Veerman: ''Als ik de bal niet krijg, kan ik ook niet een goal maken''

24
Veerman: ''Als ik de bal niet krijg, kan ik ook niet een goal maken''

Met elf goals in achttien Eredivisieduels staat Henk Veerman nog steeds op een prima doelpuntenmoyenne, maar de productie stokt de afgelopen weken behoorlijk. Ook tegen Heracles Almelo kwam de Volendammer niet in het spel voor.

"We moeten het lef weer krijgen en de flair om kansen te creëren. Dat is een stapje dat we nog moeten maken", stelt Veerman in het Friesch Dagblad. "Voor mij is het ook heel moeilijk. Ik krijg ook geen kans om de trekker over te halen Dat is heel erg vervelend. Ik probeer het elftal zo goed mogelijk te helpen, maar als ik de bal niet krijg, dan kan ik ook niet een goal maken."

"Die dynamiek is wel beter bij Heracles, want die gooien wel af en toe de bal erin. Dat missen we wel eens", vervolgt Veerman, die wel tevreden is over de mentaliteit en inzet van zijn ploeggenoten. "We werken een stuk harder en proberen het met de hele ploeg over de streep te trekken.We zijn nog zoekende, maar worden weer beter en dat moeten we uitstralen. Maar als je verliest, is dat lastig."

24 reacties ›
Om een reactie te plaatsen dien je in te loggen of te registreren, dit duurt maar 1 minuut!

  • 26 Jan 2021 om 13:43
    • Quote van 26 Jan 2021 om 12:00
      Je hoeft niet te loeren als er geen kans/bal komt want dat is al jaren het geval. Alleen Ejuke als positieve uitzondering. Het is echt een drama met onze buitenspelers. Alle ballen komen rond de 16 omdat ze de achterlijn niet meer halen met hun acties en veel te vaak naar binnen trekken. Komen de ballen er wel weer, dan staat Henk er ook weer. Zie de goal van hem tegen Fortuna thuis 3 weken geleden op aangeven van Joey.
    Hij loert niet op die ballen omdat hij dat gevoel gewoon niet heeft. Het is niet voor niets dat hij al eerder bij ons gefaald heeft (als je de concurrentiestrijd verliest van Te Vrede dan faal je). Hij heeft de basis van een prima spits (snel, sterk, techniek zo op zijn tijd, lang, hard schot), maar waarom faalde hij in eerste instantie en is het nog steeds geen echte topper? Omdat hij de kwaliteiten van een echte spits toch niet heeft. Hij heeft geen gevoel voor waar die bal gaat komen, iets dat die Strand Larsen van Groningen wel heeft (maar die mist een hele hoop andere dingen). Veerman heeft ook de echte drive niet, dat blijkt uit alles hoe hij zich gedraagt op en naast het veld. Het beste waar je dat aan kan zien, is dat hij na al die jaren nog steeds niet fatsoenlijk kan koppen en nooit een goal met het hoofd maakt, terwijl de beste man ruim 2 meter is en sterk als een beer. Verliest ook praktisch alle kopduels met centrale verdedigers bij een lange bal. Henk moest juist ten opzichte van zijn vorige periode zich nuttig gaan maken voor zijn medespelers, een grote sterke spits waar je de balletjes kwijt kunt. Dat ging de eerste paar wedstrijden nog best aardig. Nu is het weer ouderwets wachten, om vervolgens de kans te missen. Dan krijg je kritiek, zeker als echt geen zelfreflectie hebt. Nog een reden waarom hij ondanks veel voorwaarden die hij wel heeft, niet een topper is. Die goal thuis tegen RKC was ontzettend duidelijk dat Joey die bal af moest leggen. Dat is geen echte voorzet meer, eerder een balletje breed, hij stond daar ook zonder tegenstander. Noem de goals waar Veerman bij een voorzet voor zijn man moest kruipen om hem te maken, of noem een kopgoal. Ik denk dat die er zeer weinig tot helemaal niet zijn. Hij maakt goals via een steekbal zoals tegen PSV of een geniaal moment zoals tegen Fortuna, eerste wedstrijd. Dat zijn de goals die hij voornamelijk maakt. Je hebt natuurlijk gelijk dat de vleugelspitsen helemaal waardeloos zijn. Ze komen inderdaad nog geen lantaarnpaal voorbij. Maar ze hebben daarin ook helemaal niets aan Henk, die ook nooit aanspeelbaar is en gewoon wacht tot Joey een bal door het midden geeft.
  • 26 Jan 2021 om 13:25
    • Quote van 26 Jan 2021 om 13:04
      Nee dan lees je niet goed. Wat ik zeg is dat de buitenspelers voor de actie moeten gaan wat ze niet doen omdat ze te bang zijn. Dat zie je aan alles. Als spits heb je daar dus geen kloten aan. En dat is weer aan Henk te zien. Je kan lullen wat je wilt maar je kan mij niet van mening veranderen. Henk is een topper en doet wat er van hem gevraagd wordt, doelpunten maken. Als de aanvoer van de zijkanten weer op orde komt dan komen er veel meer doelpunten van zijn kant.

      Ik bedoelde RKC thuis op 14 januari.
    " Als de aanvoer van de zijkanten weer op orde komt dan komen er veel meer doelpunten van zijn kant." kun je dat ook onderbouwen met cijfers en situaties?
    Van al z'n goals tot nu toe, hoe vaak kwam dat vanuit een voorzet?

    En gezien Henk in z'n gehele carrière iets van 3 keer een kopgoal heeft gescoord kunnen we denk ik wel stellen dat Henk weinig heeft aan hoge ballen vanaf de zijkant.
  • 26 Jan 2021 om 13:04
    • Quote van 26 Jan 2021 om 12:34
      Wat je eigenlijk zegt is dat we helemaal geen spits meer hoeven op te stellen.
      Gewoon 5-5-0 spelen...

      Maar serieus, van de goals die Henk tot nu toe heeft gescoord; hoeveel kwamen vanuit een voorzet vanaf de achterlijn?
      Je hoeft niet de achterlijn te halen om een bal in de 16 te pompen, maar als daar niemand is hoeft dat ook niet.
      Wacht es! Zouden er geen ballen in de 16 komen omdat er niemand staat!? :p
      Ik draai je bewering om ;)
      Als Henk meer in de 16 staat, komen de ballen er ook wel weer.

      Ik kan me een voorzet van Van Bergen herinneren (tegen ajax) op randje 16 en een keer Van der Heide halverwege de 16. Verder zijn het vooral lange ballen en steekpassjes door het midden.

      Die goal tegen Fortuna helpt je casus ook niet echt aangezien daar geen voorzet te zien is.
      Die goal ontstaat vanuit een combinatie tussen Hajal en Joey een paar meter buiten die 16.
      Zowel Van der Heide als Van Bergen staan dan al in het 16meter gebied.
    Nee dan lees je niet goed. Wat ik zeg is dat de buitenspelers voor de actie moeten gaan wat ze niet doen omdat ze te bang zijn. Dat zie je aan alles. Als spits heb je daar dus geen kloten aan. En dat is weer aan Henk te zien. Je kan lullen wat je wilt maar je kan mij niet van mening veranderen. Henk is een topper en doet wat er van hem gevraagd wordt, doelpunten maken. Als de aanvoer van de zijkanten weer op orde komt dan komen er veel meer doelpunten van zijn kant.

    Ik bedoelde RKC thuis op 14 januari.
  • 26 Jan 2021 om 12:34
    • Quote van 26 Jan 2021 om 12:00
      Je hoeft niet te loeren als er geen kans/bal komt want dat is al jaren het geval. Alleen Ejuke als positieve uitzondering. Het is echt een drama met onze buitenspelers. Alle ballen komen rond de 16 omdat ze de achterlijn niet meer halen met hun acties en veel te vaak naar binnen trekken. Komen de ballen er wel weer, dan staat Henk er ook weer. Zie de goal van hem tegen Fortuna thuis 3 weken geleden op aangeven van Joey.
    Wat je eigenlijk zegt is dat we helemaal geen spits meer hoeven op te stellen.
    Gewoon 5-5-0 spelen...

    Maar serieus, van de goals die Henk tot nu toe heeft gescoord; hoeveel kwamen vanuit een voorzet vanaf de achterlijn?
    Je hoeft niet de achterlijn te halen om een bal in de 16 te pompen, maar als daar niemand is hoeft dat ook niet.
    Wacht es! Zouden er geen ballen in de 16 komen omdat er niemand staat!? :p
    Ik draai je bewering om ;)
    Als Henk meer in de 16 staat, komen de ballen er ook wel weer.

    Ik kan me een voorzet van Van Bergen herinneren (tegen ajax) op randje 16 en een keer Van der Heide halverwege de 16. Verder zijn het vooral lange ballen en steekpassjes door het midden.

    Die goal tegen Fortuna helpt je casus ook niet echt aangezien daar geen voorzet te zien is.
    Die goal ontstaat vanuit een combinatie tussen Hajal en Joey een paar meter buiten die 16.
    Zowel Van der Heide als Van Bergen staan dan al in het 16meter gebied.
  • 26 Jan 2021 om 12:00
    • Quote van 26 Jan 2021 om 09:09
      Dat is net zo goed een aanname ;)

      Een spits hoort altijd te loeren op kansen, als je er al vanuit gaat dat de bal niet komt ben je altijd te laat als die bal wel komt.
      Een statisch speler is domweg minder vaak aanspeelbaar omdat ie zo makkelijk te dekken en verdedigen is.
    Je hoeft niet te loeren als er geen kans/bal komt want dat is al jaren het geval. Alleen Ejuke als positieve uitzondering. Het is echt een drama met onze buitenspelers. Alle ballen komen rond de 16 omdat ze de achterlijn niet meer halen met hun acties en veel te vaak naar binnen trekken. Komen de ballen er wel weer, dan staat Henk er ook weer. Zie de goal van hem tegen Fortuna thuis 3 weken geleden op aangeven van Joey.
  • 26 Jan 2021 om 09:09
    • Quote van 26 Jan 2021 om 08:42
      Dat is een aanname. Hij neemt die afwachtende houding aan omdat de kans op zo'n voorzet nihil is met de huidige buitenspelers. Die komen geen pepernoot voorbij. Henk kan je heel goed bedienen in de 16. Als alles weer begint te lopen dan komen de goals en assists van Henk ook weer. Ook met goals uit voorzetten van bijv Kaib.
    Dat is net zo goed een aanname ;)

    Een spits hoort altijd te loeren op kansen, als je er al vanuit gaat dat de bal niet komt ben je altijd te laat als die bal wel komt.
    Een statisch speler is domweg minder vaak aanspeelbaar omdat ie zo makkelijk te dekken en verdedigen is.
  • 26 Jan 2021 om 08:42
    • Quote van 26 Jan 2021 om 00:49
      Hij moet ook aanspeelbaar zijn en balletjes vasthouden. Scherp zijn als voorzetten wel komen. Hij is daar zelden tot nooit op tijd bij en neemt altijd een afwachtende houding aan. Daarom maakt Veerman ook zelden zo'n spitsengoal. Hoe vaak profiteert Veerman van een voorzet door bijvoorbeeld bij de eerste paal te komen? Henk loert alleen maar op balletjes die achter de verdediging vallen en soms zit er een uitstekende actie bij, zoals de goal tegen Fortuna. Die voorzetten van Kaib zijn leuk zometeen, maar niet aan Henk besteed.
    Dat is een aanname. Hij neemt die afwachtende houding aan omdat de kans op zo'n voorzet nihil is met de huidige buitenspelers. Die komen geen pepernoot voorbij. Henk kan je heel goed bedienen in de 16. Als alles weer begint te lopen dan komen de goals en assists van Henk ook weer. Ook met goals uit voorzetten van bijv Kaib.
  • 26 Jan 2021 om 00:49
    • Quote van 26 Jan 2021 om 00:06
      Als niemand uberhaupt een man voorbij komt kan Henk moeilijk in de zestien zijn. Het aanvalspel van ons is te statisch, dan wordt Henk ook statisch. Komt er wel variatie dan beweegt Henk automatisch mee. Voornamelijk op de vleugels is het probleem. Zowel buitenspelers als backs. Die moeten meer acties maken. Henk moet de kansen afmaken dat is zo, daar heeft hij af en toe wat moeite mee de laatste weken helaas.
    Hij moet ook aanspeelbaar zijn en balletjes vasthouden. Scherp zijn als voorzetten wel komen. Hij is daar zelden tot nooit op tijd bij en neemt altijd een afwachtende houding aan. Daarom maakt Veerman ook zelden zo'n spitsengoal. Hoe vaak profiteert Veerman van een voorzet door bijvoorbeeld bij de eerste paal te komen? Henk loert alleen maar op balletjes die achter de verdediging vallen en soms zit er een uitstekende actie bij, zoals de goal tegen Fortuna. Die voorzetten van Kaib zijn leuk zometeen, maar niet aan Henk besteed.
  • 26 Jan 2021 om 00:06
    • Quote van 25 Jan 2021 om 17:54
      Nou, dat ben ik niet helemaal met je eens.
      Het laat zien dat ie vrij weinig meters maakt en behoorlijk statisch in dezelfde ruimte speelt. Voorspelbaarder wordt het niet. Sowieso hoort ie vaker in de 16 te zijn.

    Als niemand uberhaupt een man voorbij komt kan Henk moeilijk in de zestien zijn. Het aanvalspel van ons is te statisch, dan wordt Henk ook statisch. Komt er wel variatie dan beweegt Henk automatisch mee. Voornamelijk op de vleugels is het probleem. Zowel buitenspelers als backs. Die moeten meer acties maken. Henk moet de kansen afmaken dat is zo, daar heeft hij af en toe wat moeite mee de laatste weken helaas.
  • 25 Jan 2021 om 23:23
    Dan moet je niet op een (onbewoond)eilandje gaan staan Henk.
  • 25 Jan 2021 om 17:54
    • Quote van 25 Jan 2021 om 17:12
      Dat is gewoon voldoende. Meer verwacht ik niet van een spits.
    Nou, dat ben ik niet helemaal met je eens.
    Het laat zien dat ie vrij weinig meters maakt en behoorlijk statisch in dezelfde ruimte speelt. Voorspelbaarder wordt het niet. Sowieso hoort ie vaker in de 16 te zijn.

  • 25 Jan 2021 om 17:12
    • Quote van 25 Jan 2021 om 16:13
      En veel meer arbeid verrichten.
      Als je z'n heatmap ( https://www.goal.com/nl/wedstrijd/heracles-almelo-v-sc-heerenveen/d2eig338cduc30y3vfmdixffu ) bekijkt, heeft ie een vrij beperkt aantal vierkante meters gras aangestampt.
      En dan vooral tussen de 16meter lijn en de middencirkel.
    Dat is gewoon voldoende. Meer verwacht ik niet van een spits.
  • 25 Jan 2021 om 17:08
    Misschien moet ie zich eens wat vaker aanbieden...met dat gesjok van hem. Prima 11 goals hoor maar verder is ie veel te weinig actief, totaal geen agressie of druk zetten.
  • 25 Jan 2021 om 16:24
    • Quote van 25 Jan 2021 om 15:42
      Neemt niet weg dat Henk de laatste wedstrijden gewoon ongelofelijk slecht is.
    Mee eens, hij doet naar mijn inziens ook te weinig maar ja. Dit is de selectie die Hamstra voor JJ heeft samengesteld.
  • 25 Jan 2021 om 16:13
    • Quote van 25 Jan 2021 om 15:49
      Exact! Hij moet wel scherper voor de goal zijn. Heeft te veel grote kansen gemist de afgelopen weken.
    En veel meer arbeid verrichten.
    Als je z'n heatmap ( https://www.goal.com/nl/wedstrijd/heracles-almelo-v-sc-heerenveen/d2eig338cduc30y3vfmdixffu ) bekijkt, heeft ie een vrij beperkt aantal vierkante meters gras aangestampt.
    En dan vooral tussen de 16meter lijn en de middencirkel.
  • 25 Jan 2021 om 15:49
    • Quote van 25 Jan 2021 om 14:11
      scoreboard journalistiek. Als je het zo gaat bekijken dan moeten we ook niet meer zeuren over Woudenberg, heeft heel veel succesvolle passes maar ja 90% daarvan is naar Mulder en wat schieten we daarmee op?
      Henk krijgt ook lang niet alle ballen zoals hij ze wil hebben en dus verliest hij ze ook vaker omdat hij er toch wat van probeert te maken.
      Natuurlijk mag hij naar zichzelf kijken. Maar zulke statistieken ligt niet alleen aan hem zelf.
      Buitenspel staan kan ook omdat diegene de pass te laat verstuurd het is een wisselwerking.
    Exact! Hij moet wel scherper voor de goal zijn. Heeft te veel grote kansen gemist de afgelopen weken.
  • 25 Jan 2021 om 15:42
    • Quote van 25 Jan 2021 om 14:11
      scoreboard journalistiek. Als je het zo gaat bekijken dan moeten we ook niet meer zeuren over Woudenberg, heeft heel veel succesvolle passes maar ja 90% daarvan is naar Mulder en wat schieten we daarmee op?
      Henk krijgt ook lang niet alle ballen zoals hij ze wil hebben en dus verliest hij ze ook vaker omdat hij er toch wat van probeert te maken.
      Natuurlijk mag hij naar zichzelf kijken. Maar zulke statistieken ligt niet alleen aan hem zelf.
      Buitenspel staan kan ook omdat diegene de pass te laat verstuurd het is een wisselwerking.
    Neemt niet weg dat Henk de laatste wedstrijden gewoon ongelofelijk slecht is.
  • 25 Jan 2021 om 14:11
    • Quote van 25 Jan 2021 om 12:15
      Henk was afgelopen zaterdag de man met de meeste keren buitenspel (4), het vaakste bal onnodig verloren (4) en gemiddeld slechtste passer met slechts 58,3 procent succesvol. Ik geloof nog steeds in Henk, ook omdat we geen alternatief hebben, maar hij mag ook zeker naar zichzelf kijken...!
    scoreboard journalistiek. Als je het zo gaat bekijken dan moeten we ook niet meer zeuren over Woudenberg, heeft heel veel succesvolle passes maar ja 90% daarvan is naar Mulder en wat schieten we daarmee op?
    Henk krijgt ook lang niet alle ballen zoals hij ze wil hebben en dus verliest hij ze ook vaker omdat hij er toch wat van probeert te maken.
    Natuurlijk mag hij naar zichzelf kijken. Maar zulke statistieken ligt niet alleen aan hem zelf.
    Buitenspel staan kan ook omdat diegene de pass te laat verstuurd het is een wisselwerking.
  • 25 Jan 2021 om 14:09
    • Quote van 25 Jan 2021 om 12:12
      Dit is nu precies wat ik bedoel met de inbreng van de beide Veermannetjes. De andere spelers de schuld geven wat er fout gaat i.p.v. het samen als collectief oplossingen te zoeken om verbetering aan te brengen. Zoals ze nu beide optreden heeft dit een averechtse uitwerking op deze ploeg.
    Hij geeft toch aan wat er verbeterd moet worden? De aanvoer naar hem toe.

    JE zeurt idd al een tijdje op beide mannen maar besef dat als beide heren er niet geweest was we er een stuk slechter voor hadden gestaan. Want zoals je ziet zodra die 2 hun dag niet hebben loopt meteen heel het elftal niet want ze zijn afhankelijk van hun!

    Maar laten we Rein smit anders opstellen en dan mag Dwaele het doen ipv Joey. Benieuwd hoe het er dan gevoetbald wordt, ik weet het wel..
  • 25 Jan 2021 om 12:49
    • Quote van 25 Jan 2021 om 12:15
      Henk was afgelopen zaterdag de man met de meeste keren buitenspel (4), het vaakste bal onnodig verloren (4) en gemiddeld slechtste passer met slechts 58,3 procent succesvol. Ik geloof nog steeds in Henk, ook omdat we geen alternatief hebben, maar hij mag ook zeker naar zichzelf kijken...!
    Dat heeft er bij Henk nog nooit ingezeten. Spiegels verkopen ze niet in Volendam.
  • 25 Jan 2021 om 12:15
    Henk was afgelopen zaterdag de man met de meeste keren buitenspel (4), het vaakste bal onnodig verloren (4) en gemiddeld slechtste passer met slechts 58,3 procent succesvol. Ik geloof nog steeds in Henk, ook omdat we geen alternatief hebben, maar hij mag ook zeker naar zichzelf kijken...!
  • 25 Jan 2021 om 12:12
    Dit is nu precies wat ik bedoel met de inbreng van de beide Veermannetjes. De andere spelers de schuld geven wat er fout gaat i.p.v. het samen als collectief oplossingen te zoeken om verbetering aan te brengen. Zoals ze nu beide optreden heeft dit een averechtse uitwerking op deze ploeg.
  • 25 Jan 2021 om 11:51
    Ach Henkie, wat bazel je nou... Het team is ook afhankelijk van jou. Als jij geen bal vasthoudt, je niet aanspeelbaar maakt... Dan wordt het ook een heel moeilijk verhaal. En die lange ballen richting jou komen er ook meer dan zat, alleen kom je nog geen centimeter van de grond. Afgelopen wedstrijden heb je ook wel eens een 100% kans om zeep geholpen, om vervolgens wanneer je geen kans krijgt, direct daarover te klagen. Ga alsjeblieft eerst naar jezelf kijken wat jijzelf beter kan doen. Misschien kun je daar vooral samen met Floranus over gaan zitten, want dan had je zaterdag misschien een puntje gehad in plaats van geen enkele.
  • 25 Jan 2021 om 11:51
    Beste Henk
    Misschien lees je mee hier!!!Dat zal misschien wel wat je zegt maar wat kleine tips hier van een voetbaltrainer.-ga wat minder buitenspel lopen-ga eens wat meer de verdediging afjagen.-als aanvoerder moet jij je team aanjagen/aanspreken.


Friday 26 February 2021
20:00
Bekijk agenda › Voorspel wedstrijd ›