De Jong: ''We moeten meer energie leveren in het drukzetten''

14
De Jong: ''We moeten meer energie leveren in het drukzetten''

Siem de Jong was zeer ontevreden over het spel van zijn ploeg tegen PEC Zwolle. De Friezen gingen in eigen huis voor het toeziend oog van hun fans met 0-2 onderuit.

"Ik vond ons vandaag niet goed nee. Het moet volgende keer veel beter. Die wisselvalligheid moet eruit", vertelt de Jong in gesprek met Omrop Fryslân die niet weet waar het precies aan ligt. "Het is lastig te omschrijven Sommige wedstrijden laten we het wel zien."

De Jong weet dat soms het creatieve vermogen ontbreekt. "Die vastigheid, daarin zijn we niet goed genoeg in. Als het net niet goed staat of net niet goed loopt, dan hebben we niet het vernuft om een oplossing te vinden. Ook de tweede helft: het is niet alsof zij de hele tijd kansen kregen. Maar ze scoren toch de 0-2 op een belangrijk moment en dan wordt het wel heel moeilijk."

"Als we achterkomen neem je meer risico", weet de middenvelder. Maar ook in het begin van de wedstrijd wilde de ploeg graag naar voren. "In het begin willen we naar voren toe, maar iets te veel nadenkend terwijl we daarna gewoon gaan en daardoor lijkt het misschien wat agressiever. Dat wil je misschien niet vanaf begin af aan doen. Maar we moeten sowieso meer energie leveren in het drukzetten", besluit de Jong.

14 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 25 Apr 2021 om 17:48
    “We moeten meer druk zetten”. WAAROM DOE JE DAT DAN NIET???
  • 25 Apr 2021 om 17:30
    • Quote van 25 Apr 2021 om 10:53
      Het kan echt niet wat er gisteren gebeurde.Er lijkt ook intern bij de club niks aan de hand te zijn na zo'n nederlaag...Zou JJ ook verantwoording moeten afleggen of iets dergelijks ?
    Het probleem is dat twee mensen, die zich er niet mee zouden moeten bemoeien, hem al het hand boven het hoofd houden. En beweren dat Jansen de juiste man op de juiste plaats is..

    Wat ik ooit geleerd heb is dat het niks met energie of geen energie te maken heeft. Als je niet goed staat kun je nog zo vol energie de boel onder druk zetten maar kom je altijd te laat en kan een ploeg als VVV er zelfs nog onderuit voetballen.
    De verdediging is gewoon te bang, en zakt bij balverlies steeds meters naar achteren. als je dan als aanvallers gaat druk zetten krijg je een enorm groot veld waar de middenvelders in verzuipen. Vooral als je middenvelders als de Jong, Veerman en Schone hebt die het van hun loopvermogen niet moeten hebben.

    Daarom moet Jansen gewoon de boel naar de middenlijn jagen, dus ook de verdediging. Dan kun je de bal onder druk zetten en de bal veroveren. Dan hoeven van Bergen en Veerman en wie er maar op links buiten staat ook niet zoveel te rennen voor ze bij de goal zijn. Dat zal het rendement wel opkrikken.
  • 25 Apr 2021 om 14:03
    • Quote van 25 Apr 2021 om 12:45
      Zet alstublieft Gertjan voor de groep...let eens op binnen wat voor korte tijd ( schat een paar dagen)hij de boel mentaal opgeschud heeft!...maar ach ik ( en een paar anderen) zullen wel roependen in de woestijn blijven, want " je moet geen Olifant in een porseleinkast binnen halen"...ach ach!
    Hij wil zelf niet onder CR, dus het heeft geen enkele zin om dat steeds te roepen sibbele.

  • 25 Apr 2021 om 13:52
    Ik zit nu even naar Emmen- Heracles te kijken. In die ploegen zie je veel meer lijn in hun spel. We moeten nog tegen Emmen, ook dat wordt op deze manier een moeilijke pot. Emmen krijgt wel een hele goedkope penalty waar we gisteren met Kaib niets kregen. Het is maar hoe de wind waait met die arbitrage.
  • 25 Apr 2021 om 13:25
    Het is te lief, te gemoedelijk. Te weinig ambitieus. Niet voortdurend scherp om beter te willen worden. Maar leven bij de dag, van wedstrijd tot wedstrijd. Wat is het plan, het idee voor de speelwijze? Hoe gaan we de talenten klaarstomen voor die laatste stap? Hoe gaan we verdedigend beter worden? Beter in balbezit worden? Meer dynamiek en tempo erin krijgen? Ik krijg steeds sterker de indruk dat deze staf er geen enkel idee over heeft.
  • 25 Apr 2021 om 12:45
    • Quote van 25 Apr 2021 om 10:56
      Nee, want dit is het niveau van de club. Het gaat al jaren zo.
    Zet alstublieft Gertjan voor de groep...let eens op binnen wat voor korte tijd ( schat een paar dagen)hij de boel mentaal opgeschud heeft!...maar ach ik ( en een paar anderen) zullen wel roependen in de woestijn blijven, want " je moet geen Olifant in een porseleinkast binnen halen"...ach ach!
  • 25 Apr 2021 om 10:56
    • Quote van 25 Apr 2021 om 10:53
      Het kan echt niet wat er gisteren gebeurde.Er lijkt ook intern bij de club niks aan de hand te zijn na zo'n nederlaag...Zou JJ ook verantwoording moeten afleggen of iets dergelijks ?
    Nee, want dit is het niveau van de club. Het gaat al jaren zo.
  • 25 Apr 2021 om 10:53
    Het kan echt niet wat er gisteren gebeurde.Er lijkt ook intern bij de club niks aan de hand te zijn na zo'n nederlaag...Zou JJ ook verantwoording moeten afleggen of iets dergelijks ?
  • 25 Apr 2021 om 10:46
    • Quote van 25 Apr 2021 om 10:22
      Supporter van Heerenveen; je verlengt je seizoenskaart met 2 x goud, je doet mee aan alle acties die financieel iets opleveren voor de club, 7 maanden kijk je de wedstrijden op ESPN, na die 7 maanden mag je eindelijk weer naar je cluppie, je laat samen met 2000 anderen een stok in je neus drukken 30 km verderop, spelers zeggen vol te gaan voor de play offs, de hele week kijk je uit naar je stoeltje in het ALS... En dan eindelijk: met tranen in de ogen om het volkslied en zó blij om terug te zijn. Tijdens de wedstrijd krijg je het gevoel; waar kijk ik naar? En zwaar teleurgesteld druip je af naar huis...Zit die strijd, passie en beleving nou echt alleen maar in een supportershart?
    Nou, goed verwoord.
  • 25 Apr 2021 om 10:22
    Supporter van Heerenveen; je verlengt je seizoenskaart met 2 x goud, je doet mee aan alle acties die financieel iets opleveren voor de club, 7 maanden kijk je de wedstrijden op ESPN, na die 7 maanden mag je eindelijk weer naar je cluppie, je laat samen met 2000 anderen een stok in je neus drukken 30 km verderop, spelers zeggen vol te gaan voor de play offs, de hele week kijk je uit naar je stoeltje in het ALS... En dan eindelijk: met tranen in de ogen om het volkslied en zó blij om terug te zijn. Tijdens de wedstrijd krijg je het gevoel; waar kijk ik naar? En zwaar teleurgesteld druip je af naar huis...Zit die strijd, passie en beleving nou echt alleen maar in een supportershart?
  • 25 Apr 2021 om 09:39
    • Quote van 25 Apr 2021 om 09:25
      Laten we maar zeggen dat de reacties van de spelers na wedstrijden er niet bepaald beter op worden. Ze zijn van hetzelfde niveau als het hele seizoen.
    Die van JJ ook niet. Die zijn conclusie was "we begonnen slordig en namen dat de hele wedstrijd mee". De oplossing was "niet slordig beginnen". Van die analyse zakt m'n broek ook af. Dan denk ik als je ziet dat het na 10 min totaal niet loopt. Laat een speler dan een blessure faken. Roep iedereen bij elkaar en zorg dat ze goed gaan staan. Blijkbaar is JJ in de rust heel boos geweest. Ik heb er niks van gemerkt de 2e helft..
  • 25 Apr 2021 om 09:25
    Laten we maar zeggen dat de reacties van de spelers na wedstrijden er niet bepaald beter op worden. Ze zijn van hetzelfde niveau als het hele seizoen.
  • 25 Apr 2021 om 09:00
    Nog meer van nergie???
  • 25 Apr 2021 om 08:19
    Altijd hetzelfde verhaal, het hele seizoen in een notendop. Met Halilovic, Schöne, Veerman en de Jong heb je genoeg voetbal op het middenveld. Henk Veerman heeft er wonderbaarlijk al aardig wat in liggen maar heeft 4 of 5 kansen nodig om te scoren en die kansen creëren we niet in een hele wedstrijd. Van Bergen werkt ontzettend hard maar zijn rendement moet echt omhoog. Woudenberg en Floranus vertragen het spel alleen maar door constant tikje terug te spelen (Woudenberg meer dan Floranus). Centraal staat het redelijk stabiel en Mulder keept een goed seizoen. Maar dan kom je bij passie, strijd, wedstrijdbeleving en teamspirit... Het hele seizoen is het al zwaar onder de maat, gewoonweg om je kapot te schamen! Er zit geen plan achter wat ze doen, geen tactiek of strategie om te winnen. Doe maar wat en als het lukt is het mooi en anders volgende keer maar weer proberen... Een flinke slappe hap mentaliteit, van spelers en staf!!!
Friday 13 August 2021
20:00
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›