel veel aandacht nodig.
    Nee, doe maar niet!
  • 30 Jun 2020 om 10:46
    • Quote van 30 Jun 2020 om 10:38
      Waarom dat volkje hier weer aandacht geven. Ze maken hier alles kapot , sinterklaasr feest, de straat namen , produktnamen en de standbeelden . Bevalt het hier niet ga teeug. Bleekscheet tegenover he zwarte zowat. Akwasi ga werken i.p.v. onrust stoken.
    “Dat volkje”. Zolang er nog mensen zijn die op de wijze zoals jij er over schrijft, heeft het juist nog heel veel aandacht nodig.
  • 30 Jun 2020 om 10:38
    Waarom dat volkje hier weer aandacht geven. Ze maken hier alles kapot , sinterklaasr feest, de straat namen , produktnamen en de standbeelden . Bevalt het hier niet ga teeug. Bleekscheet tegenover he zwarte zowat. Akwasi ga werken i.p.v. onrust stoken.
  • 30 Jun 2020 om 08:40
    Ik zou het hier vooral veel aandacht geven idd, alles voor de kliks! Je brengt ze alleen maar op ideeen zo...
  • 29 Jun 2020 om 21:59
    Dat standbeeld staat daar door zijn sportieve prestaties, niet om zijn persoonlijkheid
  • 29 Jun 2020 om 18:43
    Als kind heeft Johan Derksen ooit om handtekening gevraagd bij Abe Lenstra. Die schijnt hem te hebben afgesnauwd.
  • 29 Jun 2020 om 18:35
    Ik heb gehoord dat Johan Cruijff Abe ooit in zijn oor heeft gefluisterd dat ie een domme boer was.......