Kuiper trekt boetekleed aan: ''Wat zijn we een stel domoren geweest..''

( 11 reacties)
Groenste stroom van Nederland
Kuiper trekt boetekleed aan: ''Wat zijn we een stel domoren geweest..''

Voor het eerst sinds Yme Kuiper in 2010 opstapte als algemeen directeur van SC Heerenveen laat hij zich in Voetbal International uit over zijn laatste jaren bij de club. Onder zijn leiding probeerde de club de Nederlandse top aan te vallen, maar dat plan mislukte jammerlijk.

Het was in de periode nadat Riemer van der Velde was gestopt als voorzitter en zijn opvolger Koos Formsma na amper een jaar alweer was vertrokken. De club bulkte in die jaren van het geld, maar binnen de geledingen van de club was er flinke onenigheid over de te varen koers.

"Als ik terugdenk aan de tijd dat we met elkaar overhoop lagen, denk ik weleens: 'Wat hebben we met z'n allen gedaan?' Daar heb ik het met Riemer later nog weleens over gehad. Van: 'Wat zijn we een stel domoren geweest.' En ik denk dat meer mensen op die manier erop terugkijken", stelt Kuiper.

Onder leiding van Kuiper werden dure spelers binnengehaald die het niveau uiteindelijk niet aankonden en toen het sportief snel minder ging, bleek de financiële huishouding niet meer op orde. Kuiper: "Het is het niet waard geweest. Iedereen wilde de strijd winnen, maar uiteindelijk heeft niemand gewonnen."

"Er zijn heel veel mensen die sindsdien niet meer bij de club komen", constateert hij. "Als je een groot Heerenveen wil hebben, heb je in deze regio alles en iedereen nodig. Met de helft van de mensen lukt het je niet, daar zit de kern van het probleem", besluit Kuiper realistisch. 

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 8 Nov 2018 om 00:20
    Weet je wat onverantwoord is. Dat is spelers halen die een dik salaris verdienen en totaal niks presteren. Zo lopen er wel een flink aantal rond bij onze club De verantwoordelijke mensen hiervoor Moeten gestraft worden. Zo gaat dat overal in de wereld, dus waarom in Heerenveen niet.
  • 7 Nov 2018 om 22:40
    • Quote van 7 Nov 2018 om 20:41
      Waar ik aan denk?.....als het echt zo zou zijn dat oud werknemers dit bij zich af vragen en tot een soort van inkeer komen....probeer dan nu iets terug te doen....probeer oude banden te herstellen, help de club oude banden te herstellen, bemiddel, draag de club naar buiten toe positief uit, draag ideeën aan die tot herstel v/d club kunnen leiden zonder eigen belang, etc. Noem mij naïef maar als dergelijke mensen aangeven dat de club ze nog wel aangaat dan mag je ook verwachten dat die mensen, belangeloos, een positieve bijdrage kunnen/willen leveren.
    Ben het met je eens hoor. Trouwens ook wat Kuiper aangeeft. We hebben iedereen keihard nodig. Het is niet voor niets dat ze tijden bezig zijn om bijvoorbeeld een positie als commercieel directeur in te vullen. Niemand durft zijn handen er meer aan te branden door alles wat er is gebeurd in de afgelopen 10 jaar.
  • 7 Nov 2018 om 20:46
    • Quote van 7 Nov 2018 om 19:48
      Klopt. Het gevaar van ambitie. En zo zijn er nog steeds fans die deze risico’s willen nemen en onverantwoord geld willen uitgeven.
    Er is niets mis met ambitie alleen moeten wij er nog zorgvuldiger mee omgaan omdat de inkomsten aanzienlijk lager liggen dat 10-jaar geleden. 1 of 2 "misperen" doen derhalve dan ook een stuk meer pijn dan in die tijd omdat de club het zich niet....althans, een stuk lastiger kan permitteren om af te schrijven.
  • 7 Nov 2018 om 20:41
    • Quote van 7 Nov 2018 om 17:28
      Waar denk je dan aan?
    Waar ik aan denk?.....als het echt zo zou zijn dat oud werknemers dit bij zich af vragen en tot een soort van inkeer komen....probeer dan nu iets terug te doen....probeer oude banden te herstellen, help de club oude banden te herstellen, bemiddel, draag de club naar buiten toe positief uit, draag ideeën aan die tot herstel v/d club kunnen leiden zonder eigen belang, etc. Noem mij naïef maar als dergelijke mensen aangeven dat de club ze nog wel aangaat dan mag je ook verwachten dat die mensen, belangeloos, een positieve bijdrage kunnen/willen leveren.
  • 7 Nov 2018 om 19:48
    • Quote van 7 Nov 2018 om 19:18
      Kuiper had echt het salaris van SCH niet nodig. Deze man had de schaapjes allang op het droge. Alleen de ambitie die SCH had in die tijd was wellicht iets te hoog gegrepen. Hierop zijn verkeerde keuzes gemaakt. Overigens zijn er clubs die hierin nog veel verder zijn gegaan; bijv Az, Twente, Feyenoord. Nee, ik geloof niet in slechte intenties van Kuiper. Veel bestuurders dachten in die tijd: the sky is the limit. Maar dat had met ambitie te maken (een verkeerde inschatting). En niets met eigen belang (zakken vullen).
    Klopt. Het gevaar van ambitie. En zo zijn er nog steeds fans die deze risico’s willen nemen en onverantwoord geld willen uitgeven.
  • 7 Nov 2018 om 19:42
    Volgens mij waren het sportief prachtige jaren ten tijde van Yme. Van mij hoeft hij er niet zo zwaar aan te tillen.
  • 7 Nov 2018 om 19:18
    • Quote van 7 Nov 2018 om 17:33
      Eerst zijn eigen zakken gevuld door zijn salaris te verdubbelen, en dan dit de wereld inslingeren, pipo. Gewetensnood? Nee hoor mooi weg blijven.
    Kuiper had echt het salaris van SCH niet nodig. Deze man had de schaapjes allang op het droge. Alleen de ambitie die SCH had in die tijd was wellicht iets te hoog gegrepen. Hierop zijn verkeerde keuzes gemaakt. Overigens zijn er clubs die hierin nog veel verder zijn gegaan; bijv Az, Twente, Feyenoord. Nee, ik geloof niet in slechte intenties van Kuiper. Veel bestuurders dachten in die tijd: the sky is the limit. Maar dat had met ambitie te maken (een verkeerde inschatting). En niets met eigen belang (zakken vullen).
  • 7 Nov 2018 om 17:33
    Eerst zijn eigen zakken gevuld door zijn salaris te verdubbelen, en dan dit de wereld inslingeren, pipo. Gewetensnood? Nee hoor mooi weg blijven.
  • 7 Nov 2018 om 17:31
    • Quote van 7 Nov 2018 om 16:31
      Als dat inderdaad zo is....als er meerdere mensen die mening zijn toegedaan zou het een ieder sieren om nu iets terug te doen voor de club! Als er ooit een moment is om dat te doen....dan is dat dit moment wel.
    Dat is juist het probleem. Teveel mensen zijn beschadigd. Daar is de club tot op heden nog de dupe van.
  • 7 Nov 2018 om 17:28
    • Quote van 7 Nov 2018 om 16:31
      Als dat inderdaad zo is....als er meerdere mensen die mening zijn toegedaan zou het een ieder sieren om nu iets terug te doen voor de club! Als er ooit een moment is om dat te doen....dan is dat dit moment wel.
    Waar denk je dan aan?
  • 7 Nov 2018 om 16:31
    Als dat inderdaad zo is....als er meerdere mensen die mening zijn toegedaan zou het een ieder sieren om nu iets terug te doen voor de club! Als er ooit een moment is om dat te doen....dan is dat dit moment wel.
zaterdag 24 november 2018
20:45
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›