''Wie de een na beste is? Alves heeft zijn miljoenen aan hem te danken''

20
''Wie de een na beste is? Alves heeft zijn miljoenen aan hem te danken''

Over wie er nu de beste voetballer in de geschiedenis van SC Heerenveen is geweest hoeft eigenlijk niet te worden gediscussieerd. Want of je hem nu wel of niet hebt zien voetballen: Abe Lenstra is de enige voetballer die deze eretitel mag dragen.

Maar wie is dan de op een na beste speler die SC Heerenveen ooit heeft gekend? Met die vraag ging journalist Edward Jorna aan de slag, aan de hand van een soort afvalrace. "Kanshebbers moeten voldoen aan een aantal criteria, waarvan de belangrijkste toch wel is dat ze met Heerenveen in de top van het Nederlandse voetbal - en bij voorkeur ook Europees - hebben gespeeld."

"De tegenstand was op die momenten namelijk het sterkst. Voorwaarde is verder dat de winnaar bij Heerenveen heeft geschitterd", vervolgt Jorna in het Friesch Dagblad. "Dat klinkt vanzelfsprekend - en dat is ook zo - maar deze bepaling maakt bijvoorbeeld dat iemand als Hakim Ziyech afvalt. Dit criterium is trouwens ook funest voor de kansen van Kees Kist en Ruud van Nistelrooy."

"De laatste 'eis' is dat het een teamspeler moet zijn. Een loner als Afonso Alves valt dus af. De Braziliaan, die eind januari 2008 voor twintig miljoen euro vertrok naar Middlesbrough, zat trouwens wel dichtbij het vuur. Sterker nog: hij heeft de miljoenen die hij verdiende voor een groot deel te danken aan de man die de op één na beste voetballer ooit van Heerenveen was. Zijn naam? Danijel Pranjic."

Zijn jullie het eens met de keuze van Jorna voor Pranjic of ziet hij iemand over het hoofd? Laat het weten in de reacties!

20 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 9 Jan 2020 om 10:07
    Maarten de Jong.
  • 9 Jan 2020 om 08:00
    • Quote van 9 Jan 2020 om 06:55
      Eddy Bosman was de meest complete. Die kon alles. Had er echter meer uit kunnen halen als hij niet de studie de voorkeur had gegeven.
    Bosman
  • 9 Jan 2020 om 07:21
    Nurmela was ook een topper, al was Talan leuker om te zien.
  • 9 Jan 2020 om 06:55
    Eddy Bosman was de meest complete. Die kon alles. Had er echter meer uit kunnen halen als hij niet de studie de voorkeur had gegeven.
  • 9 Jan 2020 om 05:31
    Jensen Ebiede
  • 9 Jan 2020 om 04:02
    De bêste 10 is lastig te kiezen over 100 jaar volg sc heerenveen pas vanaf het seizoen 1995
    1 Abe
    2 alves 3 petter hanson 4 bosveld 5 Daniel pranjic 6 Klaas Jan huntelaar 7 Hans vonk 8 alback9 radomski 10 talan
    Mijn meest favoriete spelers van de afgelopen 10 jaar
    1 assaidi
    2 finbogason 3 hakim ziyech 4 djuricic5 schaars 6 bas dost 7 mark uth 8 dumfries9 vlap 10 odegaard
  • 9 Jan 2020 om 00:20
    Pranjic en direct daar na Djuricic.
  • 8 Jan 2020 om 23:41
    Korneev en Allback
  • 8 Jan 2020 om 23:06
    Korneev!
  • 8 Jan 2020 om 23:00
    Arek Radomski
  • 8 Jan 2020 om 22:59
    Sibon Vayrynen Djuricic Allback Pranjic Hansson Sulejmani Alves... Wat in spielers!
  • 8 Jan 2020 om 22:32
    Ik ga zonder enige twijfel voor Igor Korneev.
  • 8 Jan 2020 om 22:14
    Michael Bradley vooral zijn laatste seizoen was fenomenaal. Hansson en Pranjic ook pracht spelers.
  • 8 Jan 2020 om 22:11
    Op zijn minst een vermelding waard: Valeri Popovic. Een man die vaak wordt vergeten omdat hij maar een half seizoen voor Heerenveen speelde, weinig uitstraling had en niet naar een Europese topclub is gegaan. Maar wat was hij goed! Gehaald in de winterstop als vervanger voor de geblesseerde Dennis de Nooijer. Spits in het beste seizoen ooit, mede dankzij hem 2e plaats in de eredivisie en plaatsing voor CL. Na een half jaar ging hij helaas weer terug naar Finland. Foppe kreeg weinig grip op hem en hij was al wat op leeftijd.
  • 8 Jan 2020 om 22:01
    Petter Hansson.
  • 8 Jan 2020 om 21:58
    Pranjic was absoluut een van de betere die het Heerenveen shirt aan heeft gehad met toch een redelijke iconen status. Maar voor mij is Alves toch de "nummer 2", na Abe. Hij was inderdaad misschien een beetje een "loner" maar dat mag ook als je er 30+ per seizoen in schiet. Wat een spits was dat zeg, een goddelijke kanarie in het pompenbleden shirt. De 9-0 tegen Heracles en de afslachting tegen Feyenoord (4-1 volgens mij in de laatste speelronde) als absolute hoogtepunten voor mij. Zelden een speler gezien die letterlijk alles fout kon doen in een wedstrijd maar uiteindelijk toch nog een hattrick kon maken.
  • 8 Jan 2020 om 21:57
    • Quote van 8 Jan 2020 om 21:55
      Ik zal altijd een zwak houden voor Marcus Allbäck.
    Ja ik ook.
    Die was ook geweldig.
  • 8 Jan 2020 om 21:55
    Ik zal altijd een zwak houden voor Marcus Allbäck.
  • 8 Jan 2020 om 21:54
    Abe lenstra 1e 2e Alves 3e Allback .verder hebben we nog genoeg goede spelers gehad. Het is moeilijk kiezen.
  • 8 Jan 2020 om 21:28
    Zeker eens met de keuze voor Pranjic. Maar ook Hanson, Korneev en Sibon staan hoog op mijn lijst.