'Salesmanger Koopman vroeg Jansen om Van Hau op te stellen' Van Rhijn: ''Ik moet beide opties volledig open houden'' COLUMN | Voetbal is emotie Verbazing bij Veerman: ''Als je dat op Teletekst leest'' 'Spannende fase' voor SC Heerenveen: ''Drie serieuze kandidaten''

Sporre pleit voor puntaftrek FC Den Bosch: ''Protocollen werken niet''

( 13 reacties)
Sporre pleit voor puntaftrek FC Den Bosch: ''Protocollen werken niet''

Het voetbal in de Eerste Divisie werd dit weekend overschaduwt door Den Bosch-fans die tijdens de wedstrijd met Excelsior Ahmad Mendes Moreira racistisch bejegenden. De voetbalwereld spreekt schande van het incident, maar onduidelijkheid is nog welke straffen er uitgedeeld kunnen worden.

Voormalig Gaston Sporre, in het verleden interim-voorzitter bij SC Heerenveen, vindt dat puntaftrek de enige juiste straf is. "Dan raak je ze in de kern, dat is de ranglijst", reageert de 74-jarige oud-bestuurder in het Algemeen Dagblad. "Al die protocollen werken niet. Dan wordt er in het stadion een standaardriedeltje voorgelezen dat de kwetsende spreekkoren moeten stoppen."

"Dat kan alleen rekenen op hoongelach. Dan gaat er bij sommige figuren weer een handje pillen in en gaan ze vrolijk verder. Zachte heelmeesters maken stinkende wonden", vervolgt Sporre met duidelijke bewoording. "Een speler kan een gele kaart krijgen en daarna een rode kaart. Zo moet dat ook met dit onderwerp gaan bij de clubs. Grijp in als het na een eerste waarschuwing wéér misgaat."

Sporre vindt het voorval niet alleen iets voor de voetbalwereld, maar de gehele maatschappij. "Zelfs in ons eigen parlement maken mensen elkaar voor rotte vis uit. Oftewel: het zit vervlochten in onze gehele maatschappij. Voetbal is van iedereen en juist daarom is hard ingrijpen essentieel."

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 20 Nov 2019 om 10:28
    • Quote van 19 Nov 2019 om 17:22
      Grandioos Fritz. ..ennuh in het (plat) Duits/Zwitsers ? :-)
    Sure thing.

    Nachdem nächtliches Donnerwetter
    Knistern heut' die Posts des Petters
    Niemals eine Schwalbe?
  • 19 Nov 2019 om 19:59
    • Quote van 19 Nov 2019 om 10:37
      Sure thing: Minsken, minsken! Der falt Petter
      Op e snút yn it wetter. Hja rûkje de See (Krekt net helemaal Letterlik, mar wol Petterlik.)
    Mooi
  • 19 Nov 2019 om 17:22
    • Quote van 19 Nov 2019 om 10:37
      Sure thing: Minsken, minsken! Der falt Petter
      Op e snút yn it wetter. Hja rûkje de See (Krekt net helemaal Letterlik, mar wol Petterlik.)
    Grandioos Fritz. ..ennuh in het (plat) Duits/Zwitsers ? :-)
  • 19 Nov 2019 om 10:37
    • Quote van 19 Nov 2019 om 00:06
      Doe het even in het Fries?
    Sure thing: Minsken, minsken! Der falt Petter
    Op e snút yn it wetter. Hja rûkje de See (Krekt net helemaal Letterlik, mar wol Petterlik.)
  • 19 Nov 2019 om 00:06
    • Quote van 18 Nov 2019 om 23:01
      Je mist de poezie, beste 12e.
      “Die topic maak mij niks uit.
      Jij bepaalt niet wat ik zeg.

      De geur van vrijheid”
    Doe het even in het Fries?
  • 19 Nov 2019 om 00:04
    • Quote van 18 Nov 2019 om 22:15
      Ik bepaal inderdaad niet wat jij zegt maar jij bent wel strontvervelend met dat nikszeggende off topic gejank. Hoe lang blijf je dit herhalen?
    Jij bent ook erg vervelend.
    Jij hebt ook nooit wat nieuws.
    Hoe oud ben je?
  • 18 Nov 2019 om 23:01
    • Quote van 18 Nov 2019 om 22:15
      Ik bepaal inderdaad niet wat jij zegt maar jij bent wel strontvervelend met dat nikszeggende off topic gejank. Hoe lang blijf je dit herhalen?
    Je mist de poezie, beste 12e.
    “Die topic maak mij niks uit.
    Jij bepaalt niet wat ik zeg.

    De geur van vrijheid”
  • 18 Nov 2019 om 22:15
    • Quote van 18 Nov 2019 om 22:07
      Die topic maak mij niks uit.
      Jij bepaalt niet wat ik zeg.
      Dan reageer je toch niet.
    Ik bepaal inderdaad niet wat jij zegt maar jij bent wel strontvervelend met dat nikszeggende off topic gejank. Hoe lang blijf je dit herhalen?
  • 18 Nov 2019 om 22:07
    • Quote van 18 Nov 2019 om 20:15
      Misschien Petter maar hé, dit topic gaat daar niet over. Die schreeuw om aandacht van jou begint wat genant te worden zo langzamerhand...
    Die topic maak mij niks uit.
    Jij bepaalt niet wat ik zeg.
    Dan reageer je toch niet.
  • 18 Nov 2019 om 20:15
    • Quote van 18 Nov 2019 om 18:17
      Sporre had moeten blijven.Dat was de beste voorzitter na Riemer.
    Misschien Petter maar hé, dit topic gaat daar niet over. Die schreeuw om aandacht van jou begint wat genant te worden zo langzamerhand...
  • 18 Nov 2019 om 18:17
    Sporre had moeten blijven.Dat was de beste voorzitter na Riemer.
  • 18 Nov 2019 om 17:18
    • Quote van 18 Nov 2019 om 13:52
      Voor een club als Den Bosch, waar 9 van de 10 seizoenen kleurloos zijn als het gaat om prestaties, is dit geen straf. Paar puntjes minder, wat maakt het uit.. Voeg daar spelen in een leeg stadion maar aan toe. Dat treft de club in de kas. Helaas boeten de goede dan voor de kwaden maar het stadium van zoetzappige straffen is wel eens voorbij nu.
    mogelijke verdachten wan dit WANGEDRAG opsporen en een landelijk stadionverbod van TEN MINSTE 10 jaren opleggen!
  • 18 Nov 2019 om 13:52
    Voor een club als Den Bosch, waar 9 van de 10 seizoenen kleurloos zijn als het gaat om prestaties, is dit geen straf. Paar puntjes minder, wat maakt het uit.. Voeg daar spelen in een leeg stadion maar aan toe. Dat treft de club in de kas. Helaas boeten de goede dan voor de kwaden maar het stadium van zoetzappige straffen is wel eens voorbij nu.
zondag 8 december 2019
14:30
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›