Homepage » Historie & oud-spelers » ''Hij leefde op de grens maar dat is nooit een probleem geweest''

''Hij leefde op de grens maar dat is nooit een probleem geweest''

( 11 reacties)
''Hij leefde op de grens maar dat is nooit een probleem geweest''

Lasse Schöne is zonder de twijfel de meest besproken oud-Heerenvener die nooit een wedstrijd voor de Friezen heeft gespeeld. De inmiddels 32-jarige Ajacied kwam op 16-jarige leeftijd van Denemarken naar Nederland, maar kwam pas buiten het Abe Lenstra Stadion tot wasdom.

"Hij speelde by Lyngby, een kleine en mooie club waar veel spelers worden opgeleid en een kans krijgen in het eerste elftal", herinnert oud-voorzitter Riemer van der Velde zich nog goed. "Hij speelde ergens in Denemarken een toernooi en daar was onze tipgever Bo Nielsen samen met scout Bert Pijffer. Die hebben hem getipt en toen is hij naar Friesland gekomen."

"Vervolgens speelde hij hier een aantal oefenwedstrijden. De trainers vonden hem goed genoeg om bij Heerenveen te komen", blikt Van der Velde terug bij FOX Sports. Zoals vrijwel altijd als het over Schöne gaat, komen nu ook weer zijn lange haren weer te sprake. "We hadden altijd de stelregel dat de haren niet over de reclameborden (rugsponsor, red.) mochten hangen. Lasse zat altijd op de grens."

"Lasse's haar werd geknipt door zijn moeder, een hele aardige vrouw trouwens. Dan was ik wel eens op de training en dan riep ik wel eens: 'Lasse, komt je moeder bijna?'", lacht Van der Velde. "Zijn technische vaardigheid stond overigens buiten discussie. Z'n snelheid kon hij wel iets aan verbeteren en het was ook niet een beest op het veld. Het was een hele nette en fatsoenlijke voetballer."

"Iedereen kon zien dat het een goede voetballer was, maar hij heeft niet kunnen overtuigen om het eerste te bereiken. Of zijn haar daarbij een rol speelde? Nee, dat is absoluut niet waar. Lasse leefde altijd wel op de grens maar dat is nooit een probleem geweest. Z'n moeder kwam altijd op tijd", besluit Van der Velde met een knipoog.

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 15 Mar 2019 om 00:31
    • Quote van 14 Mar 2019 om 15:02
      notra zeker familie van kees..ik zie steeds dat je wel heel erg voor ceessie opkomt
    Jij bent zeker familie van zeurkous? Omdat je zo wel overkomt?
  • 14 Mar 2019 om 15:46
    Ik ben ook niet familie van Cees ;) Heb wel even met hem gesproken en hij is meer benaderbaar dan Eisenga vind ik. Weet niet of deze man Heerenveen verder brengt en blijf dus neutraal in deze. Maar dat ie bestuurlijke vaardigheden heeft en een doorzetter is ben ik van overtuigd.
  • 14 Mar 2019 om 15:21
    • Quote van 14 Mar 2019 om 15:02
      notra zeker familie van kees..ik zie steeds dat je wel heel erg voor ceessie opkomt
    Moet je daarom familie van Cees zijn ? Je kunt positief over de man spreken, je kunt hem ook constant proberen aan te vallen of in een zwart daglicht plaatsen, blijkbaar zijn hier mensen die het liefst voor het laatste kiezen.
  • 14 Mar 2019 om 15:14
    • Quote van 14 Mar 2019 om 15:02
      notra zeker familie van kees..ik zie steeds dat je wel heel erg voor ceessie opkomt
    Ik zie dat je steeds met dezelfde opmerkingen komt. Is dat omdat je inhoudelijk niet mee kunt praten of heb je een ander excuus?
  • 14 Mar 2019 om 15:02
    • Quote van 14 Mar 2019 om 14:52
      Kom op Massi, dat zei Roozemond niet zo bot en het dekt de lading niet..

      Voor een correcte beeldvorming.
      Op de vraag "of hij niet zoals een Hans Nijland de spelers in de tunnel ging opwachten " zei Roozemond het volgende:
      "Wel nee, daar heb ik helemaal niets te zoeken en daar zitten ze ook niet op te wachten volgens mij. Ik vind het hartstikke leuk om ze zo nu en dan te zien, een paar woorden met ze te wisselen en motiveren waar nodig is. We hebben daar mensen voor die dat veel beter kunnen dan ik".

      En zo is wat Roozemond zei een stuk minder bot en erg dan wat jij er van maakte.
    notra zeker familie van kees..ik zie steeds dat je wel heel erg voor ceessie opkomt
  • 14 Mar 2019 om 14:56
    • Quote van 14 Mar 2019 om 14:52
      Kom op Massi, dat zei Roozemond niet zo bot en het dekt de lading niet..

      Voor een correcte beeldvorming.
      Op de vraag "of hij niet zoals een Hans Nijland de spelers in de tunnel ging opwachten " zei Roozemond het volgende:
      "Wel nee, daar heb ik helemaal niets te zoeken en daar zitten ze ook niet op te wachten volgens mij. Ik vind het hartstikke leuk om ze zo nu en dan te zien, een paar woorden met ze te wisselen en motiveren waar nodig is. We hebben daar mensen voor die dat veel beter kunnen dan ik".

      En zo is wat Roozemond zei een stuk minder bot en erg dan wat jij er van maakte.
    Het is maar net hoe je het leest of opvat. Ik bedoel het vooral ook niet bot of negatief, want ik denk dat een algemeen directeur vandaag de dag ook enige afstand moet behouden om de juiste beslissingen te kunnen maken. Eisenga deed dat volgens mij ook op een prima manier, gewoon vriendelijk en open maar niet op het niveau dat hij high-fives ging uitdelen na een overwinning.
  • 14 Mar 2019 om 14:52
    • Quote van 14 Mar 2019 om 14:27
      Ik kom niet heel vaak bij de trainingen kijken, maar meestal zie je daar vooral de technisch manager (Hamstra, voorheen Vonk) rondlopen. Ik kan me niet herinneren dat ik Eisenga daar heb gezien, maar heb in de afgelopen jaren ook maar een handjevol trainingen gezien. CR zei afgelopen vrijdag bij Sport Café Noord dat hij niet van plan is om met de spelers rond te gaan hangen ("Daar hebben we andere mensen voor.")
    Kom op Massi, dat zei Roozemond niet zo bot en het dekt de lading niet..

    Voor een correcte beeldvorming.
    Op de vraag "of hij niet zoals een Hans Nijland de spelers in de tunnel ging opwachten " zei Roozemond het volgende:
    "Wel nee, daar heb ik helemaal niets te zoeken en daar zitten ze ook niet op te wachten volgens mij. Ik vind het hartstikke leuk om ze zo nu en dan te zien, een paar woorden met ze te wisselen en motiveren waar nodig is. We hebben daar mensen voor die dat veel beter kunnen dan ik".

    En zo is wat Roozemond zei een stuk minder bot en erg dan wat jij er van maakte.
  • 14 Mar 2019 om 14:40
    • Quote van 14 Mar 2019 om 14:11
      Er zijn veel anekdotes waarbij Riemer als voorzitter contact had met spelers. En ook verhalen van oud spelers dat ze het over Riemer hebben. Weet iemand ook of dat tegenwoordig ook nog gebeurt? Dat de voorzitter (ook vóór CR) contact heeft met spelers en zijn gezicht op de training laat zien enzo? Verder nergens om, ben gewoon nieuwsgierig.
    Laatst was ik bij de beloften tegen Camb**r, daar zag ik hem wel leuk ouwehoeren met de jongens.
  • 14 Mar 2019 om 14:31
    Het is veel professioneler geworden over de loop van de jaren.
    Ook de omgang met de spelers.
    Als je soms de Anekdotes van Renee van der Gijp hoort over z'n tijd bij Heerenveen (volgens mij kwam hij hier niet echt voor het voetbal maar goed) maar dat was heel anders vroeger
  • 14 Mar 2019 om 14:27
    • Quote van 14 Mar 2019 om 14:11
      Er zijn veel anekdotes waarbij Riemer als voorzitter contact had met spelers. En ook verhalen van oud spelers dat ze het over Riemer hebben. Weet iemand ook of dat tegenwoordig ook nog gebeurt? Dat de voorzitter (ook vóór CR) contact heeft met spelers en zijn gezicht op de training laat zien enzo? Verder nergens om, ben gewoon nieuwsgierig.
    Ik kom niet heel vaak bij de trainingen kijken, maar meestal zie je daar vooral de technisch manager (Hamstra, voorheen Vonk) rondlopen. Ik kan me niet herinneren dat ik Eisenga daar heb gezien, maar heb in de afgelopen jaren ook maar een handjevol trainingen gezien. CR zei afgelopen vrijdag bij Sport Café Noord dat hij niet van plan is om met de spelers rond te gaan hangen ("Daar hebben we andere mensen voor.")
  • 14 Mar 2019 om 14:11
    Er zijn veel anekdotes waarbij Riemer als voorzitter contact had met spelers. En ook verhalen van oud spelers dat ze het over Riemer hebben. Weet iemand ook of dat tegenwoordig ook nog gebeurt? Dat de voorzitter (ook vóór CR) contact heeft met spelers en zijn gezicht op de training laat zien enzo? Verder nergens om, ben gewoon nieuwsgierig.