Väyrynen: ''Als er in Heerenveen iets vrij komt, sta ik daar zeker voor open''

( 11 reacties)
Groenste stroom van Nederland
Väyrynen: ''Als er in Heerenveen iets vrij komt, sta ik daar zeker voor open''

Zelden was de 'match' tussen een buitenlandse speler en SC Heerenveen zo groot als bij Mika Väyrynen. Verdeeld over twee periodes (2001-2005 en 2008-2011) speelde de Finse middenvelder maar liefst zeven seizoenen in het Abe Lenstra Stadion en groeide hij uit tot een echte publieksspeler.

"Ik denk dat ik mijn beste jaar had in het seizoen 2004/2005, dat was een heel goed jaar voordat ik naar PSV ging", blikt Väyrynen terug bij FOX Sports. "Maar ook het seizoen 2010/11 ging goed. Daarin heb ik acht goals gemaakt en ook met goede spelers gespeeld. Dat waren mijn beste jaren." Väyrynen speelde uiteindelijk van alle wedstrijden (359) in clubverband de helft (178) in dienst van SC Heerenveen.

Ook het seizoen 2008/2009 was een sportief succesvol jaar voor SC Heerenveen, maar miste de Fin de tweede seizoenshelft (inclusief de bekerfinale) vanwege een blessure. "We hadden toen een goed elftal toen met veel Scandinavische spelers. Voor Europese wedstrijden dachten we: we hebben een goede kans. Ik kende veel mensen bij de club - ook binnen het bestuur - en kon heel goed met mensen omgaan, dus ik dacht dat ik misschien ook één van de leiders kon zijn."

"We speelden voetbal wat ik graag speelde, met veel aandacht voor positiespel. Daar hadden we ook goede spelers voor", aldus Väyrynen, die in Heerenveen het gevoel had dat hij een tweede thuis had gevonden. "Het is altijd een warme club geweest toen ik daar was. Ik had een goede relatie met de spelers en trainers, daar heb ik nog hele warme herinneringen aan.

Inmiddels is Väyrynen (36) gestopt en richt hij zich op een trainerscarrière, die wellicht ooit nog weer eens naar het Abe Lenstra Stadion leidt. "Ik wil zeker nog een keer terug. Ik heb altijd nog goede herinneren aan Heerenveen. Als daar iets vrij komt, dan sta ik daar zeker voor open."

Reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 16 Oct 2018 om 17:54
    • Quote van 16 Oct 2018 om 14:03
      Ja, het is allemaal de schuld van Hamstra en Eisinga
    Alles is de schuld van Eisenga uiteraard. ;-) Dat valt onder elke bericht te lezen. Want wie zegt dat Väyrynen, Roorda bijvoorbeeld goede trainers zijn? Het gaat altijd nog om kwaliteit van trainers of ze nou oud speler zijn of niet.Buiten dat buitenlandse trainers halen voor je jeugdopleiding is gewoon een dure bedoeling. Je moet voor huisvesting zorgen en alles. Oud spelers als Allback, Väyrynen en Hansson zijn ook jeugdtrainer in hun geboorteland om weer thuis te zijn. Zij zelf kinderen hebben kunnen dan na veel gereis in hun actieve voetbalcarrière hun kinderen naar scholen sturen van hun land. Het is allemaal zo makkelijk om te roepen dat zulke spelers hier terug moeten komen als jeugdtrainer , maar daar zitten zoveel haken en ogen aan.
  • 16 Oct 2018 om 17:47
    • Quote van 16 Oct 2018 om 16:01
      Zo, wie ben jij dan? Ik heb het helemaal niet over het verleden. Maar wil aangeven dat er veel know-how was waar niets is mee gedaan. Know-how die de club op een bepaald niveau kon houden en waar we nu nog steeds profijt van hadden kunnen hebben. Er zitten nu teveel ego’s die dat tegenhouden en bang zijn voor gezichtsverlies! Want zou je jongens als Hansson, Rodomski, Geert Arend Roorda, Allback of Vayrinen terug halen, die winden zo’n Eisenga zomaar om zijn vingers.
    Wie ben jij dan? Dat is een beetje gekke vraag op een forum met allemaal anoniempjes.
  • 16 Oct 2018 om 17:36
    • Quote van 16 Oct 2018 om 16:01
      Zo, wie ben jij dan? Ik heb het helemaal niet over het verleden. Maar wil aangeven dat er veel know-how was waar niets is mee gedaan. Know-how die de club op een bepaald niveau kon houden en waar we nu nog steeds profijt van hadden kunnen hebben. Er zitten nu teveel ego’s die dat tegenhouden en bang zijn voor gezichtsverlies! Want zou je jongens als Hansson, Rodomski, Geert Arend Roorda, Allback of Vayrinen terug halen, die winden zo’n Eisenga zomaar om zijn vingers.
    Ik heb het je al vaker gevraagd, maar ik ben heel benieuwd hoe jij aan jouw informatie komt over interne zaken. Mensen die geen gezichtsverlies willen en dus maar hun mond houden. Hoe weet je dat? Gezien jouw stelligheid denk ik dat je dicht bij het vuur zit. Zou je hier antwoord op kunnen en willen geven? Ik ben serieus heel benieuwd hoe je dit allemaal weet....
  • 16 Oct 2018 om 16:01
    • Quote van 16 Oct 2018 om 14:13
      Joh, we leven niet in het verleden. Als de jeugd wat wil weten over de geschiedenis van sc-heerenveen dat googlen ze t wel.
    Zo, wie ben jij dan? Ik heb het helemaal niet over het verleden. Maar wil aangeven dat er veel know-how was waar niets is mee gedaan. Know-how die de club op een bepaald niveau kon houden en waar we nu nog steeds profijt van hadden kunnen hebben. Er zitten nu teveel ego’s die dat tegenhouden en bang zijn voor gezichtsverlies! Want zou je jongens als Hansson, Rodomski, Geert Arend Roorda, Allback of Vayrinen terug halen, die winden zo’n Eisenga zomaar om zijn vingers.
  • 16 Oct 2018 om 15:18
    Een succesvol verleden bij de club als speler betekent uiteraard ook nog niet een garantie voor een succes als trainer. Daar zijn genoeg voorbeelden van, maar we mogen inderdaad wel hopen dat er voor de positieve uitzonderingen wel een plek wordt gereserveerd bij de club. Volgens mij is dat ook wel het geval, gezien het aantal oud-spelers in de jeugdopleiding (Johnny Jansen, Ronnie Pander, Jeffrey Talan, Niklas Tarvajärvi en eerder nog met Tieme Klompe en Gerald Sibon).
  • 16 Oct 2018 om 14:13
    • Quote van 16 Oct 2018 om 12:50
      Ja zou mooi zijn! Maar dan moeten eerst de cultuurbarbaren die er nu nog zitten (oa. Eisenga) opgestapt zijn. Ik denk dat het al te laat is om deze voormalige top-spelers te terug te halen. Die had je er al eerder bij moeten betrekken en zo de waarden van Heerenveen in stand kunnen houden. Nu is de periode die achter ons ligt al te lang om de nieuwe generatie Heerenveen supporters die DNA door te laten geven. Nu ontbreekt dat en weet de helft niet wie een Alback, Radomski of Vayrinen is! Gemiste kans uit het verleden
    Joh, we leven niet in het verleden. Als de jeugd wat wil weten over de geschiedenis van sc-heerenveen dat googlen ze t wel.
  • 16 Oct 2018 om 14:03
    • Quote van 16 Oct 2018 om 12:50
      Ja zou mooi zijn! Maar dan moeten eerst de cultuurbarbaren die er nu nog zitten (oa. Eisenga) opgestapt zijn. Ik denk dat het al te laat is om deze voormalige top-spelers te terug te halen. Die had je er al eerder bij moeten betrekken en zo de waarden van Heerenveen in stand kunnen houden. Nu is de periode die achter ons ligt al te lang om de nieuwe generatie Heerenveen supporters die DNA door te laten geven. Nu ontbreekt dat en weet de helft niet wie een Alback, Radomski of Vayrinen is! Gemiste kans uit het verleden
    Ja, het is allemaal de schuld van Hamstra en Eisinga
  • 16 Oct 2018 om 12:50
    • Quote van 16 Oct 2018 om 11:23
      Vastleggen! Laat maar meelopen en een passende functie invullen, wellicht eerst als scout. Meer oud-spelers binnen de club zal de club goed doen!
    Ja zou mooi zijn! Maar dan moeten eerst de cultuurbarbaren die er nu nog zitten (oa. Eisenga) opgestapt zijn. Ik denk dat het al te laat is om deze voormalige top-spelers te terug te halen. Die had je er al eerder bij moeten betrekken en zo de waarden van Heerenveen in stand kunnen houden. Nu is de periode die achter ons ligt al te lang om de nieuwe generatie Heerenveen supporters die DNA door te laten geven. Nu ontbreekt dat en weet de helft niet wie een Alback, Radomski of Vayrinen is! Gemiste kans uit het verleden
  • 16 Oct 2018 om 12:31
    Zou mooi zijn als de club jongens zoals Vayrynen, Radomski, Hansson en Allback aan de club kan verbinden.
  • 16 Oct 2018 om 12:01
    Altijd mijn favoriete speler geweest de periodes dat hij bij ons speelde. De 2 momenten die mij het meest zijn bijgebleven is de ingooi tegen Twente, hij gooide de bal tegen ik meen Perez aan om er zelf mee weg te dribbelen.. geweldig moment in een kansloos verloren wedstrijd. Hij kreeg er zijn 2de gele kaart voor door een afgrijselijke scheidsrechter. Het tweede moment is de aai over de bol van Pirlo in de wedstrijd tegen AC Milan nadat hij de bal via de benen van Pirlo achter speelde. Altijd genoten van deze speler, en heb mijn zoontje naar hem vernoemd :-)
  • 16 Oct 2018 om 11:23
    Vastleggen! Laat maar meelopen en een passende functie invullen, wellicht eerst als scout. Meer oud-spelers binnen de club zal de club goed doen!
zaterdag 24 november 2018
20:45
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›