VIDEO | Samenvatting: SC Heerenveen verliest in beker van Ajax

29
VIDEO | Samenvatting: SC Heerenveen verliest in beker van Ajax

SC Heerenveen is er niet in geslaagd om te stunten in het bekertoernooi tegen Ajax. De Amsterdammers wonnen met 0-3 in het Abe Lenstra stadion..

Vanaf de eerste minuut waren de Amsterdammers eigenlijk de bovenliggende partij op de slechte grasmat in Friesland. Na negen minuten was de eerste kans ook voor de uitploeg, maar Sébastien Haller wist een subtiel balletje van Dusan Tadic niet op doel te krijgen. Tien minuten later kon de ploeg van Erik ten Hag wel juichen via een kopbal van Davy Klaassen. Vlak voor rust leek de middenvelder de score te verdubbelen, maar Tadic maakte daarvoor hands.

Siem de Jong was met een schot nog het dichtst bij een treffer voor Heerenveen in de eerste helft, maar zijn bal belandde op het dak van het doel. Het betekende dat de ploegen met een minimaal verschil de kleedkamers opzochten en de Friezen dus nog hoop hadden op een goed resultaat. In de tweede helft veranderde het spelbeeld echter niet. De Amsterdammers waren de betere ploeg aan de bal en creëerde ook de grootste kansen.

Na iets meer dan een uur spelen kreeg de uitploeg een strafschop nadat Bochniewicz Kudus vloerde. Tadic benutte het buitenkansje overtuigend, maar kort daarna was het toch even schrikken voor Maarten Stekelenburg. Mitchell van Bergen kwam oog in oog te staan met de doelman, maar de aanvaller miste de scherpte. In de 77e minuut maakte David Neres aan de overgebleven illusies een einde door de derde treffer binnen te werken.

Opstelling SC Heerenveen: Mulder; Van Hecke, Dresevic, Bochniewicz, Kaib; Halilovic, J. Veerman (74. Kongolo), De Jong (81. Hajal), Schöne (69. Nygren); Van Bergen, H. Veerman.

29 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 4 Mar 2021 om 17:27
    • Quote van 4 Mar 2021 om 09:14
      Njaa wat moet je nu eigenlijk van zeggen... Ajax is gewoon 10 klassen beter dan de rest van de eredivisie... ze zetten zo veel druk dat je als middelmatige ploeg niet aan voetballen toekomt. Dat heet dan slecht aan de bal,... maar heeft vooral met de druk van Ajax te maken. Ook loop je continue achter de bal aan, ben je overal te laat waardoor je er niet eens aan toekomt om er op te klappen...Dan gaat het al snel in de koppies zitten op een of andere manier. Dat zou niet moeten natuurlijk. Maar de goals waten eigenlijk nogal lullig. Klaassen wordt helemaal vrijgelaten, knullige penalty en een naar buitenspel ruikende 0-3... terwijl aan de andere kant Henk in scoringspositie de bal wegtikt met zijn verkeerde been, Bochnievic de bal verkeerd inkopt en van Bergen alleen op de keeper afgaat... met veel geluk had er zelfs nog wat ingezeten. Maar jah, een bekerfinale in een lege kuip is compleet waardeloos natuurlijk, dan maar volgend jaar!
    Het is inmiddels wel duidelijk dat we wel vaker niet aan voetballen komen, ook niet tegen de mindere goden. Zo ook afgelopen vrijdag, helaas. Geen incident en ligt derhalve ook niet alleen aan Ajax.
  • 4 Mar 2021 om 11:18
    Nog 10 wedstrijden. In de meeste wedstrijden alles of niets spelen. Dan verlies je maar eens met 4-1. Druk naar voren, spektakel bieden.
  • 4 Mar 2021 om 11:03
    • Quote van 4 Mar 2021 om 09:57
      Naja, is niet anders.. Van Ajax kan je verliezen. Verbaas mij nog steeds over het optreden van Dresevic! Indrukwekkend. Zijn beste wedstrijd in het Heerenveen shirt
    Vond het centrale duo denkik één van de weinige lichtpuntjes uit de wedstrijd, Haller keurig uit de wedstrijd gehouden en wat was hij gefrustreerd.
  • 4 Mar 2021 om 09:57
    Naja, is niet anders.. Van Ajax kan je verliezen. Verbaas mij nog steeds over het optreden van Dresevic! Indrukwekkend. Zijn beste wedstrijd in het Heerenveen shirt
  • 4 Mar 2021 om 09:14
    Njaa wat moet je nu eigenlijk van zeggen... Ajax is gewoon 10 klassen beter dan de rest van de eredivisie... ze zetten zo veel druk dat je als middelmatige ploeg niet aan voetballen toekomt. Dat heet dan slecht aan de bal,... maar heeft vooral met de druk van Ajax te maken. Ook loop je continue achter de bal aan, ben je overal te laat waardoor je er niet eens aan toekomt om er op te klappen...Dan gaat het al snel in de koppies zitten op een of andere manier. Dat zou niet moeten natuurlijk. Maar de goals waten eigenlijk nogal lullig. Klaassen wordt helemaal vrijgelaten, knullige penalty en een naar buitenspel ruikende 0-3... terwijl aan de andere kant Henk in scoringspositie de bal wegtikt met zijn verkeerde been, Bochnievic de bal verkeerd inkopt en van Bergen alleen op de keeper afgaat... met veel geluk had er zelfs nog wat ingezeten. Maar jah, een bekerfinale in een lege kuip is compleet waardeloos natuurlijk, dan maar volgend jaar!
  • 4 Mar 2021 om 08:48
    • Quote van 4 Mar 2021 om 08:20
      Dit is precies wat ik bedoel hoe jij dit omschrijft. Begin van het seizoen veel punten. Dan weet de tegenstander hoe wij spelen en reageren daarop. Daarna weer belabberd spel eigenlijk. Nu hetzelfde met Kaib op de linkerkant dat werkt 2 wedstrijden en dan is het weer uitgeblust. Tactisch onvermogen allemaal.
      Maar aan de wal staan de beste schippers....
    Denk dat er met deze ploeg veel meer te behalen valt, er moet/kan veel meer gevarieerd worden, maar dat gebeurt niet. Resultaat is dat er weinig punten worden gehaald en er slecht wordt gespeeld, omdat een plan B (en dus ook C) lijkt te ontbreken.
  • 4 Mar 2021 om 08:20
    • Quote van 4 Mar 2021 om 08:13
      Zag wel strijd, gingen er niet als makke lammetjes af, dat is waar, maar het was niet genoeg en het heilige vuur om er verder wat van te maken heb ik niet gezien. Daarnaast waren we ontzettend slecht in balbezit, waren de bal zomaar weer kwijt. Tegen Ajax ben je dan al helemaal kansloos, zeker als ook een belangrijke speler als Joey niet thuis geeft. En daar waren er meer van. Maak me wel zorgen over de speelstijl, die is al het hele seizoen hetzelfde. Lange bal op Henk of op Van Bergen, dat is zo makkelijk voor de tegenstander. Van Bergen werkt hard, maar heeft veel te weinig rendement. Jansen moet wat poppetjes gaan wisselen. We spelen tegen alle teams hetzelfde en dat heeft ons de laatste maanden weinig opgeleverd, ondanks dat het systeem wat is aangepast blijft het geënt op counteren. We modderen maar door zo en ik zie weinig vooruitgang. De basis blijft ook hetzelfde, er verandert niks. Waar ligt dat aan? Ik begin ook wel wat te twijfelen aan de trainer, zie niemand echt beter worden onder hem. Het is ook te vaak dat de ene helft wel redelijk/goed is en de 2e helft een drama. Het totale plaatje klopt. Mis het echte heilige vuur bij de meeste spelers, is dat ook omfat men weet dat ze toch wel blijven staan en daardoor (onbewust) laks worden?
    Dit is precies wat ik bedoel hoe jij dit omschrijft. Begin van het seizoen veel punten. Dan weet de tegenstander hoe wij spelen en reageren daarop. Daarna weer belabberd spel eigenlijk. Nu hetzelfde met Kaib op de linkerkant dat werkt 2 wedstrijden en dan is het weer uitgeblust. Tactisch onvermogen allemaal.
    Maar aan de wal staan de beste schippers....
  • 4 Mar 2021 om 08:13
    Zag wel strijd, gingen er niet als makke lammetjes af, dat is waar, maar het was niet genoeg en het heilige vuur om er verder wat van te maken heb ik niet gezien. Daarnaast waren we ontzettend slecht in balbezit, waren de bal zomaar weer kwijt. Tegen Ajax ben je dan al helemaal kansloos, zeker als ook een belangrijke speler als Joey niet thuis geeft. En daar waren er meer van. Maak me wel zorgen over de speelstijl, die is al het hele seizoen hetzelfde. Lange bal op Henk of op Van Bergen, dat is zo makkelijk voor de tegenstander. Van Bergen werkt hard, maar heeft veel te weinig rendement. Jansen moet wat poppetjes gaan wisselen. We spelen tegen alle teams hetzelfde en dat heeft ons de laatste maanden weinig opgeleverd, ondanks dat het systeem wat is aangepast blijft het geënt op counteren. We modderen maar door zo en ik zie weinig vooruitgang. De basis blijft ook hetzelfde, er verandert niks. Waar ligt dat aan? Ik begin ook wel wat te twijfelen aan de trainer, zie niemand echt beter worden onder hem. Het is ook te vaak dat de ene helft wel redelijk/goed is en de 2e helft een drama. Het totale plaatje klopt. Mis het echte heilige vuur bij de meeste spelers, is dat ook omfat men weet dat ze toch wel blijven staan en daardoor (onbewust) laks worden?
  • 4 Mar 2021 om 07:31
    • Quote van 3 Mar 2021 om 23:29
      Serieus, bij penaltymoment, was er geen èèn speler van Heerenveen die verhaal ging halen bij Nijhuis. Bij de buitenspel goal was er geen èèn speler van Heerenveen die verhaal ging halen bij Nijhuis. De spelers van Heerenveen zijn veel te lief. Èèn van de weinige die nog strijd leverde, was Schöne. En wie gaat Jansen wisselen. Schöne voor Kongolo terwijl je achter staat. Ik snap werkelijk zijn tactische keuzes niet meer. Bij winst had je 750k en een Europees ticket gehad. Ik vindt dat Jansen dit seizoen voor Heerenveen verknald heeft. Elke andere trainer gaat met zo'n slechte trainer eruit. Maar Heerenveen blijft maar vasthouden. JJ aardige kerel, maar niet geschikt als hoofdtrainer. Hoop dat er voor het nieuwe seizoen een nieuwe trainer wordt aangetrokken.
    Schöne ging er trouwens uit voor Nygren.. maar ik ben het met je eens.. je had zeker na de 2-0 veel offensiever moeten gaan wisselen.. 4-2-4 gaan spelen bijvoorbeeld. Natuurlijk wel met het risico dat je volledig van de mat wordt gespeeld, maar nu ben je echt geen enkel moment in de wedstrijd geweest
  • 4 Mar 2021 om 07:31
    Met een kater het bed op gezocht en met nog een grotere kater er weer af. Ben bang dat de 4-3 onze enige hoogtepunt zal zijn dit seizoen. Als je als ploeg weet dat dit een heel belangrijke wedstrijd is en dan breng je dit op het veld. Erg jammer allemaal... En ik weet ook dat de corona enorm van invloed zal zijn. We spelen wel thuis maar zonder publiek maakt van elke uitwedstrijd een thuiswedstrijd. Met wat ambiance was het het misschien een andere wedstrijd geworden. We zullen het nooit weten.Dan de wedstrijd. Heerenveen trof een ajax die er vol voor wilde gaan. We kwamen nooit in ons spel waar we goed in zijn. De omschakeling had ajax er heel goed uit gehaald. Waar ik wel over inzit is hoe gefrustreerdsommige spelers zijn. Wat in het begin van het seizoen zo lekker ging loopt nu totaal niet meer. Met als grote voorbeeld Joey. Hij wil zo graag maar niks lukte. Ben bang dat hij gisteren alleen voor zich zelf speelde. Zijn wissel kost ons 2 miljoen. Dresevic was eigenlijk de enige die constant was tegen ajax. En het gif van van Hecke, dat miste ik bij alle andere spelers. Gelatenheid was de norm bij de rest.Maar hoe moeten we nu verder? Aantal dingen vallen mij wel op. De betrokkenheid bij Heerenveen vliegt bij veel mensen weg. Zie alleen maar bij de verkoop van de digitale kaartjes. Viel mij toch enegzins tegen. Maar zou dit de tendens zijn in de eredivisie op dit moment? We kunnen gewoon niet naar het stadion en het wordt langzaam een uit het oog uit het hart verhaal. Want de wedstrijden bekijken op TV begint mij toch wat te vervelen allemaal.Voor volgend seizoen moet ik nog maar kijken of er weer zoveel kaarten verkocht gaan worden. En dit is trouwens voor alle clubs zo. Denk dat bij bijvoorbeeld Groningen volgend seizoen ook fors minder kaarten de balie over gaan zonder Robben.Maar wat moet er bij Heerenveen gaan veranderen. Is het een mentale kwestie. of kunnen we gewoon niet beter. Onze trainer kan soms tactisch wel iets uit de hoge hoed toveren maar een wedstrijd kantelen is hem nog nooit gelukt met de wissels die hij tot zijn beschikking heeft. Of is het niet een uitgebalanceerd team? Met een Veerman en Schone bijvoorbeeld die toch met een eigen verhaal aan het voetballen zijn. Het enige wat het tij kan keren zijn de 11 die op het veld staan. Daar moet het gebeuren. Maar of dat deze 11 dat zelf in de gaten hebben, zeg het maar.....
  • 4 Mar 2021 om 07:31
    • Quote van 3 Mar 2021 om 23:29
      Serieus, bij penaltymoment, was er geen èèn speler van Heerenveen die verhaal ging halen bij Nijhuis. Bij de buitenspel goal was er geen èèn speler van Heerenveen die verhaal ging halen bij Nijhuis. De spelers van Heerenveen zijn veel te lief. Èèn van de weinige die nog strijd leverde, was Schöne. En wie gaat Jansen wisselen. Schöne voor Kongolo terwijl je achter staat. Ik snap werkelijk zijn tactische keuzes niet meer. Bij winst had je 750k en een Europees ticket gehad. Ik vindt dat Jansen dit seizoen voor Heerenveen verknald heeft. Elke andere trainer gaat met zo'n slechte trainer eruit. Maar Heerenveen blijft maar vasthouden. JJ aardige kerel, maar niet geschikt als hoofdtrainer. Hoop dat er voor het nieuwe seizoen een nieuwe trainer wordt aangetrokken.
    Wat een negatieve reacties allemaal. Ajax is gewoon 100× beter en heeft gisteren ons de hele wedstrijd op eigen helft al onder druk gezet. Hierdoor was Mulder de speler met het meeste balbezit en konden we alleen de lange bal spelen. Dan lees ik dat jij zegt dat je na deze wedstrijd 750K had gehad en Europees voetbal. Volgens mij vergeet je even dat je dan ook de finale moet winnen die je speelt tegen wederom een veel sterker team Vitesse. Ik hoop net als iedereen weer eens op Europees voetbal. De realiteit is echter dat we dieper en dieper zakken en de komende jaren blij moeten zijn met play offs want meer zit er niet meer in helaas. We moeten reëel blijven en horen thuis in plek 9 tot 12.
  • 4 Mar 2021 om 07:29
    Wat veel negativiteit. Komt dit door teleurstelling? Dit is gewoon de realiteit. De mooie jaren met mooi voetbal en vaak Europees zijn al lang voorbij.
  • 4 Mar 2021 om 00:08
    • Quote van 3 Mar 2021 om 23:29
      Serieus, bij penaltymoment, was er geen èèn speler van Heerenveen die verhaal ging halen bij Nijhuis. Bij de buitenspel goal was er geen èèn speler van Heerenveen die verhaal ging halen bij Nijhuis. De spelers van Heerenveen zijn veel te lief. Èèn van de weinige die nog strijd leverde, was Schöne. En wie gaat Jansen wisselen. Schöne voor Kongolo terwijl je achter staat. Ik snap werkelijk zijn tactische keuzes niet meer. Bij winst had je 750k en een Europees ticket gehad. Ik vindt dat Jansen dit seizoen voor Heerenveen verknald heeft. Elke andere trainer gaat met zo'n slechte trainer eruit. Maar Heerenveen blijft maar vasthouden. JJ aardige kerel, maar niet geschikt als hoofdtrainer. Hoop dat er voor het nieuwe seizoen een nieuwe trainer wordt aangetrokken.
    Dat vind altijd zo’n geëmmer. Dat ze moeten gaan klagen bij de scheidsrechter. Alsof die het dan terug gaat draaien. Sterker nog, de volgende beslissing krijg je door dat gezeur dan ook nog tegen. Strijd toon je niet door te mekkeren de tegen de scheidsrechter.
  • 3 Mar 2021 om 23:48
    Wat een aanfluiting dit. Het grasmat en het team en de trainer verdienen allemaal een zware onvoldoende.
  • 3 Mar 2021 om 23:29
    • Quote van 3 Mar 2021 om 23:07
      Wat een slappe reactie van Jansen. Er zit geen enkele visie in. Bijzonder teleurstellend. Ik denk dat er vanavond een paar miljoen aan transferinkomsten zijn verdampt....nu maar even de komende twee wedstrijden winnen als was het alleen maar om Emmen in de eredivisie te houden.
    Serieus, bij penaltymoment, was er geen èèn speler van Heerenveen die verhaal ging halen bij Nijhuis. Bij de buitenspel goal was er geen èèn speler van Heerenveen die verhaal ging halen bij Nijhuis. De spelers van Heerenveen zijn veel te lief. Èèn van de weinige die nog strijd leverde, was Schöne. En wie gaat Jansen wisselen. Schöne voor Kongolo terwijl je achter staat. Ik snap werkelijk zijn tactische keuzes niet meer. Bij winst had je 750k en een Europees ticket gehad. Ik vindt dat Jansen dit seizoen voor Heerenveen verknald heeft. Elke andere trainer gaat met zo'n slechte trainer eruit. Maar Heerenveen blijft maar vasthouden. JJ aardige kerel, maar niet geschikt als hoofdtrainer. Hoop dat er voor het nieuwe seizoen een nieuwe trainer wordt aangetrokken.
  • 3 Mar 2021 om 23:13
    Dit was de wedstrijd van het jaar! Maar wisten de spelers dat ook?
  • 3 Mar 2021 om 23:08
    Er was geen moment geloog in en zicht op een overwinning. Het seozoen zit er nu wel op. Nog wat puntjes sprokkelen de komende weken ,zodat we ergens richting de 36-38 punten gaan en dan hebben we wederom een seizoen gespeeld om snel te vergeten.
  • 3 Mar 2021 om 23:07
    Wat een slappe reactie van Jansen. Er zit geen enkele visie in. Bijzonder teleurstellend. Ik denk dat er vanavond een paar miljoen aan transferinkomsten zijn verdampt....nu maar even de komende twee wedstrijden winnen als was het alleen maar om Emmen in de eredivisie te houden.
  • 3 Mar 2021 om 23:03
    Nouja, enorm verschil in kwaliteit. Minstens 10 plaatsen op de ranglijst denk ik zo. Uitschieter niet te verwachten met dit team. Enfin, misschien wordt t nog net rechterrijtje. Voor de rest wat uitgespeeld.
  • 3 Mar 2021 om 23:01
    Toch nog een spannende afsluiting het interview met Henk Veerman. Jammer dat Verbeek er niet bij was. Kansloos
  • 3 Mar 2021 om 23:01
    Tomme! zonde van het gebrek aan strijdlust met een Nijosso als scheidsrechter
  • 3 Mar 2021 om 22:59
    Gaat Jansen het elftal nog eens naar een hoger niveau tillen? Ik ben erg bang van niet..
  • 3 Mar 2021 om 22:59
    En dan hoor je onze aanvoerder zeggen dat hij trots is dat de ploeg er zoveel energie in heeft gestoken.... Dat geeft denk ik wel een beetje de instelling weer.. Dresevic een dikke 8, de rest zwaar onvoldoende!
  • 3 Mar 2021 om 22:57
    Trots op de energie die ze in de wedstrijd hebben gelegd, aldus onze aanvoerder. Misschien verkeerde energie ofzo, of een soort energie die ik niet ken. Maar geen energie in de duels. Niemand heeft geel gepakt. En als er al iemand een overtreding maakte (op van Hecke na) ging dat per ongeluk. Je mag het Ajax wel iets moeilijker maken. De blessures die Ajax had kwam meer door het veld dan door ons team. Tsjongejonge. Kunnen we nu ook eens een andere aanvoerder kiezen?
  • 3 Mar 2021 om 22:57
    • Quote van 3 Mar 2021 om 22:56
      Jammer mensen. Ajax toch wel een aantal maatjes te groot. We zijn er nooit echt aan te pas gekomen. Heb wel genoten van de mensen in zoom!
    Precies de instellingen van de jongens op het veld.
  • 3 Mar 2021 om 22:56
    Jammer mensen. Ajax toch wel een aantal maatjes te groot. We zijn er nooit echt aan te pas gekomen. Heb wel genoten van de mensen in zoom!
  • 3 Mar 2021 om 22:56
    Van Hecke de enige die er vol voor ging, als ze allemaal die mentaliteit hadden, was er wellicht een kans. En met die mentaliteit had je je gewoon voor de plan-offs geplaatst. Zaterdag maar weer 4-3-3 met Van der Heide, en Nygren. Zonder Joey en Mitchel.
  • 3 Mar 2021 om 22:55
    Klasse hoe ze bij ESPN met Veerman het gesprek aangaan. Is echt weer zo kort door de bocht. Veel energie waar Veerman over spreekt...?
  • 3 Mar 2021 om 22:55
    Ik snap het echt niet hoor. Je bent ooit gaat voetballen voor je plezier. Nu snap ik dat als het serieus wordt er andere dingen gevraagd worden. Maar er zijn er zoveel die emotieloos bij ons rondlopen. Man je speelt een halve finale, hoe vaak komt dat nou voor, maar het is zo gelaten.Tuurlijk is Ajax op elke positie zoveel beter maar je kan met een partij strijd en passie er veel meer uit halen als dit vandaag.. De komende 2 wedstrijden wordt echt cruciaal of we naar beneden moeten kijken. Ik ben zo bang dat het weer niks wordt. Tis een in en in triest seizoen hoe leuk die halve finale beker ook was.
Saturday 24 April 2021
16:30
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›